Wat is spirulina?

Toen ik in de jaren tachtig / negentig besloot om vegetariër te worden ben ik naast het bijslikken van B12 ook begonnen met spirulina. In die tijd was het helemaal nog niet zo bekend, de bekendheid kwam pas toen voeding en gezondheid sterk in opkomst kwam en daarmee de trends. Ook werd zeewier opeens ontdekt en daarmee de vele soorten algen. Ik begon met het slikken van algen tabletten in de jaren tachtig. En ben het tot aan de dag van vandaag ( 2019 / 2020 ) blijven gebruiken, met onderbrekingen. Ik gebruik capsules, tabletten en een biologisch poeder. Het biologische poeder gebruik ik tevens uitwendig voor mijn huid een oppepper te geven. Wat is het eigenlijk, dat spirulina? En waar is het goed voor? En hoe gezond is het?

WAT IS SPIRULINA?

Spirulina is een zout-wateralg en vallen onder de blauw-groene algensoorten. De Latijnse benaming is spirulina, wat “ spiraal” betekent. De alg ziet er spiraal-vormig uit. Het algje leeft van oorsprong in alkalisch, mineraalrijke meren en wateren. Commecieel wordt de spirulina gekweekt in buitentanks in gebieden die zich rond de evenaar bevinden. De algen hebben namelijk veel zon en warmte nodig om te groeien.

MEER DAN ZOMAAR KNETTERGEZOND

Algen bestaan al eeuwenlang en staan dan ook aan de basis van ons voedselketen. Vanwege de bizarre , sterk geconcentreerde hoeveelheden aan essentiële voedingsstoffen is spirulina een zeer interessant voedingsmiddel voor de mens. Het wordt niet voor niets de enige echte natuurlijke multi-vitamine voor de mens genoemd. Er zijn inmiddels duizenden studies en onderzoeken gepubliceerd die wijzen op de grote gezonde voordelen, en de effecten. Ik noem een aantal voordelen:
– Het is extreem rijk aan sporenelementen. Iets waar ons huidige voedsel arm aan is geworden
– Het is een zeer rijke bron aan mineralen, in het bijzonder magnesium, ijzer en calcium.
– Het is zeer rijk aan vitaminen, ik noem er een paar: Vitamine A,C,E en K, vitamine B1,B2 en B6. Omdat al deze vitamine van natuurlijke oorsprong zijn, worden ze dor ons lichaam veel gemakkelijker opgenomen
– Het is rijk aan , voor de mens goed opneembare / makkelijk te verteren eiwitten. De concentratie aan eiwitten ligt op zo’n 72% en is daarmee de hoogste van alle voedingsmiddelen. Het is bijvoorbeeld hoger dan soja. 
– Spirulina is vrij rijk aan essentiële vetzuren. Onder andere DHA, EPA en GLA. 
– Dankzij de extreme hoeveelheden aan antioxidanten werkt spirulina mee bij het afvoeren van gifstoffen uit het lichaam. Het is effectief bij het afvoeren van zware metalen uit ons lichaam.
– Het is extreem rijk aan chlorofyl. Dit stofje wat in groene ( blad) groenten veelvuldig voorkomt helpt bijvoorbeeld de lever een handje om de gifstoffen te verwerken. 
– Het blauwe kleurtje heeft de alg te danken aan het stofje fycocyanine. Dit is een mega krachtige antioxidant die o.a ons immuunsysteem ondersteunt. 
– Spirulina is rijk aan jodium. Dit kan zeker bij mensen die geen brood eten, gunstig zijn. 
– Vele onderzoeken hebben uitgewezen, dat spirulina ontstekingsremmende werkingen heeft. 
– Spirulina is rijk aan DNA / RNA. Dit helpt ons de veroudering te vertragen.
De echte krachtpatser in spirulina is de chlorofyl. Dit geeft de alg zijn groene kleur, en wordt veroorzaakt door omzetting . Zonlicht wordt ingezet d.m.v fotosynthese. Het is daarom zo belangrijk, dat spirulina in voldoende zonlicht kan groeien.

VOOR WIE?

Spirulina is in principe voor iedereen geschikt, wel zijn er een paar kanttekeningen, daar kom ik later op terug. Het is om te beginnen een natuurljk hulpje om gifstoffen ( vrije radicalen) af te voeren in je lichaam. Een capsule / tablet of een theelepel poeder per dag helpt je  lichaam al voldoende om al deze stoffen beter te kunnen afvoeren. Maar spirulina is ook erg interessant voor vegetariërs en veganisten. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is spirulina rijk aan goed opneembare eiwitten, bevat het aardig wat vitaminen en mineralen en werkt het als probiotica voor de darmflora.
Het is niet voor iedereen verstandig om te gebruiken. Zo moeten zwangeren / borstvoeding gevenden oppassen met het gebruik van sprulina. Ook vrouwen die zwanger willen worden kunnen beter even het gebruik van spirulina staken. Spirulina is een zeer sterke detoxer. Er kunnen toxines, gifstoffen vrijkomen die het kind via de moedermelk of placenta kunnen belasten.
Ook kun je overgevoelig reageren op spirulina. Het is dan uiteraard ook verstandig om het gebruik te staken.
Wat ook ontzettend belangrijk is, is om een goede, biologische, en betrouwbare spirulina te kiezen. Spirulina van goede / biologische kwaliteit is veilig voor de meeste mensen. Helaas, zoals dat meestal het geval is met trends, zijn er vele varianten op de markt die zijn bevuild. Spirulina van inferieure kwaliteit kan gezondheidsproblemen opleveren in plaats van gezondheidsvoordelen. Let daarom echt GOED op wat je koopt, of wat je je in je handen laat drukken. Bevuilde spirulina kan sporen bevatten van schadelijke bacteriën, zware metalen, en microcysytines . In grote hoeveelheden ingenomen of bij frequent gebruik kunnen deze behoorlijk wat schade aanrichten aan de lever, en kun je last krijgen van misselijkheid, braken en buikkrampen.
Je herkent zuivere spirulina, als deze is getest en waarbij is aangetoond dat er geen microcystines en andere vervuilde stoffen aanwezig zijn. Vermijd ook supplementen met vulmiddelen, want dat is in het geval van spirulina in de meeste gevallen niet nodig.
Slik je medicatie, dan moet je ook even goed opletten. Overleg in alle gevallen met je huisarts.

HOEVEEL PER DAG?

De truc is om het verstandig te gebruiken. Je profiteert dan het meest van de gezonde voordelen. Overdaad schaadt in dit geval, denk dus niet dat je met “ lekker veel” erg gezond bezig bent. Een normale dosis voor volwassenen ligt tussen de 5-10 gram per dag. Die 10 gram is vooral bedoeld voor bijvoorbeeld sporters of veganisten. Begin je? Bouw het dan op. Begin met 2-3 gram.
Spirulina is verkrijgbaar in capsulevorm, in poedervorm en in tabletvorm. Het is maar net wat jij meest prettig vind. Ik vind de capsules fijn en ik gebruik ook de poeder.

Perfecte natuurlijke kleurstof!

Spirulina is niet alleen inwendig erg gezind, ook uitwendig kun je veel gebruik maken van dit gezonde poedertje. Dankzij de chlorofyl is de groene kleur perfect in te zetten als groene natuurlijke kleurstof voor tal van baksels te kleuren. Of kleur er je marsepein mee! Door een paar eetlepels licht vochtig te maken, verkrijg je een mooi groen kleurtje!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *