Frisse fritata

Het gebeurt niet vaak, maar soms hou ik wat restjes groente over. Dit verleent zich perfect om te verwerken in een fritata! Een fritata is een Italiaanse variant op de omelet. Het mooie is, dat je met het zeer eenvoudige basisrecept gigantisch kunt variëren, van zoet tot hartig, en alles daar tussenin. Deze variant is verrukkelijk om op warme zomerse dagen koud te serveren, of warm met bijvoorbeeld gekookte Quinoa of zilvervliesrijst!  De fritata is goed voor vijf flinke stukken.

Dit heb je nodig:

  • vier kleine eieren, losgeklopt
  • 200 ml biologische kokosroom
  • een grote tomaat, in dunne plakken gesneden
  • twee bos-uitjes, fijn gesnipperd
  • een halve kleine prei, in ringen gesneden
  • een paar takjes verse basilicum + peterselie + bieslook, fijn gesneden
  • een kleine rode paprika, in kleine stukjes gesneden
  • een middelgrote wortel, geraspt en schoongeboend, in zeer kleine blokjes gesneden
  • een flinke snuf keltisch zeezout
  • een snufje ras el Hanout kruiden
  • een theelepel komijnpoeder
  • een halve komkommer, gewassen en in de schil, in dunne plakjes gesneden

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 185 graden, bekleed een ronde ovenschotel/schaal met bakpapier. Je kunt uiteraard ooik een vierkante schaal gebruiken. Roer de room door de eieren. Hou wat ringetjes bos-ui, prei en de tomaatplakjes en komkommer apart, roer de rest door het mengsel.

SAM_5467

Stort het mengsel in de vorm. Verdeel de achtergebleven ingrediënten over de fritata, strooi eventueel nog wat keltisch zeezout over de fritata. Bak de fritata in het midden van de oven gaar in ongeveer 30-35 minuten, blijf tussentijds controleren. Serveer direct of laat afkoelen.

SAM_5463

TIP: je kunt uiteraard ALLE restjes groente gebruiken die je over hebt!

SAM_5466

Een reactie op “Frisse fritata

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *