Alles over kelp

Het komt gelukkig niet vaak meer voor, maar nog steeds lijkt een jodium-tekort voor te komen, ondanks de inspanningen om jodium-zout te verkopen en jodium in ons dagelijks brood te stoppen. Jodium is een sporenelement wat ons lichaam niet zelf aan kan maken, en we het via ons voedsel moet binnen harken. Het is een zeer onderschatte voedingsstof. Het is bijvoorbeeld een zeer belangrijke schakel in iedere lichaamscel, om goed te kunnen functioneren.  Omdat jodium vele functies in ons lichaam voor zijn rekening neemt, en we er chronisch te weinig van binnen krijgen ( zeker sinds de boycot van brood ) kunnen we tal van vage en herkenbare klachten krijgen. Bij vrouwen komt vrij vaak pijnlijke borsten voor ( cystevorming in de borsten ) maar ook onverklaarbare vermoeidheid, spierpijnen en krampen, depressieve klachten, regelmatig terugkerende ontstekingen, hartritmestoornissen, droge huid / haren . Haarverlies, en onverklaarbare gewichtstoename. We hebben jodium niet alleen nodig voor een goed werkende schildklier, het zorgt er o.a ook gebruikt door onze witte bloedcellen om virussen en bacteriën te weren. Ook is het nodig om zware metalen en andere giftige stoffen af te voeren. We kunnen gerust stellen dat geen mens zonder jodium kan. Het EFSA ( Europese Voedselveiligheid Autoriteit) heeft een veilige marge ingesteld voor dagelijks inname: dit ligt op 150 microgram per dag voor volwassenen.

Een jodium tekort kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan het gebrek aan jodium in ons dagelijks voedsel, ongezond voedingspatroon ( met name een zeer verhoogde consumptie van gefermenteerde soja-producten ) , medicijn-gebruik, maag en darm-problematiek, overmatige transpiratie, en voeding waar teveel toxische stoffen in zitten.
Een woord wat vrij vaak valt als we het over jodium hebben, is KELP. In rauwe en ongeweekte vorm kan dit bruine algje inderdaad extreme hoeveelheden jodium bevatten wat het zeer interessant maakt. Wat is kelp precies? En is het gunstig om een jodium tekort aan te vullen?

WAT IS KELP?

Kelp is een zeer snel-groeiend bruine alg, die diep onder water leeft. Kelp bestaat in wel honderden soorten, het behoort tot de grootste en meest voorkomende zeewieren in de wereld. Onder water kunnen ze op de bodem zorgen voor gigantische bossen, van soms wel 80 meter lang!  Waterdieren zoeken graag hun bescherming in deze kelp-bossen. Deze zelfde waterdieren kunnen echter ook zorgen voor een beperking van de groei, omdat zij zich met kelp voeden.
Kelp groeit onder gematigde temperaturen, in oceanen over de gehele wereld. Omdat kelp goed groeit onder vrij koele temperaturen komen ze bijvoorbeeld ook voor langs de kust van Antarctica. We vinden de meeste kelp in de zeeën van Californië, Canada en Argentinië.
De kleur van kelp kan sterk verschillen, dit gaat van donkergroen naar bruin. Kelp smaakt ziltig en hartig.
Tegenwoordig wordt kelp geproduceerd in Japan en China. Maar ook in Noorwegen wordt er veel kelp geproduceerd.

VITAMINE EN MINERALEN BOM

In kelp vinden we, net als andere zeewieren / algen, extreem veel vitaminen en mineralen. Imm een voorbeeld te geven, zit er in 100 gram kelp maar liefst 63% van de ADH vitamine K ( klik hier voor meer info over deze vitamine ) Daarnaast bevat het belachelijk veel vitamine B11 ( 45% per 100 gram ADH ) en vrij veel B2 en B5, choline, en vitamine C.  De mineralen in kelp zijn al helemaal extreem. Uiteraard is daar het jodium, maar ook magnesium, ijzer, calcium, natrium, zink, mangaan, kalium, en fosfor. Omdat kelp groeit in de zee en de zee een grote bron is van alle beschikbare mineralen voor de mens, zijn de vele mineralen in kelp een zeer gunstige bron.
Omdat kelp zeer onderhevig is aan de omstandigheden waarin hij groeit, kan het gehalte aan jodium sterk verschillen. Dit maakt het een stukje lastiger om een juiste dosering te vinden. Je kunt, als je bijvoorbeeld verse of vers gedroogde kelp gebruikt, zorgen voor een teveel of juist een te kort aan inname. Het Voedingscentrum raadt dan ook af, om jodium bij te slikken in de vorm van kelp en/ of andere zeewieren. Dit geldt vooral, als je werkelijk een tekort hebt aan jodium, of juist een teveel. Het VC adviseert ons dan om aan de synthetische alternatieven te gaan, omdat deze beter zijn afgestemd op dosering.

HOEVEEL DAN?

Kelp is zeer gezond, maar ook weer niet zo onschuldig om ongelimiteerd te consumeren. Nu hoeven we niet zo heel erg bang te zijn om een teveel binnen te krijgen omdat ons huidige voedsel vrij jodium-arm is, maar toch moet je kelp ook niet “ met een korrel zout” nemen. Als je kelp wilt gebruiken om een mogelijk jodium tekort aan te vullen in je voeding, is het meest verstandig dit eerst te laten checken bij de huisarts. Als je vrij gezond eet, bijvoorbeeld erg veel groente, dan is het goed mogelijk, dat je helemaal geen extra jodium nodig hebt, en kan kelp juist een nadelige aanvulling worden. In het ergste geval kan een overdosis kelp zorgen voor een over-actieve schildklier. Maar dan moet je het erg bont hebben gemaakt. Gelukkig komen overdoseringen aan jodium nauwelijks voor.
Waar ook goed op moet worden gelet , is het gebruik van kelp bij:
– medicijngebruik
– zwangerschap / borstvoeding
– schildklier problemen
Overleg altijd voordat je kelp wilt gaan gebruiken met je behandelend arts. Kelp bevat gemiddeld zo’n 10% van de ADH aan jodium. Je kunt het kopen in poedervorm, tabletvorm en soms vers. Vers kan de hoeveelheden jodium door koken en weken sterk afnemen, hou daar wel rekening mee. De meest gemakkelijkste manier is poeder en tabletvorm.  Daar vind je ook gebruiksvoorschriften, waar je je aan kunt houden.
Er is eigenlijk geen richtlijn voor het gebruik van kelp ( poeder / tablet) omdat het zo lastig is om te kunnen beoordelen hoeveel jodium er aanwezig is per batch. De gemiddelde aanbevelingen liggen op een theelepel per dag. Afhankelijk van de reden waarom je kelp wilt gaan gebruiken kun je de doseringen afstemmen. Ik zou persoonlijk nooit méér gebruiken dan zo’n anderhalve / twee theelepels per dag.

HOE GEBRUIK JE KELP?

Goed, kelp kun je dus het beste kopen in een poeder of tabletvorm. In poedervorm kun je het op talloze manieren toepassen aan / in / op je voeding. Denk aan smoothies, salades, over gekookte groente als smaakmaker ( ziltig! ) of door rauwe recepten als snack-balletjes. De tabletvorm is meest ideaal als je niet zo gecharmeerd bent van de smaak.

GOED OPLETTEN WAT JE KOOPT

Zeker met zoiets als zeewier-poeders en tabletten is het belangrijk, dat je goed let op de kwaliteit. Zeewieren kunnen namelijk mogelijk zware metalen bevatten. Dit voorkom je, door te kiezen voor :
* een biologisch gecertificeerd poeder / tabletvorm
* een 100% traceerbaar poeder / tabletvorm
* een poeder / tabletvorm de enkel bestaat uit 100% kelp
* een rauw poeder
* een betrouwbaar verkooppunt ( geen vage of buitenlandse ) 
Voor mijn mix ( KLIK HIER ) koop ik alles via www.puurenfit.nl. Zij verkopen hoogwaardige kwaliteit terwijl de prijs onder de meest gangbare prijzen blijven wat zeer fijn is voor de portemonnee. Wil je de kelp kopen? KLIK HIER.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *