Airfryer friet? Knap staaltje sluimer marketing!

Dat we iedere dag worden belazerd door marketing in de supermarkten, dat mag algemeen bekend zijn. We weten immers dat de meeste reclame  ( commercials) met een flinke korrel zout genomen moet worden. En dat verpakkingen de boel mooier en gezonder maken dan het werkelijk is. Er is echter een nog veel stiekemere marketing gaande. Een marketing, die zo stiekem en gewiekst is, dat de consument het niet opmerkt en deze  er dan ook met open ogen in tuimelt. Ik heb het over het door mij zelf bedachte “ sluimer-marketing”. Wat dat is zal ik je gaan uitleggen, zodat ook jij hopelijk in het vervolg er niet snel meer in zal tuimelen. 

WAT IS SLUIMER MARKETING?

We kennen sluimer reclame.( of sluikreclame)  Dit is reclame die heel onopgemerkt of onopvallend wordt gegeven, maar op een zodanige manier dat het wel weer wordt opgepikt. Denk bijvoorbeeld aan tv series, waarin acteurs en actrices even hun handen insmeren met een créme waarvan de tube frontaal maar kort in beeld wordt gebracht. Of tijdens talkshows een drankje op tafel zetten of bij gesponsorde programma’s de producten slinks in beeld brengen. De kijker wordt er niet direct mee geconfronteerd, maar wel indirect, waardoor de reclame op zichzelf onder het kleed wordt gehouden, maar wel overkomt.
Dit is niets nieuws, dit gebeurt al jaren. Sterker nog: het zijn gewoonlijke zaken in de wereld van de televisie, om programma’s te kunnen maken. Deze sponsoring is hard nodig ( “ mede mogelijk gemakt door knorr” ) Ook in supermarkten zien we veel sluimer reclame om de consument onbewust te prikkelen. Denk aan de bewegende kaartjes die aan schappen hangen om je aandacht te trekken naar een product, de grote stickers en posters op de muren, en zelfs de reclame op de vloer. We lopen er overheen, maar onze ogen pikken de prikkel op. Het trekt je aandacht. Zonder dat het eigenlijk rechtstreekse reclame betreft.
OKAY, tot zover de sluimer reclame. We kennen dit, en weten hoe dit werkt. Maar de laatste jaren zien we iets opmerkelijks. Dit zijn producten die worden “ gespecialiseerd”. Denk aan “ speciaal voor”  of  “ speciaal geschikt voor…” Het begon een aantal geleden onopvallend in supermarkten binnen te druppelen. Zo zagen we opeens dat er ook literpakken COOL BEST in het koelschap te vinden waren. Qua ingrediënten verschilde het niets met de pakken buiten de koeling, maar de prijs verschilde wel enorm: zo’n € 20-25 eurocent per liter. Anders gezegd betaal je als consument dus 25 eurocent meer omdat het wordt gekoeld. Dit is natuurlijk totale onzin. Maar de consument trapt er met open ogen in. Door dit pak sap “ te specialiseren” door het te koelen, kan er zomaar 25 eurocent bovenop de verkoopprijs worden gezet. In wezen geeft het geen enkel verschil, en natuurlijk heb je zelf ook thuis een koelkast, waar je sapjes kunt koelen. Toch worden nog altijd deze pakken gekoeld sap verkocht.
En niet alleen sap, want de levensmiddelenindustrie lijkt een gat in de markt te hebben gevonden met sluimer marketing. Ik geef je hieronder een aantal voorbeelden:

IMG_5441

DE AIRFRYER HYPE…..BIG BUSINESS!

De airfryer…..het blijft ongelooflijk populair. We fryen er lustig op los. En de levensmiddelenindustrie heeft dit ook in de gaten. We kunnen inmiddels allerlei producten “ speciaal voor de airfryer” kopen. Mijn moeder, 70 jaar oud en misschien wel de allergrootste airfryer-fan, is een erg goed voorbeeld van een consument die in al die leuke verhaaltjes trapt, en er veel extra geld voor uitgeeft. Het is bij haar zelfs zo geloofwaardig dat ik haar niet aan haar verstand kan peuteren dat ze in de maling wordt genomen. Ze gelooft echt, dat airfryer-friet, “ anders” is dan gewone friet.
Schermafbeelding 2018-09-24 om 15.19.13
Hierboven zien we twee verschillende diepvries-frieten , van één zelfde merk. De één voor de airfryer, de ander voor de friteuse. Tenminste, zo moet het lijken. Laten we eens naar de ingrediënten gaan kijken van beide frieten:
IMG_5440
Dit zijn de ingrediënten van de airfryer-frieten. Met een leuk marketing verhaaltje erbij. Laten we de ingrediënten eens gaan vergelijken met de originele frieten:
Schermafbeelding 2018-09-25 om 02.34.58
Nee, je leest niet dubbel. Het zijn gewoon EXACT DEZELFDE INGREDIËNTEN. 100% hetzelfde Echter verschilt het zo’n € 66 eurocent per zak!!!!!!!!  Anders gezegd betaal je extra voor een zak vol onzin. Want het geeft in de airfryer geen enkel verschil. Voorgebakken meuk blijft voorgebakken meuk. Als je je bedenkt, dat de airfryer hetzelfde kan bereiden als de friteuse en deze dus vervangt, dan snap je ook dat al deze “ airfryer-onzin” geen enkele toegevoegde waarde geeft. De zak van € 1,65 geeft in de fryer net zulke lekkere frieten als de airfryer-frieten. Wat we hier zien is een lucratieve deal die AVIKO heeft gesloten met het merk Phillips. Op de zak zien we sluimer reclame en sluimer marketing tegelijk. Op de zak zien we de airfryer van Philips afgebeeld. Door de prijs flink op te krikken verdient iedereen er een leuke boterham aan.
En wordt de consument een poot uitgedraaid.
IMG_5442

KURKUMA LATTE…..

Net als airfryers, is kurkuma hotter dan hot. Letterlijk, want we kunnen in de supermarkt hippe drankjes ( poeder) vinden waar we in nog geen 5 minuten een heerlijke warme drank van kunnen toveren. Alle registers worden open getrokken op verpakkingen. Kurkuma is gezond, heilzaam, medicinaal, verkwikkend. Maar wat kopen we nu in een potje?
Wel, dit potje bevat 65% kurkuma, 10% gemberpoeder, 10% kaneel, 10% kardemom, en 5% zwarte peper. Dit is samen vermengd en in dit potje gestopt en wordt verkocht voor € 6,89 per 110 gram. Alles is biologisch.
Laten we  eens narekenen wat we kwijt zijn, als we dezelfde biologische specerijen gaan mengen in een potje :
– 65 gram kurkuma kost gemiddeld € 1,12
– 10 gram gemberpoeder kost gemiddeld € 50 eurocent
– 10 gram kaneel kost gemiddeld € 50 eurocent
– 10 gram kardemom kost gemiddeld € 50 eurocent
– 5 gram zwarte peper kost gemiddeld € 25 eurocent. 
Bij elkaar opgeteld kom je dan uit op € 2,87. Een verschil van zo’n € 4,02. Dat is dus echt behoorlijk veel. Slimme marketing?  Ik zeg van wel.
Schermafbeelding 2018-09-25 om 01.57.59

( PLANTAARDIGE) “ BARISTO” MELK VERSUS SOJAMELK

We zijn steeds “ hipper” koffie gaan drinken, vooral thuis. Daarom komen er steeds meer “ speciale baristo-melksoorten” op de markt, ook plantaardige. Dit zouden bijzondere , opklapbare melksoorten moeten zijn. Het klopt dat bijvoorbeeld magere en soms ook halfvolle melk minder goed opklopt dan bv volle melk of koffiemelk. Maar tegenwoordig zijn de machines zo geavanceerd dat je zowel plantaardige melkvervangers als magere en halfvolle verse melk kunt gebruiken om op te kopen/ stomen.
Maar de levensmiddelenindustrie zou de levensmiddelenindustrie niet zijn om ook hier zo zijn slaatje uit te slaan.  Omdat ik geen melk drink, heb ik eens gekeken naar de plantaardige varianten. Ik heb een pak gewone sojamelk naar een pak soja-baristo melk gezet en de ingrediënten vergeleken.
Schermafbeelding 2018-09-25 om 03.01.22 Schermafbeelding 2018-09-25 om 02.58.12
Zoals je ziet zijn de verschillen minimaal. We zien dat de baristo wat voller is gemaakt door meer sojabonen toe te voegen en meer verdikkingsmiddel ( in dit geval xantaangom) Daarnaast zijn er oliën aan toegevoegd. Dit alles zorgt voor een dikkere textuur maar inhoudelijk blijft sojamelk gewoon sojamelk. Als je bijvoorbeeld zelf aan een pak goedkope sojamelk een paar druppels olie toevoegt en een theelepel xantaangom ( gewoon verkrijgbaar in de biowinkel )  of een ander verdikkingsmiddel als johannesbroodpitmeel, verkrijg je hetzelfde. Maar ik klop mijn plantaardige melk erg goed op met de melk die ik zelf maak. Amandelmelk is meest geschikt. Voor de baristo melk betaal je per liter gemiddeld zo’n € 40 eurocent meer.
Dit zijn enkele voorbeelden van sluimer marketing, die de consument op jaarbasis echt heel erg veel geld kost. Natuurlijk kun je zelf de keuze maken om voor luxe te kiezen. De baristo melk is bijvoorbeeld zeer eenvoudig zelf aan te maken, of je maakt zelf amandelmelk, maar a;s je dit teveel gedoe vind, en ook de suikers niet erg vindt, kun je uiteraard 40 cent extra betalen. Of vind je zelf specerijen mengen teveel gedoe, dan kost deze luxe jou € 4 euro. Als je dit  over hebt, daar valt niets op in te brengen.
Maar onthoud dat je betaalt voor marketing. En in veel gevallen het niets extra bijdraagt t.o.v een regulier product.

Maak alles zelf, lees ingrediënten en voedingswaarden!

” ..ik blijf het toch zeggen hoor! ”  😉  Ik zal nog een lange adem moeten hebben om mijn moeder te kunnen overtuigen, want zij is net zo koppig als ik 😉 Maar lees vooral wat je koopt. Gebruik je ogen dus wel, maar laat je ogen je niet belazeren en lees ingrediënten lijstjes en voedingswaarden. Maak alles zoveel mogelijk zelf, met verse, pure en zuivere producten zonder rare marketing trucjes. Iets wat echt goed, gezond en puur is heeft geen marketing nodig.

14 Reacties op “Airfryer friet? Knap staaltje sluimer marketing!

  1. Dank je wel voor de uitleg. Het heeft mij wel weer een hoop opgehelderd. Toch wel fijn dat jij voor ons zoveel wilt uitzoeken, top

  2. Hoi Monique,
    Bedankt voor je goede tips en het gratis boekje.
    vriendelijke groet en fijne dag vandaag.

  3. Hallo!
    Waar blijf je de energie halen om dit allemaal uit te kienen?!! Knap hoor!!
    Dominique

  4. Zelf was ik ook bijna in.getrapt, maar dan in een 1+1 gratis actie. Toen ik de ingrediënten las dacht ik: als beide zakken gratis zouden zijn, zou ik ze niet eens nemen! Het is niet alleen een sluimer marketing maar ook nog eens een sluipmoordenaar dat spul.
    Oplichters zeg!

  5. Hallo
    Bedankt voor al je tips zo zie je maar weer ik trap er ook elke keer weer in en zal toch wat beter op moeten letten het is de moeite meer dan waard.

    Hennie

  6. Monique,

    Voor wat betreft het verschil bij die Aviko SuperCrunch frietjes zie je verschil in voedingswaarden:

    Aviko SuperCrunch Original Franse Friet
    Voedingswaarden per 100g
    Energie 720 kJ / 170 kcal
    Vet 6 g
    – waarvan verzadigde vetzuren 0.7 g
    Koolhydraten 25.5 g
    – waarvan suikers 0.8 g
    Voedingsvezel 2.5 g
    Eiwit 2.5 g
    Zout 0.20 g

    Aviko SuperCrunch Airfryer Pommes Frites
    Voedingswaarden per 100 g
    Energie 645 kJ / 155 kcal
    Vet 3.5 g
    -waarvan verzadigde vetzuren 0.4 g
    Koolhydraten 26.5 g
    -waarvan suikers 1 g
    Voedingsvezel 2.5 g
    Eiwit 2.5 g
    Zout 0.5 g

    De ingrediënten mogen dan wel hetzelfde zijn gebleven, maar ze hebben blijkbaar aanpassingen gedaan in de voorbereiding van de Airfryer Pommes Frites.
    Op zich kun je dan spreken over een nieuw product “ speciaal voor de airfryer”.

    • ik snap de procedure. Het gaat erom dat de ingrediënten verder 1:1 hetzelfde zijn, en ook de ” niet geschikte airfryer” producten in de airfryer NET ZO GOED uit de fryer komen als hun duurdere marketing truc.

      • Oké; ik snap je punt hoor. Maar die frietjes voor de airfryer zijn, vwb voorbereiding, dus wel “anders” dan die voor de friteuse, en ook “speciaal voor de airfryer”.
        Bij zo’n prijsverschil verwacht ik trouwens ook wel dat de klant die beide producten dan even gaat vergelijken, om te zien wat de verschillen zijn.

  7. Zou het prijsverschil niet in de bewerking kunnen zitten? Het lijkt mij dar frietjes zonder olie toch anders bewerkt moeten worden om eenzelfde resultaat te krijgen. Maar goed ik heb zo’n ding niet dus kan ik niet oordelen over de smaak.

  8. Mensen, trap toch niet zo overal in. Ga eens terug naar de basis.
    De basis is de oermens. Die at fruit, groente, vlees en vis. Die had geen gemodificeerde kant en klaar zakjes, pakjes en andere meuk. Die had geen last van moderne ziektes als Alzheimer (a.k.a diabetes type 3) dat de laatste jaren explosief stijgt. Die had geen obesitas. (100 jaar geleden 1 op de 150 mensen, nu de helft). Die dronk geen vloeibaar suiker (niet alleen de cola’s enzo maar ook de -verse- vruchtensappen zijn ware suikerbommen).

    Kant-en-klaar betekent i.m.o. meuk-inclusief. Ik eet al jaren alles met veel (goede) vetten: veel roomboter en room.

    Natuurlijk hebben we het makkelijker en op vele punten beter dan de oermens, maar ons lichaam is evolutionair gezien niet zo veel verschillend. Dat kán ook niet want evolutie gaat heel langzaam.

    @Monique, wil je het boek de Alzheimer aanpak van Amy Berger eens lezen? Want ik schrik ervan dat we ‘vergiftigd’ worden –volgens haar- met kant-en-klaar, met suikers, met koolhydraten, met mais-, zonnebloem-, e.v.a. plantaardige oliën. (nee, niet de kokosolie/olijfolie/lijnzaadolie, die lijken goed)

  9. Ben het met je eens Monique, waarom kopen mensen niet gewoon vers en eerlijk spul? Niks potjes, zakjes, blikjes, tubes en andere zooi. Vroeger had je bouillonblokjes en daar moest je mee doen. Nu heb je overal wel een toevoeging voor die niet nodig is.
    Ikzelf ben chef de cuisine en kook alleen maar met verse producten. Iedere week één keer naar de winkel nadat ik eerst zoveel mogelijk bij de lokale producteur heb gehaald! Sinds kort een airfryer én thermocooker omdat ik nóg gezonder wil koken voor onszelf. En nee, bij ons komt er echt geen friet uit een zakje in. Wel verse aardappel en héél véél groenten.
    Overigens een puntje voor de gekoelde dranken; hier staan de flessen en pakken, vooral ook water, gekoeld en ongekoeld in het schap maar dat is toch echt voor mensen die direct een ‘frisse’ drank willen hebben (vooral in de zomer). Daar moeten ze dan ook wat meer voor betalen, vind ik ook normaal.

  10. Heerlijk dat je het allemaal uitpluist en zo direct bent. Ik zit mij regelmatig te”verkneukelen” om je verhalen. Ik heb allang geleerd mij niet meer druk te maken om de voedingsindustrie, maar vrij sober te leven en de verpakking goed te lezen. Nu moet ik eerlijkeheidshalve er wel aan toevoegen dat ik daar de tijd voor heb wat bij veel mensen ontbreekt. Monique fijn dat je er zoveel tijd in steekt en het deelt met anderen.

  11. En dan te bedenken dat Aviko niet eens gesneden aardappelen gebruikt, maar een of ander mengsel wat in frietvorm geperst wordt. Mijn man moest een keer in die fabriek zijn, heeft het gezien.
    Dus gewoon zelf aardappelen snijden en bakken 👍

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *