100% natuurlijk, zonder dit/dat/zus en zo…..geloven we niet een beetje teveel?
Als wij de voedsel en levensmiddelenindustrie moeten geloven, is niets meer echt ongezond, en is alles 100% natuurlijk , groen, mooi en sprookjesachtig. Wat een mooie wereld, nietwaar? Waar we gewoon ALLES wat we in een supermarkt kunnen kopen, goed en gezond voor ons is, en we er niet van aankomen, en we alles kunnen eten en drinken wat wij maar wensen. En zorgen we ook niet dat de wereld naar de gallemiezen gaat, want we verpakken alles “ milieuvriendelijk”.
🥺🧐🤔🤔🤔🤔………
Ik blijf het toch best gek vinden , dat ik nog steeds heel veel mensen om mij heen zie rondlopen die morbide obese zijn, dat ons milieu onder onze voeten weg brokkelt, en dat de zorg het drukker dan ooit tevoren heeft gekregen. We kunnen het impliceren als een dieet-pil. Als dit daadwerkelijk zou werken, zouden er dan nog morbide obese mensen op deze wereld rond wandelen? Juist. Het lijkt te mooi om waar te zijn en wat zeggen ze ook alweer als iets te mooi is om waar te zijn? Dan IS het ook te mooi om waar te zijn.
Dit gaat zeker op voor de voedsel en levensmiddelen industrie. De vele commissies en autoriteiten ten spijt, de consument GELOOFT en KOOPT. Het mag dan ook wat betreft claims behoorlijk ver gaan, wettelijk gezien is er enkel zeer strenge wetgeving op voedsel-veiligheid. Maar zolang we niet direct ziek kunnen worden van een voedingsmiddel kan er veel worden gestretcht in wet en regelgeving. Dit zorgt namelijk voor het draaien van de economie, groot bekeken dus wel ten koste van ons welzijn. Stel nu, dat de cafeïne en taurine in energiedrankjes wettelijk worden verboden…..de hele markt voor deze meuk zou in elkaar storten. Ik zou opgelucht zijn, maar de markt mist miljarden en miljarden aan inkomsten. Dus worden energiedrankjes gewoon verkocht, krijgen ze een gezond imago opgespeld, en zeggen fabrikanten dat je er vleugels van krijgt. Zeker jongeren , waarvan energiedrankjes de doelgroep , hebben nog niet goed het vermogen fictie van non-fictie te onderscheiden en samen gebracht met een stoer imago zorgt het jaarlijks voor miljarden omzetten. Wat dat spul op langere termijn in een jong lijf doet…….Daar wordt niet over gerept. Inmiddels luiden vele tandartsen de noodklok, omdat zij dagelijks te maken krijgen met door-energiedrankjes-aangetaste gebitten. De rommel wordt weer door de zorg opgeruimd terwijl de markt gestaag groeit en groeit.
Er bestaat inmiddels een mooi woord om deze praktijken te omschrijven: GREENWASHING, ook wel GROEN WASSEN in het Nederlands. Officieel staat dit voor “ het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan een bedrijf / organisatie / fabrikant daadwerkelijk is “
Wat dit basicly inhoudt is dat een bedrijf / fabrikant / organisatie wel
overwogen met maatschappelijke thema’s omgaat, denk aan het milieu, en aan de ingrediënten in voedingsmiddelen, maar dit in werkelijkheid geen drol betekent. Het kent vele facetten. Zo kan een bedrijf bijvoorbeeld UNICEF steunen en dat groots van de daken toeteren, terwijl zij gewoon producten produceren die door kinderhanden zijn gemaakt. Soms is dit niet opzettelijk, maar wordt er niet goed nagedacht over de inzet van “ iets goeds willen doen” voor mens, dier en milieu. Een fabrikant kan bijvoorbeeld toeteren dat hun limonadesiropen geen suikers bevatten, maar wel bol kunnen staan van de vruchten concentraten wat neerkomt op soms nog veel meer suikers dan vrij toegevoegde geraffineerde suikers. Of een ander voorbeeld: een douchegel op de markt zetten die 100% uit enkel natuurlijke en biologisch gecertificeerde ingrediënten bestaan, maar dit vervolgens in een plastic tube wordt gestopt die niet recyclebaar is en BPA en weekmakers kunnen bevatten.
Laten we beginnen bij onze eigen gezondheid. Ik denk, dat iedereen inmiddels wel op de hoogte is dat plastic flesjes niet al te gezond zijn, daar is erg veel discussie over. Maar wat ik dan zelf een beetje vreemd vind, is dat er niet zoveel wordt gerept over de plastic zakken en bewaardozen / bekers / flessen. Ook daar kunnen behoorlijk wat vervelende stoffen in zitten. In harde plastics wordt de stof BISFENOL A ( BPA ) vaak toegepast, maar in zachte plastics wordt er juist een weekmaker toegepast, Ftalaten. Beiden zijn goedgekeurde stoffen, maar het probleem zit hem in het gebruik. Bisfenol kan bijvoorbeeld via verpakkingsmaterialen in ons voedsel lekken. BPA is een hormoonverstorende stof, en kan zeker leiden tot ernstige gevolgen voor de menselijke gezondheid. Ook Ftalaten en parabenen zijn van die sluipende stofjes die in ins voedsel terecht kunnen komen. Meer dan genoeg reden, om deze stoffen zoveel als mogelijk te mijden, en voor andere alternatieven te kiezen, Niet alleen voor jezelf, maar ook voor het milieu. KLIK HIER om alles over de gevolgen van plastic in het milieu te lezen.
Je zult vast eens hebben gehoord van BIOPLASTIC. Naar schatting wordt zo’n 99% van alle kunststoffen ( plastic) gemaakt uit fossiele brandstoffen ( gas / olie ) Zo’n 1% wordt gemaakt van natuurlijke grondstoffen als aardappelen, rietsuiker en maïs. Dit noemen we bioplastic, maar eigenlijk werkt deze benaming ontzettend verwarrend. De consument kan al snel denken, dat dit altijd beter is dan “ gewoon” plastic, maar dat is niet waar. Zo kan het bijvoorbeeld draaien om plastic wat dan wel is gemaakt van biomassa, maar verder EXACT dezelfde eigenschappen heeft als gewoon plastic. En als het dan wel om plastic gaat wat biologisch afbreekbaar is, dan moet de consument ook nog uitvissen of dit gebeurt in industriële installaties of in een puur natuurlijke vorm.
Vrijwel alle vormen van BAP ( biologisch afbreekbaar plastic ) zijn enkel en alleen composteerbaar in industriele installaties onder temperaturen tot 65*C. Wettelijk gezien moeten de bioplastics binnen twaalf weken zijn afgebroken tot deeltjes van twee millimeter, de volledig compostering mag niet langer dan zes maanden duren.
Om het allemaal nog verwarrender te maken, moeten we onderscheid maken tussen de verschillende soorten bioplastics:
– BIOBASED PLASTICS:
Deze worden gemaakt uit natuurlijke grondstoffen
– BIOLOGISCH AFBREEKBARE / COMPOSTEERBARE PLASTICS:
Deze worden niet altijd uit natuurlijke grondstoffen gemaakt, of worden anders verwerkt
Niet alle biobased plastics zijn biologisch afbreekbaar, en niet alle biologisch afbreekbare plastics zijn biobased. Volg je het nog? 🥺 Daarom is de term BIOPLASTIC ook niet voor één gat te vangen.
Er zitten nog meer haken en ogen aan bioplastic. Zo breekt bioplastic niet altijd 100% biologisch af, dit heeft veel te maken met de omstandigheden. Compost-verpakkingen hebben bijvoorbeeld zo’n 12 weken tijd nodig in een composteer-installatie om af te breken. Om deze reden mag zo’n verpakking volgens MILIEU CENTRAAL niet in de GFT bak worden afgevoerd, en op een eigen composthoop ligt zo’n verpakking na een jaar er nog net zo intact bij. En het mag ook weer niet bij het plastic afval, omdat dit weer de verbrandingsovens vervuilt. Dus……gaat het uiteindelijk de algemene verbandingsovens in.
Een specifieke afname van plastic afval geeft het ook niet. Linksom of rechtsom blijft het een vervanging voor gewoon plastic. In zeewater breekt bioplastic nauwelijks af waardoor het zeeleven nét zo goed verstrikt ( en verstikt ) kan raken in de plastic soep.
Qua milieuvriendelijkheid zijn er ook vraagtekens te zetten. Zoals eerder gezegd worden bioplastics gemaakt uit natuurlijke grondstoffen als maïs, aardappelen en suikerriet. Dit alles wordt geproduceerd door intensieve landbouw. Deze gewassen kosten enorm veel energie, water en land. Ook worden er kunstmest en bestrijdingsmiddelen gebruikt voor de productie, wat negatieve effecten geeft op het milieu.
Kortom: bioplastic is geen antwoord op gewoon plastic. De enige echte manier om plastic te reduceren, is om ons gedrag te veranderen en minder ( wegwerp) plastic / verpakkingen produceren. Bioplastics zijn eigenlijk een schijnoplossing, omdat het zeer breed is uitgemeten en 9/10 keer helemaal niets uitmaakt. Je moet veel achtergrond informatie opvragen bij een leverancier / fabrikant om erachter te komen of het gaat om 100% natuurlijke productie.
Het is in alle opzichten beter om voor ANDERE milieuvriendelijke materialen te kiezen, om je voedsel in te bewaren / te vervoeren. Is bioplastic dan helemaal kolder? NEE, natuurlijk niet want het is zeker interessant om dit verder uit te werken, besef alleen dat bioplastic niet altijd zoveel beter is dan gewoon plastic. Linksom of rechtsom blijft het….PLASTIC. We kunnen dan beter gaan voor gerecycled plastic, en recyclebaar plastic. Dit vermindert de plastic soep aanzienlijker dan bioplastic.
GREENWASHING EN ONS VOEDSEL…..
Heb jij je ooit afgevraagd, waarom ijs eten opeens gezond is? Met maar 99 kcal per 100 ml lepel je toch nét even wat lekkerder een hele beker leeg. Als je weet dat 100 ml Ben & Jerry’s ijs je zo’n 300 kcal oplevert zul je daar niet een hele beker van opeten. Wat er niet bij wordt verteld, is dat “ calorie-gereduceerd ijs” net zo goed ontzettend veel transvetten kan bevatten, enorm veel kunstmatige zoetstoffen en andere synthetische hulpstoffen die ons lichaam niet van harte welkom heet. Terwijl je denkt dat je gezonder ijs eet en minder calorietjes kan het ijs 10 x slechter zijn dan een kommetje Ben & Jerry ijs. Dat maakt een fabrikant niets uit. Zij verkopen meer potten ijs, en dat maakt het cirkeltje weer rond.
Ijs, snoep, koek, taart, gebak, hartige snacks, zoete versnaperingen, opeens lijkt het allemaal te kunnen en is alles 100% natuurlijk , gezond, en vrij van dit / dat zus en zo. Soms staat een verpakking zo vol met claims dat ik mij al meteen afvraag waarom dit nodig is om de consument te overtuigen. Het zijn allemaal wettelijk toegestane trucs om de consument aan te zetten tot veel inkoop. Een heel erg goed voorbeeld zijn de huidige veganistische alternatieven. De doelgroep “ vegans “ groeit gestaag, en er is VEEL GELD over om een alternatief op kaas, worst, vlees, zuivel en eierren te kunnen kopen. Het maakt de meesten niets uit WAT er nu allemaal daadwerkelijk in zit, zolang het maar vegan is. KLIK HIER om eens te lezen, wat er daadwerkelijk allemaal n deze alternatieven schuilt. Zeker dit soort alternatieven worden dagelijks geconsumeerd wat kan leiden tot tal van gezondheidsklachten en ook overgewicht. Waarom dit allemaal wettelijk wordt toegestaan? Geld. De economie moet blijven draaien.
Stel, dat een fabrikant de ware ingrediënten op hun verpakkingen zouden zetten. Zo’n fles limonadesiroop met groot ZERO SUGAR erop zal minder goed verkopen, als er ook groot op zou staan af te lezen dat het vol zit met vruchten concentraten, kleurende concentraten, acesulfaam K en sucralose. We worden dan DIRECT geconfronteerd met wat er NIET GOED EN GEZOND aan is. En zijn we plots een stukje BEWUSTER. Dit is het trucje der verleiding wat in de voedsel en levensmiddelen industrie wordt toegepast. Wist jij, dat de reclamewereld één van de meest grootste en meest winstgevende handel is in de wereld? Er gaan duizelingwekkende bedragen in om, denk maar eens aan die sponsor-deals in de voetbalwereld. Reclame / commercie / promotie is daarom voor fabrikanten belangrijker dan de producten zelf. En wordt er 9/10 keren veel meer geld geïnvesteerd in de promoties / verpakkingen van een product dan het inhoudelijke product zelf.
We ( de consument ) houden van kleuren, van een schoon en “ groen” imago. En dat iets goed, fijn, leuk, gezond en lekker is. Dat klinkt als een scene uit DE WILLY WONKA FABRIEK, nietwaar? Een FANTASIE film. En dat is inderdaad waarin we zijn gaan geloven en leven. Zuurstok roze ketchup, baby blauwe “ gezonde” ijslolly’s, speculaas vla, kant en klare pannenkoeken…..alles is mogelijk tegenwoordig.
We kunnen uiteraard alle dirt nu naar de stoep gaan vegen van de fabrikanten. Want zij brengen deze sjit tenslotte op de markt. Maar is dit fair? 😕 Ik denk van niet. Ik denk namelijk, dat ook de consument weer met beide benen op de grond moet gaan landen en gezond verstand moet gaan gebruiken in plaats van uitschakelen. We weten stiekempjes wel, dat ijs niet gezond is. Net als snoep, koek, taart en vele andere aanverwante zaken als repen. Mij is in ieder geval geleerd dat ik nooit teveel van deze zaken moet eten en drinken. Als kind kreeg ik ook geen vrij toegang tot de snoepkast. Naast dat deze niet eens bestond, kregen wij thuis 1x per week op zaterdag een snoep-ding. Ik koos dan meestal een rol TOP DROP, mijn broer een rol fruitella. Daar deden we de hele week mee. Als ik nu naar de meeste huishoudens kijk, zie ik kasten vol snacks waar kinderen vrij toegang voor krijgen. Gevolg: de hele dag door snoepen en dit ook gewoon gaan vinden. Dit is wat er is gebeurd afgelopen decennia. Kunnen we daar de fabrikanten voor aanwijzen als schuldigen? Ja en nee. Want fabrikanten hebben geen beschikking tot onze portemonnees en wat wij in onze winkelwagen zetten. Daar hebben wij zelf nog steeds alle zeggenschap over. Wij zijn nog altijd eind-verantwoordelijk voor wat wij in onze eigen monden en die van onze kinderen stoppen. Ja, je hebt gelijk als je zegt dat fabrikanten ons wel deze sjit aanreiken. Maar dat is dan ook alles wat zij doen in dit verhaal: ons iets AANREIKEN. Of wij dit aannemen en kopen, dat is onze eigen keuze.
Het is vooral een kwestie van nuchter zijn, je gezonde verstand gebruiken en voldoende kennis opdoen. We worden iedere dag 24/7 blootgesteld aan verleidingen. Via winkels, via social media, maar ook vooral via elkaar. Je zus komt met een plantaardige melk thuis vol vitaminen en mineralen en dat prikkelt jou om ook over te stappen op plantaardige melk terwijl je al jaren biologische halfvolle koemelk drinkt. Je puberzoon wil opeens geen “ baby-drankjes” meer en vraagt of jij voortaan blikjes red bull voor hem wil gaan kopen om mee te nemen naar school, zodat hij op het schoolplein niet ‘ af” gaat bij zijn vrienden. Zonder dat we het in de gaten hebben beïnvloeden we elkaar. Ook DIT is de kracht van reclame. Je zoon had vast nooit eerder van red bull gehoord als de marketing rondom deze meuk niet zo extreem was. En je zus was was waarschijnlijk niet eens aan plantaardige melk begonnen als haar collega op het werk, een echte veganist, haar niet wijs had gemaakt dat koemelk vergif is of pure dieren mishandeling. De invloed van reclame is ontzettend groot in ons gedrag.
Stel je eens voor, dat je nergens zou worden blootgesteld aan al deze reclame, claims en sprookjes-vertellingen. Zou jij dan die laatste geur wasverzachter kopen ? Dat ene reepje wat wordt bestempeld als gezond? Je zou het waarschijnlijk straal voorbij lopen in de supermarkten omdat het jouw interesse niet heeft gewekt op één of andere wijze.. Dat is nu de kracht van de reclame m.b.t ons voedsel. Ruchtbaarheid geven aan een product, reuring veroorzaken, het wordt allemaal gedaan. Want ook negatieve publiciteit is publiciteit, en zorgt ervoor dat mensen erover gaan praten.
Natuurlijk zijn fabrikanten geen heilige boontjes in dit verhaal, wamt ook ZIJ kunnen keuzes maken, net als wij. Ook ZIJ kunnen wat minder voor het grote geld kiezen en wat meer investeren in het welzijn en de gezondheid van de mens. Er zijn helaas maar zeer weinig ondernemingen die hun nek zo ver uit willen steken. En zijn wij, de consument zelf, meest verantwoordelijk voor wat we in onze monden proppen / klokken. Het is geen rocket-sciene als je alles nuchterder bekijkt en uit de sprookjes bubbel stapt, waar de voedsel en levensmiddelen industrie ons in heeft gestopt en gevangen wil houden. Jou als klant vast zien te houden is hun missie, die van jou uit deze luchtkasteel stappen en de brug opheffen. Stel jezelf open voor kennis. Daar bereik je alles mee, en nee, dat betekent niet opnieuw terug in de studieboeken, maar zeer “ jip en Janneke” gevoelig wat basis kennis opdoen over wat er nu in ons voedsel zit. Dit lees je af aan ingrediënten lijstjes en voedingswaarden. Dit zijn tevens wettelijk gezien de twee punten waar zeer streng op wordt toegezien. Deze basis kun je overal gratis en voor niets op internet vinden. Kijk bijvoorbeeld eens bij het Voedingscentrum, waar je duidelijke uitleg vindt over hoe ingrediënten lijstjes en voedingswaarden werken. Verdiep je er een uurtje in, en je weet meteen betere keuzes te maken.
Stop ermee om alles blind te geloven en aan te nemen omdat het zo makkelijk is, en het zo mooi is. Alles ten spijt, maar ontbijtkoek blijft suikerkoek, ijs blijft ijs, en limonadesiropen blijven limonadesiropen. Volg tevens je EIGEN pad en niet die van een ander, hoe dichtbij deze ook bij jou staan. Je HOEFT niet “ mee te doen” met een hype, een trend of de zoveelste hippe voedselhype. Eet en drink wat goed is VOOR JOU. Maak de juiste keuzes en niet beïnvloed door wat of wie dan ook.
Onthoud dat iets wat ECHT GROEN is niet groen gewassen / gekleurd hoeft te worden. Kies voor ECHT groen. Puur, biologisch uit de biowinkels. En lees je in, als je iets opmerkelijks onder ogen krijgt, speur verder, zoek feiten.
Als we één les moeten leren, is het wel de les terug naar HET ECHTE NORMAAL. Terug naar je eigen keuken, waar alles zelf valt te maken. Keuzes maken in hoe jij je tijd wilt gaan delen, wat belangrijk is voor jou. Voeding is leven, leven is voeding, onthoud dit gegeven goed. Wat je in je mond stopt heeft directe invloed op jouw gezondheid en jouw welzijn. Is dat niet belangrijk genoeg? Ik vind van wel.
Steun de kleinere ondernemingen die wel al hun ziel en zaligheid steken in het produceren van echt goed / nuttig/ voedzaam voedsel, spek de grotere fabrikanten niet langer. Wees KRITISCH, durf dit ook te zijn. Het mag, omdat je gezondheid daarvan afhangt.
Koop biologisch in bij biowinkels, zodat je ook de boeren uit de streek ondersteunt. Goed voor jou, goed voor een ander.
Kijk GOED wat er ONDER de groen gewassen jasjes zit, geloof niet lukraak wat fabrikanten op hun verpakkingen claimen. Wees spitsvondig, ook dit komt ten goede van je eigen gezondheid. Wees zelf een beetje een kritisch Health-blogger 😁
Weer een goed kritisch artikel, met humor geschreven!
hoi, ik kan je artikel over het sapje met gember nergens terug vinden.Waar kan ik dit terug zoeken?
Mijn buurvrouw heeft kanker en haar zoon had gehoord dat het erg gezond is en ik had van jou gelezen hoe verkeerd dat dat is.
https://moniquevandervloed.nl/gember-wonder-worteltje/
Wat een goede actie zou zijn: dat we met z’n allen bij de Ekoplaza gaan kopen, dan piepen de grote supermarkten wel anders. De Ekoplaza heeft nl een aantal actiepunten, bv de producent moet krijgen wat het produceren gekost heeft, ook is hun streven het plastic te verminderen. Misschien krijgen we zo meer waardering voor ons voedsel.
Ik ben alleen bang dat veel mensen geen geld over hebben voor volwaardige voeding.
Ik wilde dit graag even kwijt.