Zeewier

Het is zeer voorzichtig, maar zeker in opkomst: zeewier. Het klinkt iedereen vast een beetje ranzig in de oren: zeewier eten? En erg smakelijk ziet dit er nu ook weer niet uit. Toch worden deze plantjes van de zee nu echt ontdekt: het zijn meest gezonde bommetjes voor de mens!

Zeewier is een verzamelnaam van groepen (niet verwante) algen die in brak water en in de zee leven en groeien. Zeewier is een extreem sterk plantje. Ze worden nauwelijks verstoord door hun leefomgeving van continue schokken van golven, directe blootstelling aan de zon en lucht bij laagstaand water. Ze verdragen het allemaal. Het zijn zeer flexibele plantjes en in staat meest turbulente weersomstandigheden met gemak te overleven. Ze vermenigvuldigen zich door sporen, niet door zaden. Ieder soort is prima in staat om voedingsstoffen direct uit de zee te absorberen in hun celwanden, dus niet via een wortelsysteem.

Er zijn vele soorten zeewieren, vier grote groepen :

  • bruinwieren
  • groenwieren
  • blauwwieren
  • roodwieren

Daarnaast zijn er nog vele vormen:

  • vertakte soorten (zoals hoorntjeswieren)
  • ontwikkelde vormen (zoals suiker en zee-eikwieren)
  • draadvormige soorten (zoals veter en visdraadwieren)
  • bladvormige soorten (zoals zeesla)

Sommige soorten kunnen wel honderden jaren oud worden. Maar de meeste wieren zijn eenjarig. Je zou het absoluut niet zeggen als je naar het plantje kijkt, maar dit kleine plantje zit werkelijk barstensvolgezonde voedingsstoffen. Er wordt steeds meer en meer bekend over de heilzame werking van zeewier op onze gezondheid. Niet zo gek, als je je bedenkt waaruit zeewier zoal bestaat: vele mineralen en sporenelementen, (afhankelijk van het soort) een rijke bron van vitamine A, C en E en bevat het veel plantaardige eiwitten. De delen die niet door het lichaam worden afgebroken zijn niet schadelijk en worden gerekend tot ballaststoffen. Zeewieren bevatten al deze gezonde voedingsstoffen in zeer extreme hoeveelheden: deze hoeveelheden vinden we niet terug in bijvoorbeeld groente en fruit. Zeewier bevat ook een natuurlijk jodium die zeker duizend keer zoveel hoger ligt dan welke andere landplant ook. Het bevat ook laminarin, een stofje wat ervoor zorgt dat je geen jodium tekorten oploopt. Zeewier is ook bewezen heilzaam voor ons immuunsysteem. Daarnaast werkt het zeer ontstekingsremmend en als natuurlijke antibiotica.

IMG_0441

Om echt van deze vele gezonde voordelen te profiteren zijn er een aantal algemene richtlijnen opgesteld ter ADH. Er is hier uitgegaan van een gezonde volwassene. Vers/geweekte zeewieren kan iedere dag 70-150 gram van worden geconsumeerd. Geheel gedroogde zeewieren, stukken en vlokken staan op 7-15 gram per dag. De poedervormen/korrels staan op een ADH van 2-3 theelepels.

IMG_0438

Kwestie van smaak

De smaak van zeewier loopt nogal uiteen. Waar velen echt de pure smaak van de zee menen te proeven, proeven anderen weer een zeer zilte smaak. Ook hangt veel af aan het soort zeewier. Bepaalde soorten zijn veel lekkerder als ze zijn gedroogd en geroosterd, andere soorten zijn juist vers, licht gestoomd op zijn allerbest. Er zijn verschillende soorten op de markt, die je vers en gedroogd/geroosterd/samengeperst kunt kopen. In bio winkels worden vooral de gedroogde en geroosterde varianten verkocht. Deze moeten eerst in water gelegd worden om weer tot oorspronkelijke vorm te zwellen. Deze zwelling maakt zeewier tienmaal groter: vijf gram gedroogde zeewier staat gelijk aan 50 gram geweld zeewier. Aan de specifieke zeewier-smaken moet je wennen. Er zijn mensen die er nooit aan kunnen wennen, maar de meeste mensen zijn al direct na twee keren zeewier op het menu om. Naast vers en gedroogd kunnen we zeewier ook in snippers, poeders en samengeperste staven kopen. Een zeer bekend poeder is bijvoorbeeld Agar Agar. Dit poeder wordt veel gebruikt als bindmiddel .Het wordt gemaakt van veelal rode zeewiersoorten. Agar Agar kun je ook in vlokken en staafjes kopen. Er zijn vele soorten en smaken die zich op hun beurt weer het beste laat smaken bij andere voeding/combinaties. Je kunt beginnen om kleine beetjes toe te voegen aan soep en gerechten. Je kunt het beste dan beginnen met de vlokken, of snippers (Nori snippers zijn bijvoorbeeld erg lekker) Met kruiden kun je alles verder meer op smaak brengen. Nori is wel het meest bekende soort zeewier in Nederland. We maken hier onze nori-vellen van voor de sushi. Sushi heeft een enorme populariteit gekregen afgelopen jaren. Er zijn zelfs speciale sushi-restaurants.

Zeewier wordt, mede door de vele gezonde voordelen, ook vaak gebruikt als supplement. Kelp is daar het meest bekende van: kelp bevat meer mineralen, vitaminen en sporenelementen dan welk ander voedingssoort ook, en is hierom vooral geroemd als de perfecte leverancier voor mineralen. Kelp komt dan ook erg vaak voor als mineralen-supplement (voor sporters o.a)

Resumerend

Probeer het eens uit, dat gezonde plantje uit de zee!

Nog even dit

Er zijn normen en wettelijke regels voor het toegelaten gehalte aan zware metalen (lood en kwik en cadmium) voor vis en groente. Deze zware metalen komen voor in de zee, door de milieu vervuiling. Voor zeewieren zijn hier nog geen wettelijke regels, maar zijn wel in de maak. De zeewieren die hier in Nederland op de markt worden gebracht staan echter bloot aan zeer strenge controle, wat inhoudt dat er specifiek goed wordt gelet op de aanwezigheid van zware metalen. Van vervuiling is geen sprake: het gehalte ligt onder de standaardnormen voor groente en vis. Het zeewier die wij halen uit de Oosterschelde staat onder voortdurende controle en hieruit blijkt steeds weer dat er geen noemenswaardige vervuiling aanwezig is.

IMG_0442

GEDROOGDE KELP

Een van de meest gebruikte zeewiersoort is ( gedroogde) kelp. Deze worden vooral verkocht als vlokken. Deze moet je ongeveer een uur in water laten weken. Je kunt deze dan verwerkren in salades en andere gerechten.

IMG_0454

Je kunt het zeewier ook koken. Dit haalt het scherpe zilte een klein beetje van de zeewier af.

IMG_0439

RODE DULSE VLOKKEN

Een andere populaire is het rode zeewier Dulse. Dulse staat bekend om zijn rijkheid aan jodium. De vlokken zijn verfijnder waardoor je deze ook droog door een salade verwerkt kunnen worden. Ze nemen ontzettend snel vocht op, zeker in een salade vers gestrooid een ontzettend lekkere versnapering.

 

Een reactie op “Zeewier

  1. Vissen halen omega 3 uit de algen heb ik me laten vertellen, dus om aan omega 3 te komen kan ik beter voedingssupplementen van algen kopen. Monique weet jij welke ik dan het beste kunnen nemen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *