Kindermarketing…en waarom wij er blind intrappen

Onlangs had ik een zeer felle discussie in mijn Facebook groep. Aanleiding was mijn post over een potje chocoladepasta wat was gericht/bedoeld voor baby’s. De eigenaresse van “ de kleine keuken”, ( de fabrikant)  zat toevallig ook in mijn groep en reageerde. Haar reacties waren natuurlijk zeer zorgvuldig uitgekozen, en er werd hevig geprobeerd om de zogenaamde “ gezondere punten” aan deze pot chocopasta uit te melken. Helaas kun je van een potje suiker geen potje water maken, en ik gaf mijn tegenreacties dan ook een stevige onderbouwing, welke steeds weer werd tegengesproken. 

Deze hele discussie wekte bij mij enorm veel vragen op. Er waren gelukkig ontzettend veel mensen die de slimme antwoorden en marketing-trucjes doorzagen en mijn standpunt ook konden zien in dit verhaal, maar er waren ook ontzettend veel tegenstanders die erg op de hand waren van de fabrikant. Dit zette mij aan het denken. Hoe krijgen fabrikanten het toch steeds weer zo voor elkaar dat er veel mensen daadwerkelijk in hun sluwe en slimme verkoop-praatjes trappen en zelfs hun kleine kinderen veel suikers aanbieden terwijl ze denken erg gezond bezig te zijn?  Ik ben er dieper op ingesprongen.

14711251_1299334220098705_2551388949626531447_o

KLEINSCHALIG ZELF-ONDERZOEKJE

Ik besloot dit eens te gaan onderzoeken. Ik stelde vijf moeders in de leeftijden van 25 tot 39 jaar met kinderen in de leeftijden van 6 maanden tot 6 jaar oud vijf vragen. Mijn vragen gingen over voeding gericht op kinderen en hoe sterk de invloed van de fabrikant is bij het inkopen. Op mijn vraag hoezeer de moeders letten op producten speciaal gericht op kinderen, antwoordden vier dat zij hierop erg veel letten. Op mijn vraag of zij een potje chocopasta geschikt voor baby’s vanaf 8 maanden zouden inkopen, antwoordden maar liefst vier moeders dat zij dit vertrouwden en zouden kopen. De andere moeder wist te vertellen, dat een baby van 8 maanden geen chocoladepasta nodig heeft. De derde vraag die ik hen stelde ging over de doorslaggevende factoren waarom zij deze producten kochten. De antwoorden waren vrij unaniem:

– het is handiger

– het is gezond, omdat het voor kinderen is gemaakt, en dan is het vast beter dan reguliere producten

– het is leuk voor de kinderen, leuke plaatjes of afbeeldingen in worst bijvoorbeeld

– bij gebrek aan eigen inspiratie, zijn de producten ( die door fabrikanten voor ons zijn bedacht) handig en makkelijker

Een enkele moeder zei dat zij wel lette op wat erin zat, de andere vier moeders deden dit nooit. 

Vraag vier ging over biologisch en 100% natuurlijk. Werd hier altijd voor gekozen? Drie zeiden ja, twee zeiden nee. Biologisch is altijd duurder, was het argument. 

Mijn laatste vraag ging over bewustzijn van de vaak schrikbarend veel aanwezige suikers. Letten ze op de suikers in al deze kindervoeding? Alle vijf antwoordden nee. Het vertrouwen in de fabrikant en hun praatjes op verpakkingen, reclames op tv en radio, en social media doen hun werk. 

Tot slot liet ik hen alle vijf het potje chocoladepasta zien. Ik vroeg hen naar hun oordeel. Drie moeders hadden aan “ goed voor je kleine” en “ vanaf 8 maanden” al genoeg info om dit te kopen. De andere twee moeders bestudeerden het potje wat zorgvuldiger en een moeder vroeg zich af, wat kokosbloesemsuiker was. Toen ik de tegenvraag stelde “ wat denk je dat het is?” antwoordden zij “ een gezonde suiker..? Toch? Dat staat tenminste op het potje…” 

img_9809

Dat klopt, zoals je hierboven kunt lezen. Kokosbloesemsuiker wordt hier opgehemeld als het” goede en dus gezonde”  antwoord op geraffineerde “ slechte” suikers. Daarnaast nog een heel deskundig verhaaltje over de verwerking van deze slimme gezonde suiker in “ kleine lijfjes”. Kokosbloesemsuiker bevat inderdaad nog wat aan mineralen. Echter is dit te verwaarlozen. En heeft zeker geen enkele invloed in dit potje. Per 100 gram geeft het bijna 30 gram suiker. De mineralen in deze 30 gram zijn nauwelijks nog traceerbaar. En blijft het kort door de bocht gewoon ….suiker. Niets meer of minder. Hoe mooi het kletspraatje op het potje ook wordt gebracht. 

img_9827

INSPELEN OP GEVOEL

Naast kinderen zelf, zijn moeders de allergrootste doelgroep voor fabrikanten. Vrouwen beslissen het meest over wat er in de voorraadkasten komt in de keuken. Daarop wordt goed ingespeeld. Op verpakkingen zien we vaak nogal betuttelende kreten, zoals “ goed voor je kleintje!” of “ lekker slapen met het pyamapapje!” Zeker prille moeders zullen hier ontzettend gevoelig voor zijn. Een fabrikant kan het ook nog persoonlijker maken, door een eigen persoonlijke touch in hun bedrijf te stoppen. Zoals dit gebeurt bij “ de kleine keuken” waar zeer wordt ingezoemd op het feit dat het allemaal zelf moeders zijn. Dit schept een band, een herkenning wat elke willekeurige moeder al meteen heeft overgehaald het product in volste vertrouwen te kopen. Daarnaast wordt er vaak met biologisch, gezond en 100% natuurljk gesmeten. Denk aan “ zonder kleurstoffen!” of “ zonder kleur/geur/smaakstoffen” en “ zonder suiker!”. 

Ook leuke illustraties doen hun werk. Immers: we kopen minder snel een product met een saaie verpakking. Leuke plaatjes, tekeningetjes en vrolijke kreten prikkelen moeders ook enorm. 

Er wordt ook vaak ingespeeld op het grote gemak. Als we een supermarkt binnenwandelen, bestaat meer dan 80% uit kant-en-klaar meuk. Dit geldt ook voor de kindervoeding. Flesjes kant en klaar frisdrankjes, pakjes sap, broodbeleg, zuivel/toetjes…..het kan gekker dan gek. Gemak dient de mens, maar absoluut NIET onze gezondheid. Dit gaat zeker op voor onze voeding. Niet alleen in ons voedsel wordt erg veel suiker gebruikt, maar ook in kindervoeding. En dat begint zelfs al bij de eerste weken van je kindje. Johannes broodpitmeel, een middel om spugen tegen te gaan bij een baby, bestaat al uit 70% maltodextrine. In opvolgmelk komen we deze maltodextrine ook vaak tegen. Er komen steeds meer onzinnige ( dus niet essentieel voor de groei en ontwikkeling van je kindje) producten op de markt. Baby koekjes, pyamapapjes, reepjes, en dus ook al chocoladepasta voor je kindje vanaf de achtste maand. Je kindje heeft geen chocoladepasta nodig om te groeien. Al evenmin mierzoete koekjes, papjes en andere onzin. Naast een heleboel liefde heeft het essentiële voedingsstoffen nodig, die zeer eenvoudig uit de natuur zijn te halen. Groente en fruit…het klinkt erg simpel, maar dat komt, omdat het ook simpel is.

img_7995

HOE HERKEN JE KINDERMARKETING?

Zoals je hebt kunnen lezen, wordt er nogal wat in de strijd gegooid door fabrikanten om hun producten te verkopen. Allen beweren ze uiteraard zeer gezond, voedzaam, gemakkelijk en verantwoord te zijn. Maar het grappige van alles is juist, dat dit vaak andersom is. En kun je je kindje in sommige gevallen beter een lange vinger of een biscuitje geven. Daarin zit vaak veel minder suiker, dan in de koekjes geschikt voor kinderen. Het is erg lastig, om niet in al deze kletspraat en misleidende kreten en claims te trappen. Zeker als je juist het allerbeste wilt voor jouw kindje, zijn betrouwbaar-ogende producten zeer verleidelijk. Daarnaast is het allemaal al voor ons uitgedacht. Wij hoeven dus niet meer na te denken over wat een baby vanaf de zesde-achtste-twaalfde maand wel/niet “ mag”. Dit is absoluut een zeer belangrijke doorslaggevende factor om deze producten in blind vertrouwen in te kopen. Om kindermarketing te herkennen, moet je de trucjes eerst begrijpen. Wat zijn deze?

img_9826

VERPAKKINGEN:

Net als bij andere producten, investeren fabrikanten vaak veel meer geld in verpakkingen dan in de producten zelf. Verpakkingen moeten een product namelijk verkopen. Zeker bij kindermarketing is dit erg belangrijk voor fabrikanten, het moet niet alleen moeders prikkelen, maar ook kinderen zelf. Daarom worden kinderproducten op ooghoogte gezet voor kinderen, zodat zij deze niet kunnen missen. Het kind haalt de moeder over om het product te kopen, en trekt haar aandacht naar het product. Leuke illustraties of tekeningen van allerlei populaire kinder-helden doen hun werk. 

Voor moeders worden er veel claims en kreten gebruikt. een doosje hagelslag wat bijvoorbeeld “ 30% minder suiker” bevat, of biologisch is, wordt meteen verleidelijker voor een bewuste moeder die het allerbeste wil voor haar kind ( eren)  Helaas zegt het allemaal totaal niets. Gebakken lucht. Wat belangrijk is, zijn de ingrediënten en voedingswaarden op een verpakking. De rest kun je gewoon overslaan. 

img_7762

BEKENDE MERKEN

Er zijn op gebied van baby/kleuter/peutervoeding verschillende merken die vrij bekend zijn en hun reputatie zorgvuldig hebben opgebouwd. Denk aan merken als Olvarit, Nutricia, en liga. Omdat deze merken zeer betrouwbaar overkomen worden de producten gewoon in blind vertrouwen ingekocht. Maar ook deze merken werken met soms extreem veel suikers. 

14449935_10157442953820720_6500204701891924308_n

Deze pot venkeldrank van Olvarit bestaat bijna geheel uit suiker. Dit mag volgens Olvarit al worden gegeven aan zuigelingen vanaf de vierde maand. Schrikbarend veel. Maar omdat Olvarit een goede betrouwbare naamsbekendheid heeft, wordt zo’n pot zonder blikken of blozen ingekocht.  Lees meer, door hier te klikken. 

Bottom line: ook bekende merken zijn net zo onbetrouwbaar als niet bekende merken. Skip ook hier alle onzin op een verpakking en lees enkel de ingrediënten en voedingswaarden 

img_9810

BIOLOGISCH

Voeg “ biologisch” en “ het beste voor je kindje” samen en je hebt als fabrikant gegarandeerd succes. Zeker afgelopen twee jaar hebben we een explosieve groei gezien van babyvoeding op basis van biologische ingrediënten. Biologisch heeft een zeer gezond imago. Natuurlijk is het fijn, zeker voor mens, dier en milieu, dat we massaal voor biologisch kiezen. Maar het betekent geen vrijbrief. Het is net zo rijk aan suiker, vetten, zout en andere stoffen die we in niet-biologische producten/bewerkte producten kunnen vinden. Ook in biologische opvolgmelk zit bijvoorbeeld suiker. Dat geldt ook voor andere babyvoeding. Een potje biologische pindakaas voor kindjes is natuurlijk helemaal hip en leuk, maar je kunt ook voor minder geld wat biologische pinda’s kopen en deze zelf even malen tot pindakaas in de keukenmachine. Wees je bewust, dat biologisch vaak wordt “ misbruikt” om te verkopen. Ook hier geldt : lees alleen de ingrediënten en voedingswaarden.

95% ONZIN

Wat je je vooral moet afvragen, is of jouw kindje het product waar je mee in handen staat in de supermarkt, het werkelijk NODIG heeft. Zeker 95% van alle babyvoeding is klink-klare onzin. Chocoladepasta voor een baby vanaf acht maanden? Venkelthee wat is gemaakt van suiker geven aan jouw zuigeling van nog geen vier maanden oud? Dreumesmelk? Pyjama papjes? Fruithapjes met koekjes? Letterkoekjes voor je baby/peuter om meteen het alfabet al snoepend te leren? Ik ben er in ieder geval niet groot mee geworden. Waar ik groot mee ben geworden is verse groente, vers fruit, havermout papjes, verse melk van de boer, en niet met koekjes en chocoladepasta. Mijn eerste boterham met chocoladepasta kreeg ik pas zo rond mijn tweede levensjaar. ( even nagevraagd bij mijn moeder 😉 ) 

Anders gezegd: bedenk je eerst goed wat jouw kindje echt nodig heeft. Jouw kindje kan het alfabet vast leren met gewone blokken of ander educatief speelgoed. Niet met een berg suiker . 

ONTHOUDEN:

– Bedenk je eerst, of je kindje het werkelijk NODIG heeft. Je bent echt geen slechte moeder, als jij jouw spruit ( en) geen chocopasta op brood geeft, of je acht maanden oude baby geen koekje in het knuistje duwt. Er zijn duizenden echt gezonde alternatieven. Op internet kun je al een aardig eind op weg komen. Er zijn veel simpele recepten te vinden om zelf te maken. 

– Onthou, dat kindermarketing is bedacht door fabrikanten. Een kindje heeft zeker 95% van al die meuk totaal niet nodig en spek je enkel de kassa van de fabrikant en supermarkt. 

– Leer je peuter/kleuter/kind, dat al die flitsende verpakkingen “ veel suikertjes” bevatten die hun tandjes op kunnen eten. Leer hen in hun belevingswereld te begrijpen, dat al die producten niet zo gezond zijn. 

– Lees op een verpakking alleen de ingrediënten en de voedingswaarden. De rest kun je echt overslaan, deze zijn vaak enkel bedoeld om jou over te halen of te overtuigen dat het product supergoed is voor jouw kleintje. Wees kritisch.

– Lees de ingrediënten, en denk na of je dit ook thuis zelf na kunt maken, zonder de suiker en andere meuk. Wat we vaak zien is een heleboel meuk in een koek of een instant papje, terwijl het als basis één bepaald ingrediënt betreft, bijvoorbeeld granen. Je kunt bijvoorbeeld een gezond boekweit papje maken van boekweit vlokken en een druppeltje stevia als dat gewenst is. Hiermee omzeil je erg veel suikers en andere hulpstoffen en bovendien is het altijd een stuk voedzamer. 

– Onthou, dat vaak wordt ingespeeld op jouw moeder-gevoel. Een leverancier die naar buiten brengt zelf ook lieftallige moeders te zijn, producten die beweren erg geschikt te zijn voor jouw kindje….trap er niet in. Blijf bij jezelf en wees zeer kritisch. 

Meer lezen?

“ sugar baby…lovehandles?”

“ kindermarketing”

Olvarit venkelthee”

Een reactie op “Kindermarketing…en waarom wij er blind intrappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *