Zo maak je de lekkerste krokante koolraap-patat!

Koolraap lijkt langzaam maar zeker zijn weg naar de Nederlandse consument te vinden. Dit is voornamelijk te danken aan de gezonde trends en het feit dat supermarkten daarin meegaan. We kopen onze levensmiddelen nog altijd meest in supermarkten en zij hebben dan ook een behoorlijke invloed op wart wij dagelijks eten en drinken. Het aanbod in supermarkten bepalen wat we eten en drinken. Supermarkten willen zoveel mogelijk verkopen. En springen dan ook continu in op trends en hypes in de wereld van voedsel; Als we koolraap steeds meer lijken te ontdekken, volgen supermarkten automatisch. Inmiddels kunnen we koolraap kopen in de grotere supermarkt-ketens als AH en Lidl. 

Koolraap is bijzonder, maar vooral lekker. KLIK HIER om alles over de koolraap te lezen. Door zijn zeer lage zetmeelgehalte wordt de koolraap veel gebruikt ter vervanging voor aardappelen, die bekend staan om hun vele zetmeel. Koolraap past daarom perfect in koolhydraat-beperkte diëten. Er wordt meest patat van gebakken. Daar verleent de koolraap zich inderdaad uitstekend voor.
Toch lijken veel mensen het lastig te vinden, om de perfecte, krokante friet te bakken van koolraap. Koolraap-patat wordt zowel in de oven als in de airfryer gebakken. Meest gehoorde klacht is dat de friet / patatten er niet krokant uit komen, slap zijn of weinig kraak en smaak hebben t.o.v gewone aardappelfriet. Door wat “ simpel voorwerk” toe te passen, kun je de lekkerste en krokante koolraap-friet bakken. Ik leg het in dit artikel stap voor stap uit.

STAP 1 : DE KOOLRAAP SNIJDEN

Veel mensen schillen de koolraap. Dit is niet nodig. Sterker: je schilt daarmee veel vitaminen, vezels mineralen en smaak weg. Aan iedere koolraap zit een hard “ kontje”. Dit moet je wel wegsnijden omdat dit deel naar hout smaakt en geen lekker mondgevoel geeft. Snij de rest echter niet weg, laat dit lekker zitten. Was en droog de koolraap zorgvuldig. Snij vervolgens in plakken en snij uit deze plakken zo dun mogelijke lange frieten. Hoe dunner je de friet snijdt, hoe krokanter de frieten worden.

STAP 2: ZET DE FRIET OP ZOUT WATER

Doe de frieten in een kom, en strooi hier zo’n twee eetlepels Keltisch zeezout overheen, en vul de kom met water, tot de frieten goed in het zoute water staan. Laat dit liefst een uurtje staan, korter kan ook. Door het zout wordt het meeste vocht uit de friet onttrokken. Dit zorgt voor meer knapperigheid.

STAP 3: GOED AFSPOELEN EN DROGEN

Spoel de friet na het zoutbad HEEL GOED af. Gebruik liefst een vergiet en spoel enkele keren goed na, zodat het zout goed van de frieten verdwijnt. Druk de frieten op een droge schone theedoek goed droog. Ze zijn nu gereed om te bereiden.

STAP 4: VOORBAKKEN

Voor zowel de oven als de airfryer geldt, dat je de friet kort moet voorbakken.
VOOR DE OVEN: 
Verwarm de oven voor op 140 •C. Verdeel de friet over met bakpapier beklede bakplaten. Zorg dat er geen frieten op elkaar liggen. Bak de friet voor in 5 minuten. Zet de oven daarna uit en laat de friet met de ovendeur gesloten ongeveer 45 minuten nagaren.
VOOR DE AIRFRYER:
Zet de temperatuur op 125 •C. Doe de frieten in de liftbak, en gebruik geen bakpapier. De airfryer circuleert zijn hete lucht namelijk als een draaiend rad, waardoor ook de onderste lagen worden gebakken. In de airfryer maakt het dan ook niets uit of de frieten op elkaar liggen, maar voor het beste resultaat adviseer ik toch om ze zo breed mogelijk in de liftbak te leggen.Bak de friet 7 minuten, hussel de friet om, en bak opnieuw 7 minuten.   zet de airfryer uit, en laat de friet in de airfryer met de bak dicht nagaren, ongeveer 45 minuten.

STAP 5: BAKKEN MAAR!

Zet na het nagaren de oven / airfryer weer aan. Zet de ovenstand op 195 *C. Bak de friet af in ongeveer 35 minuten, blijf tussentijds goed controleren en als dit nodig blijkt, keer de frieten tussentijds even om. Zet de airfryer op 195 •C. Bak de friet af in ongeveer 15-20 minuten, blijf tussentijds goed controleren, en indien nodig, hussel de frieten kort om. Voel of ze krokant zijn geworden.
Als het goed is, heb je nu heerlijke, krokante en vooral gezonde frieten! Je kunt de friet, na het nagaren, eventueel nog wat bestrooien met lekkere kruiden en specerijen, of besmeren met wat tamarisaus, sojasaus of Aminos.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *