Hak bruine bonen met suikerstroop……What the HAK????

Ik ben een groot fan van peulvruchten. Ik eet ze vrijwel dagelijks. ik eet ze echter alleen in GEDROOGDE VORM. Het is immers geen enkele moeite, om de peulvruchten te weken en te koken. Weken kan 24 uur van tevoren, koken kan terwijl je bezig bent met andere dingen. Het is geen moeite. Toch willen mensen maar niet af van het grote gemak van peulvruchten in pot en blik ( en zak inmiddels) Laten we eerlijk zijn……alle smoesjes ten spijt, het is vooral ontzettend handig en gemakkelijk. En ach….die extra suikers en zouten en conserveermiddelen….dat zal vast zo’n vaart niet lopen, toch? Nou…..jawel.

IMG_1881

VEEL ADDITIEVEN IN POT/BLIK/ ZAK

Want daar verkijken we ons nogal op. Er wordt in sommige gevallen enorm veel zout toegevoegd. Of om bonen bijvoorbeeld zoeter te maken, veel suiker. We verwachten dit niet direct in peulvruchten, waardoor we het vreselijk onderschatten. Even zomaar wat voorbeelden:
*  Een potje biologische kikkererwten: bijna 1 gram zout, 1 gram suiker
*  Een potje biologische linzen, bijna 1 gram zout
*  Een potje kapucijners , bijna 1 gram zout, 3,4 gram suiker
*  Een potje kidneybonen, bijna 1 gram zout, 3,5 gram suiker
Het zijn allemaal onnodige zouten en suikers, want peulvruchten smaken van zichzelf al superlekker. Er wordt suiker en zout ( en andere conserveermiddelen als kaliumchloride en stabilisatoren) toegevoegd om peulvruchten houdbaar te houden, en een zoete smaak te geven. Sommige fabrikanten, waaronder Bonduelle, gebruikt de zout en suikerpot gretig in hun blikjes. Dit kan aardig oplopen.
IMG_2948

ZOUT EN SUIKERGEBRUIK TERUGDRINGEN

Enige tijd geleden riep de overheid op, om het extreme zout en suikergebruik in ons voedsel terug te dringen. De eerste noodkreet was al in 2014 te horen, maar helaas hebben maar weinig fabrikanten er nog echt gehoor aan gegeven. Recente steekproeven wezen uit, dat het zout en suikergebruik nog altijd de pan uitrijst. Het grootste probleem zit hem in de onwetendheid van de gemiddelde consument. Mijn fans en volgers weten inmiddels wel beter, maar het grootste gros in Nederland geloven de prachtige teksten op verpakkingen en kunnen bijvoorbeeld geen voedingswaarden ontcijferen. Laat staan E nummers. Hierdoor krijgen consumenten iedere dag onnodig veel suikers en zouten binnen. Via producten waarin je het niet zou verwachten, zoals in zuivelproducten,  frisdranken en sapjes, groente en fruit en dus ook peulvruchten. Alles bij elkaar genomen kan het suikergebruik per dag extreem hoog oplopen met alle gevolgen van dien. En wat we nu ook ondervinden. Denk aan een explosieve groei aan diabetes-gevallen, hart en vaatziekten en lever-en nieraandoeningen. In Engeland geldt er een suikertax. Recente berichten wezen uit, dat deze tax ontzettend goed lijkt te werken. Dankzij deze suikerttax hebben veel fabrikanten de hoeveelheid suiker in frisdranken al sterk verminderd. Er is tot nu toe ( April 2018) al meer dan 30.000 ton minder suiker gebruikt in frisdranken in Engeland. Het zet je serieus aan het denken, waarom dit niet wereldwijd gebeurt.
IMG_2946

SUIKERSTROOP IN BRUINE BONEN?

Terug naar de peulvruchten. Zoals eerder gezegd, bevatten deze in regel altijd wel iets van suiker, en zout. Het bekende Nederlandse groenteconserven-merk HAK is in Nederland de koploper als het op potten groenteconserven en peulvruchten aankomt. Inmiddels is er een groot assortiment. HAK was in 2014 één van de fabrikanten, die wel gehoor gaf om het zoutgebruik terug te dringen. Ze verminderden hun zoutgebruik, maar……vervingen dit met suiker. Het gevolg was, dat we opeens zeer zoete bonen, doperwten, rode kool, bietjes en zelfs spruiten konden eten. We zijn inmiddels gewend geraakt aan deze zoete smaken. Doe maar eens een steekproef. Eet eerst eens een portie bruine bonen van HAK, en daarna een portie bruine bonen die je zelf hebt geweekt en gekookt. Het zal een klap in het gezicht-effect geven.  Een ontzettend gemiste kans van HAK. Want als ze het zout hadden vervangen met lekkere kruiden en specerijen waren we nu niet zo “ hooked” aan ( soms) mierzoete groente en peulvruchten. Ooit een paar sperziebonen uit pot geproefd? En daarna verse sperziebonen? Het verschil is enorm.
Onlangs heeft HAK hun etiketten vernieuwd. Op de potten bruine bonen kunnen we opeens lezen, dat de bonen “ lekker zijn gemaakt met stroop”. Suikerstroop, wel te verstaan. WTF? Ook merkte ik opzienbarende verschillen in voedingswaarden. De ingrediënten leken, op de suikerstroop na,gelijk te zijn gebleven met de oude etikettering. Wat waren precies de verschillen?

VOEDINGSWAARDE PER 100 GRAM:

OUDE ETIKET:                                                                     NIEUWE ETIKET:
  412 KJ/ 98 Kcal                                                                 505 KJ/ 120 kcal
VET:  0,8 gram                                                                     VET:   0,9 gram 
waarvan verzadigd: 0,2 gram                                           waarvan verzadigd: 0,2 gram
 KOOLHYDRATEN: 13,9 gram                                       KOOLHYDRATEN : 16,5 gram
  waarvan suikers:   1,6 gram                                           waarvan suikers: 1,5 gram
  VOEDINGSVEZELS:  6,5 gram                                    VOEDINGSVEZELS   7,1 gram
   EIWITTEN  6 gram                                                          EIWITTEN :  7,9 gram
   ZOUT:   0,48 gram                                                          ZOUT:  0,47 gram
 Zoals je kunt zien, verschillen de voedingswaarden. Is er ook sprake van een vernieuwde samenstelling? Daar wilde ik meer van weten, en heb gebeld met de klantenservice voor opheldering.

CONTACT MET KLANTENSERVICE HAK

Ik kreeg direct contact met een vriendelijk klinkende dame. Ik lag haar mijn vragen voor. Om te beginnen vroeg ik waarom er suikerstroop is toegevoegd.
“…Dit zat er al in. Het was ons geheime ingrediënt. We hebben besloten deze te openbaren en dit ook groot op de pot te vermelden. “
“ …dus het woord “ suiker” was een schuilnaam voor suikerstroop?”
“ Ja.. Een fabrikant hoeft zijn geheime ingrediënten niet prijs te geven en mag deze, onder wettelijk toegestane pseudoniemnamen weergeven”
“ Waarom is er suikerstroop toegevoegd terwijl de overheid oproept om het suikergebruik te verminderen?
“ Wij zijn al geruime tijd bezig, om ons zoutgebruik terug te schroeven in onze groenteconserven. We hebben dit al op grote schaal ingevoerd, onze producten bevatten minder zout dan andere groenteconserven.”
“ Dat is mooi, maar waarom wordt er suikerstroop toegevoegd aan bruine bonen terwijl de overheid oproept het suikergebruik te verminderen?
“ Ja….dat….dat zit gewoon in bruine bonen. “
“ Is de samenstelling veranderd?”
“ Nee, de samenstelling is gewoon hetzelfde gebleven. Het etiket is alleen vernieuwd.
“ Dus U zegt, dat de samenstelling NIET is veranderd? Hoe verklaart u dan de verschillen in voedingswaarden?
“ Nou ja, deze zijn herzien. De oude voedingswaarden waren een beetje verouderd (…..) Deze zijn opnieuw berekend volgens het NEVO ( Nederlands voedingsstoffenbestand) en aangepast.
“ We hebben dus eigenlijk jarenlang een verkeerde voedingswaarde voorgeschoteld gekregen’
“ Nee, het klopt allemaal wel. “
“ Hoe verklaart u dan bijvoorbeeld het verschil in koolhydraten? Dat is toch best aanzienlijk te noemen, net als de calorieën “
“ We kunnen nooit echt een correcte voedingswaarde berekenen. Omdat het een natuurproduct betreft. De voedingswaarden moeten worden gezien als richtlijnen.
“ Dat is duidelijk, maar waarom is er jaren niet naar gekeken? “
“ …ja, dat…dat weet ik ook niet.”
“ Bedankt voor uw tijd”
“ Zijn er nog vragen? We hebben ook bruine bonen zonder suiker !”
“ oh ja? “
“ Jazeker, dat zijn onze zoutloze potten, daaraan is ook geen suiker of andere additieven aan toegevoegd. U vindt deze in het schap bij de gezonde producten in de supermarkten”
“ Dank voor de informatie.”
HAK is duidelijk  En ze geven min of meer ook een beetje toe dat hun bruine bonen nu niet bepaald gezond zijn, als zij mij verwijzen naar een potje zoutloze en suikervrije bonen in “ het gezonde schap”. . Maar waarom is er jarenlang nooit gecontroleerd op voedingswaarden? En…waarom toch suikerstroop toevoegen terwijl we juist van de suikers af moeten? Tuurlijk……bruine bonen werden vroeger ook met stroop gegeten. Maar we leven niet meer in deze eeuw, waar ook het suikergebruik en de suikers zelf geheel anders waren. We kunnen zonder. sterker nog, bruine bonen zonder suiker smaken veel lekkerder.
IMG_2944 IMG_2945
HAK is overigens niet de enige die suiker ( stroop) aan bruine bonen toevoegt. Aan vrijwel alle andere varianten bruine bonen is suiker toegevoegd, om de bonen zoeter van smaak te maken. De doseringen lopen echter nogal uiteen. Zo kan een goedkope pot bruine bonen ( huismerk) bijvoorbeeld veel minder suikers bevatten dan Hak ( een duur merk)  Het gaat om gewone bruine bonen, met als uitzondering dat HAK de bruine bonen uit Nederland haalt en dus milieuvriendelijker en duurzamer is . Maar verder heeft het totaal geen verschil, en kun je beter goedkopere varianten kiezen in plaats van HAK, als het op gezondheidsvoordeel aankomt. HAK attendeerde mij ook op de zoutloze variant. Deze bevat een stabilisator en is met 360 gram € 1,09. Peperduur.
IMG_1885 IMG_1886

Deze pot bruine bonen kost € 53 cent, en bevat minder suiker en zout dan de HAK bonen….

GEWOON ZELF MAKEN

Veel mensen vinden gedroogde peulvruchten een “ vaag gebied”. Ze willen heus graag vers en gezond, maar is dat weken en koken enzovoort niet teveel gedoe? Hoe gaat dat dan? En kost dat niet erg veel tijd? Dan zijn de potten in de supermarkt inderdaad zo gepakt. Terwijl gedroogde peulvruchten op vele fronten voordeel bieden:

* Het is goedkoop

* Het is puur, gezond

* Het kost nauwelijks extra tijd en moeite

* Het smaakt lekkerder

Vergeet niet, dat we voor luxe moeten betalen. Alles wat voor ons wordt voorgekauwd, moeten we rijkelijk betalen. Een pot HAK bruine bonen ( 370 gram) kost €  1,23. Daar krijg je ongeveer twee scheppen suiker bij, een theelepel zout, en additieven. Koop je 500 gram gedroogde bruine bonen, dan kost dat je ( zelfs biologisch) ongeveer € 2,25. Daar kun je behoorlijk wat porties uit halen. En je skipt de suiker, zout en additieven. Een gezonder idee.
Gedroogde peulvruchten zijn de meest gemakkelijkste voedingsmiddelen om te bereiden. Meer dan weken en koken vraagt het namelijk niet. Wel vraagt het om een goede planning om te bereiden omdat het een weektijd vraagt van 4-8 uur. Het koken ligt op een gemiddelde van 45-55 minuten. Sommige peulvruchten zoals linzen vragen zelfs een kortere kooktijd ( gemiddeld zo’n 35-40 minuten) Als je graag peulvruchten wilt eten, zet je deze in de morgen te weken. Als je terugkomt van je werk of eerder gewoon thuis aanwezig bent/blijft kun je de bonen omspoelen en koken. Ondertussen kun je duizend en één andere dingen doen, je hoeft immers niet bij het weekproces en kookproces te blijven staan.  Meer is het niet. En ben je slim, dan maak je meteen porties, en vries je deze bijvoorbeeld in. Zodat je net zo kant-en-klaar peulvruchten in je bereik hebt als de pot en blik-peulvruchten.
Over smaak valt te twisten, Sommigen vinden gedroogde pure peulvruchten niet te pruimen, grotendeels omdat ze zoete bonen gewend zijn. Dit is vaak echt een kwestie van de pure ECHTE smaken weer leren waarderen. Een kwestie van tijd. En je kunt uiteraard zelf nog heerlijke kruiden en specerijen toevoegen, wil je het net even allemaal wat pittiger en smaakvoller. Daar heb je geen suiker en/of zout voor nodig. Be je toch “ hooked” aan pot en blikvoer? KLIK HIER om deze gezonder na te maken.

Kies puur, dan kies je gezond

Daag jezelf eens uit, en neem de proef op de som. Koop een zakje gedroogde peulvruchten en laat dit 4-8 uur weken, spoel ze om en kook ze. Bedenk hoe je dit zo goed mogelijk in je dagelijks ritme/schema/gezinsleven/werkend bestaan kunt inplannen, je zult meteen ontdekken dat het helemaal geen moeite is, Wil je wat meer smaak, of moet je even wennen aan de naturel-smaak? Voeg er lekkere kruiden en specerijen aan toe. Kook meteen groot, zodat je porties kunt maken en deze kunt invriezen, dan hoef je niet meer te weken en te koken ! Het is echt een kwestie van ” even het knopje omdraaien” in je hoofd en beleving. Het levert je op lange termijn niets anders dan voordelen. Je bespaart een hoop geld, en je geeft je gezondheid een boost. Peulvruchten zijn knetter-0gezond, maar dan wel in pure en gedroogde vorm. Meer lezen over peulvruchten?

ALLES OVER PEULVRUCHTEN

PEULVRUCHTEN IN POT EN BLIK….GEZOND?

ODE AAN DE PEULVRUCHT!

 

5 Reacties op “Hak bruine bonen met suikerstroop……What the HAK????

  1. Bruinen bonen van hak

    Gelezen over de bruinen bonen!
    Als wij bruinen bonen eten is het van hak!
    Mijn verbazing kom thuis bruinen bonen met Stroop!
    Ik naar de winkel, ze hebben niet de bruinen bonen die ik normaal eet maar met stroop moet ik niet.
    In de winkel (plus) zij wisten het ook niet! Bruinenbonen van plus meegenomen 70 ct. Ze zijn perfect.
    Gr. Irene

  2. en toch vond ik de bruine bonen van hak lekkerde dan sommige huismerken die vond ik naar oude bonen smaken van een tweede soort nu moet ik ze zelf maar wellen.gr.marcel

  3. Ik zet gedroogde bonen, capucijners, kikkererwten enz 24 uur in de week en doe wat keltisch zout in het gezuiverde weekwater. Koken klaar in 6 á 7 minuten beetgaar, zo klaar, en de rest in de vriezer, en volgende keer gewoon wat warm wokken, wat piccalilly erbij, heerlijk. Voor mij geen groeten van HAK uit een potje, NOOIT, al kreeg ik het gratis

  4. Dankjewel voor de informatie. Ik koop nooit meer in een pot. Noch van hak of andere merken.
    Voortaan verse bonen. ????????

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *