Haarverlies / uitval….de oorzaken en wat kun je zelf doen?

Ik hoop over enkele dagen de 50 aan te tikken. En dat is ook bij mij niet onopgemerkt gebleven. Alhoewel ik absoluut niet mag mopperen, is ook bij mij het verval toegeslagen. Het eerste wat ik opmerkte, was mijn dunner wordende haar boven op mijn hoofd. Dit is helaas een erfelijk dingetje in onze familie. Mijn vader was erg vroeg al kaal, en ook mijn broers hebben zijn “ inhammen” boven op het hoofd al vroeg gekregen. En ook ik ontsprong de dans niet als vrouw…😞 Wat ze ook beweren, ik blijf van mening dat haren voor een vrouw belangrijker zijn dan voor mannen. Dus nee, ik was niet blij toen ik merkte dat het bij mij daar boven op mijn hoofd ook wat dunner was geworden. Goddank is het niet al te drastisch, en als ik het iemand anders vertel, dan kijken ze mij aan alsof ik knettergek ben geworden. Maar ik zelf zie het uiteraard wel. Ik ben een koningin geworden in het camoufleren. Ik vind het echt een gruwel, dat glanzende stukje hoofdhuid wat dwars door mijn dunne haar heen schijnt. Nu mag ik inderdaad niet mopperen want als ik naar mijn broers kijk….die lopen al jaren met kaal geschoren hoofden rond, omdat de inhammen geen gezicht zijn. Dus ik heb het er niet al te geschonden afgebracht. Ik heb verder een heerlijke bos haar, die volgens mijn kapster / haarspecialiste in topconditie is.

Maar ja, ik ga niet liegen dat ik mij er best aan kan storen. Ik doe dan ook alles wat in mijn mogelijkheden ligt, om mijn haar optimaal te verzorgen en te beschermen. Dit doe ik zowel van binnenuit als uitwendig. ( KLIK HIER ) Ik weet dan ook zeker dat mijn gezonde voeding en levensstijl ( nooit gerookt, nooit gedronken, meukvrij eten en drinken, iedere dag sporten, rust en regelmaat, voldoende nachtrust) bijdraagt aan mijn gezonde haarconditie. Maar dat krijg je dus niet zomaar.
Ik ontvang regelmatig veel vragen over haarproblemen. Dat gaat van haarverlies / uitval tot hoofdhuidproblemen. Van gortdroog haar tot moddervet haar. Ik heb daarom eerder al DIT ARTIKEL geschreven. In dit artikel ga ik het in het bijzonder hebben over haarverlies / uitval, de meest voorkomende haarkwaal onder vrouwen en ook mannen. Wat kun je daar zelf tegen doen? Een opsomming van de oorzaak en wat je er mogelijk zelf aan kunt doen.

HOE WERKT ONZE HAARGROEI?

Laten we bij het begin beginnen, en dat is de haargroei. Hoe werkt dat precies? Onze haargroei duurt gemiddeld tussen de drie en zes jaar en verloopt in drie fasen. In de eerste fase bevinden zich de meeste haren. Daarna begint de tweede ( overgangs) fase die enkele weken duurt. Dit wordt opgevolgd door een rustfase van ongeveer 3-4 maanden. In de haarzakjes vallen haren, die worden opgevuld door een nieuwe haargroei in de haarzakjes.
Per dag kunnen we tussen de 50-100 haren verliezen, en voor iedere haar die we verliezen, groeit er weer eentje terug. Hoe snel je haar groeit is zeer individueel. Algemeen gezien groeien haren bij jonge mensen wat sneller terug dan bij ouderen. Maar het heeft ook veel te maken met een levensstijl., Haren groeien gemiddeld zo’n één tot anderhalve centimeter per maand. Een gezonde haar wordt één tot zes jaar oud.
Alhoewel het voor vrouwen meer een dingetje lijkt dan voor mannen, komt haaruitval / verlies bij mannen vaker voor. Dit heeft alles te maken met het mannelijke hormoon dihydratosteron . Dit hormoon vermindert de doorbloeding en verkort de levensduur van het haar, tot wel een paar enkele maanden. Hierdoor raakt een man sneller en meer haar kwijt dan er terug groeit.
Ook vrouwen kunnen ( voor tijdens de overgang ) last krijgen van dit mannelijke hormoon. Tijdens de overgang verander de hormoonhuishouding tussen mannelijke en vrouwelijke hormonen. En na de overgang-periode is de hoeveelheid aan vrouwelijke oestrogenen afgenomen. We hebben relatief dan veel meer van het mannelijke hormoon testosteron . Het dihydrotesteron zorgt bij sommige vrouwen, dat het haar uitdunt, en de haarzakjes minder sterk worden. Uiteindelijk gaan deze haarzakjes kapot en komen er geen nieuwe haren meer bij.
Gelukkig komt het niet bij elke vrouw in de overgang voor. Als ik kijk naar mijn moeder, zij behield haar dikke mooie haar gewoon ( jaloers! Waarom erfde ik niet haar genen? ☹️ )  Het treft voornamelijk die vrouwen die reeds gevoelige haarzakjes hebben of aanleg hebben, zoals in mijn geval.

WELKE VORMEN ZIJN ER, EN WAT ZIJN DE OORZAKEN?

Haaruitval / verlies kan heel veel verschillende oorzaken hebben, het hoeft dus niet alleen aan het ouder worden te liggen. Naarmate we ouder worden, neemt de kwaliteit van de haarcellen af, maar het hoeft niet altijd uit te monden naar haarverlies / uitval.  Het kan voorkomen bij jong en oud, en blijvend zijn of vanzelf weer overgaan. Er zitten aan haaruitval / verlies ontzettend veel klitten-bolletjes die alles kunnen veroorzaken. Van stress tot ziekte, van een aandoening tot slechte voeding.  Er zijn dus ontzettend veel vormen, het is niet voor één gat te vangen wat het soms lastig maakt om te behandelen.
Een meest voorkomende vorm van een tijdelijk haarverlies is bijvoorbeeld het TELOGEN EFFLUVIUM. Dit is een periode van haaruitval die na ongeveer drie tot zes maanden vanzelf weer overgaat een herstelt. De grondlegger is meestal stress.
Er zijn ook erg veel haar-ziekten waarvan ALOPECIA AREATA de meest bekende is. Bij deze ziekte maakt het lichaam antistoffen aan tegen de eigen haarzakjes. Dit levert ronde, kale plekken op die verspreid over het hoofd voorkomen. Ook mensen met een auto-immuunziekte en mensen met bivoorbeeld eczeem hebben meer aanleg , maar het is nooit gezegd dat het altijd het geval is, iedereen kan het overkomen.
Sommige mensen hebben last van een dikke schilfering op het hoofd waardoor de haarzakjes ook kunnen worden aangetast. Hierdoor kunnen haren niet goed of helemaal niet meer terug groeien. Zodra de huidziekte goed wordt aangepakt komen de verloren haren gelukkig in de meeste gevallen vanzelf weer terug, maar het is wel zaak om huid-schilfering goed te behandelen.
Helaas zijn sommige haarziekten blijvend. De meest bekende haarziekte waarbij je blijvend je haar verliest is ALOPECIA ANDROGENETICA. Deze ziekte komt voornamelijk voor bij mannen, maar ook vrouwen kunnen worden getroffen. Een andere vorm van blijvend haarverlies zijn ontstekingsbronnen op het hoofd. ( frontale fibroserende alopecia ) die weer voornamelijk bij vrouwen meest voorkomt. Haren kunnen dan aan de zijkanten en voorzijde van de haargrens uitvallen en aan de voorzijde wel vijf tot tien centimeter verschuiven.
Ook kun je door herhaaldelijk hard aan je heen trekken ( bijvoorbeeld uit gewoonte je haren uit trekken of door een dwangmatige stoornis ) haren verliezen. En als je je gaar vaak te strak in een staart ( of anders gebonden ) draagt kun je ook (zelfs blijvend) haren verliezen. Dit heeft een naam: tractie alopecia. Zowel jong als oud kunnen hier last van krijgen en het komt vrij vaak voor bij negroïde vrouwen, die hun haren vaak erg strak invlechten. Het haar breekt terugkerend af op de plek waar de meeste tractie zit. Dit ligt vaak vooraan de haargrens. Haarzakjes raken blijvend beschadigd waardoor er geen nieuwe haren meer terugkomen.
Goed. Aanleg speelt dus best een grote rol of je last krijgt van haaruitval / verlies of niet. Als in je familie ( zoals in mijn geval mijn vader ) vroegtijdige kaalheid voorkomt, loop je grotere kans er ook last van te krijgen. Maar er zijn nog tal van andere oorzaken. Onder andere:
– medicijn gebruik
– chemo therapie / behandelingen
– traag werkende schildklier
– voedingstekorten ( vitaminen, mineralen)
– stress
– verkeerde / slechte verzorging
– allergische reacties op bepaalde producten
– ontstekingen
– te hete apparaten , teveel gebruiken ( iedere dag föhnen, de krultang enz)
– het haar en de hoofdhuid teveel  belasten met chemische stoffen ( verf, permanent)

VOEDING ZEER GROTE INVLOED

Alhoewel zo’n 30 procent van buitenaf wordt beïnvloedt , neemt onze voeding 70 procent voor hun rekening. Voeding is niet alleen essentieel voor ons welzijn en fitheid, het speelt tevens een zeer grote rol bij de groei van o.a onze haren. Voldoende vitaminen en mineralen zorgen voor een goede balans. Voedseltekorten zorgen voor flink wat kinkjes in de kabel. Belangrijke vitaminen en mineralen voor een goede en optimale haargroei en haargezondheid zijn:
– IJZER
Een component van hemoglobine, de stof die zuurstof door ons lichaam transporteert. Een tekort kan broos haar en haarverlies veroorzaken. Eetstoornispatiënten ( anorexia Nervosa ) heeft bijvoorbeeld als één van de grootste symptomen haarverlies / uitval en broos en dun wordend haar. Ijzer vinden we voornamelijk in vlees, maar ook in zeewier, pompoenpitten, bonen ( peulvruchten) en groene bladgroenten. KLIK HIER voor meer informatie.
– BIOTINE ( vitamine B8
Levert een bijdrage aan de de productie van keratine, een belangrijke schakel voor een gezonde haarconditie. Het komt veel voor in soja, amandelen, hazelnoten, pinda’s, eieren en melk.
– FOLIUMZUUR ( vitamine B11)
Essentieel voor o.a de groei van weefsels en de celontwikkeling en dus ook essentieel voor het haar / haargroei. Zorgt tevens voor een betere bloedcirculatie waardoor er een beter bereik is van de voedingsstoffen naar de hoofdhuid. Rijk aan foliumzuur: spruiten, groene bladgroenten, broccoli, citrusvruchten en lever.
– SELENIUM
Een mineraal dat een zeer belangrijke functie heeft bij het behoud van gezond haar. Het ondersteunt het lichaam bij het verwerken van proteïnen, waar ons haar voor het grootste deel uit bestaat. Selenium komt in vrij veel voedingsmiddelen voor, maar meestal in geringe hoeveelheden. Het komt o.a voor in vis, schelpdieren, en paranoten.
– ZINK
Net als selenium een belangrijke speler om ons haar gezond en fit te houden. Het zorgt o.a voor een goede opbouw van eiwitten ( alle lichaamsweefsels ) en het is betrokken bij de vorming van keratine. Het wordt beschouwd als één van de beste en meest belangrijkste stoffen voor onze haargroei. Het heeft erg veel invloed. Zo kan een lagere zinkwaarde de kans op meer DHT in het lichaam vetgroten en een tekort kan leiden tot meer haren in de telogene ( rust) fase. Zink zit o.a in zonnebloempitten, vlees, oesters, en peulvruchten.
Naast al deze belangrijke vitaminen en mineralen zijn er nog meer waar we gerust wat meer aandacht aan mogen schenken als het komt op een gezonde bos haar. Zo is retinol ( vitamine A) een goede antioxidant wat de hoofdhuid gezond houdt. Maar…gebruik ook weer niet teveel, dit kan juist haaruitval stimuleren. Slik dus niet zomaar lukraak supplementen.
Vitamine C is ook belangrijk voor gezond haar. Zo is het o.a belangrijk voor het behoud en de opbouw van collageen in de huid en rondom de haarfollikel. Daarnaast is er vitamine C nodig om het ijzer goed / beter op te kunnen nemen.
Vitamine E stimuleert de bloedtoevoer in de hoofdhuid, zodat de haarfollikels de juiste en voldoende bouwstoffen binnen kunnen harken en de haargroei zo te optimaliseren.
Vrijwel ALLE B-VITAMINEN zijn grote spelers voor een gezonde haargroei. Ze spellen een essentiele rol in de in de stofwisseling in onze cellen.
Anders gezegd is het gewoonweg ook in dit geval super-belangrijk goed, gezond, volwaardig en uitgebalanceerd te eten en drinken. Een simpel tekort kan al voor aardig wat problemen zorgen. Ook de ontstekingswaarden in het bloed kunnen triggers vormen voor heel wat hoofdhuid problemen. Heb je dus last, laat dit zeker eens controleren.

VERZORGEN

Niet alleen voeding is belangrijk, zo’n 30% van wat we in ons haar smeren, op onze hoofdhuid smeren, wat we gebruiken aan styling / verzorging ( shampoo/ conditioner ) heeft een invloed op de gezondheid en staat van het haar. Iedere malle piet kan bedenken, dat je haar teveel en te frequent blootstellen aan chemische stoffen als verf, permanent en stylingsproducten niet erg meewerken om je haar en hoofdhuid optimaal te houden. Helaas hebben veel vrouwen daar geen boodschap aan en verven hun haren liever 10-12 x per jaar dan maar één grijze haar te moeten vertonen. Ook dagelijks plukken , touperen, föhnen, krullen, en het haar belasten met de vele chemische / synthetische stylingsproducten zal je haar veel sneller doen afbreken met alle gevolgen van dien. Ik denk dan vaak: liever een paar grijze haren dan helemaal geen haren, of een wat platter kapsel dan helemaal geen kapsel. Maar zoals ik eerder al vertelde zijn haren voor de vrouw een belangrijk ding. En ook ik kan mij behoorlijk BLUH voelen als mijn haar niet zit. ☹️ Dus zijn al die stylingsproducten een ware goudmijn voor de industrie. Gelukkig zijn er gezonde alternatieven die je haar een stuk minder of helemaal niet belasten maar juist helpen om beter en gezonder te worden en te blijven. Wil je daar echt voor gaan, dan is de weg naar de alternatieve producten in bio en gezondheidswinkels de enige weg om te bewandelen. Omdat we daar steeds meer voor kiezen, is de markt afgelopen twee jaar flink gegroeid, en kunnen we natuurlijke, biologische styling en verzorging kopen.
De zoektocht naar de voor jou ideale en juiste producten kan een lange tocht zijn, maar heb je eenmaal je juiste producten gevonden, dan kun je daar jaren mee vooruit.
Wat vooral belangrijk is, zijn de volgende punten:
– VERF / PERMANENT / KLEUR JE HAREN ZO MIN MOGELIJK TOT LIEFST HELEMAAL NIET. 
Het klinkt logisch en dat is het ook. Al die chemische kolere-zooi is echt nooit goed voor je haar en hoofdhuid, hoe mooi een fabrikant dit ook probeert te vertellen op de verpakking. Onthoud dat niets in je haar blijft zitten als je het uitspoelt en dat er dus behoorlijk wat chemische troep nodig is om dit wel te laten gebeuren.
– LAAT JE HAAR ZOVEEL MOGELIJK MET RUST
Föhnen, touperen, borstelen, kammen, ontklitten, onder de droogkap, met de krultang aan de haal…..het zorgt allemaal voor belastingen voor het haar wat kan leiden tot aantasting van de haarzakjes en breuk van het haar. Ik heb nog nooit een föhn gekocht, of een krultang. Ik laat mijn haar altijd aan de lucht drogen, dat is gratis en meest gunstig voor je haar. Alhoewel kammen en borstelen het haar enigszins stimuleren, is teveel en langdurig borstelen juist erg slecht. Je kunt gezonde haren verliezen, wat zonde is
– GEBRUIK WEINIG STYLING, OOK NATUURLIJKE
Ook als je biologische. Natuurlijke styling gebruikt ( zoals ik ) is het meest verstandig dit met mate te gebruiken. Sommigen gebruiken klodders gel tegelijk of spuiten hun haren vol met haarlak. Voor een keertje is dat heus niet zo erg, maar die je dit dagelijks, dan kan ook met biologische en natuurlijke alternatieven het haar enorm worden belast. Gebruik nooit teveel, liever te weinig. En onthoud, dat je met zoiets simpels als water je haar ook prima in model krijgt.
– WAS JE HAAR 1 X PER WEEK
Tenzij je werk verricht waar je haar daadwerkelijk vuil van wordt, is iedere dag je haar wassen absoluut niet nodig. Het zal het haar niet gezonder maken, of beter. Bovendien kost dit je veel meer geld en veel meer water. Ook hier geldt: laat je haar zoveel mogelijk met rust.
– PAS OP MET HAAR INBINDEN / PAARDENSTAARTEN / VLECHTEN
Langharigen kunnen bijna niet buiten een haar elastiek om hun haar indien nodig samen te binden als het bijvoorbeeld onverhoeds in de weg hangt. Zorg ervoor dat je je haar niet te strak en gespannen naar achteren bindt. Door de continue druk op de haargrens kunnen de haarzakjes moe worden en het haar afbreken. Zet je haar liefst vast met een losse staart , wat geen druk uitoefent op je haargrens. Dit kan overigens ook hoofdpijn voorkomen. Denk ook eens aan een haarband die je los in je haar kunt binden. Pas ook op met elastiek. Kies liefst voor stoffen “ knotjes” die het haar meer voor afbreuk beschermen.
-GEBRUIK HUIDVRIENDELIJKE / HAARVRIENDELIJKE VERZORGINGSPRODUCTEN
De markt van de haarverzorging is inmens groot. Maar de markt van de gezonde ( biologische) alternatieven ( nog) zeer beperkt. Dit komt, omdat de grondstoffen 5 x zoveel duurder zijn. Al die chemische / synthetische stoffen kosten bijna niets. Heb jij je nooit eens verbaasd waarom alle haarverzorging bij een discounter als Action zo goedkoop is? Onthoud, dat er vele partijen zijn die hieraan verdienen. Als je je dus bedenkt dat ook dat nog bij een verkoopprijs is inbegrepen, snap je dat het product bijna gratis in elkaar is geknutseld. De meeste shampoo’s bevatten alcoholen ( harde ) en tal van andere agressieve stoffen die wel veilig zijn verklaard, maar niet echt gezond zijn voor je haar en hoofdhuid. Door alleen pure, natuurlijke shampoo’s, conditioners en andere haarverzotgingsproducten op basis van de natuur te gebruiken, heb je al erg veel gewonnen. Natuurlijke ingrediënten gaan in de meeste gevallen een samenwerking aan met haar en hoofdhuid. Agressieve stoffen valt je haar en hoofdhuid in de meeste gevallen aan, en zeker als je overgevoelig bent, kunnen deze stoffen heel wat ravage aanrichten, zoals wondjes en schilfers op de hoofdhuid, of pijn.

NIET ALTIJD TE VOORKOMEN

Hoe goed je je best ook doet, en hoe zeer je bovenstaande tips in gebruik hebt genomen, het valt nooit echt 100% te garanderen, dat het verbetert of dat het jou niet overkomt omdat je goede voorzorgsmaatregelen hebt genomen. Het is ook een kwestie van pech hebben of geluk. Je las eerder al over genetische aanleg, ziekte en ouderdom. Heb je problemen met je haar en hoofdhuid, is het erg belangrijk om naar de wortel te zoeken van alle ellende , zodat je daar gerichter op te werk kunt gaan. Zo kan het, dat het bijslikken van bijvoorbeeld foliumzuur en / of zink je haar al stukken verbetert, of het gebruik van biologische natuurlijke styling en verzorging je haar met sprongen vooruit doet gaan. Het lukraak en primitief bijslikken van vitaminen en mineralen is echter zinloos, en kan zelfs averecht werken en alles verergeren. Laat daarom bij vermoeden van tekort, altijd even je bloed controleren.

2 Reacties op “Haarverlies / uitval….de oorzaken en wat kun je zelf doen?

  1. HET LIGT DUIDELIJK AAN JE GENEN,MONIEK.
    BIJ MIJ BARST HET VAN DE HAREN,JE WORD ER GEK
    VAN,ALSMAAR STOFZUIGEN.IK BEN ALLEEN,DUS…
    HET IS NIET VAN IEMAND ANDERS.ÈN HET KOMT VAN
    VADERS KANT,NET ZOALS M,N JICHT

  2. Kijk is op http://www.natuurlijkehaarverzorging.nl voor vele tips hoe je haar kunt wassen/verzorgen zonder shampoo.. Gaat veel over krullen, maar ook voor mensen zonder krullen is dit top! Bij ons thuis doen we dit alle 4, waarvan 2 met krullen en 2 zonder. Ons haar is veel voller en mooier…. Maar je moet wel eerst even door een korte periode van overschakeling 😊
    Sinds ik dit doe heb ik veeeel minder haarverlies!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *