Lidl goes into the future met ” future goods”….is het echt goed, gezond, duurzamer en milieuvriendelijker?

Supermarkt-keten LIDL blijft me keer op keer verrassen.Zij zijn meestal de voorlopers van gezondere, milieuvriendelijkere, en duurzame producten. Als zij met iets op de proppen komen , volgen andere grote supermarktketens al snel. En dat vind ik stiekempjes lachwekkend. Maar, zoals ze dat wel eens zeggen: beter goed afgekeken dan slecht verzonnen” gaat in dit geval zeker op. Lidl komt keer op keer met supergoede oplossingen om mens, dier en milieu te besparen, en het meest gezonde te kunnen bireden. Natuurlijk slaan ook zij de plank wel eens mis, maar eigenlijk komt dat zeer zelden voor. Ik kan mij bijvoorbeeld niets echt herinneren waarmee Lidl een flater sloeg, terwijl de AH mij nog vers in het geheugen ligt met de “ insecten-tatoo-ellende”. Ook AH maakt best goede stappen, maar dit gaat altijd toch weer gepaard met een winstobject. De “ buitenbeentjes” bijvoorbeeld, dit zijn afgekeurde groente en fruit die zogezegd voor “ een prikkie” worden verkocht om zo de voedselverspilling tegen te gaan. Geweldig natuurlijk, maar waarom zouden we ervoor moeten betalen als AH zelf dit naar alle waarschijnlijkheid niet hoeft te doen en alleen voor productiekosten opdraait? De consument betaalt alsnog het volle pond voor “ afval”. ( bijna) gratis weggeven zou een mooiere oplossing zijn. Natuurlijk doet AH ook zijn best. Maar er is een verschil tussen de AH en de Lidl in hoever zij gaan.

FUTURE GOODS🙂

Ik werd onlangs verrast met een geheel nieuw thema bij de Lidl: “ future goods”. Dit thema houdt n, dat LIDL innovatieve  lokale ondernemingen een platform bieden om hun producten aan de man te brengen. Ik heb het in eerdere artikelen al eens gehad over “ de grote jongens” op de markt in de voedsel-en-levensmiddelenindustrie. Dit zijn megagrote ondernemingen die wereldwijd bekendheid genieten of een grote plek innemen op de voedselmarkt. In deze wereld gaan miljoenen om. Het is een soort samenspel met de grote supermarkt-ketens. Er worden lucratieve deals gesloten, zodat een platform in een supermarkt zit dicht getimmerd. Kleinere ondernemingen, en dit zijn juist de ondernemingen die er toe doen, komen daar dus nauwelijks tot niet binnen. Een plekje onderin het schap kost een onderneming al snel zo’n 10 tot 15.000 euro voor zes maanden. Onderste schappen worden alleen gevonden door echt prijsbewuste mensen, maar ook hier gaan er maar weinig echt “ door de knieën”. Gevolg: een product wordt genegeerd / over het hoofd gezien en redt het niet eens een maand.
Veel mensen denken, dat het simpel is om een product in een supermarkt te zetten. Maar uit eigen ervaringen met bijvoorbeeld COOL BEAR limonadesiropen weet ik, dat dit echt een verkeerde gedachtegang betreft, Ik mocht van dichtbij meemaken met COOL BEAR, hoeveel voeten dat in aarde heeft en waar je allemaal tegenaan moet boksen.  Nog steeds vecht COOL BEAR voor zijn plekje onderin het dranken-schap onder de grote jongens als Coca Cola, SPA, Pepsi en Royal Club.
Lidl biedt deze groep kleinere ondernemingen een kans. Het zijn er twaalf in totaal.  Deze ondernemingen krijgen wekelijks de kans om hun producten voor te stellen aan het grote supermarkt-publiek. Lidl neemt deze tijdelijk op in hun assortiment. Daarnaast zijn de producten niet alleen bijzonder, maar ook gezinder en verantwoorder. Bovendien moeten de producten duurzaam zijn. Lidl ziet dit als een win-winsituatie. De kleinere ondernemingen krijgen zo “ de kans van hun leven” om hun producten op de markt te zetten, en Lidl kan zo hun assortiment verduurzamen. En de klant wordt er uiteindelijk ook een beetje beter en gezonder van.

WAT HOUDEN DIE INNOVATIEVE PRODUCTEN IN?🤨

Het gaat voornamelijk om vrij bijzondere producten. Dit kan bijvoorbeeld gaan om pure producten, biologische producten, maar ook echt bijzondere als zeewier-producten, insecten, aardappel-brood, gedroogde bananenrepen enzovoort. Het eerste thema ligt onlangs in de winkels, begeleid door een informatief boekje ( ligt bij de folders bij de ingang ) In dit boekje stellen de deelnemende ondernemers zich voor en vertellen ze bij hun eigen product over hun bedrijf en waarom zij het belangrijk vinden om aan mens, dier, gezondheid, duurzaamheid en milieu te denken. Ik weet zelf op dit punt niet, of de ondernemers ook telkens wisselen, of dat het bij deze groep ondernemers blijft. Wat een belangrijk detail is, is dat de ondernemingen van lokale afkomst zijn. Er wordt dus niets uit het buitenland gehaald. Dit is inderdaad een stuk duurzamer.
De meeste producten kun je met recht “ bijzonder “ noemen, al heb ik bij één onderneming zo mijn vraagtekens. FOOD2SMILE zet hun suikervrije snoepjes in de Lidl-etalage terwijl zij ook al ruim platform hebben bij supermarkt keten PLUS. Dit vind ik dan een klein beetje oneerlijke concurrentie., want ik denk dat heel veel kleinere ondernemingen staan te trappelen om met Lidl in zee te gaan. Ook zet ik mijn vraagtekens bij de gezonde aspecten van deze snoepjes, KLIK HIER om daar meer over te lezen. Er wordt bovendien “ soja” chips aangeboden. Dit zit vol met suiker en gistextract, niet echt iets wat ik onder een gezondere variant schaar.
Er zitten ook best bijzondere ontbijtproducten bij. Dit zijn ontbijtproducten met zogenoemde “ reststromen”. ( alle vormen van biomassa tijdens het productieproces, ook wel “ rescue-foods “ genoemd ) Aan deze reststromen wordt zo minimaal mogelijk toegevoegd, zodat het allemaal een stukje gezonder blijft. Zo wordt er altijd onder de 10% aan suikers in de vorm van appelstroop toegevoegd, De nadruk wordt vooral gelegd op het redden van voedsel als appels, ander fruit, noten, granen enzovoort. KLIK HIER om meer over deze onderneming te lezen.
Tja, en dan wel de meest vreemde eend in de bijt: de insecten. LITTLE HERO heeft de dappere stap gezet, om eetbare krekels en meelwormen in het schap van de Lidl te leggen. Dat is best gewaagd, want als er één volkje is die zeer snel zijn of haar neus voor iets onbekends optrekt, dan zijn wij Hollanders dat wel. Lidl is echter niet de eerste die insecten verkoopt, AH was in dit geval de eerste voorloper. Geen idee, of deze nog verkrijgbaar zijn, maar in mijn omgeving verkoopt geen enkele AH nog insecten. Dus tja, best een gewaagde stap van Lidl om deze wel in hun schap te zetten. Eerlijk gezegd? Ik loop er niet warm voor.Ik heb het een keer gegeten om het te proberen. Echt vies is het niet, maar ik vond het ook niet smakelijk. De meeste aangeboden eetbare insecten worden gebakken een gekruid. Dan worden ze smakelijker. Dit is ook het geval met deze eetbare meelwormen en krekels.
Wat ik best grappig vind was het aardappelbrood. Deze is afkomstig van Arenshof, en laat dit nu de man zijn die in de finale stond in “ de nieuwe lekkerbek” waar ik graag naar keek. Toch erg leuk dat zo’n iemand een mooie kans krijgt. Het aardappelbrood zelf….Daar ben ik qua gezonde voordelen iets minder enthousiast over.
We vinden ook merken terug die we ook in biowinkels vinden, zoals SEAMORE. Deze producten, meest gemaakt op basis van zeewieren, kwam ik overigens ook eerder al tegen bij de AH. Ook hier proef ik een klein beetje misplaatste concurrentie. Ik ben van mening dat fabrikanten die al reeds een plekje in een supermarkt hebben weten te veroveren, deze plek bij de Lidl zouden moeten opofferen voor de vele andere strompelende ondernemers in Nederland. Maar dat is een persoonlijke mening. Ik ben bekend met deze producten en vind het erg smakelijk. Deze wraps zijn helaas voor mij een no-go. Ze bevatten suiker, tarwemeel, en erg veel E nummers. Ze bestaan voor 50% uit zeewier. De rest….tja….🙁. Jammer.
Ik was best benieuwd naar de oesterzwam oven-bitterballen en kroketten van GRO. Dat klonk best goed, vegetarische bitterballen en kroketten op basis van oesterzwammen en…koffiedik…..Helaas was het ook dit keer inhoudelijk een fikse tegenvaller. Sterker nog, deze bitterballen en kroketten bestaan voor het grootste deel uit regelrechte meuk als tarwemeel, gist, suiker, pallet, zout, slagroom en weipoeder. In mijn ogen géén erg gezond alternatief. Wel duurzaam, en zeer gericht op voedselverspilling-reductie, maar wat zo jammer is, is dat er dan niet wordt gelet op de gezonde aspecten.
Wat ik echt superleuk vind, zijn de biologische  duo kweeksetjes van Wim van Bijt. Deze potjes zijn herbruikbaar en 100 % biologisch afbreekbaar. Je kunt thuis rucola, mosterd en broccolikiemen kweken in twee weken. Geweldig leuk, zeker om met kinderen te doen. Super initiatief! En ook nog eens leuk geprijsd : twee stuks voor € 2,99
Nog zo’n topper vind ik de sokken van STAR SOCK. Helaas niet in mijn Lidl filiaal verkrijgbaar, maar hoe leuk is dit? Sokken die zijn gemaakt van gerecyclede visnetten? En dat voor maar € 2 euro per paar ( per twee in een set verkocht € 3.99 ) Voor de meeste duurzame sokken betaal je per paar al snel € 7-9 euro. Dan is dit een koopje! Het overige materiaal bestaat uit 100% biologisch katoen. En wat zijn er leuke sokken verkrijgbaar!

WAT VIND IK VAN DE PRODUCTEN?😐

Laat ik beginnen , dat ik deze FUTURE FOODS campagne echt ontzettend cool vind. Hopelijk zet het een trend voor andere grote supermarkt-ketens, zodat kleinere ondernemingen ook een eerlijke kans krijgen. Lidl laat zich weer van zijn beste kant zien en toont, dat zij weer met de beste ideeën op de proppen komen die WERKELIJK een verschil maken voor mens, dier, en milieu. Helaas heb ik ook mijn kanttekeningen.
Ik vind eigenlijk niets van de producten ECHT meukvrij te noemen. De milieu-aspecten en de duurzaamheid is vooral in het daglicht geplaatst en dat is uiteraard super-belangrijk. Maar wat ik té vaak zie gebeuren is dat al deze bijzondere producten niet uitblinken in voedingswaarden. Ze bevatten veel kunstmatige additieven, suiker, zout, palmvet, en gistextracten. Als daar nu ook eens een beetje beter naar gekeken zou worden zou het cirkeltje prachtig rond zijn.
Ik heb nu een beetje een “ water-naar-de-zee-dragen” gevoel,. Enerzijds zijn we onwijs goed bezig voor met milieu, gaan we de voedselverspilling te lijf en proberen we de consument warm te laten lopen voor ongewone producten. Anderzijds worden deze producten vol gepropt met meuk. Dat is bij mij een beetje krom. Daarnaast vind ik sommige producten behoorlijk pittig geprijsd. Bijna vier euro voor een doosje meelwormen van hooguit 14 gram is niet heel aantrekkelijk om te kopen. Dit kost extra moeite de consument te overtuigen om insecten te gaan eten.
Maar goed….ik zie het wel als een zeer positieve wending in de supermarkt. We werken er tenminste aan….

2 Reacties op “Lidl goes into the future met ” future goods”….is het echt goed, gezond, duurzamer en milieuvriendelijker?

  1. Wat leuk deze produkten, ik ga ze zeker allemaal proberen, ik denk dat de zeewierwraps en het aardappelbrood een blijvertje worden.
    De insecten zouden ze misschien beter eerst in een zeer kleine proefverpakking kunnen verkopen voor een euro, ze schijnen zeer gezond te zijn.

  2. Lees dit nu pas en kwam hier terecht omdat ik een search deed op ‘Little Hero insecten’ in de hoop een verkooppunt te vinden waar hun producten permanent in de schappen liggen.

    Anyway, ik heb ze dus laatst gekocht bij de Lidl en ik moet zeggen dat niet alle smaken even geslaagd zijn. Uitschieter zijn de meelwormen met sesame/cumin smaak, die zijn echt heerlijk over gekookte rijst. Ik hoop dat deze iig een vaste plek krijgen ergens in een super.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *