After sport koeken ( vegan)

Als je intensief hebt gesport, vraagt je lichaam om wat extra’s. Er zijn vele sportdrankjes, maar ook repen en andere onzin op de markt, die beloven alle opgelopen tekorten na een sportbeoefening direct aan te vullen. Al deze producten bevatten vrijwel altijd extreme hoeveelheden suikers. Zeker recreatie en amateur sporters hebben dit totaal niet nodig en krijgen onnodig veel suikers binnen. Ik bedacht een koek, die je na het sporten kunt eten om de eventueel opgelopen tekorten weer aan te vullen. Deze after-sport-koeken leveren de juiste voedingsstoffen, om het lichaam weer sneller te laten herstellen na een fikse work-out.

SAM_5707

Belangrijk is, dat je homemade pindakaas gebruikt. In erg veel varianten pindakaas die we in de winkels kunnen kopen ( ook biologisch) zit naast extra onnodige E nummers ook veel suiker in de vorm van dextrose. Homemade pindakaas maak je echt in nog geen 3 minuten, en heb je enkel ongezoute ( liefst biologische) pinda’s nodig, en eventueel nog wat zuivere extra vierge kokosloie en/of stevia. Hoe je erg eenvoudig pindakaas maakt, lees je hier.

Dit heb je nodig:

  • zes flinke eetlepels homemade pindakaas
  • 200 gram zonnebloempitten
  • twee eetlepels stevia sweet Xtra
  • een grote banaan
  • een eetlepel wijnsteenbakpoeder

Voor de garnering:

  • homemade pindakaas

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 175 graden, bekleed een bakplaat met bakpapier. Doe alle ingrediënten in de keukenmachine en laat deze op hoge snelheid net zolang draaien tot de massa vrij stevig en lobbig is geworden. Druk tussen de handpalmen mooie ronde platte grote koeken en leg deze met veel tussenruimte op de bakplaat. Schep steeds een lepel pindakaas in het midden van de koek. Bak de koeken in het midden van de oven gaar in ongeveer 15-20 minuten, blijf tussentijds goed controleren. Laat afkoelen.

SAM_5710

Eén koek is voldoende om alle mogelijke tekorten na een fikse work-out weer op te vullen. Maar ook kan een koek weer snel voor wat extra energie zorgen als het even allemaal wat minder gaat. Ze zijn tevens erg geschikt om mee te nemen tijdens een wandeling, of een fietstocht.

SAM_5712

 

6 Reacties op “After sport koeken ( vegan)

  1. Als je nou geen stevia wil gebruiken kan je deze koeken dan ook maken zonder deze toevoeging?

    • dat kan uiteraard, maar de smaak zal dan natuurlijk ook anders zijn. Succes!

  2. bedankt voor het recept ik heb ze net gemaakt en ze vullen inderdaad flink, persoonlijk vind ik de stevia heel erg overheersen ze zijn nu te zoet voor mij de volgende keer maar een kleine lepel stevia.

  3. Hi monique, kan ik de zonnebloempitten ook vervangen voor lijnzaad o.i.d.? En is er een ander alternatief voor wijnstewnbakpoeder? Ik denk namelijk dat dit niet halal/koosjer is

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *