Word je dik van pompoen?

Ik maak er geen geheim van, dat ik dol ben op pompoen. Met in het bijzonder de groene kabocha pompoen.als de grote favoriet. Deze zijn verkrijgbaar van Augustus tot Januari. Sinds enkele jaren kun je de groene lekkernijen ook in supermarkten als AH en Lidl kopen. Tot voor kort waren andere soorten dan de flespompoen en de oranje ( hokiado) pompoen niet verkocht in supermarkten maar gelukkig wint de pompoen steeds meer populariteit en zet daarmee ook veel meer rassen in supermarkten. Wil je meer lezen over de soorten? KLIK HIER.  

IMG_2929

POMPOENEN ZIJN SUPER-GEZOND EN DUURZAAM

Pompoenen zijn niet alleen een lekker idee, maar ze zijn ook nog eens ontzettend gezond. Ze behoren tot de oudste bekende gewassen en ze komen van oorsprong uit Zuid Amerika. Ze vallen onder de komkommer-familie. De komkommer, courgette en meloen zijn nichtjes/neefjes van de pompoen.
We eten in Nederland voornamelijk de oranje pompoen, ook wel hokiado genoemd. Deze is meest verkrijgbaar en dankzij de export het gehele jaar. Buiten het pompoenseizoen ( wat begint zo rond Augustus tot Januari) worden de pompoenen uit het buitenland gehaald. Nederlandse pompoenen smaken net even wat beter.
De hokiado dus. Deze oranje rakker gebruiken we voornamelijk om soep van te maken en tijdens Halloween maken we er mooie kunstwerkjes van. We zouden toch het vruchtvlees kort gekookt met schil vaker op het menu moeten zetten, want dit zou onze gezondheid bakken vol goeds geven. De oranje pompoen bevat ontzettend veel vitaminen. Het is in het bijzonder rijk aan de vitaminen A, C, en E. Daarnaast bevatten pompoenen extreem veel vezels, wat zorgt voor een goede darmwerking. Maar waar de pompoen vooral in uitblinkt zijn de carotenen. Ze bezitten nogal wat:
*  zeasxanthine
*  luteïne
*  cryptoxanthine
*  alfa en bétacaroteen
Deze carotenen werken als enorm krachtige antioxidanten. We hebben antioxidanten hard nodig om vrije radicalen af te kunnen voeren. Hoe meer antioxidanten, hoe beter. Pompoenen voldoen dus rijkelijk  aan de doseringen.LET WEL: deze carotenen vinden we vooral in de schil en net onder de schil. Je kunt vrijwel iedere pompoensoort met schil eten en is het dus verstandig om de schil gewoon mee te eten.  Pompoenen bevatten ook cucurbitacinen, die onder bitterstoffen vallen. De groep van cucurbitacines is zeer talrijk, waarvan sommige in hogere doseringen zeer giftig zijn. Daarom kunnen we GEEN KALEBAS pompoenen ( ook wel sierpompoenen) consumeren. Gelukkig komen we geen kalebassen tegen in supermarkten, maar kunnen we die voornamelijk kopen in tuincentra’s. Wat cucurbitacines toch interessant maakt, is dat het in lagere doseringen volgens onderzoek toch heilzaam kan zijn. Zo blijken cucurbitacines ontstekingen tegen te kunnen gaan. Op dit moment staan cucurbitacinen onder de aandacht van de wetenschap vanwege de aanwijzingen voor een krachtige werking tegen verschillende soorten kanker.
Je kunt pompoen rauw eten. Het wordt alleen niet vaak gedaan omdat het weinig smaak geeft en knoert-hard is. Gelukkig heeft het hooguit 10-12 minuten kooktijd nodig om al veel meer met de pompoen te kunnen doen, en is hij al beetgaar. Laten we nog even terug gaan naar de bijzondere voedingswaarden van een pompoen. Een stuk rauwe pompoen van 100 gram bevat gemiddeld:
KJ: 153 ( 36 Kcal)
VET:    0,1 gram waarvan verzadigd 0,1 gram
KOOLHYDRATEN:  7 gram waarvan suikers 2,5 gram
EIWITTEN :  1 gram
VOEDINGSVEZELS: 1 gram
NATRIUM:  1 mg
KALIUM:  340 mg
IJZER:  0,8 mg
MAGNESIUM:  12 mg
CALCIUM:  21 mg
Veel mensen denken dat pompoenen erg veel ( natuurlijke) suikers bevatten. Zoals je hierboven kunt lezen valt dit enorm mee. Ter vergelijking: 100 gram aardbeien, een fruitsoort met de minste fruitsuikers, bevat zo’n 5 gram suikers. Dan komt de pompoen er nog mooi uit, met zijn 2,5 gram ( 3% van de ADH )  Pompoenen zijn GEEN DIKMAKERS. Als dit zo was, dan moet ik nu inmiddels een drie-tonner zijn in omvang, want ik eet iedere dag een halve pompoen ( of zelfs een hele!) met huid en haar op. Daarnaast eet ik ook iedere dag veel zoete aardappelen. Als deze werkelijk dikmakend zouden zijn, zou ik dit absoluut moeten zien op de weegschaal. Ik eet dit al jarenlang vrijwel iedere dag.
IMG_1880
Ik ben al jarenlang op een stabiel en gezond gewicht. Ik ben zelfs lichamelijk ( metabolisch) 15 jaar jonger dan mijn huidige leeftijd! Ik heb een knettergezond BMI. Kortom: dik word je niet van veel pompoen eten.
Het gaat vooral om de INNAME aan koolhydraten, vetten, en eiwitten. Eet je meer dan dat je verbrand, dan kun je in gewicht toenemen op lange termijn. We worden dus niet dikker van calorieën , maar van ENERGIE en daar ( KJ) moeten we vooral naar kijken. Niet blind staren op KCAL.
Pompoenen maken niet dik, sterker nog, ze dragen juist bij aan een verminderde inname aan energie. Dankzij de rijkelijk aanwezige voedingsvezels geven pompoenen ons zeer snel een vol en verzadigd gevoel. Pompoenen zijn dus juist een heel goed idee, als je wat  aan gewicht wilt verliezen.
images

DUURZAAM

Pompoenen zijn een sterk ras. Dit wil zeggen, dat ze nauwelijks bestrijdingsmiddelen nodig hebben en de meeste pompoenen dan ook vrij van pesticiden blijven. Vrijwel alle pompoenen die uit Nederland komen zijn niet of nauwelijks bespoten en dus eigenlijk “ van nature” biologisch. Pompoenen vanuit het buitenland,. met name de flespompoen, zijn meestal wel bespoten. In supermarkten liggen flespompoenen dan ook apart van andere rassen, omdat deze zijn bespoten. Biowinkels verkopen alleen onbespoten pompoenen, in de supermarkt moet je daar goed op letten. Bio-pompoenen bevatten een sticker, of liggen in een schap met enkel biologische producten.
Omdat ze een “ sterke huid” hebben, behoeft de pompoen niet te worden verpakt. Ze zijn daarom meest milieuvriendelijk. Omdat je de HELE pompoen kunt gebruiken., is de pompoen ook meest duurzaam. Je kunt de pompoenpitten ook gebruiken om te roosteren. De schil moet je dus zoals eerder geschreven er lekker om laten, want daarin schuilen de meeste antioxidanten. Het enige afval wat een pompoen geeft is het steeltje……Als je je pompoen ook zeer efficiënt gebruikt, haal je erg veel uit je pompoen en is het een zeer goedkope groente.
IMG_2938

HAAL ZOVEEL ALS MOGELIJK UIT JE POMPOEN!!!!!

Veel mensen komen niet verder dan pompoensoep. En dan wordt er ook nog eens alleen het vruchtvlees gebruikt, en wordt de helft van een pompoen weggegooid. Daarmee worden juist de meeste voedingswaarden de vuilnisbak in gekieperd. ZONDE ZONDE en nog eens ZONDE! Een gemiddelde oranje pompoen kost zo’n € 2 tot € 2,95. Het gaat op gewicht. Het is daarom extra zonde om zoveel weg te gooien. Je kunt erg veel doen met één pompoen. Ik geef hieronder een voorbeeld, wat je zoal met één pompoen kunt doen. Ik heb hiervoor de Hokiado ( oranje) pompoen gekozen, omdat deze meest verkrijgbaar is en meest populair.
1) SNIJ DE POMPOEN IN STUKJES
Was de pompoen zorgvuldig en dep droog. Pak een scherp koksmes, en zet het mes naast het steeltje in de pompoen, hak het mes met kracht door de pompoen zodat hij in twee stukken valt. Pas goed op, want je kunt uitschieten met het mes. Haal de pitten eruit en spoel deze om onder de kraan. Laat de pitten drogen op een vel keukenpapier en verwijder zoveel mogelijk vlezige draden.
Snij de pompoen in kleine stukjes.
2) MALEN IN DE ( HS) BLENDER OF KEUKENMACHINE
Doe de stukjes in de kan van de hoge snelheidsblender of keukenmachine, voeg enkele druppels greensweet stevia toe en ongeveer 250 ml water. Maal dit tot een fijne massa.
IMG_2931
3) Zet een kom met een zeef klaar en drapeer een schone doek/ hydrofiele doek/ kaasdoek over de zeef. Stort de massa uit de kan in de zeef, bind het doek samen en knijp de massa uit. Je hebt nu al meteen een heerlijke pompoensap!!!!! Schenk het sap in een fles en zet in de koelkast. Geweldig lekker en zeer gezond!
IMG_2930
4) Roer door het overgebleven pulp:
400 gram havermoutmeel ( havermout in de blender tot meel vermalen)
10 gram ( wijnsteen) bakpoeder
een groot koffiekopje geweekte rozijnen, uitgelekt
warm water
IMG_2935
Roer dit goed door elkaar, voeg steeds wat water toe tot er een smeuïge massa ontstaat. Vet een ronde bakvorm in met kokosolie en stort de massa in de vorm, verdeel. Verwarm de oven voor op 185 graden en bak de cake in ongeveer 45 -50 minuten gaar, blijf tussentijds goed controleren. Laat afkoelen. En klaar is je verrukkelijke pompoencake!
IMG_2939
5) Rooster de pitten. Dit kun je weer door tal van gerechten verwerken, of door de muesli, in smoothies…..
Van één pompoen, die je gemiddeld zo’n € 2 heeft gekost, heb je een liter pompoensap, een zak vol pompoenpitten, en een heerlijke cake!

ANDERE MOGELIJKHEDEN MET POMPOEN:

  • Snij de pompoen in stukken en kook ongeveer 10–15 minuten. Eet ze als groente .
  • Vul ze. KLIK HIER voor een heerlijk en simpel recept.
  • Maak er heerlijke baksels mee! Hieronder een aantal fantastisch lekkere recepten!

 POMPOEN PADDENSTOELEN

  CHOCOLADE POMPOENTAART

  POMPOEN CHOCOLADE BROWNIES

 WALNOOT POMPOENTAARTJE

       POMPON NOTENTAARTJE

       POMPOEN KOEKEN

       POMPOENTAART DE LUXE

  • Mak een heerlijke CHUTHNEY van pompoen! KLIK HIER voor een heerlijk recept!
  • Maak een heerlijke spread voor op brood, toast, cracker , rijstwafel of gebruik de spread als vulling voor taart en gebak, of door een dessert!  KLIK HIER voor een simpel recept!
  • Maak eens deze onweerstaanbare pompoen patatten uit de oven! Kinderen zijn er dol op! KLIK HIER voor het recept
  • Je kunt verrassend goed wokken met pompoen! KLIK HIER om naar een heerlijk wokrecept te gaan!
  • Pompoen wordt ook veel in de Japanse keuken gebruikt. DIT BEKENDE GERECHT is enorm populair!
  • Je kunt een heerlijke pompoen-puree maken van pompoen. KLIK HIER voor het eenvoudige recept.
  • Snelle receptjes voor pompoensoep? KLIK HIER en HIER. 
  • Rasp rauwe pompoen grof en verwerk door salades
  • Snij pompoen in dunne repen en maak er spaghetti slierten van met een spiraalsnijder . Heerlijk om op te bakken, of in de oven of airfryer tot knapperige snacks te bakken!
  • Maak rosti van pompoen. Je kunt hiervoor het beste een slowjuicer gebruiken. Het pulp kun je erg goed gebruiken om rosti van te maken. Verwarm de oven voor op 200 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. Verdeel het pulp over de plaat en bestrooi met wat tamarisaus of Aminos, of sojasaus, wat lekkere gedroogde kruiden en hussel goed door. Bak de rosti in het midden van de oven goudbruin.

RESUMEREND:

Zet lekker vaak pompoen op je menu. Je wordt er niet dik van, zolang je de balans in je voeding en de nodige beweging optimaal houdt. Dit geldt voor vrijwel alle andere groenten en fruit. Pompoen kan royaal worden gegeten.

Een reactie op “Word je dik van pompoen?

  1. Weer een interessant item. Leuk die pompoencake, krijg er gelijk trek in;-) Een paar keer zelf in de tuin geprobeerd te kweken maar ze nemen heel veel ruimte in en er was te weinig zon om de vruchten te laten rijpen. Gewoon in de winkel kopen dus. Ik vind ze ook heerlijk!!!

    Wendy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *