Waarom werken diëten niet? En wat werkt wel?

Ik ontvang regelmatig vragen over de nieuwste hippe diëten, of mensen vragen mij hoe ze het beste kunnen afvallen. Vaak wordt gedacht, dat ik een een of ander dieet naar buiten breng, waardoor we kilo’s afvallen en gezonder gaan leven. Ik heb nooit gewerkt met diëten, het woord alleen al heb ik nooit in mijn mond genomen in mijn werk. Dieten komen en gaan, aan de lopende band en sommigen blijven “ plakken”, waardoor deze een tijdje populair blijven.

Het probleem zit hem in het dieet zelf. Dieten zijn vrijwel altijd samengesteld uit een gereduceerd voedingspatroon, gecombineerd met ( meer ) beweging. De gemiddelde diëten liggen rondom de 800-1600 kcal per dag. De meeste adviezen die worden gegeven zijn gezond, vullend en volgens de “ schijf van vijf” opgesteld. Dat betekent: groente en fruit, smeer en bereiding-vetten, vis, peulvruchten, vlees, eieren, zuivel, noten, brood, graanproducten, aardappelen en dranken. Veel diëten baseren zich op een bepaalde stroming, zoals koolhydraat-arm, vet-arm, veganistisch, enzovoort. Er zijn tevens talloze fabrikanten die met poeders, pilletjes, capsules, shakes en reepjes een dieet rondom hun product samenstellen.. ( klik hier voor meer informatie )
Waar het allemaal uiteindelijk op neerkomt is dat je met het volgen van een dieet tijdelijk anders gaat eten, meer gaat bewegen en minder energie tot je neemt. Daarom lijken ze te werken. Ook kun je in de beginfase voornamelijk veel vocht verliezend waardoor het op de weegschaal lijkt alsof je kilo’s tegelijk verliest. Ik denk, dat iedereen die ooit een dieet heeft gevolgd, kan beamen dat het uiteindelijk niet werkt. Je VERANDERT er namelijk niets mee. Als je lijdt aan overgewicht ( en dan bedoel ik reeel overgewicht en geen twee of drie kilo ) dan doe je structureel iets verkeerd betreft je voeding en je levensstijl. Door DAT rigoureus aan te pakken, verander je BLIJVEND oude slechte en ongezonde gewoonten, waardoor de rest eigenlijk als puzzelstukjes in elkaar vallen.

VAN MEUK NAAR MEUKVRIJ😀

Ik heb in 2012 het woord “ meuk” een totaal andere dementie gegeven. Als Rotterdamse kom ik vaak in aanraking met dit woord, wat “ rommel, troep / oude meuk” betekent. Het wordt vaak gebruikt onder Rotterdammers om troep en rotzooi aan te duiden. Het wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt op rommelmarkten, waar we veel “ oude meuk” kunnen kopen.
Geheel spontaan heb ik het woord meuk op social media rond geslingerd om de rommel en rotzooi in ons voedsel aan te duiden. Dit is eigenijk geheel onbewust ontstaan, ik vond de woordkeuze destijds vast grappig en ben het gaan gebruiken. Dit werd gigantisch snel opgepakt en al snel besloot ik om mijn naam eraan te verbinden. MEUKVRIJ MET MIONIQUE was geboren. Inmiddels is het woord meuk overal in Nederland te horen en pakken zelfs BN’ers het op. Daar ben ik stiekempjes best trots op, want het is een fijne manier om direct te verduidelijken wat er voor rommel omgaat in ons voedsel.
MEUKVRIJ MET MONIQUE is inmiddels uitgegroeid tot één van de meest bezochte websites van NL en hoe trots kan en mag je daarop zijn? HEEL TROTS! 😀
Wat ik doe, is de consument duidelijk maken dat gezonde voeding ontzettend belangrijk is, en dat het niet zo moeilijk en ingewikkeld hoeft te zijn om “ over te stappen” van meuk ( = junkfood, ongezond voedsel ) naar meukvrij. Het is geen voorgeschreven regel, geen dieet, geen “ moeten”. Door deze vrijblijvendheid en toegankelijkheid heb ik inmiddels al; heel wat mensen bewuster gemaakt van wat zij nu werkelijk in hun mond stoppen. Door te “ transformeren” van meuk naar meukvrij, zul je als vanzelf gezonder gaan leven, eten en drinken wat zeker zijn weerslag zal gaan geven op je lichaam en algehele gezondheid. Daar doe je dan eigenlijk niets voor, dat krijg je gewoon cadeau. Meukvrij eten en drinken houdt namelijk NIET in dat je jezelf van alles moet ontzeggen, dingen moet laten staan of totaal andere dingen “ moet” gaan eten. Kleinere aanpassingen zijn vaak al meer dan voldoende om het zaadje te planten en te laten groeien. Als je dit plantje laat groeien op zijn eigen tempo en manier, zul jij er straks prachtige vruchten van gaan plukken. Echt gezonde voeding zal alleen maar grote voordelen gaan opleveren. Voor jou, maar ook voor mens, dier en milieu.

HOE DAN?🧐

Alles leuk en aardig, maar waarom lukt het jou dan niet om over te stappen? Misschien heb je al flink wat pogingen gedaan, en ben je al een beetje op weg door gezondere alternatieven te kiezen in supermarkten. Dat is al een goede eerste stap, je zaadje is geplant. Wat je dan al doet is BEWUSTER nadenken en bewuster ZIJN van wat je eet en drinkt. Veel mensen denken te ver vooruit en willen volgende week al volledig meukvrij leven. Zo werkt dit natuurlijk niet, je tovert niet binnen een week een jarenlange ongezonde gewoonte om naar een gezonde. Ook zijn er factoren die mee kunnen spelen, zoals:
– gezinssituaties
– ziekte, allergieën en aandoeningen
– budget
– gebrek aan kennis en kunde 
Als je alleenstaand bent is het veel eenvoudiger om de overstap te maken. Je hoeft immers met niets of niemand rekening te houden. Heb je een gezin, wordt het lastiger, maar niet onmogelijk. Je kunt beginnen, om je gezin erbij te gaan betrekken, en met hen om de tafel te gaan zitten om te vertellen waarom jij graag de switch wilt gaan maken. Staan gezinsleden ervoor open, dring dan niets op en laat hen vrij in hun keuze. Willen ze niet meedoen, geef het voor jezelf dan niet op, want vaak gaan gezinsleden alsnog mee als er wordt gezien wat het inhoudt.
Als je ziek bent, of allergisch bent of cronisch ziek bent, kun je mogelijk met je behandelend arts overleggen, en hem vertellen dat je graag gezonder wilt gaan eten., De arts zal vanzelf aangeven wat wel en niet haalbaar is
Een klein bedrag om te besteden per week is uiteraard lastiger. Maar ook hier absoluut niet onmogelijk. Ik moet rondkomen van € 50 per week. Dit gaat prima, omdat ik de juiste keuzes maak en ik heb gezorgd voor een fijn netwerk om mij heen, mensen met moestuinen die van alles aan mij kwijt willen. Zo kan ik iedere dag biologisch eten. Meukvrij hoeft niet duur te zijn, sterker: het is in regel vaak goedkoper dan ongezonde meuk. Het loont ook de moeite om week-aanbiedingen bij te houden. Durf ook te vragen. Je wilt niet weten hoeveel goed, gezond en bruikbaar voedsel er iedere dag weg wordt gegooid door je buren, kennissen, familie en vrienden. WIN WIN, als jij dat lekker gaat gebruiken.
Het is fijn, als je wat aan kennis opdoet. Dit kan zeker in je voordeel werken bij het inkopen. Je zult ook merken dat na verloop van tijd het boodschappen doen niet zo moeilijk meer is, omdat je de juiste keuzes er haarfijn uit kunt pikken. Ik heb een website vol met informatie. Kijk eens in het MEUKVRIJ ABC.

GEZOND VERSTAND GEBRUIKEN🙂

Zodra je je maar enigszins verdiept in voedsel, zul je snel merken wat er allemaal omgaat in ons dagelijks voedsel. En kan je schrikken. Veel voedsel wordt kunstmatig in elkaar geknutseld, en zijn inhoudelijk leeg. Het is meer “ vul-materiaal”. Voedsel is bedoeld om te VOEDEN. Dat zegt het woord. Helaas komen we in de huidige supermarkten nog maar weinig voedend voedsel tegen.
Het is ontzettend belangrijk, om je wat gaan te verdiepen in wat jij eet en drinkt. Dit hoeft geen scheikunde te gaan worden, want met een klein beetje kennis kom je al een heel eind. De meest belangrijkste informatie op etiketten en verpakkingen zijn de ingrediënten en de voedingswaarden. De rest kun je overslaan. Al je daar wat kennis van opdoet hoe je deze leest, heb je het grootste voordeel al gewonnen. En kun je daarop gebaseerd betere keuzes maken.
Ik zie op mijn social media ontzettend veel mensen vertellen over ongezonde producten, die ze WEL kopen. Eenmaal thuis zien ze dan bijvoorbeeld dat er heel veel suiker in zit of een cocktail aan E nummers. Vaak lees je dan iets als “ ik dacht dat het gezond was “ of “ het zag er zo gezond uit” of “ ik zag hier veel van op social media “ Mensen willen graag in sprookjes geloven. Dat is niets ongewoons. Maar met wat gezond verstand kun jij deze miskopen voorkomen. En heel veel geld besparen.

DE JUISTE KEUZES🤩

Goed, de juiste keuzes maak je dus met een beetje gezond verstand en kennis. Maar waar begin je in een supermarkt?
Ik geef hieronder een algemene lijst van producten, om je een beetje op weg te helpen:
– verse en intacte groente en fruit , liefst onverpakt
– verse kruiden plantjes
– verse gedroogde peulvruchten in plaats van uit blik en pot
– volkoren zilvervliesrijst en / of Quinoa
– losse zoete aardappelen
– verse biologische vis / vlees
– biologische 30+ kaas
– biologische gefermenteerde / aangezuurde naturel zuivel als kwark en yoghurt en echte kefir
– biologische ingevroren fruit en groente ( let goed op de ingrediënten )
– volkoren brood ( ook hier goed op ingrediënten letten) of biologisch roggebrood
– volkoren crackers met hooguit twee ingrediënten: volkoren roggemeel en zout. 
– biologische maïswafels of boekweit wafels
– volkoren havermout
– plat water, water met natuurlijke smaak ( klik hier voor meer info )
– groene thee
– verse vrije uitloop eieren ( maar liefst biologisch bij een plaatselijke boer ) 
– ongezoete biologische melkvervangers
Een erg korte lijst, nietwaar? Maar MEER dan deze bovenstaande producten heb je in principe niet nodig. Door bovenstaande keuzes te maken kun je zeer gezond eten en niets tekort komen. Je kunt je nu ook vast een betere voorstelling maken van de gigantische hoeveelheden aan producten in de supermarkt die we helemaal niet NODIG hebben om in leven te blijven en er vooral zijn voor ons genot en ons gemak. En om de voedselindustrie bloeiend te houden natuurlijk, laten we vooral dit niet vergeten.  Wist je, dat een gemiddelde supermarkt tegenwoordig zo’n 22.000 producten verkoopt? Wij hebben daarvan niet eens een kwart ECHT nodig.

ZELF MAKEN😊

Veel van wat we in de supermarkt kant en klaar en voorgekauwd ( vol E nummers) kunnen kopen, maken we in een handomdraai thuis zelf. Veel mensen vinden zoiets helaas nog altijd veel te gecompliceerd, te vermoeiend, teveel gedoe. Maar de grap is, dat als men eenmaal begint aan iets zeg te maken, zij de smaak te pakken krijgen en ontdekken dat het helemaal niet zo’n gedoe is.
Tomatenpuree? Dat maak je door tomaten te koken en te pureren. Tomatenketchup? Dat maak je door tomaten te koken, te pureren en er lekkere kruiden en wat bindmiddel ( bijvoorbeeld arrowroot ) aan toe te voegen. ( klik hier )  De allerlekkerste mayonaise maak je zelf met een blender ( klik hier ) Pindakaas? De lekkerste maak je van pinda’s in de blender . ( klik hier ) Vleesvervangers? Die maak je zeer eenvoudig met bijvoorbeeld havermout en peulvruchten . Soep uit blik of pakje? Belachelijk. Niets is gemakkelijker dan zelf je verse soepjes te maken, zeker met de nieuwste handige keukenapparaten als de hoge snelheidsblender ( klik hier )
Citroensap uit een flesje? Bizar als je je bedenkt dat je echt vers citroensap binnen een minuut zelf uit een verse citroen knijpt.  Zodra je ontdekt dat het helemaal zo ingewikkeld niet is, zul je er zelfs plezier in gaan krijgen, om voldoening te halen uit wat je zelf maakt. Het is echt een kwestie van de knop omdraaien in je hoofd om je op een andere mindset te zetten. Omdenken levert echt veel op.

BOUW HET OP🤫

Als je al jaren ongezond eet, slechte gewoonten erop nahoudt en eigenlijk niets aan beweging doet, is het verstandig om alle veranderingen voorzichtig en per keer in te brengen. Je moet je goed realiseren dat je deze gewoonten jarenlang jezelf gewoon hebt gemaakt. Als je het roer drastisch omgooit , moet je echt een ijzeren discipline hebben om dit te kunnen. Dit is voor de meesten te hoog gegrepen, waardoor het verstandiger is, om het stapje voor stapje aan te gaan pakken.
Drink je bijvoorbeeld verschillende ( fris) drankjes? Vervang deze als eerste voor water met vers fruit, of met stevia druppels en drink groene thee in plaats van koffie. Geef jezelf de tijd en de ruimte om hieraan te wennen. Vind je het in één keer omkeren te moeilijk? Blijf dan bijvoorbeeld eerst één kop koffie drinken en / of één glas frisdrank, en drink de rest van de dag je nieuwe dranken. Zo doe je dit ook met voeding. Daag jezelf uit, maar zorg wel dat het realistisch blijft. Het heeft geen zin om jezelf te dwingen, op deze manier blijft het een dieet. Wat uiteindelijk zal stranden.

DOE HET VOOR JEZELF 🙂

Een veel gemaakte fout is dat veel mensen voor anderen of hun omgeving willen afvallen of gezonder willen leven. Het is zo’n beetje de norm tegenwoordig om op zijn minst “ iets gezonds” te doen. Dankzij social media moeten we opeens aan heel veel eisen voldoen, eisen, die eigenlijk totaal niet haalbaar zijn. Als we een gemiddelde “ fit-girl” als voorbeeld nemen zien we op Instagram en Facebook alleen de mooie en gefilterde plaatjes. Wat er achter deze foto’s schuil gaat is voor veel van deze fit-girls een well-kept-secret. Het gaat 9/10 keer gepaard met een streng dieet, iedere dag uren trainen, en zelfs wat hulp van een plastisch chirurg.  Als iemand hier veel volgers mee trekt, dan is dit voor hen een offer wat zij iedere dag opbrengen. Wat je in elk geval NOOIT moet geloven is dat het net zo makkelijk is zoals ze het naar buiten brengen. De meeste bekende fit-girls worden flink betaald en gesponsord om bijvoorbeeld hippe shake en poeders te promoten. Niets gaat voor niets tegenwoordig, daar lijk ik een uitzondering in te zijn.
Staar je niet blind op al deze perfecte plaatjes. Onthoud, dat vrijwel achter ieder filmpje of foto heel veel leed schuil gaat en dat zij  niet out-of-the-blue zo’n droomfiguur hebben gekregen. Daarnaast moet je heel goed onthouden dat een droomlichaam niet bestaat. Nét zo slank worden als Faya Laurens, nét zulke billen krijgen als Kim Kardashian, nét zulke borsten krijgen als Alexandra uit Utopia……Het is allemaal nep. Een ideaal-beeld, wat is gecreëerd door plastische chirurgie, niet alleen  door 24/7  knoert-hard trainen en gezond eten. Hou realiteitszin. En bekijk wat VOOR JOU haalbaar is.
Heb je bijvoorbeeld veel buikvet? Of heb je juist veel vet op de benen? Dit zijn allemaal punten waar jij voor jezelf aan kunt gaan werken. Het is een samenspel van gezond eten / drinken, gezond bewegen maar vooral gezond VERSTAND.
Als ik naar mezelf kijk, ben ik ook geen schoonheid. En ik heb zeker geen droomfiguur. Maar ik voel me lekker in mijn vel zitten, en ik ben blij en gezegend met mijn lichaam. Nee, het is niet zoals ik zou willen, ook ik heb, net als iedere vrouw, mijn onzekerheden en mijn min-puntjes. Maar ik mopper niet, en voel me gezegend. Mijn lichaam werkt iedere dag knoert-hard voor mij. En daar ben ik dankbaar voor. En wil het goed verzorgen. Gezond eten is voor mij iets doodnormaals. Het is iedere dag voor mij een feestje. Heerlijk, al die verse groente! Daar kom ik graag mijn bed voor uit. En geloof mij, als jij eenmaal zover bent gekomen, zul je begrijpen wat ik bedoel.
Resumerend: alleen als je het echt voor JEZELF doet, zul je blijvende resultaten bereiken.

VOORTAAN OP WORTELS KNAGEN? 🙁

Voor veel mensen betekent gezond eten “ voortaan op wortels knagen” tenminste, dit wordt gedacht. Gezonde voeding wordt nog altijd gezien als saai, vies, ééntonig, en ongezellig. Gelukkig hebben alle hypes en trends rondom voeding afgelopen jaren dit vooroordeel behoorlijk af weten te schaven, maar nog altijd komt dat bekende worteltje weer op de proppen als we het over gezonder-eten hebben.
Het grappige is dat bijna iedereen met dit vooroordeel deze laat vallen zodra ze gezond eten echt gaan proeven. Dan is dat worteltje plotseling zo vies nog niet, en is die spinazie-quiche “ to die for” .
Het belangrijkste is om je vooroordelen overboord te gooien. Stap er open in. Wees “ open-minded” en probeer op zijn minst alles een keertje uit. Ik heb een vreselijke hekel aan mensen die hun neus al ophalen als ik hen een stukje homemade taart voorschotel. Omdat het niet is volgepropt met suiker en de buitenkant niet vol is gespoten met slagroom, is er al snel weerstand. Iets vreemds, iets on- gewoonlijk, iets wat niet als lekker wordt herkend, zonder het maar te proeven. Zet deze gedachte om in “ ik ga alles proberen” Geef alles een eerlijke kans. Mocht je het echt niet lekker vinden, dan heb je het op zijn minst geprobeerd. Mijn moeder ( 72) is van de oude stempel, en eet niet al te gezond. Een verse bloemkool was zo’n beetje het enige wat ze vers inkocht. Ik heb haar inmiddels aan de broccoli, kolen, bieten, peulen, sugar-snaps, venkel, koolrabi en pompoen gekregen. Sterker: ze is dol op broccoli geworden. Het was een weg die ik met haar moest bewandelen, maar ze eet nu veel verse groente. Ik hoor iedere dag weer dat ze bijvoorbeeld vandaag venkel gaat eten, terwijl ze nooit warm liep voor groente. Groenteconserven zijn bij haar nog niet compleet uit haar voorraadkasten verdwenen, maar ze weet nu tenminste dat vers ook erg lekker is. En hoe lekker broccoli is 😉

3 Reacties op “Waarom werken diëten niet? En wat werkt wel?

  1. Beste Monique,
    Ik heb aangeven het gratis ebook te willen ontvangen maar heb niks binnen gekregen ook niet in ongewenst 😔

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *