De diabetes crisis……

Ik herinner mij nog goed, dat in mijn tienertijd mijn oma te horen kreeg dat ze leed aan ouderdom diabetes. Gelukkig kon zij het met een aangepast dieet onder controle houden, maar het was mijn eerste echte kennismaking met de ziekte diabetes. Iets als “ kinder” diabetes bestond destijds natuurlijk ook, maar kwam nauwelijks in Nederland voor. Deze maand ( Mei 2024 ) kwam het alarmerende nieuws in de media, dat meer dan 1,4 miljoen mensen in Nederland risico lopen om diabetes type 2 te ontwikkelen. Onderzoekers aan de Maastricht University kwamen met deze zorgwekkende cijfers, die paralel liggen aan de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over obesitas. Uit deze cijfers blijkt dat DE HELFT VAN DE BEVOLKING VAN 18 JAAR EN OUDER lijden aan overgewicht, één van de meest belangrijkste oorzaken van voor het ontwikkelen van diabetes type 2. Volgend het Diabetesfonds heeft één op de acht kinderen obesitas. Het aantal mensen met diabetes is sinds 2018 gestegen met maar liefst 300.000 mensen.

Dit soort cijfers zijn natuurlijk zeer alarmerend en het diabetesfonds spreekt dan ook over een “ diabetes crisis ‘. Zij zijn onlangs een campagne gestart, om de mensen beter voor te lichten en te ondersteunen om het ontwikkel;en van diabetes type 2 voor te zijn, te ontdekken, en meest te voorkomen. Ook heeft het Diabetesfonds opgeroepen naar de overheid om meer in te grijpen en meer maatregelen te gaan nemen, om gezondere keuzes in supermarkten te krijgen. Ook pleit het fonds, dat de voedselindustrie een paar suikerklontjes lager gaan zingen in hun producties.
Mooie voornemens, maar hoe vertaalt zich dit in de praktijk ? Voorlopig zie ik alleen maar het tegenovergestelde gebeuren, met de eiwit-gekte en de plantaardige tsunami in supermarkten, die ook nog eens lekker worden gepromoot door organisaties als WAKKER DIER . Over dit ultra bewerkte voedsel schreef ik eerder DIT VERHELDERENDE artikel. Mijns inzien haalt al deze nieuwe hippe meuk in supermarkten de inspanningen van het Diabetesfonds en de overheid alleen maar neer. Het bekende trekken-aan-een-dode- stoelpoot. De consument wordt op een volledig verkeerd spoor gezet door de voedselindustrie, die onder de groter wordende druk van de overheid moeten veranderen, maar daar geen cent aan willen verliezen. Wetten en regelgevingen die worden of inmiddels zijn aangescherpt, worden omzeild, inventief en creatief verpakt, en tot het laatste druppeltje uitgeknepen om zoveel mogelijk goedkoop en winstgevend te kunnen blijven produceren.

DE VOEDSELINDUSTRIE ZAL NOOIT MEEBUIGEN..

De voedselindustrie is één van de meest omvangrijkste industrieën ter wereld, wat logisch klinkt, gezien we iedere dag moeten eten en drinken. Er gaan miljoenen en miljoenen in om. De voedselindustrie is machtig. Het heeft immers ontzettend veel invloed op onze voedselvoorziening. Als er iets in de supermarkt even is uitverkocht, dan krijsen we al meteen als speenvarkens. We zijn het doodnormaal gaan vinden dat alles er gewoon is, maar zo gewoontjes is het niet, er zit achter iedere productie een gigantische industrie. We zijn gewend geraakt aan de overvloed, we kunnen kiezen, iedere dag opnieuw. Wit of bruin brood ? Volle of halfvolle melk ? Jonge kaas of oude kaas ? Roomboter of margarine ? Vroeger ( jaren zeventig ) waren supermarkten nog “ buurt “ winkels die lang niet zo’n groot aanbod hadden als nu. Daarnaast waren de producten niet zo sterk bewerkt als nu. Er bestond toen al wel zoiets als een plantaardig alternatief voor bijvoorbeeld paté, maar deze vond je alleen in de destijds zo genoemde reform-winkels, wat we tegenwoordig biologische winkels noemen. En werd er een veganistisch alternatief voor vlees gewenst, dan werd er tofu gekocht. Het volk wat destijds in deze reform winkels boodschappen deden, werden ook wel “ geitenwollen sokken types “ genoemd, omdat zij vaak wat alternatiever leefden dan de gemiddelde mens. Deze naam kregen zij, omdat zij vaak met wollen geitensokken in sandalen rond wandelden . Ze werden meestal nogal belachelijk gemaakt en uitgelachen, maar als deze uitlachers nu terugkijken, zullen ze vast op hun bol krabben. En zich realiseren dat deze groep mensen voorlopers waren.
Wat wij ons als consument goed moeten gaan realiseren, is dat de voedselindustrie NOOIT meebuigt. Het lijkt zo, maar het buigt zich alleen naar hun eigen kant terug. De voedselindustrie lijkt momenteel erg te zijn “ begaan” met onze staat van gezondheid. En zijn het plantaardige gaan onderstrepen, onder de grote druk van de overheden, die wereldwijd afspraken maken om o.a het suiker / vet en zout gebruik in ons voedsel te reduceren. Ook moeten we plantaardige gaan eten, omdat we ons milieu naar de sodemieter aan het helpen zijn met onze explosieve vlees en zuivelconsumpties. En daar is uiteraard geen woord Chinees over gelogen, we MOETEN daar absoluut wat aan gaan doen, willen we nog een toekomst bouwen. Het buigt op dit moment alleen volledig de kant van de voedselindustrie zelf op, niet de kant van de consument, die alleen maar zieker worden, en armer. Dit wordt totaal niet gezien of opgemerkt. We worden blind gemaakt en misleid.
Maar….de voedselindustrie geeft ons nu toch volop keuze en alternatieven op plantaardige basis ?
Ja, dat klopt. Supermarkten liggen ram-vol met plantaardige meuk. Want dat is wat het is in de meeste gevallen ; MEUK. 🫤 En DAAR zit meteen ook de schoen te wringen. Plantaardig klinkt geweldig, net als biologisch en veganistisch. En in de kernen van plantaardig / biologisch en veganistisch is dat ook zo. In de kernen zijn deze voedselmethoden gezonder, beter voor mens / dier en milieu. Maar ik spreek dan over DE KERNEN en niet over hoe de voedselindustrie het heeft omgetoverd. De industrie produceert ULTRA BEWERKT voedsel. Wat wil zeggen, dat er uit niets IETS wordt ontwikkeld. Er is een basis, waaraan talloze hulpstoffen worden toegevoegd om bijvoorbeeld een hamburger na te bootsen, in smaak, kleur en geur en uiterlijk. Deze additieven zijn nooit gezond. Het gaat in de meeste gevallen om vetten, suikers en zout. Zo wordt kokosyoghurt in basis gemaakt van kokosmelk, een product wat bijzonder rijk aan verzadigd vet is. Worden vleesvervangers gemaakt op basis van soja, wat voor ons milieu en het wildleven vreselijke gevolgen heeft. De vele suikers, zoetstoffen, hulpstoffen en andere stoffen ( bindmiddelen, conservering enz ) kunnen soms zorgen voor een ware suiker / vet / zoutbom, terwijl de consument in de veronderstelling is dat zij milieubewust, gezond en dus GOED bezig zijn.
De meest recente cijfers van het Diabetesfonds liegen er niet om. Dit komt ERGENS vandaan. Als al die plantaardige en eiwitrijke explosies in ons voedsel echt zoden-aan-de-dijk zouden zetten, zouden we op zijn minst stabiele cijfers of een vermindering hebben kunnen zien in de huidige cijfers, het tegenovergestelde is waar. Ik verbaas mij oprecht, waarom we dat niet WILLEN zien. We sluiten onze ogen voor wat er ECHT gebeurt, omdat we al die heerlijke luxe, het gemak van kant en klaar en het lekkere niet willen opgeven. Als de voedingsindustrie het tot een sprookje maakt, dan willen we daar graag in geloven. Ik vind bijna 10 suikerklontjes in een glaasje chocomel geen sprookje. Of acht-negen gram verzadigd vet in een veganistische hamburger een sprookje. We betalen er ook nog eens grif voor. Hoe diep zijn we gezonken ? In ieder geval tot onze ogen onder de modder staan, want we willen niets zien.

WAT KUN JIJ DAN DOEN ?

Ja, maar wat kan jij daar nu aan doen ? Jij bent immers afhankelijk van wat er in de supermarkt wordt aangeboden, we moeten toch eten…en ach, dat ene keertje dat jij een glaasje chocomel drinkt….We hebben meer dan voldoende argumenten. Onbewust. We beseffen niet, hoe erg we in de tang zitten van de voedselindustrie , terwijl wij zelf denken dat wij alle macht en zeggenschap hebben, want is de klant immers niet koning ? We hebben toch zoiets als consumenten rechten ? En we mogen toch zelf weten wat we kopen ? Klopt allemaal. Maar wat we compleet over het hoofd zien is DE INVLOED van de voedselindustrie. En hoe het ook op ELKAAR wordt uitgespeeld. Als tante Truus zegt dat die plantaardige chocomel helemaal geweldig is, worden anderen geprikkeld, en kopen het ook. We willen niet ZELF meer NADENKEN en dat is de grote troef die de industrie in handen heeft om ons te kneden waar zij ons willen hebben. In HUN zakken.
Wat we dus zelf zouden kunnen doen, of op zijn minst mee kunnen beginnen, is ZELF NADENKEN. Waarom geloof jij meteen maar alles wat een ander zegt ? Wat je ergens leest, hoort of ziet ? Waarom ga je niet eerst zelf op onderzoek uit, om te achterhalen of iets klopt of niet? We lezen iets, we geloven het direct en anticiperen hierop. Zegt meneer A van een hippe website dat een product puur vergif is, wordt het direct aangenomen en nooit meer gekocht, terwijl het kan gaan om een JUIST supergezond product. Stel jezelf de vraag waarom je meteen alles aanneemt.
Daarnaast pleit ik voor het LEZEN van de ingrediënten. Nee, vaak geen leuke klus, saai, vermoeiend, en vaak te ingewikkeld met al die tongbrekende benamingen, maar het LOONT de moeite. Je leert slechte / ongezonde producties kennen, zodat het uiteindelijk niet zoveel tijd en moeite kost om in de supermarkt op zoek te gaan naar de krenten in de pap. Onthoud, dat een fabrikant / de voedselindustrie alles in het werk stelt om jou te misleiden, om je op een ander spoor te zetten, en je te doen eten geloven dat wat je koopt goed en gezond is. Heb jij immers ooit op een fles Slimpie siroop “ rijk aan kunstmatige zoetstoffen !!! “ zien staan ? Of op een proteïne toetje “ rijk aan ammoniak-sulfiet !!” ????
Nope. Denk DAAR eens over na. De voedselindustrie wil maar één ding : dat jij al die ultra bewerkte peperdure meuk KOOPT. Als jij nadenkt bij WAT je nu echt koopt, zal er een nieuwe wereld voor je open gaan. Kies voor ECHT VOEDSEL, waar ik in DIT ARTIKEL alles over vertel.
Het is geen moeilijke opgave, maar wel eentje , die het verschil zal gaan maken. We moeten het heft weer in eigen handen nemen, net zoals dat vroeger het geval was. We hebben geen ram-volle supermarkten nodig met 80 soorten brood, 70 soorten kaas, 25 soorten yoghurts, 70 soorten vlees, 25 soorten pasta’s, 45 verschillende soorten soepen…..Zolang wij deze massaproducties in stand houden, zal er niets veranderen. En laat de voedselindustrie geen ENKELE RUIMTE over voor de kleinere ondernemingen die bijvoorbeeld streekgebonden produceren. Kleinere ondernemingen, waar vaak nog ECHT voedsel wordt geproduceerd met aandacht voor mens / dier en milieu. Wees TEVREDEN met een heel volkoren brood. Wees tevreden met een liter verse melk. Ga terug naar matigheid, en ontdek, dat je echt niet zoveel nodig hebt om in leven te blijven.
Waar je tot slot ook erg goed op kunt letten zijn je werkelijke BEHOEFTEN. De voedselindustrie beschouwt ons ( de consument ) tegenwoordig als TOPSPORTERS, als we kijken naar de mega omvangrijke explosie aan proteïne verrijkte producten in supermarkten. Opeens moeten we met zijn allen aan de eiwitten. De kassa rinkelt. Want eiwitten hebben een goed imago. We hebben ze nodig, het zijn bouwstenen. Maar uit ons gewoonlijke dagelijkse voedsel halen we meer dan voldoende eiwitten. Tenzij je eenzijdig eet, 100% veganistisch leeft, aan topsport doet, intensieve zware lichamelijke arbeid verricht, dan kan het mogelijk voorkomen, dat je wat extra’s nodig hebt. Maar al die eiwitten nu in ons voedsel…..we hebben het echt NIET NODIG terwijl jij er wel GRIF voor betaalt.
Denk je eiwitten tekort te komen, ga dan nooit op eigen houtje “ aan de extra eiwitten “ maar laat dat eerst controleren bij de huisarts. Dat geldt ZEKER ook voor kinderen, waar al deze meuk ook aan wordt gegeven. Kijk nooit naar anderen, kijk naar jezelf. Ik heb bijvoorbeeld totaal andere eiwit behoeften als jij. Ga nooit uit van onschuldig gebruik, want een teveel aan eiwitten is zeker niet gezond. Je kunt bijvoorbeeld aankomen van een overschot aan eiwitten, zonder dat jij beseft waar die extra kilo’s vandaan komen. Laat het altijd controleren, als je twijfelt. Kom je eiwitten tekort, haal deze dan zeker NIET uit ultra bewerkt voedsel, maar uit natuurlijke bronnen, zowel dierlijk als plantaardig.
Resumerend :
Help het Diabetesfonds een handje met hun campagne. Let op WAT je koopt en WAT je nu daadwerkelijk eet en drinkt. De recente cijfers zijn hoop ik voor jou een eye-opener om er echt wat aan te gaan doen. Het is echt TIJD. We moeten ingrijpen. Denk er op zijn minst gewoon eens over na. Dat zou ik persoonlijk al erg fijn vinden. 

Een reactie op “De diabetes crisis……

  1. Mooi artikel weer Monique, ken je het boek van Teun van de Keuken, de mens is een polfkip? Heel interessant boek over hoe de voedingsindustrie ons ziek maakt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *