De aller-lekkerste, meest gezonde en voedzame muesli maak je zo!

Alhoewel de granola het stokje van muesli en cruesli lijkt te hebben overgenomen, eten we graag muesli’s als ontbijt. Terecht, want het is naast voedzaam inderdaad erg lekker om je dag mee te starten. Bovendien is het gemakkelijk en snel. Meer dan wat yoghurt of kwark in een kommetje doen en daar wat scheppen muesli doorheen roeren heeft een stevig, voedzaam en uitgebalanceerd ontbijtje niet nodig.

Die muesli, dat is toch wel een dingetje geworden afgelopen jaren. De samenstellingen zijn nogal veranderd, en niet ten goede. Ik heb eerder een artikel geschreven over muesli. KLIK HIER om deze te lezen. In dit artikel vertel ik, dat je het beste zelf muesl’s kunt maken. Dat is namelijk een peuleschil en het leukste is, dat je je eigen muesli geheel zelf kunt samenstellen.
Slimme fabrikanten hebben zelfs succesvolle ondernemingen opgericht, zoals MY MUESLI, waar je zelf je eigen muesli kunt samenstellen. Het wordt voor je gemengd en thuisbezorgd. Dit lijkt handig en gezond, maar het is om te beginnen belachelijk DUUR betaald. Daarnaast bevatten de meeste “ kant en klare” muesli soorten suikers en andere additieven waar we niet persé blij van worden.
Zelf je muesli maken kost je stukken minder geld, kost je geen tijd en moeite en je kunt een pas ECHT gezonde en voedzame muesli maken. Het leuke is dat je geheel zelf bepaalt, net als bij MY MUESLI, wat je toevoegt. Je kunt noten toevoegen of niet. Je kunt gevriesdroogd fruit toevoegen of niet. Je kunt kiezen uit je eigen favoriete zaden en pitten, en zelfs de basis , de granen, kun je geheel zelf bepalen.
Op deze manier kun je bijvoorbeeld een glutenvrije muesli maken ( KLIK HIER voor een lekker recept ) of je kunt voor een crunchy muesli kiezen door kasha toe te voegen, en / of gepofte granen. Kortom, het is allemaal geen rocket-science.
Om een voorbeeld te geven , geef ik hier mijn eigen favoriete muesli recept. Dit is een fantastisch lekkere muesli, die enorm voedzaam is maar toch 100% meukvrij, glutenvrij en vrij is van meuk suikers. Het is een muesli, die IEDEREEN wel lust. Het heeft een verrukkelijke smaak, en een crunchy bite. Een ideale start van je dag, want het is extreem voedzaam en uitgebalanceerd. Zeker als je de muesli verwerkt in biologisch/ dynamische magere kwark of yoghurt. Een grote kom in de morgen sleept jou de morgen wel door! Het is bovendien licht verteerbaar, en geschikt voor mensen met een allergie voor gluten, veganisten en mensen die graag suikervrij eten. Je kunt een grote pot maken, waar je weken mee vooruit kunt. Ik gebruik zelf een grote, glazen, goed afsluitbare pot ( zie afbeeldingen ) die ik in mijn kast bewaar. Ik adviseer je om de muesli ook in een goed afsluitbare grote glazen pot te bewaren.

WAT HEB JE NODIG?

Goed, laten we gaan kijken, wat we nodig hebben. Ik heb, om het jullie gemakkelijk te maken, de directe linkjes om te bestellen door gezet, zodat jullie geen zoektocht hoeven te houden:
volkoren havermout, circa 400 gram
biologische hennepzaad, circa 100 gram
biologische kasha, circa 100 gram
cacaonibs, ongeveer een koffiekopje
– kokossnippers, circa vier eetlepels
– kokos rasp, circa vijf eetlepels
amandelschaafsel, circa vijf eetlepels
– greensweet stevia sweet vanille of chocolade , circa drie eetlepels
Dit schud je in de pot goed door elkaar……en klaar is je eigen muesli!
De verschillende ingrediënten zorgen voor een goede balans in volwaardige voedingsstoffen. Uiteraard kun je geheel zelf beslissen wat je wel / niet toevoegt. Deze muesli is zeer geliefd bij kinderen, omdat het lekker crunchy weg-eet en zoet is van smaak. Gebruik circa drie volle eetlepels door een volle kom kwark of yoghurt, gebruik voor kinderen circa anderhalve eetlepel.

KOOP BIOLOGISCH IN

Mijn advies is, om de ingrediënten liefst biologisch in te kopen. Koop ze tevens bij betrouwbare adressen. Tegenwoordig kunnen we bij het Kruidvat en zelfs op markten biologische varianten inkopen, maar de afkomst hiervan blijft in de meeste gevallen vaag en onduidelijk. Kies liever voor een betrouwbaar merk, en koop alleen bij betrouwbare adressen.
Je eigen muesli maken is goedkoop. Al lijken de vele zakken in de supermarkten goedkoop, inhoudelijk stellen 9/10 zakken niets voor en betalen we juist teveel voor zeer goedkope ingrediënten. Daarnaast bevatten de meesten een vorm van toegevoegde suiker. Zelf biologische ingrediënten inkopen lijkt duur, maar in-the-long-run ben je juist voordelig uit + dat je stukken GEZONDER bezig bent.
MY MUESLI? 🙄… Ontzettend leuk bedacht en vreselijk SLIM ingespeeld op de huidige behoeften van de consument. Maar kijk eens in de DIEPERE LAGEN onder al deze hippe producten. Wat je dan ziet is dezelfde basis als zelf muesli maken maar dan 5 x goedkoper. Je BETAALT vooral voor hippe producten. Dat geld kun je dan beter uitbesteden aan biologische ingrediënten, nietwaar? Een mooie bewaarpot heeft iedereen wel in huis, daar heb je geen hippe koker voor nodig.
Wees een SLIMME consument, geen MAKKE die overal voor zwicht.

EINDELOOS VARIEREN

Mijn eigen favoriete muesli-receptuur is in huize van der Vloed meest gebruikt en meest gewaardeerd. Maar ik wissel absoluut af. Ik wissel de zonnebloempitten dan bijvoorbeeld om voor pompoenpitten, of ik voeg een handje gemengde noten toe. Omdat ik gelukkig goed tegen gluten kan, wissel ik de havermout soms ook in voor volkoren roggevlokken of een mix van verschillende volkoren graanvlokken Het kan allemaal. DAT vind ik persoonlijk nu juist zo leuk aan ZELF MAKEN!
Varieer volop! Let wel op suikers. Rozijnen, krenten, dadels en andere gedroogde zuidvruchten bevatten behoorlijk veel suikers. Dit verhoogt het suikergehalte uiteraard aanzienlijk.

WAT KUN JE NOG TOEVOEGEN?

Muesli kun je het beste eten in combinatie met zuivel. Dit geeft een ( meest) compleet plaatje aan nuttige voedingsstoffen. Ben je veganist? Dan kun je zelf zuivelvrije zuivel maken of kiezen voor de betere zuivelvervangers in het koelschap in de biowinkel. Supermarkten verkopen tegenwoordig ook heel veel veganistische zuivel, maar velen zitten vol gepropt met vervelende ingrediënten als suiker. In de biowinkel vind je aardige alternatieven, maar ook daar is het even opletten geblazen. Vind je je kommetje muesli maar wat saai? “ leuk” het dan wat op met :
– vers zacht fruit met lage fruitsuikers als bessen, frambozen en aardbeien
– wat ceylon kaneelpoeder
– wat vanille bourbon
– een eetlepel biologische magere cacaopoeder
– koek / speculaaskruiden
Geniet ieder morgen van een lekker, voedzaam en goedkoop ontbijt!

4 Reacties op “De aller-lekkerste, meest gezonde en voedzame muesli maak je zo!

    • als je af wilt vallen, dan helpt calorieën tellen zeker niet. Deze muesli is uitgebalanceerd waardoor je met gezond verstand dit gerust kunt gebruiken. Let op de rest van je voeding. Succes,

  1. En wat met het fytinezuur? Waarom niet afbakken met kokosolie op lage temperatuur?

  2. Hey hallo. Leuk artikel. Wel duur om al die ingrediënten aan te schaffen. Wil het wel gaan proberen. Zoek wat goedkopere gezonde muesli maar overal zit dus veel suiker in. Ik heb dan een paar vraagjes aan je. Hoevaak doe je met jou samengestelde hoeveel muesli? En hoe groot is jou glazen pot?

    Bvd

    Groetjes Maaike

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *