Cellulite……hoe komt het en hoe kom je ervan af?

Mijn kennis C. gaat flink gebukt onder cellulite. Bij haar is het inderdaad meer zichtbaar dan bij mij, want ja, ook ik heb er last van. Maar gelukkig is het bij mij nauwelijks zichtbaar en hindert het mij totaal niet. Het haalt overigens meteen de fabel weg, dat cellulite alleen voorkomt bij mensen met overgewicht. Alhoewel je sneller cellulite ontwikkelt als je wat te zwaar bent, nauwelijks sport en niet al te gezond eet, kun je ook cellulite ontwikkelen als je op topniveau sport en heel gezond eet en drinkt. In dit artikel alles over deze aandoening, en wat je het beste kunt doen om het te voorkomen, plus wat je het beste kunt eten en drinken.

WAT IS CELLULITE?

Wist je, dat zo’n 90 % van alle vrouwen  ( in Nederland alleen al zo’n 98 % ! ) last heeft van de zogenoemde “ sinaasappelhuid “? Het komt vaker voor bij vrouwen, als mannen, omdat vrouwen onder invloed van genen en hormonen een ander bindweefsel vormen. Het onderhuids vet is bij vrouwen opgebouwd uit zogenaamde steunpilaren waarop de huidlaag rust. Cellulite verandert de structuur van vet  waardoor het uit balans raakt. Dit veroorzaakt een stugge, ruwe huidlaag.  Cellulite kenmerkt zich als gevolg van verdikte vetcellen, vocht, en giftige stoffen  uit zowel omgeving als voedsel. Cellulite wordt nogal eens in één adem genoemd met celluli- TIS. Cellulitis is echter iets anders dan cellulite. Cellulitis is een bacteriële huidinfectie van het onderhuidse bindweefsel  die wordt gekenmerkt door bobbels en roodheid van de huid., in het ergste geval zwelt de huid op. Cellulitis kan worden behandeld met een antibiotica kuur.
Cellulite is wat dat betreft gelukkig iets onschuldiger. Dit ontstaat door een onderhuidse vetmassa waardoor vergroving van de huid ontstaat. Door deze veranderende toestand van het onderhuidse bindweefsel kunnen de welbekende “ putjes” in de huid ontstaan.
De meest bekende plekken waar cellulite de huid ontsiert zijn de bovenbenen ( zoals bij mij het geval is ) benen en billen. Het kan echter op vele andere plekken voorkomen. Kennis C. Heeft de putjes bijvoorbeeld voornamelijk op haar onderrug, en kuiten zitten.
Cellulite kenmerkt zich nog het meest in een “ hobbelige” huid. Men ziet het ook wel als kuiltjes en / of deukjes. Het is hierom, waarom de vergelijking wordt getrokken naar de schil van een sinaasappel.  De vetophopingen zijn zichtbaar geworden. De gradaties van zichtbaarheid zijn divers. Zo zie je het bij mij amper, maar bij kennis C. ligt het er inderdaad zichtbaar “ dik bovenop”. Als ik mijn huid wat inknijp, zie ik het iets beter, bij C. zie je de putjes op het blote oog zitten. Bij lichte cellulite ( zoals in mijn geval ) is de huid nog glad, als je staat, of ligt, maar als je het inkuipt, zie je wat onregelmatigheden. Is de cellulite middelmatig, dan zul je bij spierspanning lichte deukjes zien in de huid. Heb je een vrij zware vorm van cellulite, is het goed zichtbaar en kan zich in de meeste gevallen ook striae vormen. Is de cellulite echt heel ernstig ( zoals bij kennis C. ) is het zeer duidelijk zichtbaar maar ook voelbaar  ( verharde knopen, striae ) Het geeft een zeer onsierlijke huid.
De plekken waar de cellulite zich heeft genesteld voelen meestal kouder aan. Dit komt, omdat de bloedcirculatie is verslechterd.  De huid wordt tevens veel minder snel bruin in de zon.  Cellulite is algemeen gezien  vrij onschuldig, het is vooral zeer storend. Toch moet je het niet voor lief nemen, omdat er mogelijke oorzaken kunnen zijn die aandacht nodig hebben.

HOE WORDT HET VEROORZAAKT?

Iedereen kan cellulite ontwikkelen. De oorzaken kunnen uiteenlopen van erfelijkheid tot een slechte levensstijl. Ook kunnen hormonen een zeer belangrijke rol spelen in het ontwikkelen van cellulite. .
Meest bekendste oorzaak is overgewicht en een ongezonde levensstijl. Het klopt inderdaad, dat je meer risico loopt, als je ongezond eet en een bepaalde mate van overgewicht hebt, maar het wil niet zeggen ( zoals wel wordt gesuggereerd ) dan “ dunne” mensen met een gezonde levensstijl geen cellulite kunnen ontwikkelen. Ik kreeg zelf last van cellulite na mijn 47 ste. Ik vermoed, dat het bij mij een “ ouderdomskwaal” betreft. De daling van het groeihormoon als we ouder worden heeft een ongunstige invloed op het bindweefsel ( structuur ) Het bindweefsel neemt in sterkte af naarmate we verouderen, dit geeft cellulite meer kans zich te ontwikkelen. Veroudering kan dus ook cellulite veroorzaken. Maar ook:
– GENETISCHE AANLEG
– CONTINUE VERHOOGDE ONTSTEKINGEN IN HET LICHAAM 
– WEINIG TOT GEEN DAGELIJKSE BEWEGING
– ROKEN
– ( TEVEEL ) ALCOHOL DRINKEN ( teveel balast van de lever ) 
– ( TEVEEL ) CAFEINEHOUDENDE DRANKEN DRINKEN ( koffie, thee, cola )
– SLECHTE NACHTRUST
– MEDISCHE OORZAKEN EN MEDICIJN-GEBRUIK
Zoals je ziet, zijn er veel oorzaken. Gelukkig kunnen we de meeste veroorzakers eigenhandig de kop indrukken. Het is daarom altijd verstandig om even langs de huisarts te gaan als er sprake is van zeer ernstige cellulite. Bij mijn kennis C. werd gelukkig geen nare oorzaken gevonden, en lag het bij haar voornamelijk aan heel veel stress en spanningen, slecht en ongezond eten en veel te weinig drinken, ( vrijwel leven op koffie. )  Sinds zij dit heeft omgegooid gaat het al stukken beter.
Als je zelf de oorzaken aan kunt pakken, zijn kleinere veranderingen al meer dan genoeg om cellulite te verminderen. . Echt genezen of volledig voorkomen kun je niet,, maar door een verstandige aanpak kun je het tij flink omkeren. De mate waarin de cellulite aanwezig is, speelt een rol bij de genezing. Een lichte vorm is in bepaalde mate goed te behandelen omdat het weefsel nog vrij stevig is en alleen zichtbaar wordt als je erin knijpt.

MIDDELTJES EN BEHANDELINGEN

Als je “ cellulite behandelen” googled, krijg je duizenden linkjes die je doorsturen naar veel middeltjes ( zalf, crémes, druppels ) en behandelingen. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het bestaat. Een “ cup” behandeling, een “ roller” behandeling tot een zeer intensieve “ trommel” massage . Er zijn zelfs therapieën beschikbaar. Of dit nu wel of niet helpt…ik persoonlijk neem dit alles met een flinke korrel zout. Het kan namelijk voor de één zeer goed uitpakken, maar bij de ander totaal niets doen. Het is zo’n beetje hetzelfde als onze huid zelf. De ene huid reageert goed op een product, de ander niet. Ook telt de mate waarin cellulite aanwezig is een grote rol bij de werking. Als ik mijn kennis C. weer even ter voorbeeld neem: bij haar hielp geen enkele zalf, créme  en pilletje / druppel. Ze heeft een halve Kruidvat aangeschaft, maar geen van deze middeltjes bleken voor haar te werken. Sinds zij haar eet en leefpatroon drastisch heeft veranderd gaat het beter. C. heeft twee keer een “ cup” behandeling gehad, maar ook dat deed totaal niets, en kostte aardig veel geld ( bijna € 65 per behandeling )  Het is daarom best goed, om eerst te kijken wat je zelf kunt doen voordat je naar middeltjes en behandelingen grijpt in je wanhoop.

WAT KUN JE ZELF DOEN?

Er zijn een aantal algemene zaken die men zelf gemakkelijk kan toepassen om cellulite te voorkomen of te verminderen:
1) GEZONDE VOEDING / GEZONDE LEEFSTIJL
Het is een inkoper, i know, maar zeker betreft cellulite is het enorm belangrijk om op je voeding te letten en je leefstijl zo gezond mogelijk te houden. Dit betekent niet dat je meteen alle boeken van Faya Laurens aan moet schaffen, uren moet zweten in een sportschool en voortaan op wortels moet knagen, maar kleine veranderingen aanbrengen. Ga iedere dag even een blokje om, hoe hard het ook regent ( goed voor de weerstand! ) en kies voor de juiste producten in de supermarkt. Laat het bewerkte voedsel zoveel mogelijk achterwege en kies voor vers, intact en puur. Dus ja, een stukje 99% pure chocolade mag best, zolang je het op een klein blokje per dag houdt. Steek energie in je voeding, dan krijg je deze energie dubbel en dwars terug. Zet veel verse groente op het menu. En wees matig met fruit. Kies voor fruitsoorten met een laag fructose-gehalte maar met veel anti-oxidanten, bijvoorbeeld zwarte en blauwe bessen en aardbeien. Zorg iedere dag voor tenminste een uur beweging, in welke vorm ook. Dat kan wandelen zijn, even stevig door je huis heen zwabberen met de stofdoek en de dweil en de stofzuiger, een stukje fietsen……het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn, zolang je maar beweegt. Dit houdt de bloedcirculatie op peil.
Eet zoveel mogelijk biologisch. Door biologisch te eten krijg je minimale xeon-oestrogenen binnen ( via bijvoorbeeld bestrijdingsmiddelen ) Koop zoveel als mogelijk vette producten verpakkingsvrij, mijd in elk geval zoveel als mogelijk plastic verpakkingen en kies voor glas.
2) VOLDOENDE VOCHT
Drink iedere dag tenminste anderhalf tot twee liter water. Is het warm, drink dan nog meer. Het is sowieso ontzettend belangrijk om voldoende te drinken, maar het kan cellulite ook verergeren als je te weinig drinkt. Mag het duidelijk zijn dat ik hier geen suikerhoudende ( fris ) dranken bedoel, of cafeïne-houdende  dranken als koffie, ( theïne ) thee en cola. Hou het op water, en maak dat leuker en smakelijker met bijvoorbeeld een vers schijfje citroen, of enkele druppels zuivere stevia. Drink liefst geen alcohol, hou maat.
3 ) VERMIJD STRESS
Tja…..dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer tenminste wat in je macht ligt om meer te ontspannen en stress-situaties te vermijden. Las bijvoorbeeld iedere dag “ jouw-zen-momentje” in, en zet alle apparaten die je aandacht opzuigen uit. Neem even tijd voor rust. Ga bijvoorbeeld even lekker een rondje fietsen door het bos. Groen heeft een rustgevende werking op onze geest. Geen tijd? MAAK TIJD. Jij krijgt iedere dag 24 uur om zelf in te vullen. Dat is aan jou. Speel bijvoorbeeld eens geen spelletje op der telefoon, scroll eens twee x minder vaak op Facebook en Insta, en je hebt je “ me-time” al gewonnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *