xanthaangom

IMG_0267

Nu we met zijn allen graag minder tot helemaal geen gluten meer willen eten, komen er steeds meer alternatieven op de markt die gluten kunnen vervangen. Er zijn echter al reeds een aantal producten bekend die al jaar en dag gluten vervangen in tal van homemade baksels maar ook in de voedingsindustrie als ” lijmmiddel” wordt gebruikt in tal van producten. Naast psyllium husk kennen we ook al geruime tijd xanthaangom.Wat is dit nu precies en is het gezond?

wat is xanthaangom?

Xanthaangom ( of xantan gom) is een gom die erg veel wordt gebruikt als verdikkingsmiddel ,voornamelijk om een hogere viscositeit te verkrijgen in voedsel. Naast verdikkingsmiddel en vervanging van gluten,wordt het ook wel gebruikt als emulgator en stabilisator.Het bindt, neemt vocht op en houdt luchtbelletjes vast.. Xanthaangom ontstaat door een bacteriële fermentatie uit korte suikerketens. Door het fermentatieproces worden de suikerketens omgezet in langere suikerketens ( polysachariden) . De langere suikerketens functioneren nu als vezels die ook de darmflora kunnen voeden. Dat klinkt wat eng, maar omdat xanthaangom circa zeven gram per eetlepel bevat en we er hooguit een halve theelepel tot een theelepel van nodig hebben zullen we daar niet erg louter veel van merken. Uiteraard geldt wel, net als bij zoveel andere voedingsmiddelen, dat een teveel je darmen te hard aan het werk kunnen zetten waardoor je wat last kunt krijgen van winderigheid.

SAM_0525

Xanthaangom heeft ook een E nummer: E415. Je kunt Xanthaangom gebruiken ter vervanging van gluten, maar ook ter vervanging voor eieren. Xanthaangom is zeer spaarzaam in gebruik. Het kan al bij hele kleine hoeveelheden zorgen voor een grote verhoging van viscositeit van een vloeistof en is minder visceus als er brute kracht op wordt uitgeoefend. Xantaangom wordt ook erg veel gebruikt als brood verbeteraar in broodproducten. Doordat je zo ontzettend weinig nodig hebt ( bij teveel gebruik vernietig je je recept compleet) is het zeer zuinig in gebruik. Xantangom is ook niet heel erg duur.

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen spyllium husk en xanthaangom? Om te beginnen is psyllium een tikje gezonder. Maar het verschil zit hem vooral in de luchtigheid. Xanthaangom maakt baksels luchtiger, terwijl psyllium het minder droog en kruimelig maakt. Wil je het beste resultaat behalen, is een combinatie van xantangom en psyllium aan te raden.

Is het gezond of juist ongezond?

Xantaangom is niet mega ongezond, maar het is ook niet onder het kopje ” supergezond” te scharen. Als bijwerking is bekend dat bij te hoge doseringen er winderigheid en een opgeblazen gevoel kan optreden. Resumered: gebruik gerust,maar met mate. Bovendien heb je er ook echt helemaal niet zoveel van nodig.

Xantangom is geen meuk-product. Er zijn op internet enkele negatieve geluiden te horen, maar deze zijn vrijwel allen gebaseerd op een persoonlijke voorkeur van een blogger. Enkelen vinden het ” slecht” omdat het uit een suiker ( = slecht) wordt gemaakt en door bacteriën met ” enge” namen wordt omgezet. Ook lezen we erg veel verhalen dat xantangom iets te slijmerig ( en dus meteen vies) maakt. Grappig detail is dat meeste bloggers in eerdere artikelen xantangom de hemel in prijzen als ” eureka-vervanger voor gluten” maar in latere artikelen hun meningen tachtig graden draaien. Er zijn ook erg veel indianen-verhalen die xantangom in het verdachte hoekje plaatsen, terwijl daar geen enkele onderbouwing aan vooraf is gegaan. Er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken bekend waarin blijkt dat xantangom schadelijk is voor de mens.

Wat is de voedingswaarde?

Zuivere xantangom bevat  per 100 gram  gemiddeld de volgende voedingswaarden:

Voedingswaarde per 100g
Energie 1449 kJ
Energie 345 kcal
Koolhydraten 80g
Eiwitten 4g
Vetten 1g
Natrium 390mg

Met een potje doe je vrij lang. Je kunt maanden vooruit. Omdat je zo weinig nodig hebt heeft het per keer dat je het gebruikt weinig voedingswaarde. Een  kwart theelepel xantangom kan bijvoorbeeld al zo’n 400 ml water verdikken.

SAM_0671

Wat kun je ermee?

Zoals gezegd wordt het vooral gebruikt ( in de industrie) als verdikkingsmiddel. Sausjes, vla, pudding enz worden ermee verdikt. Ook honing kan soms worden verdikt met xantangom.In de meukvrije keuken kun je xantangom ook verrassend goed inzetten. Naast brood, koek, taart, cake en gebak, kun je er ook lactosevrije slagroom mee maken. Je kunt stijf geslagen kokosroom er wat mee verdikken, of er ijs mee maken. Het kan worden gebruikt als versteviger voor o.a room, pastasaus, en alles wat je maar graag wat dikker wenst van textuur.

TIP:

Ik kreeg van enkele fans een goede tip: Meng xantangom met een ander ingrediënt voordat je het in je gerecht wilt verwerken. Dit voorkomt klonten! Genoemd zijn stevia, een drupje avocado/ kokos of olijfolie, of gepureerd vers fruit. Bedankt voor de tips foks! 😉

Tot slot: gebruik xantangom gerust in de meukvrije keuken, maar met mate. Ga niet compleet los, en beperk de dagelijkse inname tot één keer per dag een kwart theelepel.

6 Reacties op “xanthaangom

  1. Als ik Xantaangom op wil lossen in water, krijg ik nogal eens (behoorlijke!) klonten, die zich niet weg laten roeren. Wat kan ik doen om dat te voorkomen?

    • kleine beetjes tegelijk toevoegen en dan stevig doorroeren 😉

  2. Xanthaangom (en guar of andere gommen) eerst mengen met de andere ingrediënten, liefst suiker, en dan pas oplossen. dat voorkomt de klonten grotendeels. Hoe meer ander poeder, des te minder klonten.

  3. Van die 80 gram koolhydraten, hoeveel daarvan bestaat uit uit suiker?

  4. ik wil xanthaangom gebruiken om mijn zelfgemaakte mayonaise te verdikken. Mag dat in de hogesnelheidsblender? Of kan ik het dan beter met een normale mixer naken ivn. dat brute geweld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *