De e-bike….hoe gezond is hij?

Als ik op mijn gemakje op de gepolijste fietspaden fiets op mijn trouwe rakker ( mijn brikkie, mijn fietsie, mijn allesie 😎 ) kan ik onverwacht worden opgeschrikt door een zeer snel fietsende voorbijganger die het doet lijken alsof ik op een slakkengang fiets terwijl ik er naar mijn gevoel toch de vaart in heb zitten. Dan besef ik “ weer een e-biker! “ die mij  er met gemak uitfietst.

Ja…die elektrische fietsen, ook wel e-bikes genoemd, die zijn afgelopen twee jaar echt een rage geworden. Het lijkt soms zelfs, alsof er geen gewone fietsen meer worden verkocht. Jong en oud fietsen tegenwoordig op hippe e-bikes.  Het baart mij een beetje zorgen, om jongeren langs mij heen voorbij te zien crossen, alsof ze op een bromfiets zitten. Maar ook jong volwassenen ( twintig en dertigers ) lijken steeds meer te kiezen voor een e-bike.
De enorme toename in het gebruik van een e-bike is niet zonder gevolgen. Ik ben er eens in gedoken. Want wat zijn de voordelen, maar ook de nadelen? En is het allemaal wel zo fijn en goed voor ons?

WAT IS EEN ELEKTRISCHE FIETS?

Laten we beginnen met in het kort uitleggen wat nu precies een e-bike is. Het is eigenlijk niets meer of minder dan een fiets met een elektrische motor. Zodra jij gaat trappen ( fietsen ) gaat de elektrische motor werken. De motor biedt trap-ondersteuning waardoor het eigenlijk nog nauwelijks enige moeite kost voor je beenspieren om de pedalen aan te zwengelen. De motor neemt als ware de taak over van je beenspieren. Hierdoor moet jij je nauwelijks inspannen en gaat de fiets ook nog eens sneller vooruit i.v.m een reguliere fiets.
De motor werkt samen met een accu, en sensoren. De rotatie-sensor is een sensor die registreert of de pedalen in werking worden gezet. Deze zitten bevestigd bij de trapas. Zodra het achterwiel maar een halve slag draait, start de trap-ondersteuning. Deze sensoren zorgen voor een constante trap-ondersteuning, ongeacht hoe hard of juist langzaam je fietst. Het kost je dus geen enkele moeite om te trappen. De mate waarin de e bike ondersteuning biedt tijdens het trappen kun ze zelf instellen.
Naast de rotatie-sensor bezit de e-bike ook een trap-krachtsensor. Deze sensor meet of de pedalen draaien en hoeveel kracht jij zet op die edelren. Gebaseerd op de hoeveelheid kracht die jij zelf zet past hij zijn ondersteuning aan. De trap-kracht sensor stopt de ondersteuning ook zodra jij stopt met fietsen.
En dan hebben we de meest belangrijke speler op de e-bike: de accu. De fiets wordt namelijk door deze accu aangedreven. Het aantal kilometers dat jij kunt fietsen met je e-bike  wordt bijvoorbeeld voor een groot deel  bepaald door de accu. Dit aantal kilometers wordt de ACTIERADIUS genoemd. Andere factoren die van invloed zijn op deze actieradius zijn de ingestelde hoeveelheden aan ondersteuning , je lichaamsgewicht, en het type wegdek waarop je fietst.
Er zijn verschillende soorten accu’s. Wil je meer kilometers gaan fietsen, dan kun je voor een grotere accu-capaciteit kiezen.
Ook de motoren zijn er in veel verschillende soorten. Zo heb je:
– een voorwielmotor, meest geschikt voor all-round ( dagelijks ) gebruik
– een midden motor, meest geschikt als toerfiets voor langere afstanden
– een achterwiel-motor, voor meer snelheid ( speed-pedelec ) waarmee je een snelheid kan bereiken van maximaal 45 km / U

E BIKE HANDIG VOOR VEEL MENSEN

De e bike is aanvankelijk een uitkomst voor bepaalde doelgroepen. Daar is hij oorspronkelijk ook stiekempjes voor ontwikkeld geweest. Het heeft alleen een totaal andere doelgroep aangeboord, waar de fietsen-industrie uiteraard alleen maar erg blij mee is.  Maar de vraag is, of wij er zelf wel zo blij mee moeten zijn.
Voor veel doelgroepen is de e-bike een uitkomst. Daarbij kun der denken aan :
– mensen die vanwege gezondheidsklachten niet meer op een gewone fiets kunnen rijden., 
– mensen die 10 tot 20 kilometer van hun werkt of school wonen en liefst niet in de auto stappen vanwege het milieu * ( kom ik later in dit artikel op terug )
– mensen die zware bagage hebben op hun fiets zoals kinderen, zware tassen ( postberzorger / kranten-en-folder-bezorgers ) 
– mensen die geen lange afstanden meer kunnen fietsen, maar toch graag bijvoorbeeld fiets-vakanties willen houden

E BIKE niet ongevaarlijk en niet erg gezond

Maar er zitten helaas ook veel vervelende kanten aan de e bike vastgekleefd. Door de enorme toename aan e bikes zijn er afgelopen twee jaar veel meer ongevallen gebeurd waarbij een e-bike was betrokken . Deskundigen van een verzekeringsmaatschappij hebben recentelijk onderzocht hoe groot de kans op een dodelijk ongeval ligt bij e-bikes, en de uitkomst was schrikbarend te noemen: met een e-bike hebben we drie keer meer kans op een ongeval met dodelijke afloop. We worden regelmatig opgeschrikt door een ongeval met een e-bike. Ontplofte accu’s zijn veel gehoord, of motoren die er spontaan mee ophouden, waardoor er in het verkeer gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Voor het eerst in decades zijn er ook meer fietsers om het leven gekomen dan automobilisten. Met 206 doden is dit het hoogste aantal sinds 10 jaar. Bij ruim een kwart van de dodelijke fietsongelukken is een fietser op een e-bike het slachtoffer. Daarvan is drie kwart 65 + .
In 2017 werden er ruim 294.000 e bikes verkocht. De leeftijd ligt steeds lager . Waar het in de beginperiode van de e bike nog enkel op 65 + lag, is dit nu veranderd naar 40. Jaar en jonger.
De meeste e bikes kunnen erg hard gaan ( tot 45 KM / U ) waardoor je vaak veel sneller gaat dan andere weggebruikers kunnen inschatten. Dit maak ik zelf ook vaak mee, als er weer een e-bike langs mij heen voorbij scheurt. Door deze snelheid moet je op een e bike voortdurend anticiperen op andere weggebruikers, wat niet erg vaak gebeurt omdat dit besef er niet is. Dit levert gevaarlijke verkeerssituaties op, want hebben anderen in de gaten hoe hoog jouw snelheid is? Zeker bij bijvoorbeeld kruisingen en rotondes kan dit zeer gevaarlijke situaties opleveren omdat automobilisten jouw snelheid totaal niet kunnen inschatten.
Nog een groot gemaakte fout is dat mensen denken dat een e-bike besturen hetzelfde is als een gewone fiets. Maar het vraagt een enorm goed evenwichtsgevoel om goed te kunnen sturen. Het is dan ook absoluut aan te raden een cursus te volgen. Ook jongeren en jong volwassen zouden verplicht een cursus moeten volgen. Vegeet ook niet dat je FLINK onderuit kunt gaan, en erge verwondingen op kan lopen. Een e bike is ook vele malen zwaarder dan een gewone fiets.
Maar dat is niet alles. We worden een stuk minder gezond van e bikes. Dit komt, omdat we nauwelijks moeite moeten doen om de fiets voort te bewegen. De beenspieren worden nauwelijks nog geactiveerd. Maar omdat je wel vooruit gaat ( fietst ) kun je het idee hebben dat je beweegt. In werkelijkheid holt je conditie achteruit. Even ter vergelijking:
– een uur fietsen op een gewone fiets verbrandt ongeveer ( met een lichaamsgewicht van 70 kg ) 590 kcal
– een uur fietsen op een e-bike verbrandt ongeveer ( met een lichaamsgewicht van 70 kg ) 250 kcal
Nederland kent een norm in bewegen. Volgens die norm moet:
– een jongere per dag 60 minuten ongeveer 125 WATT op een fiets leveren
– een volwassene per dag 30 minuten ongeveer 100 WATT op een fiets leveren
– een oudere per dag per dag 30 minuten ongeveer 75 WATT op een fiets leveren
Dit zijn geen zware inspanningen, je gaat er niet van zweten en het is goed voor de gezondheid / onderhoud. Ga je fietsen op een e-bike, moet je flink je best doen om de norm te halen, omdat je je maar minimaal inspant.
Ook schuilt er veel “ gevaar” in het geestelijke aspect van het fietsen op een e-bike. Je DENKT namelijk gezond bezig te zijn, je fietst immers. En dat lijkt beter dan de auto, toch? Nou, in veel gevallen scheelt het qua bewegen eigenlijk niet veel…..De fiets doet immers, net als een auto, het “ zware” werk voor je. De beenspieren worden nauwelijks nog aangesproken. Je moet dus de illusie laten varen dat je spiermassa kweekt en af kunt vallen omdat je fietst op een e-bike. Dat gebeurt alleen als je fietst op een gewone fiets.

HIP ONDER JONGEREN

Jongeren hebben de e-bike ook helemaal ontdekt. Het is een stapje terug op de bromfiets / scooter, waardoor het aantrekkelijk is voor jongeren. Je kunt toch lekker vaart maken zonder enige inspanning.
Jongeren hebben tegenwoordig toch al veel minder beweging. Ze zitten vaak achter de computer of zijn bezig op hun smartphone. Echte fietsen worden onder jongeren ook steeds minder verkocht. Ze willen liever een scooter, of nu, een e-bike. We kennen vast de 45 km/U vierwielers. Deze zijn aanvankelijk bedoeld voor ouderen die na een respectabele leeftijd te hebben behaald toch nog graag auto willen blijven rijden. Deze zijn massaal ingewisseld voor e bikes. Deze kunnen immers ook tot 45 km/ U bereiken. Jongeren maken er massaal gebruik van, met alle gevolgen van dien. Jongeren kunnen veel roekelozer rijden waardoor een ongeluk in een klein hoekje schuilt. Door de toename aan e bikes onder jongeren zijn er ook veel meer ongelukken gebeurd.

HOE MILIEUVRIENDELIJK IS EEN E BIKE?

Je kunt je ook afvragen hoe milieuvriendelijk zo’n e bike werkelijk is. Dit deed www.duurzaamheidskompas.nl ook, en zocht dit haarfijn uit. KLIK HIER voor hun uitkomsten.
Zoals je kunt lezen in het artikel heeft het op gebied van milieuvriendelijkheid zowel voordelen als nadelen. Het is zeker een overweging waard bij het besluiten tot aankoop.

EN IK? IK BLIJF LEKKER FIETSEN OP MIJN BARRELTJE! 😁

Velen vragen wat ik nu vind van de e-bike. Ik heb eigenlijk een neutrale mening. Enerzijds vind ik het een super-uitvinding voor mensen die dankzij deze fietsen weer kunnen vervoeren, wat vanwege gezondheidsredenen niet meer lukt op de gewone fiets. En het is uiteraard beter dan de auto maken als we naar het milieu kijken.
Maar anderzijds wordt de e-bike nu compleet misbruikt, en wordt het gezien als een hip vervoermiddel. Dit levert zeer gevaarlijke situaties op in het verkeer, Daarnaast is een e-bike niet bevorderlijk voor onze gezondheid, al lijkt dit wel zo en toeteren vele leveranciers dat het knetter-gezond is, want…je beweegt. Maar ik kan mezelf ook bewegen als ik op de bank zit. Dit doet NIETS voor mijn conditie. Wel als ik wandel of fiets op een gewone fiets, want dan spreek ik mijn beenspieren flink aan. En verbrand ik energie.
Ik loop dan ook totaal niet warm voor een e-bike. Zolang ik gezegend ben om op een gewone fiets mezelf van A naar Z te vervoeren, ben ik een gelukkig mens. Ik heb geen auto, ik doe alles op de fiets en ik sport op de fiets. Dit houdt  mij al jaren fit en op gewicht. Ik krijg er ook nog eens stevige billen door en knaken-harde beenspieren. 🙂 Hierdoor heb ik veel kracht in mijn benen.
Resumerend: super, dat de e-bike bestaat maar misbruik hem niet. En gebruik je gewone barreltje om lekker in shape en conditie te blijven! Goedkoper, duurzamer, milieuvriendelijker en ook nog eens heerlijk om te doen.

OOOH JEEEEJ!

Na publicatie van dit artikel kreeg ik de strontkar flink over mij heen. Wat blijkt, mensen zien dit artikel als een regelrechte AANVAL op hun geliefde e-bike. Ik zou het afkraken en zeer negatief bejegenen. Ook had ik uiteraard weer ” nergens verstand van” en ik moest geen onzin uit mijn nek kletsen. Laar ik daarom het één een ander rechtzetten.

  1. Om te beginnen is dit artikel geschreven als ALGEMENE INFORMATIE. Dat betekent, dat het NIET om één specifieke e-bike gaat, niet om een bepaald type en niet over jouw eigen e-bike. De informatie beslaat ALLE e-bikes. Dit betekent, dat het gaat over e-bikes die 25 of 27 KM/U kunnen, maar ook over de e-bikes dir tot 45 KM/U gaan. Deze e-bikes bestaan namelijk ook.
  2. In dit artikel heb ik MEERDERE KEREN aangesneden , hoe fijn en belangrijk en efficiënt de e-bike is voor bepaalde groepen mensen. Denk daarbij aan mensen met lichamelijke beperkingen door ziekte of anders, ouderen, mensen die ver van hun werk wonen, enzovoort. De stroom aan reacties waren veel van mensen die in deze doelgroepen vallen en daar onterecht hun ongezouten mening gaven.
  3. In mijn artikel belicht ik ook de nadelige punten van de e-bike. Nummer één was het grotere risico op ongelukken, en de cijfers dat er meer ongelukken gebeuren sinds dat de e-bike populair is geworden. Dit verzin ik niet, dit zijn keiharde cijfers ( linkjes van bronnen zijn aanwezig in het artikel ) Maar, zoals dat vaak gaat, wordt dir of niet gelezen, of gelezen en vreselijk bekritiseerd. Want als fervent e-biker wil je geen negativiteit lezen. Net als je als fervent koffiedrinker liever niet leest dan 5 koppen per dag teveel zijn. Of dat teveel alcohol drinken ongezond is, als je van een glaasje wijn houdt. Mensen gaan rap van leer zodra hun favoriet wordt aangesproken of bekritiseerd. Ik ben dat gewend, en het boeit mij verder niets, waar ik mij wel aan stoor is de tunnel visie van veel mensen die alleen willen lezen wat zij willen lezen. Prima, als je een mening wilt verkondigen, maar ook de toon waarop maakt de muziek. In de vele reacties ( ik ben uiteindelijk gestopt met lezen ren reageren) werd ik uitgemaakt voor trut hola, prutser, zeikerd, zeer ondeskundig, bagger-schrijfster, en zelfs ” aandachtshoer” en ” lul geen onzin uit die vieze nek van je ” kwamen voorbij. Dit is respectloos en gaat tot mijn grens. Ik doe mijn werk met liefde een passie en steek er al mijn tijd in. Maar ik heb een grens.  Een ander nadeel wat ik belicht in het artikel is het gebrek aan beweging m.b.t een goede conditie . Dit meld ik overal duidelijk. Velen vielen over mij heen omdat ik het mis had, want je beweegt wel degelijk, en je kunt de ondersteuning toch zelf aanpassen? Ja, dat laatste klopt zeker, maar koopt men daarvoor een e-bike? In de praktijk wordt er meestal ondersteunend gefietst. Gelukkig waren er ook positieve. ( en dappere! ) mensen die reageerde dat zij inderdaad ervaren dat hun conditie achteruit is gehold sinds de e-bike in gebruik is.
  4. De meeste reacties waren boze en aanvallende reacties. Als je juist alleen maar positieve dingen ervaart aan jouw e-bike, dan is dat toch geweldig? Waar in mijn artikel schrijf ik immers dat dit niet mag? Bijna alle reacties kwamen van mensen die een aandoening hadden, bijvoorbeeld versleten knieën, rugklachten, weinig kracht in benen, enzovoort. En velen hadden serieuze aandoeningen waardoor de e-bike voor hen een vrijheid en redding was. Hoe MOOI IS DAT? Heel mooi. Dat vertel ik ook in mijn artikel. Maar de e-bike heeft OOK NADELIGE KANTEN en die belicht ik ook. Waarschijnlijk niet leuk om te lezen, maar ZE ZIJN ER.  Om mij persoonlijk te bespugen vind ik respectloos. Ik ben het gewend inmiddels, anders moet ik dit werk niet doen ( kritisch Health bloggen ) maar leuk is anders. Ik heb de hele dag met een rotgevoel rond gelopen , omdat ik het vreselijk jammer vond dat mijn artikel zo gigantisch verkeerd wordt begrepen. Daar schrijf ik niet voor. Ik werk dagen aan een artikel, om dan te lezen dat ik een stom , waardeloos stukje wat ik in een half uurtje in elkaar knutsel en van internet pluk , dat komt binnen, ik ben ook een mens van vlees en bloed en heb ook gevoelens en emoties.
  5. Resumerend: dit artikel is GOED BEDOELD en met de beste intenties geschreven. Niets kwaads over de e-bike. Het is niet mijn ding, maar dat zijn olijven ook niet en daar schrijf ik ook gewoon over als het moet, en gebruik ze in recepten. Ik geef mijn persoonlijke mening en als men daar geen behoefte aan heeft, sla deze alinea dan over. Mij met de grond gelijk maken, af-fikken en bespugen vind ik respectloos en kwalijk. En vooral: NIET NODIG. Mij maak je er niet gelukkig mee, of was dat juist de bedoeling?  Waarom zo hatelijk, haat-zaaiend en respectloos? Waarom is het altijd weer NODIG om te reageren? Sommige reacties bestonden uit vijf woorden” WAT EEN WALGELIJK SLECHT STUK” Dat mag je vinden, maar je kunt het ook DENKEN en door scrollen. Dit artikel is met de beste intenties geschreven, niet om haat te zaaien, aandacht te trekken of de e-bike eens even volledig af te fikken. Als fervent fietser ( ik sport, Mountain-bike, en vervoer mijzelf al jaren met de fiets ) ben ik niet negatief over de e-bike, het is alleen NIET MIJN DING en ik vind ook dat er nadelen aan vast kleven. Deze heb ik ook belicht in het artikel. Ik schrijf OOK OVER DE POSITIEVE kanten, en gek genoeg ging geen ENKELE REACTIE daar over. Stof tot nadenken misschien? Hoe we voortaan wat aardiger voor elkaar kunnen zijn, ook in meningen geven? En vooral: of het NODIG is?

46 Reacties op “De e-bike….hoe gezond is hij?

  1. Eenzijdig belicht. Ik fiets op gewone fiets niet een in dorp op de e-bike gemak 50 km terwijl nu mijn beenspieren er echt op vooruit gegaan zijn.
    De e-bike kan niet harder dan 25 km

    • Goed artikel omdat alle kanten belicht worden. Mijn ervaring is niet dat mijn conditie er op achteruit gaat. Heb de fiets gekocht voor woon-werkverkeer en dat is 20km enkele reis. Kies meestal voor de eco stand en alleen bij harde wind meer ondersteuning. Trap zelf flink mee. Hangt volgens mij erg af van het gebruik of het iets voor je spieren of conditie doet. Zie soms mensen hard voorbij komen die bijna niet trappen.

    • Ik vind het artikel over de e bike een rationeel en goed geschreven stuk ,al de aangedragen argumenten zijn ook door mijn hoofd gegaan en ik probeer dus zolang mogelijk mijn gewone fiets te gebruiken maar indien nodig stap ik over op de e bike als mijn gezondheid mij er toe dwingt maar niet de gemakzucht

    • Voor een scooter die boven de 25 kmh haalt is er een rijbewijs nodig deze elec. Fietsen hebben dit dus niet nodig de fabrikant van de ebike liggen er niet wakker van als er iets met een ebiker gebeurd dit is mijn mening.

    • Groot gelijk, laat maar zeuren dat mens. De uitvinder van de electrische fiets moet een standbeeld hebben. Wel electrische natuurlijk. 😂

  2. Dat je geen moeite moet doen op een elektrische fiets, is helemaal niet waar. Het is rijden zoals met een lichte duw van de wind in je rug. Het is echt aangenaam rijden.
    Trouwens je kan de ondersteuning zelf regelen.
    Wat de accu’s betreft: deze worden bijna volledig gerecicleerd als ze versleten zijn.
    Kijk maar eens wat ons Belgische goudhaantje “Umicore” op dit vlak presteert.
    Vooral ouderen zouden eerst les moeten volgen en examen afleggen als ze willen overstappen naar een ibike.

    • Wat een onzin. Ouderen geven nog gewoon richting aan als ze afslaan, zie ik jongere nog niet doen.

    • Ouderen zouden moeten afrijden? Hou toch op. Wat is nu 25km/u? Als je ook autorijdt ben je toch wel een beetje snelheid gewend? Ik word er in het geheel niet angstig van.

  3. Zeker voor ouderen is een stukje zelfstandigheid en beweging via de e-bike beter dan alle boodschappen laten bezorgen. Gevaarlijk vind ik die elektrische racemonsters met jongeren er op.

    • Ik ben het volledig met de schrijfster van het stuk eens. De e bikes zie je steeds meer. En veel ongevallen en valpartijen die wij tegen komen zijn fietsers met een e-bike. Wij zijn beide bijna 70 jaar en willen zo lang mogelijk op onze normale fietsen blijven fietsen. Wel zo milieu vriendelijk en tevens een stuk gezonder.

    • Door mijn Atrose kon ik niet meer op mijn gewone fiets rijden. Met de e-bike is er weer een wereld voor mij opengegaan. Mijn laatste vijf werkzame jaren heb ik 35000 km gefietst. Iedere dag zomer en winter naar mijn werk op en neer
      57 km per dag. Ook heb ik geweldige led-verlichting. Ook merk ik dat door het onbelaste bewegen ik nooit geen rugklachten meer heb. Wat ben ik blij met mijn e-bike😊

  4. Deze man heeft geen verstand van fietsen ik ben nu 65 jaar heb sinds mei in e bike doe nog elke week MTB zonder ondersteuning met in e bike gebruik je wel degelijk je been spieren dit kun je alle maal zelf regelen. Dus wat deze meneer beweerd past wel bij hem man met grote geiten wollen sokken en klompen.

    • Vind je het niet seksistisch om een paar zinnen te lezen en er dan vanuit te gaan dat dit artikel door een man is geschreven?

    • Lol, vlgs mij is het een vrouw. En ik vind dat er terecht kritisch wordt gekeken naar al die e – bikers. Ik zie regelmatig gevaarlijke capriolen en situaties, mn bij ouderen. Ben zelf 68 en rij nog op een gewone fiets 🙂

    • Lees eerxt eens goed. Is geen man maar een vrouw dit dit geschreven heeft.
      En wie zegt dat deze “meneer” grote geiten wollen sokken en klompen draagt. Hoezo vooroordelen.
      1 tip…..Je mag alles zegfen maar het hoeft niet. Respect is een groot goed.

  5. De inspanning bij toeren is het zelfde als normale fiets. Vooral bij de oudere fietser daar hij/zij veel lagere tochten gaat maken op de E-Bike dan gewone fiets. Tevens pakken ze nu eerder de fiets dan de auto. Ja, je verhaal is wat eenzijdig, maar komt waarschijnlijk dat je de fiets anders gebruikt en dit gaat vergelijken met E-Bike als woon/werk/boodschap halen functie. Trouwens advies voor jongeren blijf zolang mogelijk op een gewone fiets rijden tot 50/60 jaar, want elektrisch fietsen kan altijd nog.

  6. Als je zoveel mogelijk in de eco stand fiets, alleen bij flinke wind in de normaal of high stand fietst dan gebruik je wel degelijk je beenspieren.
    Heb de e-bike nu twee maanden en pas eenmaal de high stand gebruikt, al 1000 km gefietst.
    Met mijn normale fiets kwam ik niet verder (voor en na rugoperatie) dan 4 km, nu 45 km.
    Er wordt ook niet stilgestaan dat met name bij ouderen knieën, onderrug en heupen bewegen zonder dat deze zwaar worden belast door ons eigen gewicht.

  7. Enerzijds klopt het verhaal, maar anderzijds wordt er nu meer gefietst, kilometers dan anders moet werden gemaakt of met een scooter of auto of bus. Het zijn misschien minder intensieve kilometers, toch verbrandt men energie. Dus meer minder intensive kilometers voor veel mensen is per saldo toch positief. Maat alles valt of staat met werk uitgangspunt men rekent.
    Cursussen voor ebike zijn compleet onzinnig. Daar wordt het echt niet veiliger van, men gaat dan echt niet beter of anders fietsen.

  8. Tja… Je zal ergens wel gelijk hebben… Maar de meeste ouderen die een ongeluk hebben is omdat ze de snelle reactie niet meer hebben om te reageren als er iets gebeurd… Ze zijn niet meer zo soepel om direct hun voeten op de grond te plaatsen en af te stappen als ze moeten remmen… Sorry aan alle wat oudere mensen maar zo is het…

    • Ik krijg de indruk dat ebikes en speed pedelecs, die laatste zijn de echte racemonsters, op 1 hoop worden gegooid…
      Verder is het zo dat de actieradius van een fiets met hulpmotor kleiner wordt naarmate de trapondersteuning groter is, maw, de luie stand straft zichzelf af doordat je je accu leegrijdt en alsnog met weinig of geen trapondersteuning naar huis moet fietsen, haha.
      Wat voor ouderen trouwens het grootste risico vormt is het feit dat een ebike, met verende zadelpen, vaak te hoog is, zodat de oudere niet met de (voor) voet bij de grond kan, als er bijvoorbeeld een noodstop gemaakt wordt, en juist dat kan voor valpartijen zorgen, omdat het evenwicht en reflexen om snel af te stappen minder goed zijn. Hier moet echt beter op gelet worden door verkopers.

  9. Ik heb me een e-bike gekocht om soms naar mee het werk te kunnen gaan. De fiets ondersteunt maar en je moet echt trappen om vooruit te gaan.
    Ondersteuning is eigenlijk gewoon een andere versie van versnellingen op je fiets alleen een beetje efficienter.
    Als ik een week naar het werk ben geweest voel ik het toch aan mijn benen. Mijn direchte famile ziet dat ik ook ben afgevallen, zelf ben ik ook minder snel vermoeid.
    Als je een fiets koopt die 45 gaat is wat anders maar de klasse tot 25 moet men nog steeds moeite doen.

  10. Monique, je hebt wel gelijk, en goed geschreven.

    Ik heb een gewone fiets en verbaas mij er ook steeds meer over dat ik echt moet uitkijken niet overhoop te worden fietst door mensen die 2x zo snel gaan. Dat geldt ook voor in de auto waar ze soms sneller zijn dan ik ze inschat.

    Ik denk dat je valide punten aanhaalt, ik zelf zit nu meer in mijn auto omdat mijn werk verder is nu een dat merk ik echt na jaren fietsen in mijn benen, gewicht en conditie.

    1 ding is wel, als je meer gaat fietsen met een ebike omdat je anders met de auto was gegaan is dat natuurlijk wel beter voor je conditie.

    Verder zou ik de disclaimer weghalen, overduidelijk in een emotie geschreven en hoewel ik het absoluut begrijp moet je erboven staan. De disclaimer kan wel maar kort max 10 regels ofzo. Kort en duidelijk maken, punt en door. Lekker laten die mensen. Nederlanders zijn nu eenmaal zo de laatste 10 jaar.

  11. Met de elektrische fiets is Monique vol op een veel groter onderwerp geklapt. Ongezouten commentaar blijft niet meer op de bank hangen, maar komt tegenwoordig – compleet met taal- en spelfouten – overeind op het internet. Dit is heel pijnlijk voor slachtoffers! Zij doen er het beste aan de commentaren nier serieus te nemen. De afzenders nemen zichzelf niet eens serieus, waarom zou u dat dan wel doen?
    Veel dank voor het degelijke stuk werk!

  12. eind januari 2018 e-bike gekocht ik gebruik de e-bike bewust als woonwerk en vakantie je kan je trap ondersteuning zelf regelen en kan hier in Nederland ooit hard waaien.en dan voel je beenspieren wel nu augustus 2019 .7600 km op de teller staan mooie uitvinding 😃

  13. Ik heb al tijden het plan om een e-bike aan te schaffen. Zeker omdat ik in eerdere artikelen las dat het net zo goed voor je gezondheid was dan gewoon fietsen. Ik begreep het niet maar je hoeft ook niet alles te snappen. Je beweegt dus het zou goed kunnen. Door dit artikel toch een nieuw inzicht gekregen. En merk je dat je je toch weer Gent laten meeslepen in een hype. Monique dank voor je artikel. Ik houd mijn fietsje voorlopig zolang ik het nog op eigen kracht red. Dank!

  14. Je hebt helemaal gelijk. Ik gebruik de e.bike voor mijn luie gemak. Ik merk wel degelijk dat mijn conditie achteruit gaat.Maar ik gebruik hem heel graag en doe bijna niets meer met de auto.

  15. Ik ben een gezonde jonge kerel van 30 en fiets op een gewone e bike naar mijn werk. Hiervoor heb ik mij. Auto verkocht en ben dichter bij huis gaan werken. Ook ben ik een hardloper. Sinds ik 5x in de week gemiddeld van en naar mijn werk fiets merk ik dat ik beter kan hardlopen. De fiets ondersteund tor 25 km/h aangezien ik meestal rond de 27km/h fiets is de ondersteuning minimaal en is mijn actieradius met gemak 100km.

    • Wat een goed stuk Monique.
      Een e-bike heeft inderdaad veel voordelen en nadelen zoals jij al aangeeft.
      Ikzelf ben eigenaar van een sportcentrum en uiteraard gek op veel en gevarieerd bewegen.
      Ik adviseer en begeleid mensen met een gezonde actieve leefstijl.
      In ons sportcentrum zie ik veel sportieve ouderen ( 75 plus ) die dankzij een e- bike grote toertochten maken.
      Dit zorgt voor meer beweging en een betere gezondheid.
      Mijn moeder van 82 is nu op e- bike fietsvakantie met een groep vriendinnen.
      Zij is nog heel actief en skiet, tennist en doet aan fitness.
      Gezamenlijke tochten op de fiets is met mensen met een verschillend conditie niveau ideaal en zorgt voor meer beweging.
      Wel is het inderdaad een stukje minder veilig door de hogere snelheid en de afnemende coördinatie.
      Voor jonge mensen is een e-bike meestal niet echt nodig, maar wel leuk.
      Het is natuurlijk altijd beter dan een scooter of een auto.
      Ikzelf ben ook actief fietser en denk er toch over om er een e- bike bij te kopen.
      Ik sport elke dag en vindt het heerlijk om te fietsen, ook samen met mijn vrouw.
      Dan is het bij hardere wind of grotere afstanden ook weleens lekker om niet bezweet aan te komen.
      Dus mijn advies.
      Wil jij een e-bike… prima.
      Gebruik hem bewust naast je gewone fiets en pak indien mogelijk, zoveel mogelijk jouw gewone fiets.
      En daag jezelf uit om zoveel mogelijk te bewegen in het dagelijkse leven.
      Neem de trap, ja ook naast de roltrap.
      Ga lekker wandelen, en plan gezellige beweegmomenten in, met of zonder e-bike 😊
      Het houd je gezond en fit, maakt je gelukkiger en vitaler.
      Sportieve groet,
      Roger van Houdt

  16. Goed artikel en objectief geschreven.
    Niets aantrekken van de negatieve reacties.

    Christina

  17. Ik vind beide kanren goed belicht.
    Respectloos zijn bepaalde reacties.
    Bedankt voor de uitleg.

  18. Hallo Monique,

    Om te beginnen vind ik het ontzettend goed dat je belicht hoeveel negatieve reacties je hebt gehad en wat dat met je doet. Ik ga niet ontkennen dat mijn gevoelens na het stukje ook niet 100% positief waren maar je openhartigheid over de reacties opent toch weer even de ogen voor de mens achter een artikel.

    Toch een klein opbouwend kritiek puntje is de polarisatie in je stuk. Daardoor stel je je niet volledig open voor alle kanten van een onderwerp en de lezer voelt het door het stuk heen. Laatst stond er een moeder met een kind naast mij in de supermarkt. Het kind vroeg of ze biologische eieren namen want dat had ze op school geleerd dat dat beter was. “Nee, biologisch daar ben ik niet van…!”, zei de moeder. Als je ernaast staat en dat hoort voel je wat ik bedoel… 😉

    Maar hou vol hoor, je doet fantastisch werk en ik lees je stukken met heel veel plezier.

    Peter B.

  19. Hier een e-bike bestuurder. Heb mijn scooter ervoor weggedaan, fiets 5000+ kilometer per jaar.
    Eigenlijk vind ik het een beetje lachwekkend dat mensen zich door dit artikel aangevallen voelen. Je beschrijft namelijk precies wat mijn afwegingen waren.
    38, MS en geen auto lieten voor mij de balans voor de e-bike positief uitslaan. Trap de fiets altijd boven de ondersteuning uit, het conditie puntje was voor mij namelijk een hele grote min.
    Zou hem echt niet meer kunnen missen maar ben me wel altijd bewust dat het overige verkeer moeite zou kunnen hebben mijn snelheid in te schatten.

  20. Prima artikel Monique. Sinds een jaar ben ik ook een e biker. Vanwege longkanker is een deel van mijn long weggehaald en kreeg ik complicaties. Ik ben blij op deze manier toch te kunnen fietsen. Gebruik bijna alleen de eco stand. Maar beenspieren zijn er nog nauwelijks. Conditie training is het beslist niet meer!

  21. Hopelijk lees je deze reactie nog wel. Ik wil je namelijk een compliment maken. Je geeft duidelijk aan dat de e-bike voor veel mensen een uitkomst is. Zij kunnen nu blijven fietsen, terwijl dat zonder ondersteuning niet (meer) mogelijk is. Negatieve reacties van hen zijn dus misplaatst.
    Ook ik vraag mij al een tijd af wat de gezondheidsschade is van al die e-bikes die door gezonde mensen bereden worden. Een ontmoedigingsbeleid zou wat mij betreft op zijn plaats zijn.

    Echter, na lang wikken en wegen ben ook ik overstag gegaan: ik ga na deze zomervakantie met een speed pedelec naar mijn werk (50 km enkele reis). Na mijn verhuizing zit ik alleen nog maar in de auto en ik hoop toch écht dat mijn conditie wel verbetert door weer te gaan fietsen, al is het dan ondersteund. Proefrijden heeft mij opgeleverd dat ik op mijn racefiets zo’n 950 kcal omzet over 30 km en dat 50 km met de speed pedelec mij ook ongeveer zoveel energie kost. Ik maak mezelf dus wijs dat die 50 km die ik straks met ondersteuning ga fietsen overeenkomt met een ‘echte’ fietsrit van 30 km. En dat dan twee keer per dag. Dat moet toch conditiewinst opleveren, zou je zeggen.
    Voor de rest blijf ik natuurlijk wel mijn oude vertrouwde fiets gebruiken.

  22. 2 juli 2019 heb ik een nieuwe knie gekregen, een volledige prothese.
    Door mijn werk vroeger heb ik stof longen en weliswaar ingekapseld asbest in een longen op het longvlies en op het middenrif.
    Ik ben blij dat de e bike, die ik omstreeks eind september ga kopen er is.
    Voor mij een uitkomst.
    Ik ben nu 72 jaar.
    Met vriendelijke groet Rein

  23. Beste Monique, Prima dat je wilt laten weten wat je mening is over e-bikes. Zorg dan echter dat je goed geïnformeerd bent en geen onwaarheden de wereld in slingert. Je toelichting over motoren in voorwiel, middenin en achterin klopt absoluut niet. En waar heb jij al die jongeren gezien op een fiets die 45 km rijdt (speed pedelec). Ik zeg: eerste even weten waarover je het hebt, dan pas schrijven. En als je op de gewone fiets blijft rijden: prima; niks mis mee.

    • toevallig weet ik, waar ik over schrijf en ook ben ik goed ingelicht. Mijn verhaal klopt en ja, in woon in Rotterdam waar ik met grote regelmaat jongeren langs mij heen zie scheuren op de eiken met de snelheid van een bromfiets. Aardig zijn kost tegenwoordig ook erg veel moeite hé?

  24. Dat er meer ongelukken gebeuren met e-bikes is complete onzin. De meeste ongevallen komen tegenwoordig veel meer door appende fietsers.
    Juist door het feit dat je harder kan dan een gewone fietser ben je juist veel scherper en alerter in het verkeer dan wanneer je op een gewone fiets rijdt.
    Ik rijd nl. al jaren op een e-bike en ervaar het dus als zodanig.
    En het volgen van een verplichte cursus is helemaal van het zotte. Kom op zeg, het blijft nl. gwn nog steeds een fiets, alleen met een elektromotor, meer is het niet.
    De meesten zijn met 25km trapondersteuning en geen speed pedelec.
    Een gemiddelde wielrenner gaat me gwn nog steeds voorbij.
    Dus dat je regelmatig jongeren voorbij ziet komen op een pedelec lijkt me schromelijk overdreven gezien ikzelf in Amsterdam woon.
    Een pedelec is nl. 2x zo duur als een bromscooter dus het lijkt me stug dat je ze er regelmatig op ziet want nogmaals in Amsterdam zie ik die pedelecs bijna nooit om die reden.
    Tenslotte is het ook een complete misvatting om te denken dat het ongezond is.
    Je maakt gwn nog steeds een trapbeweging dus je beweegt wel.
    Ik adviseer je om het ’s een keer te proberen door een e-bike van iemand te lenen of er eentje te huren.
    Ik weet zeker dat je er anders over gaat denken of er mss zelfs enthousiast over wordt. Er zal een wereld voor je open gaan.
    Hoe ik dat weet?
    Ik was er ook ooit zo sceptisch over als jij bent.
    En met mij meerdere personen die ik ook had overgehaald.
    En oh ja, sporten doe ik regelmatig in de sportschool. Daar heb ik een gewone fiets niet voor nodig.

  25. Ik zal niet inhoudelijk ingaan op het artikel, maar man man man, wat is dit bagger geschreven zeg.. De laatste keer dat ik een artikel heb gelezen wat zo armzalig is verwoord was volgens mij de schoolkrant van m’n middelbare school. Maak gebruik van een ghostwriter volgende keer 😉

  26. Gewoon even een ‘mee eens!’ reply 😉 (zo, dat mag ook gezegd!).
    Bijna humor hoe snel mensen zich aangesproken voelen/op hun teentjes getrapt zijn.

    Ik ben wielrenner en me bewust van mijn snelheid en op ’n Ebike is dat wel eens anders inderdaad. Een collega van mij woont naast ’t einde van ’n fietspad en ziet daar wel mensen onderuit gaan en meestal zijn het ouderen met een Ebike, die of de snelheid verkeerd inschatten of de Ebike zelf niet kunnen hanteren/aankunnen. Merk ’t ook dat er vaak in ’n bocht, de andere weghelft genomen wordt. Reken maar dat je dan ’n hartverknettering krijgt….Gewoon even ’n feitje

  27. Goed artikel! Ik rijd ook met een elektrische fiets, want kan wegens gezondheidsklachten niet vooruit op een gewone.
    Aangezien ik ook niet met de wagen mag rijden, is dit voor mij echt een redding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *