Wat zijn……gedroogde bosbessen?

Ik ben geen “ snacker”. Ik heb er gewoonweg geen behoefte aan, omdat mijn hoofdmaaltijden over de dag volwaardig en gebalanceerd zijn, en ik geen honger of trek krijg nadat ik een maaltijd achter mijn kiezen heb zitten. Maar natuurlijk heb ik af en toe best zin in een stukje chocolade. Ik ben dol op pure chocolade, dus meestal wordt dit een 100% puur blokje 😊 Ik ben ook gek op noten. Ik eet deze erg vaak, tijdens mijn maaltijden, bijvoorbeeld door vers gestoomde groente, door een salade, of door mijn bio-dynamische kwark / yomio. Er springt wat mij betreft één noot boven alle noten uit: DE PECAN NOOT. Ik krijg verslavende trekjes van deze noten. Als ik een zak in huis heb, dan MOET het gewoon op.

Ik eet regelmatig een handje pecannoten, gecombineerd met GEDROOGDE BOSBESSEN. Als men dan toch wil weten wat ik dan erg graag “ snack” dan antwoord ik “ een handje gemengde pecan / gedroogde bosbessen”. Over de pecan noot kun je IN DIT ARTIKEL alles lezen. Over de gedroogde bosbes ga ik het in dit artikel hebben. Want het is best jammer dat het zo’n ondergeschoven kindje is onder de gedroogde ( zuid) vruchten en de dadel bijvoorbeeld voorrang krijgt, terwijl de gedroogde bosbes meer gezonde voordelen heeft.

WAT ZIJN GEDROOGDE BOSBESSEN?

We weten uiteraard wel, wat bosbessen zijn, maar wellicht verwar jij ze ook gemakkelijk met de blauwe bes. Ze lijken inderdaad sprekend op elkaar, maar er zijn toch enkele verschillen. De blauwe bes is een plant uit de hei-familie terwijl de bosbes aan struiken groeien. Bosbessen zijn ook kleiner dan de blauwe bes. Ook verschilt het vruchtvlees van elkaar, zo bevat de bosbes rood vruchtvlees terwijl de blauwe bes wit is van binnen.
Als we de bosbes drogen ontstaan er gedroogde vruchten die rijker zijn geworden in suikers ( van natuurlijk aanwezige fructose) en voedingsvezels. Veel duursporters gebruiken gedroogde bosbessen als “ krachtvoer” om zo aan een vrij snelle glucose te komen.
Je kunt bosbessen, als je in het bezit bent van een voedseldroger, zelf drogen, maar ze zijn ook kant en klaar verkrijgbaar in de meeste biologische winkels en speciaalzaken. De beste gedroogde bosbessen zijn afkomstig uit de Verenigde staten, maar ze worden ook geproduceerd in Europa. Gedroogde bosbessen lijken sterk op hele grote krenten. Ze zijn heerlijk zoet, zo zoet, dat je ze kunt gebruiken ter vervanging voor suiker. Eet je ze zo “ uit het vuistje” hou er dan wel rekening mee dat ze behoorlijk aan tanden en kiezen plakken, en dat je na het eten je mond even goed na spoelt met water.

GEZONDE SNACK?

Verse bosbessen zijn, net als de vele andere bessen, knetter-gezond. Gaan we bessen drogen, verliezen ze al snel veel aan vitaminen en mineralen, maar ze behouden toch nog best een klein beetje. Ze worden voornamelijk rijk in suikers en vezels. Je moet gedroogde bosbessen dan ook beschouwen als een snoepje, niet als iets wat je ongelimiteerd kunt eten. Als je ze matig consumeert, dragen ze bij aan een gezond eetpatroon.
Het suikergehalte ligt gemiddeld op zo’n 55-60 gram per 100 gram. Dit is altijd nog minder dan de dadel, die gemiddeld op zo’n 65-70 gram suikers ligt per 100 gram. Bovendien bevatten gedroogde bosbessen meer vezels dan dadels, per 100 gram gemiddeld 6 gram, wat aardig veel is. Het bevat verder per 100 gram circa 2 gram eiwitten, en weinig tot geen vet.
Let goed op, als je gedroogde bosbessen wilt kopen. Veel varianten zijn bijvoorbeeld gezoet met ( riet) suiker en bevatten een conserveringsmiddel / middelen. Deze zijn een stuk minder gezond. Als de bosbessen zijn gezoet met pure appelsap, heb je de beste keuze te pakken. Dit wordt gedaan, om de houdbaarheid te kunnen waarborgen. Staar je ook niet blind op de vele mooie verhaaltjes die vele webwinkels bij hun gedroogde bosessen zetten. Dit gaat in de meeste gevallen over DE VERSE BOSBES. Gedroogd worden de voedingswaarden totaal anders, en kun je je flink verkijken op voedingswaarden. Ter vergelijking:
IN 100 GRAM VERSE BOSBESSEN ZITTEN 6 GRAM SUIKERS, en 1 GRAM VOEDINGSVEZELS
IN 100 GRAM GEDROOGDE BOSBESSSN ZITTEN 55-60 GRAM SUIKER  en CIRCA 6 GRAM VOEDINGSVEZELS
Door het droogproces worden de suikers verdubbeld, maar neemt het aantal in  oplosbare en on-oplosbare vezels toe. Het aantal vitaminen en mineralen nemen door het drogen af, maar er blijft nog wel wat over. Vitamine C gaat meest verloren, maar bepaalde B vitaminen blijven nog wel iets achter. Gedroogd fruit blijft ook redelijk in mineralen, maar dit verschilt van bes tot bes.

GEZOND, MAAR SNOEP VERSTANDIG

Ze lijken heel erg gezond en verantwoord, en als we ze naast een gewoon snoepje leggen, dan klopt dat wel. Ze bevatten geen ( kunstmatige )  meuk, en smaken net zo zoet. Maar ze vallen ook weer niet onder het kopje GEZOND SNOEPEN. Dit beeld moet worden bijgesteld, omdat dit veel risico geeft op door-eten terwijl het net zo goed veel suikers bevat. Ons lichaam heeft namelijk geen boodschap aan een natuurlijke vorm van suikers ( fructose) of kunstmatige / toegevoegde suikers. Wel kan het de snelheid waarin de suikers in ons bloed worden opgenomen, iets vertragen dankzij de aanwezige vezels, maar dan moeten we wel heel veel gedroogde bosbessen eten. Linksom of rechtsom blijft het een zeer grote bron van suikers, wat zeker niet moet worden gezien als een gezond alternatief voor snoep. Wel kan het een GEZONDER alternatief zijn. Daarin zit erg veel verschil in beleving. Als we denken dat we gezond snoepen, kunnen we sneller meer eten of teveel eten.
Qua gebitsgezondheid maakt het ook niet zo heel erg veel verschil m.b.t gewoon snoep. Ook gedroogde bosbessen kunnen behoorlijk aan tanden en kiezen blijven kleven wat net zo hard het tandglazuur kan aantasten als gewone suiker-resten. Sterker; door de tevens aanwezige zuren in gedroogde bessen kan het glazuur harder worden aangevallen.
KORTOM: gedroogde bosbessen zijn een GEZONDER alternatief voor snoep, maar niet als EEN GEZOND ALTERNATIEF te verklaren. Het is rijk aan suiker.

KRACHTVOER VOOR DUURSPORTERS

Als je een duursport beoefent ( fietsen, hardlopen) heb je juist glucose nodig om de spieren optimaal te houden. Het is niet voor niets, dat gedroogde zuidvruchten als rozijnen, bessen, maar ook mango en banaan een veel gegeten snack zijn onder duursporters. Het geeft snelle energie. Als je fanatiek duursport beoefent zul je niet direct last hebben van bloedsuikerspiegel-schommelingen, maar beoefen je amateuristische duursport, dan is het verstandig om zeer matig te zijn. Een paar gedroogde bosbessen na het duur-sporten is ruim voldoende.

MIJN ULTIEME SNACK……GEDROOGDE BOSBESSEN MET PECAN NOTEN

Pecan noten zijn met kop en schouders boven alle andere noten uit mijn absolute favorieten. Als ik mezelf echt eens wil verwennen, eet ik ze samen met gedroogde bosbessen. Deze combinatie is echt onweerstaanbaar, leveren mij erg veel eiwitten en vezels op en zorgt ervoor dat ik voorlopig even geen zin heb ik wat anders. Bosbessen bevatten een gemiddeld suikergehalte van rond de 60 gram per 100 gram, en zo’n zes gram aan voedingsvezels. Ze zijn verrukkelijk zoet van smaak, wat zich perfect laat combineren met de rijke noot-smaak van pecan. Ik kan hier echt even mijn geniet-momentje van maken. Hier maak je mij in elk geval 10 x blijer mee dan een Tom pouce !

WAAR KOOP IK GEDROOGDE BOSBESSEN?

Gedroogde zuidvruchten kun je overal kopen tegenwoordig. Maar gedroogde bosbessen zijn een stuk moeilijker verkrijgbaar. Ook moet je, zoals eerder gezegd, goed opletten of ze zijn gezoet met suikers of niet. www.puurenfit.nl verkoopt als één van de zeer weinigen echte Amerikaanse gedroogde bosbessen doe zijn gezoet met pure appelsap. Er zijn verder geen additieven aan toegevoegd zoals conserveermiddelen. KLIK HIER om te bestellen. Een zakje van 250 gram kost € 11,95.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *