Wees als consument SCHERP en kijk altijd je kassabon na! Het kan je veel geld schelen…

Als kritisch health blogger kom je nogal eens ergens. Ik ben dagelijks in verschillende supermarkten te vinden, om te scannen naar nieuwe producten. Ik koop dan uiteraard wat, meestal dagverse producten. Ook ik moet op de kleintjes letten, en let daarom heel goed op aanbiedingen en kortingen. En ik let ook erg scherp op mijn kassabon. Zeker sinds dat de Consumentenbond in Oktober 2020 een steekproef hield in diverse supermarkten en bleek, dat zo’n 40% niet kloppende prijzen bij de kassa aansloeg. Nu ben ik nét zo kritisch op waar ik mijn centjes aan uitgeef, en let ik al jaren instinctief op wat ik moet afrekenen. Maar dit recente onderzoek zette me wel weer wat scherper. Ik maak het helaas zelf dagelijks mee, dat er veel niet klopt aan de kassabon.

VEEL MIS

Vooral bij supermarktketen AH stuit ik regelmatig op onjuistheden, maar ook op een hoop ergernis. Zo is wat lege flessen inleveren een ware hel, iedere keer moet je maar hopen, dat het ding werkt. 9/10 keer werkt het inlever-punt niet, wat veel irritatie oplevert. Je moet bellen, wachten, weer wachten, om uiteindelijk weggestuurd te worden met “ sorry, maar het is defect” 🙄 Als het nu en dan zou gebeuren, dan behap ik dit nog, maar het is in mijn AH filiaal een standaard norm. Soms worden mijn flessen alsnog ingenomen en moet ik dit bij de kassa melden. Doe ik dit vervolgens, wordt de emballage er niet af getrokken. Dit heb ik, serieus, al zes keer gehad. Als ik niet scherp ben dan kan mij dit veel geld kosten. Als dit het enige was….. Helaas. 🙄
Ook de uiteindelijke bedragen op de kassabon kloppen regelmatig niet. Ik heb daar nog het meest last mee betreft ( week) aanbiedingen en / of 35% kortingstickets op producten afrekenen. Dit staat soms niet in de kassa, waardoor je het volle pond moet betalen, of dat de caissière het 35% korting stickertje op een artikel over het hoofd ziet, en deze niet aanrekent in de computer.  De rompslomp die je dan vervolgens moet doen om je geld alsnog te krijgen is irritant en frustrerend tegelijk. Je wordt meestal doorgestuurd naar de counter van de klantenservice waar je alles opnieuw moet laten scannen. Ik heb dan meestal mijn boodschappen al in mijn tassen gepakt, en zul je altijd zien dat het desbetreffende product helemaal onderin zit..
Ook maak ik geregeld mee, dat veel prijskaartjes onder producten, ook aanbiedingen, die groots zijn aangekondigd op grotere borden, niet kloppen. Onlangs ondervond ik het nog met pompoenen, bij de AH. Er lagen drie soorten pompoenen in een grote bak, met daarboven “ 25% korting ! “. Mijn geliefde pomporen hart gaat dan meteen harder kloppen en ik laadde dan ook meteen 4 pompoenen in. Allen groene kaboucha’s, mijn grote favoriet. Eenmaal door de kassa , bij het controleren van mijn kassabon, zag ik dat de korting er niet af was gegaan. Zuchtend weer terug dus, maar …het klopte volgens hen. Hoe zat het? Alleen de ORANJE pompoenen hadden 25% korting. Echter stond dit nergens duidelijk vermeld op het bord, of elders. Ik was boos en heb mijn geld terug gevraagd, de pompoenen mochten ze houden. Dit is een puur staaltje misleiding, wat overigens wettelijk gezien ook niet zou mogen.
Ook maak ik mee, dat een kassa hapert, en mijn pin bijvoorbeeld niet werkt. Het is mij al twee keer overkomen, dat tijdens het pinnen de kassa alles afbrak en er een storing zat in het systeem. Ik moest eens nog een keertje opnieuw afrekenen, terwijl het mij al geen erg fijn gevoel gaf. Ik gaf aan, dat ik zeker wist dat ik het bedrag al had betaald. En ja hoor, meteen thuis na het controleren van mijn afrekeningen, zag ik dat het bedrag 2 x was afgehouden. Bellen, terug fietsen en veel irritatie. 😡
Maar ook veel prijzen kloppen niet. De prijskaartjes onder een artikel in het schap zou volgens de wet en regelgevingen moeten kloppen met wat een kassa scant. Is het in het voordeel van de klant, dan hoor je niemand er natuurlijk over mekkeren 😁 maar dat is nu juist het probleem. Het is maar zelden het geval, dat de consument hiervan profiteert, het zijn de supermarkten die er blijer van worden.
( bron: de Consumentenbond )
De steekproef die de Consumentenbond afgelopen Oktober hield, spreekt boekdelen. Vooral supermarkt AH maakt er nogal een puinhoop van en dat ondervind ik dagelijks zelf. Ook bij Lidl komt het af en toe voor, maar daar heb ik er veel minder last van dan bij de AH. De PLUS doet het voor mij het beste, ik heb daar nog niet eerder een foutieve kassabon gecontroleerd. Hoe de JUMBO en de Aldi opereren op dit gebied, kan ik persoonlijk niet zeggen omdat ik nooit winkel bij deze ketens. Maar gezien de steekproef maakt supermarkt keten JUMBO er ook een behoorlijk potje van.
Ik vind het ronduit schocking, dat dit soort praktijken gewoon worden toegestaan en dat hier geen drastische maatregelen tegen worden genomen. Het leven is voor de gemiddelde consument al duur genoeg. En om op zo’n slinkse manier geld uit de zakken kloppen van de consument vind ik een zeer kwalijke zaak. Als het sporadisch voor zou komen, was dat onder het kopje “ menselijk” te zetten, waar mensen zijn worden immers ook fouten gemaakt. Maar ik ervaar persoonlijk zelf, dat dit niet sporadisch is en zelfs dagelijkse kost is in mijn AH filiaal. Natuurlijk gebeurt het ook wel eens niet opzettelijk. Lees dit blog van Max “ meldpunt” presentatrice Elles de Bruin eens. Dit is mij ook meer dan eens overkomen. Niet alleen in supermarkten is het dus oplette geblazen, ook in andere winkelketens en branches kunnen dit soort taferelen voorkomen.

WAT KUN JE ALS CONSUMENT HET BESTE DOEN?

Er zit niets anders op, dan dat de consument zelf zeer scherp blijft. En dat betekent vooral je aankoopbonnen zeer zorgvuldig nakijken. Veel mensen vinden dit meestal teveel gedoe, tijdrovend als je al haast hebt of geloven het allemaal wel. Deze mensen zijn dan ook het grootste slachtoffer van dit soort geldklopperij. En geloof mij, het gebeurt veel vaker dan je aanvankelijk denkt. In mijn AH filiaal sta ik inmiddels al bekend als “ die zeur trut” want ik kijk alles scherp na en houd alles ook scherp in de gaten. Hier maak ik geen vrienden mee onder winkel-personeel, en dat merk ik. Ik wordt met de nek aangekeken bij binnenkomst en ook kan er maar net een “ goedemorgen” af. 😒 Gisteren nog werd ik zelfs schofterig behandeld toen ik om assistentie vroeg omdat het fust-inname punt het voor de 80.000 ste keer het niet deed. De dame in kwestie ging de storing oplossen, en liep mij zonder maar IETS te zeggen gewoon voorbij, of te controleren of het wel werkte. Dat deed het niet en dus riep ik haar weer terug. Bits werd gezegd dat ik mijn flessen er gewoon in moest doen, dat hij het DEED. Toen ik haar toonde dat dit niet het geval was, begon ze mopperend opnieuw de machine op te starten. Ochtendhumeur? Nee, dit is gewoonlijk, zo wordt ik behandeld. Waarschijnlijk omdat ik een SCHERPE consument ben die het kaas niet van haar brood laat eten. Het boeit mij persoonlijk niets, maar dit is natuurlijk geen klantvriendelijkheid. Sterker nog, ik vind dit schoftelijk gedrag. Als consument mag, nee, MOET je scherp zijn. Als dit je niet in dank wordt afgenomen zegt dit wat mij betreft genoeg. Vooral als dit openlijk wordt geuit, zo hoorde ik ooit eens twee dames die ik net was gepasseerd over mij als “ zeik trut” klagen tegen elkaar zonder dat ze in de gaten hadden dat ik nog vrij dichtbij stond. AH maakt voor mij dan ook geen goede indruk. Het is de omgekeerde wereld geworden. AH zou de ogen uit de kop moeten schamen, en niet de consument omdat hij / zij teveel opkomt voor hun eigen zuur verdiende geld.
Laat dit jou in elk geval niet ontmoedigen om SCHERP te zijn. Kom op voor jouw zuur verdiende centen en jouw rechten als consument. En ja, dat kost tijd, oeverloze moeite en ergernis. Maar het BESPAART je uiteindelijk wel veel geld, zodat de beloning hoger is dan de ergernis. Kijk ALTIJD JE KASSA BON NA. Vraag om je kassabon als je deze niet digitaal kunt opvragen. Maar zorg er altijd voor dat je een betalingsbewijs in handen hebt, dat is je grootste bewijsstuk, om je geld terug te krijgen. Waar moet je zoal op letten?
– Controleer of de aangeslagen prijzen op de bon overeen komen met de prijzen onder de producten in het schap. Dit kun je onthouden, en als je dit lastig vind, schrijf het dan op. Dit lijstje kan dan altijd weer worden gebruikt bij je volgende bezoeken aan dezelfde supermarkt. 
– Aanbieding ? Bonus? Zoveel % korting? Kijk dit ALTIJD SCHERP na, of kijk mee tijdens het scannen bij de kassa. 
– Klopt een aanbieding niet??  Zoals mijn voorbeeld hierboven betreft de pompoenen-actie? Dan kun je je recht claimen, wettelijk gezien moet een aanbieding KLOPPEND zijn. Ik had er genoeg van en vroeg gewoon mijn geld terug, maar je kunt ook alsnog om de korting vragen. Meer info? KLIK HIER
– Je kunt vast de verhalen wel over dure televisies die per ongeluk verkeerd zijn geprijsd, bijvoorbeeld door een ontbrekend cijfer. Je kunt als consument dan zelf wel bedenken, dat deze prijs niet kan kloppen en kun je ook geen recht hebben op de verkeerd aangegeven prijs. Wees in dit soort gevallen aardig en benader de leverancier en wijs hem op zijn fout. 
– Kijk je PRODUCTEN goed na op de kassabon. Het komt regelmatig voor dat de kassa een verkeerde code scant en daardoor een verkeerd artikel aanrekent. Dit kan in je voordeel zijn, maar ook in je nadeel. Wees eerlijk en meld dit meteen als je dit opmerkt. 
– Lever je een emballage bon in? Controleer dan of dit ook is gescand en ingehouden. 
– Bij de AH werken zij met een bonus-kaart. Deze moet je als klant zelf steeds even scannen ( aan de linkerzijde van de kassa ) De caissière kan dit ook voor jou intikken, als je je kaart niet bij je hebt. Laat je bonuskaart ALTIJD scannen, omdat het altijd wel voor wat extra kortingen kan zorgen zonder dat je daarvan op de hoogte bent. 
– Kijk voor ALLE ( week ) aanbiedingen elke week on line, hier worden ALLE week-kortingen vermeld. In de winkel kunnen vele week-aanbiedingen NIET onder de aandacht worden gebracht. Bij de AH gebeurt dit nogal eens, zeker betreft zuivel. Kijk in het zuivelschap zelf extra goed naar de prijskaartjes onder de producten, AH geeft op deze kaartjes tegenwoordig wekelijks de huidige prijzen aan, ook kortingen. 
Tot slot: let op je eigen centjes. Wees scherp. En laat je niet weg drukken als winkelpersoneel schofterig tegen jou doet omdat jij je geld terugvraagt. Daar kun je overigens ook een landelijke klacht voor indienen bij AH. Laat je als spitsvondige consument in elk geval niet in een hoekje drukken.

6 Reacties op “Wees als consument SCHERP en kijk altijd je kassabon na! Het kan je veel geld schelen…

  1. Hallo Monique, ik heb mee gemaakt dat een boodschap 1 maal gescand wordt en 2 maal op de bon staat. Je zou denken dat dit product per ongeluk 2x gescand is maar dat is niet zo. Er zitten 5 of 6 producten tussen, en het product ligt maar 1 maal in je mandje. Is 2 keer voor gekomen, heb daarop een klacht ingediend bij de klantenservice en verteld dat je softwarematig in de maling wordt genomen.

  2. klopt helemaal, dat is ook mijn ervaring met AH, ook als ik met de zelfscanner loop controleer ik altijd meteen de prijs die hij aangeeft bij aanbiedingen, due zijn vaak niet verwerkt in de computer. Bij de plaatselijke Jumbo hier in Kerkrade heb ik goede ervaringen, evenals de Lidl, waar je zelf kunt scannen en afrekenen en Aldi idem. Maar nogmaals, bij de grote AH hier is het altijd oppassen

  3. Bedankt dat jij me zo bewust maakt met jouw ervaringen. Ik kan/wil en ga nog veel van je leren. Fijn dat jij dit doet.

  4. Wij scannen altijd zelf. Wordt een korting toch niet goed berekend dan krijg je zonder problemen alsnog het geld terug. Heb ook eens een net avocado’ s gehad die knetterhard bleven. Gemeld bij de klantenservice en toen ongevraagd en zonder problemen geld terug gekregen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *