Kefir

Waar we het voorheen vooral in biowinkels tegenkwamen, komen we het nu in supermarkten tegen. Kefir kunnen we tegenwoordig kopen in allerlei smaakjes en varianten. Wat is kefir nu precies? Is het echt zoveel gezonder dan gewone biologische zuivel? En is het lekker? 

WAT IS KEFIR?

Kefir is een dik, vloeibare koolzuurhoudend en licht alcoholische melkdrank .Het is zeer rijk aan probiotische bacteriën ,dezelfde die we ook in yoghurt tegenkomen. Er zijn twee soorten: melkkefir en waterkefir.  Waterkefir is een drank wat op basis van vergisting in water opgeloste suiker wordt gemaakt. Kefir wordt ook wel vaak aangeduid als een yoghurtplantje maar dat klopt niet geheel. Om te beginnen is het geen plantje, en heeft het ook veel meer gezondheidsvoordelen dan welke yoghurt dan ook. Kefir is min of meer een wonderlijke symbiose (samenlevingsvorm die voor alle betrokken organismen erg goed uitpakt) van de goede gisten en bacteriën.

images               de-kefirkorrels-300x207

Melk kefir                                                               Water kefir

Kefir is lekker romig. Melkkefir kan gemaakt worden van elk soort melk: van sojamelk tot gewone (biologische) koemelk. Het grappige is dat welke melk je ook gebruikt, dit vanzelf heel erg gezond wordt als eindproduct melkkefir. Zo verdwijnt grotendeels de slijmwerking van melk, en is kefir een ijzersterk probiotica-drankje. Met melkkefir kun je ook yoghurt maken.(daarom wordt het ook vaak yoghurtplantje genoemd) Maar je kunt ook denken aan kwark en zure room. Van oudsher wordt kefir gemaakt van kefirkorrels, deze bestaan uit polysachariden en eiwitten, die weer zijn geproduceerd door verschillende bacteriën. De gummi-achtige korrels kunnen zo groot zijn als een gebalde vuist. Melk-kefirkorrels zien eruit als kleine bloemkoolroosjes terwijl waterkefir meer wat weg heeft van stukjes glas. Waterkefir is een eveneens gefermenteerd goedje wat feitelijk dezelfde werking biedt als melkkefir. Bij waterkefir is, zoals de naam het al verklapt, de basis water waar suiker en vruchten aan worden toegevoegd.

SAM_6127

ONTZETTEND GEZOND

Kefir is een waar feestje voor je darmflora. We weten inmiddels allemaal wel dat een goed gezonde en goed werkende darmflora van erg groot belang is voor een algehele goede gezondheid en fitheid. Kefir bevat erg veel vitaminen en mineralen en is rijk aan eiwitten. Het is tevens licht verteerbaar. Het is tevens het meest heilzaamste drankje denkbaar voor een goed immuunsysteem. Wil je echt gezond? Dan hoort kefir in je voedingspatroon.

MOGELIJK GESCHIKT VOOR KOEMELK-ALLERGIE/INTOLERANTEN

Een ander bijkomend voordeel van kefir is dat het vrijwel door alle mensen met een lactose/koemelk-allergie/intolerantie kefir prima kunnen verteren. Dit dankt kefir aan het feit dat de lactose in de melk door het gistingsproces en de bacteriën worden opgebruikt en er lactase overblijft. Lactase is een spijsverteringsenzym dat nodig is voor de vertering van lactose in de darmen. Het blijft ook hier een kwestie van voorzichtig uitproberen voor een persoon met allergieën/intoleranties, maar over het algemeen wordt kefir erg goed verdragen.

Het blijft zeker betreft kefir het allerbeste om het lekker zelf te maken. Dit geeft de absolute garantie voor alle goede gezondheidsvoordelen. Veel mensen denken dat dit een enorm werkje is, maar dat is niet zo. Het is net zoveel werk als het maken van bijvoorbeeld een starter voor zuurdesembrood. Belangrijk is wel dat je erg goed hygiënisch te werk gaat. Doe je dit niet, zal de kefir niet groeien. Je kunt alle soorten melk gebruiken, van magere tot volvette, van rauwe tot halfvolle. Plantaardige melk is wat lastiger omdat kefir juist lactose (melksuiker) nodig heeft voor het fermentatieproces. Als je plantaardige melk gebruikt zal het licht groeien, maar ook wel eens totaal niet. Je kunt wat kokosbloesemsuiker toevoegen om het vergisten wat te helpen, maar een optimaal resultaat behaal je veelal met gewone melk/melksoorten.Vetpercentages in melk hebben verder geen invloed op het fermentatie-proces. Wel uiteraard op de smaak: volle melk zal veel romiger zijn van smaak dan magere melk.

SAM_6098

Koop liefst biologische kefirkorrels. Deze zijn meest vindbaar via internet, en in sommige bio winkels en gezondheidswinkels.

9 Reacties op “Kefir

  1. Hallo Monique, In het proces van waterkefir moet je suiker gebruiken, want daar leven de kefirkorrels van. Ik tracht suikervrij te leven en ik vraag me dan ook af of ik met die kefirdrank toch niet veel suiker binnenkrijg?

    • Hallo Monique,
      Ik maak al een aantal maanden waterkefir en kombucha. Bovenstaande vraag over het gebruik van suiker houdt mij ook bezig. Zit er nog suikers in als de drank klaar is? En hoe zit het met alcohol?

      • Dag Lucy,
        er blijven altijd suikers achter. Alcohol niet. Dit gebruik je immers niet. Maar er zijn altijd nog suikers aanwezig en daarom kun je hier ook geen liters per dag van drinken. Warme groet!

  2. Hallo Monique, ik heb een caseineintollerantie. Kan ik dan wel kefir gebruiken?
    Groet Joke

  3. Hallo Monique . Ben net begonnen met kefir te maken . Nu heb ik een vraag . Mag mijn 10 weken zwangere dochter kefir drinken ?
    Groetjes Marij

    • Als zij geen rauwe melk gebruikt wel. Met rauwe melk zou ik geen risico nemen. Warme groet!

  4. Mag ik gezoete soyamelk gebruiken? Want ik heb koemelkallergie. Geen lactose allergie

  5. Kan ik gewone melk gebruiken met koemelkallergie? Dus geen lactoseallergie maar koemelkallergie. En kan ik anders ongezoete soyamelk gebruiken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *