Mo’s vegan nasi Goreng

To be honest…..ik ben niet zo’n ” buiten-de-deur” eter, letterlijk maar ook figuurlijk niet. Ik ga NOOIT uit eten, omdat ik dat te duur vind, vaak niet lekker en zonde van mijn tijd. Maar ik hou ook niet zo erg van buitenlandse keukens, op enkele uitzonderingen na. Ik ben dol op de Mexicaanse en Surinaamse keuken. Ik ben echt fan van de Nederlandse keuken. Stamppotten zijn grote favoriet, ik hou van de ouderwetse PRAKKIES en ik ben dol op zuivel, wat ik als 98% vegan dan ook biologisch / dynamisch consumeer. Aan mij is rijst, pasta en spaghetti niet besteed, ik lust het, en vind het ook best lekker op zijn tijd, maar ik kan mij niets voorstellen bij mensen die dit iedere dag wel kunnen eten en dit ook doen. Ach, ik denk dat er velen mij totaal niet begrijpen dat ik iedere dag kilo’s verse groenten eet 😉

Soms heb ik echt wel eens zin in wat anders, en dan maak ik lekkere gerechten waar ik mijn eigen meukvrije twist aan geef. Zoals mijn eigen bedachte NASI GORENG. 100% VEGANISTISCH , en verdomde lekker ! Het is verrukkelijk voor een door-de-weekse dag, en je kunt restjes bewaren in de koelkast om later op te bakken…hhhmmmm….lekker op een boterham!

 

Wat heb je nodig?

( voor drie/vier personen )

  • 500 gram gekookte en uitgelekte biologische zilvervliesrijst
  • 200 gram snijbonen, in kleine stukjes gesneden
  • een kleine prei, in kleine ringen gesneden
  • een gele ui, fijn gesnipperd
  • een halve venkelknol, in kleine stukjes gesneden
  • een snufje zwarte peper
  • een snufje Keltisch zeezout of Himalaya zout
  • een theelepel chilipoeder
  • een theelepel kurkuma
  • een theelepel komijnpoeder
  • een theelepel gerookte paprikapoeder
  • een theelepel provinciaalse kruiden
  • drie eetlepels kerriepoeder

Om te garneren:

Zo maak je het:

  1. Kook alle groente in ruim water kort, ongeveer 15 minuten en giet af. Laat goed uitlekken
  2. Laat een klontje zuivere kokosolie smelten in de koekenpan, en bak de rijst aan terwijl je dit in de pan blijft bewegen
  3. Voeg een voor een de kruiden en specerijen toe en roer telkens goed door
  4. Voeg de groenten toe en bak ongeveer 10-15 al bewegend aan
  5. verdeel over de borden en garneer af met de stukjes omelet en de pindasaus

2 Reacties op “Mo’s vegan nasi Goreng

  1. Hmmm dat lijkt me zeker lekker! 😋 Voor 500 gram gekookte rijst: neem jij dan ca 300 gram ongekookte rijst? En is ( biologische?) Ketjap een optie?

    • ik bedoel in dit recept ongekookt, wat je dan kookt. Voor de rest bepaal je alles lekker zelf, SUCCES!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *