Wat is tofu, is het gezond, en wat kun je ermee?

Zolang ik vegetarisch / veganistisch leef ( inmiddels zo’n 32 jaar ) ken ik het: TOFU. Afgelopen jaren heeft het dankzij de veganistische golven een enorme populariteit gekregen, maar het is al jarenlang een geliefde vervanging voor vlees. De oorsprong ligt in China, waar het zeer veelvuldig wordt gebruikt. In landen als Japan en Indonesië wordt het erg veel toegepast. Nog maar enkele jaren geleden konden we de blokken tofu alleen kopen in biologische winkels, inmiddels kunnen we terecht in de supermarkt. Mede dankzij de betere verkrijgbaarheid heeft tofu een flinke opmars gemaakt. Toch weten niet veel mensen wat het nu precies is. Ja, het wordt gemaakt van sojabonen, maar hoe en wat en hoe gezond of misschien wel ongezond tofu nu eigenlijk is….🙄In dit artikel vertel ik alles over tofu, of het nu gezond is of juist ongezond en wat je er allemaal mee kunt doen.

WAT IS TOFU?

Tofu wordt gemaakt door sojamelk te stremmen, het heeft een soortgelijke productiewijze als kaas. Het wordt gezien als een eiwitrijk sojaproduct. In Nederland wordt “ tofu “ meest gebruikt om het beestje een naam te geven, maar in landen als Indonesië wordt het TAHOE genoemd. Deze benaming komen we overigens in Nederland hier en daar ook wel tegen.
Het sojamelk wordt gestremd met natuurlijke, mineraalrijke COAGULANTEN  als bijvoorbeeld NIGAN. Deze zijn gebaseerd op basis van calcium en magnesium. Na het stremmen wordt de plak in blokken gesneden en verpakt in een vacuüm verpakking waar meestal wat vocht aan is toegevoegd. De kleur van tofu is wit en de smaak zeer neutraal. Tofu neemt snel smaken op van andere ingrediënten waardoor het meestal wordt gemarineerd , gefrituurd of gerookt. Naturel kunnen we thuis zelf alles gebruiken om de tofu smaak en kleur te geven. Er zijn vele soorten tofu. Je kunt een stevige tofu kopen, maar ook een zijdezachte tofu, en je kunt tofu ook vinden het diepvries vak in de meeste toko’s.

IS HET GEZOND?

Groot genomen kunnen we concluderen dat tofu gezond is, als het niet te overmatig wordt geconsumeerd. Het is calorie-arm, zeer rijk aan goed opneembare eiwitten en bevat alle essentiële aminozuren als kalium , natrium, fosfor, calcium, ijzer, zink, magnesium, en vitamines B1,B2, en B3. Het bevat echter GEEN VITAMNE B12, wat nogal eens wordt gedacht en daarmee is tofu niet volwaardig als een vleesvervanger. Veel fabrikanten voegen daarom vitamine B12 toe aan tofu om het volwaardiger te maken.
Er zijn minpunten aan tofu te bespeuren. Het is rijk aan FYTO OESTROGENEN , dit zijn stoffen die van sterke invloed kunnen zijn op onze hormonen. Wil je hier meer over lezen? KLIK DAN HIER
Er wordt anno 2020 nog altijd onderzocht in hoeverre tofu onze hormonen in disbalans kunnen brengen, maar vooralsnog lijkt het erop dat we bij normaal gebruik ons geen zorgen hoeven te maken.
Wat belangrijk is, is om de juiste soorten te kiezen. De biologische varianten hebben de beste papieren omdat de soja niet genetisch is gemanipuleerd en er geen chemicaliën zijn gebruikt. Gebruik ook je gezonde verstand en eet niet teveel en niet iedere dag tofu.
Tofu is interessant voor vegetariërs en veganisten omdat het zeer rijk is aan eiwitten en zaken als ijzer en vitamine B1, stoffen die we mogelijk tekort kunnen komen als we vlees en dierlijke producten mijden uit ons eetpatroon.

WELKE?

Tot voor kort was het vrij eenvoudig om het kaf van het koren te scheiden, omdat we tofu alleen in sommige toko’s en in de biowinkel konden vinden, maar inmiddels is er een vrij grote markt ontstaan, en doen vele grotere winkelketens gezellig mee. Is het allemaal hetzelfde? 🥺 NEE.
Er zijn nogal wat punten waar je op kunt letten bij de aanschaf van tofu. Zoals ik eerder al aangaf is het belangrijk om te kiezen voor een BIOLOGISCHE variant. En moet je altijd heel erg goed kijken naar een ingrediënten lijstje op de verpakking. Een goede, degelijke tofu bestaat uit 50-55% biologische sojabonen, en water waaraan nog een biologische calciumsulfaat ( stabilisator) aan is toegevoegd. Meer heeft een goed blok tofu niet nodig. Tofu wat bestaat uit minder dan 50% sojabonen bestaat dus voor méér dan 50% uit andere ingrediënten. Ik noem dit zelf geen tofu meer maar een imitatie tofu . Biologische tofu kan overigens ook uit bijvoorbeeld 35-45 % soja bestaan, en verder uit natuurlijke andere ingrediënten dus let nogmaals goed op de ingrediënten lijstjes.
Let verder op de verpakking en de reputatie van de fabrikant. Lees waar het product vandaan komt. Vooral in supermarkten moet je de etiketten goed nalezen, en ook daar liefst voor biologische alternatieve kiezen. Sommige fabrikanten vermelden de afkomst van de sojabonen die in de tofu zijn gebruikt. Koop liever geen tofu in een toko, daar is de afkomst zeer vaag en onduidelijk.
Ik vond een goede biologische variant bij de LIDL, daar kost het ook nog eens niet erg veel. Je betaalt voor een blok van 500 gram € 1,69. Deze is van biologische afkomst en er wordt op de verpakking netjes vermeld dat de sojabonen afkomstig zijn uit verschillende EU landen. Bovendien bestaat de tofu uit zo’n 52% biologische sojabonen.

WAT KAN IK MET TOFU?

Tofu is naturel in een vast blok niet erg smakelijk. Het heeft geen smaak en ook heeft het verder geen geur of kleur. Het is dan ook de bedoeling om tofu in van alles te verwerken. Er zijn veel soorten tofu verkrijgbaar die bijvoorbeeld al zijn gemarineerd, gebakken, gefrituurd en gerookt. Maar je kunt dit uiteraard het beste lekker zelf doen. Tofu werkt een beetje als een spons. Het neemt ontzettend snel smaken op,. Als je bijvoorbeeld het blok in kleine blokjes snijdt en dit wat besprenkelt met tamari / Aminos of sojasaus, zullen de blokjes razendsnel verkleuren en een geweldig lekkere smaak krijgen. Je kunt tofu werkelijk voor van alles gebruiken, niet alleen om vlees te vervangen maar ook bijvoorbeeld;d om veganistische kaas ( spreads ) te maken of zelfs zoete lekkernijen. Wat fijn vermalen tofu gecombineerd met vers fruit en wat stevia is bijvoorbeeld verrukkelijk ter vervanging voor vruchtenyoghurt en kwark. Hiervoor is de zijdezachte variant meest geschikt.  Tofu is enorm veelzijdig. Het heeft een zeer neutrale smaak waardoor je het overal door en in kunt gebruiken. Het maakt iets steviger van structuur, romiger van smaak en kan een veganistisch gerecht meer “ bite” geven.

HEERLIJKE VEGANISTISCHE KAASSPREAD

Ik help je wat op weg met een lekker en simpel te maken recept. Deze vegan kaasspread smaakt verrukkelijk op brood , toast en wafels en crackers en kan als vulling voor een cheescake worden gebruikt.

WAT HEB JE NODIG:

  • 500 gram biologische tofu, uitgelekt
  • Een eetlepel fenegriek
  • Een eetlepel komijnpoeder
  • Een verse teen rauwe knoflook, fijngesnipperd
  • Een kleine ui, fijn gesnipperd
  • Vier eetlepels edelgist
  • Een theelepel kerriepoeder
  • Water

ZO MAAK JE HET:

Doe alle ingrediënten in de blender-kan en maal op hoge snelheid tot een mooie romige massa, voeg steeds hele kleine beertjes water toe tot de gewenste dikte is bereikt. Bestrooi royaal met nog wat edelgist. Bewaren in de koelkast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *