Witte kool…..waarom is het nog zo onbekend?

Ik ben, inmiddels bekend, een ENORME groente liefhebber. Er is werkelijk NIETS wat ik niet lust. Natuurlijk zijn er groentes die ik iets minder lekker vind, maar wel lust. Zo’n “ mindere” groente is voor mij bijvoorbeeld witlof. Toch eet ik dit in het seizoen. Ik ben bijzonder groot fan van koolsoorten. WITTE kool is daar eentje van. Witte kool is in Nederland totaal niet populair en je vraagt je werkelijk af waarom. We eten witte kool wel veel, maar dan als zuurkool, velen weten dat niet eens 😁. Witte kool is echter ontzettend lekker en gezond.

De grootste reden waarom we de witte kool links laten liggen is wel, omdat we totaal niet weten wat we nu met zo’n mega kool aanmoeten. Verder dan fijn snijden en verwerken in salades komen we niet. Maar er is veel meer te doen met witte kool! Dat ga ik je in dit artikel allemaal vertellen. En ook, waarom je witte kool veel vaker op je menu zou moeten zetten als je graag op je gezondheid let.

WAT ZIJN WITTE KOLEN?

We kunnen kort maar krachtig zijn, want een witte kool ( Brassica oleracea) is inderdaad een koolsoort met een witte / crème -achtige kleur. De gekweekte varianten hebben een bolronde vorm met gesloten bladeren. Wist je overigens, dat witte kolen één van de OUDSTE koolsoorten zijn, en wij hier in Nederland één van de grootste telers zijn? Tegenwoordig worden witte kolen vooral in Noord Holland en Friesland geteeld. Op deze specifieke plekken in Nederland hebben de gewassen geen hinder van aantasting door knolvoet. Dit is een vervelende ziekte waarbij zowel wortels als blad kan worden aangetast wat ervoor kan zorgen dat grotere delen van oogsten verloren kunnen gaan.
Wij kennen twee soorten witte kolen: de SPITSKOOL en de RONDE WITTE KOOL. Over deze laatste ga ik het voornamelijk hebben in dit artikel, omdat juist deze ronde witte kool enorm onbekend en daarom onbemind blijft.
Omdat de witte kool meest afkomstig is uit Nederland, kopen wij hier het gehele jaar ook NEDERLANDSE witte kolen. Dit maakt witte kool enorm duurzaam en milieuvriendelijk. Het is daarnaast ook nog eens een geweldig GOEDKOPE groente. Voor een mega witte kool betaal je biologisch circa € 1,50, niet-biologisch kosten ze meestal nog geen euro.

BIJZONDERE VOEDINGSWAARDEN

Zo’n witte kool lijkt saai en simpel, maar het bevat ENORM veel nuttige en waardevolle voedingsstoffen. Om te beginnen bevatten witte kolen extreem veel polyfenolen, waaronder PINORESSINOL en LARICIRESINOL. Deze polyfenolen vallen onder de zogenoemde LIGANEN. Deze kunnen volgens vele wetenschappers mogelijk helpen tegen verschillende vormen van kanker en cardiovasculaire problematiek.
Witte kool is zeer rijk aan glucosinolaten, een vrij krachtig anti-oxidant.
Het is zeer rijk aan diverse vitaminen en mineralen. Met name vitamines A, B,C, E  en K zijn goed vertegenwoordigd. Qua mineralen scoren de witte kolen ook niet slecht, het is vrij rijk aan calcium , magnesium, kalium en ijzer. Ook bevatten ze vrij veel vezels, wat zorgt voor een fijne stoelgang / darmpassage. Dit alles maakt witte kool een zeer rijke en goedkope voedingsbron.

RAUW OF BEREID?

Witte kool kun je rauw eten. Echter is het voor veel mensen, rauw gegeten, vrij lastig om te verteren. Dit kan zeer snel worden opgelost door de kool bijvoorbeeld vooraf te zouten. Na een zoutbadje kun je de kool dan afspoelen. Je maakt een zoutbadje, door ongeveer drie eetlepels zout per kool in een kom te doen, de kool te snijden en in de kom te husselen en te kneden met het zout. Pers de kool en laat het sap uitlekken. Spoel daarna om.  Dit maakt de kool lichter verteerbaar. Het kan echter voor velen toch nog wat lastig verteerbaar blijven, in dat geval kun je de witte kool het beste stomen, koken of ( roer) bakken. Het kan allemaal! De rauwe bladeren kun je gebruiken als een knapperig alternatief voor een bordje, ze zijn sterk genoeg om van alles te kunnen dragen. In de Turkse en Marokkaanse keuken worden de bladeren veel gebruikt om gevulde rolletjes van te maken.
Witte kool kan, net als alle andere koolsoorten, winderigheid veroorzaken. Daar heeft de één meer last van dan een ander. Door de kool te kruiden met o.a anijszaad, venkelzaad of karwijzaad voorkom je de meeste kans op winderigheid. Ook kun je witte kool combineren met een venkel. Ook kun je na het consumeren van witte kool een kopje kruidenthee drinken waar deze kruiden in zijn vertegenwoordigd.
Omdat witte kool net als andere koolsoorten zwavel onttrekt tijdens het koken, kunnen er vervelende kookluchtjes ontstaan. Dit voorkom je, door een scheut azijn aan het kookvocht toe te voegen. Hou je niet van azijn, dan kun je dit oplossen door op de deksel van de pan een met azijn doordrenkte doek op het deksel te leggen.

HOE BEWAAR JE WITTE KOOL?

Witte kolen worden meest uit het blad verkocht, als grote ronde witte kool. In biowinkels kun je nog wel eens witte kolen in hun groene huisje vinden, maar erg veel komt dit niet meer voor. Let er bij aankoop goed op, dat de kool stevig en vers is. Zijn de buitenste bladeren bijvoorbeeld verlept, slap en bruin uitgeslagen, dan zijn de kolen niet vers. Een verse witte kool stinkt niet, gebruik je neus.
Witte kool kun je wekenlang in de koelkast ( groentelade ) bewaren. Buiten de koelkast is de witte kool ook prima houdbaar, maar wil je de kool lang bewaren, dan is de koelkast aan te raden. Voor alles geldt wel, om de kool zo snel mogelijk te consumeren, want zeker bewaard in de koelkast verliest iedere dag weer aan vitaminen en mineralen en dat is zonde. Je kunt de kool ook invriezen, blancheer deze dan liefst en vries ze in porties in.

ZUURKOOL

Velen weten uiteraard wat zuurkool is, maar weten niet dat dit eigenlijk rauwe gefermenteerde witte kool betreft. KLIK HIER om alles over zuurkool te lezen en hoe je dit op een zeer eenvoudige manier zelf maakt.

HEERLIJKE GEVULDE VEGAN ROLLETJES

Ik gebruik de bladeren regelmatig om deze te vullen met tal van lekkers. Je kan je fantasie volledig laten gaan. Ik maak er meestal tempeh-rolletjes van. Dat is zo gemaakt en ontzettend lekker. Je kunt deze rolletjes bijvoorbeeld eten ter vervanging voor de slavink. Door de bladeren 24 uur lang te laten marineren worden de bladeren zeer soepel en krijgen ze een intense smaak.
Haal de bladeren van de kool en leg deze in een grote kom, voeg twee flinke scheuten Aminos of tamarisaus toe, twee eetlepels kerriepoeder, een eetlepel paprikapoeder en een eetlepel komijnpoeder. Smeer de bladeren goed in, en laat dit op een koele plaats 24 uur marineren.
Verwarm de volgende dag de oven voor op 175*C en bekleed een bakplaat met bakpapier
Maal in de keukenmachine 250 gram tempeh, een scheut Amins en een eetlepel fenegriek tot een stevig gehakt. Rol steeds een beetje gehakt in een gemarineerd blad en leg deze op de bakplaat. Smeer de rolletjes in met zuivere kokosolie en bak ze in het midden van de oven gaar in ongeveer 35-45 minuten, blijf tussentijds controleren.
Je kunt van witte kool ook een heerlijke garnering maken voor bij talloze gerechten. Hiervoor snij je een kleine witte kool in fijne stukjes. Doe deze in een grote weck-pot en voeg een flinke scheut appel-cider-azijn toe, een theelepel Keltisch zeezout, en drie volle eetlepels fenegriek. Schud flink door en laat dit tenminste 24 uur staan . Voor gebruik even goed door husselen.
Wist je, dat je naast Chinese kool, je KIMCHI ook met witte kool kunt maken? KLIK HIER voor meer info

Een reactie op “Witte kool…..waarom is het nog zo onbekend?

  1. Kun je witte kool met appelciderazijn ipv met fenegriek ook met venkelzaad doen of een ander kruid?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *