Nieuwe ecologische reinigingsmiddelen bij de Action……is het wat?

Discounter ACTION…..je komt er, of je komt er niet. Je bent er dol op, of je gruwelt ervan. Er zijn ontzettend veel fans die zich de “ action-aanhangers” noemen, maar ook veel mensen die dit soort discount-winkels gruwelijk vinden omdat er veel teveel plastic prullaria wordt verkocht voor een habbekrats waardoor de consument veel meer aankopen ( plastic) doet. Voor alles valt iets te zeggen. Als ik naar mijzelf kijk, denk ik dat ik een beetje in het midden zit. Ik ben het zeker eens met het feit, dat we door deze goedkopere winkels teveel plastic meuk inkopen, maar de andere kant is ook, dat Action steeds meer doet voor mens, dier en milieu en dat ook goedkoper aanbiedt. Ik ga op DEZE producten af. Eerder vond ik bijvoorbeeld stik-goedkope bamboe tandenborstels ( KLIK HIER ) en gebruik ik alleen de ecologische reinigingsmiddelen van de Action ( KLIK HIER ) . Ook heb ik eerder al andere fijne ecologische reinigingsmiddelen van Action onder de loep genomen, KLIK HIER. 

We zien steeds meer en meer fijne, milieuvriendelijke alternatieven in discounters. Ik vind dit persoonlijk een zeer prettige ontwikkeling. Mensen met een smalle beurs kunnen op deze manier toch milieuvriendelijker wassen en schoonmaken. Of hun persoonlijke verzorging zo milieuvriendelijk, diervriendelijk en meukvrij mogelijk houden.
Ik ga regelmatig een kijkje nemen bij de Action, om te ontdekken of er weer nieuwe interessante producten bij zijn gekomen die interessant kunnen zijn voor mijn fans en volgers ( en natuurlijk voor mijzelf 🙂) Als ik dan weer eens wat ontdek, voel ik de uitdaging in mijn buik kriebelen om zo’n product helemaal te gaan “ ontleden” . Zitten er adders onder het gras? Klopt het allemaal wel? Daar zet ik graag mijn tanden in, om zo voor heel veel mensen met een smalle beurs dit soort producten  toegankelijker te kunnen maken. Er is immers op iedere hoek van de straat tegenwoordig wel een Action filiaal vindbaar. Meest recent kwam ik wat interessante nieuwe schoonmaakproducten tegen: een setje schuursponsjes en een drietal nieuwe reinigingsmiddelen ( een badkamerreiniger, een keukenreiniger en een allesreiniger ) Ik heb het allemaal aangeschaft en ben erin gedoken.

 MULTY ECO FRIENDLY SPONSJES

Ik ben geen fan van huishoud-sponsjes, ik heb ze dan ook nooit in huis. Wil je meer lezen over de schadelijkheid van dit soort sponsjes? KLIK HIER. Toch zijn ontzettend veel mensen “ hooked” aan dit soort schuursponsjes. Ze zijn goedkoop ( wordt bijna gratis weg gegeven ) en daardoor zeer snel te vervagen. Als je MIJN ARTIKEL hebt gelezen, weet je, hoe schadelijk deze schuursponsjes zijn voor mens, dier en milieu. Niet meer kopen dus. Maar ja, wat dan? Dan zijn er zogenaamde sponsjes die zijn gemaakt uit gerecyclede materialen. Er worden verschillende materialen gebruikt om te recyclen, zoals plastic flessen, walnoot en hazelnoot doppen, oude matrassen, en andere vezels als kokosvezel. De producten zijn een stuk duurder. Dat is weer meteen een zeer groot nadeel. Je betaalt ongeveer zo’n € 75 eurocent per schuursponsje. Of duurder, afhankelijk van het merk. Ze worden meestal per twee of per drie stuks verkocht.
Er zijn verschillende merken. De twee meest verkochte merken op gebied van sponsjes zijn ECOFORCE en MAISTIC. De eerste werkt vooral met gerecycled materiaal, de ander is gespecialiseerd  in het maken van plasticvrije en gecertificeerde composteerbare producten en verpakkingen. Hun missie is om plasticvervuiling te stoppen door producten te ontwikkelen die plastic- en microplasticvrij zijn. Er zijn steeds meer grotere merken die dit soort alternatieven in hun assortiment opnemen, zo ook MULTY. Ik vond drie milieuvriendelijke, gerecyclede sponsjes voor € 89 eurocent, wat tegenover de hierboven genoemde merken een schijntje is. De sponsjes bestaan voor 65% uit gerecycled materiaal en bestaat voor 17% uit natuurlijke ingrediënten. De bruine zijde schuurt zonder te krassen en de witte zijde neemt veel water en vuil op.
Op de verpakking/ wikkel staat weinig tot geen informatie over bijvoorbeeld welke materialen er zijn gebruikt, dit moest ik gaan opzoeken. Uiteindelijk vond ik wat beknopte info op een Engelse site die vertelt dat de gerecyclede materialen o.a fruitschillen, PET flessen en kleding zijn. Het gerecyclede plastic is deels afkomstig van manufacture afval, het andere deel van selectief ingezameld plastic afval. Bij mij rijst dan toch altijd de vraag in hoeverre deze sponsjes vrij zijn van micro-plastic. Dit kon ik nergens vinden. Ik vind het in elk geval te twijfelachtig, maar het is in ieder geval wel een betere keuze dan de gangbare schuursponsjes.
De sponsjes zijn vrijwel identiek aan de duurdere gerecyclede sponsjes die we in de biowinkel kunnen kopen. Ze zien er, zo-goed-als, hetzelfde uit. Ook het gebruik ervaar ik als precies hetzelfde. Ze poetsen inderdaad kras-vrij, en nemen veel vocht en vuil op.
Resumerend zeg ik: het is zeker de betere keuze op alle andere conventionele ( schuur ) sponsjes, maar ik ben niet helemaal zeker over de gebruikte gerecyclede materialen. Daar is bar weinig informatie over te vinden wat mij toch een beetje scherper zet.

GOOD 2 NATURE REINIGINGSMIDDELEN

Sinds ik de flessen van CLEAN GREENER bij de Action heb ontdekt , gebruik ik niets anders meer. Het is super-spul, werkt geweldig goed, en kost mij maar € 1,49 per fles. Alles KLOPT ook daadwerkelijk wat er op de fles wordt geclaimd. Dit geeft een fijn gevoel.
En toen kwam ik opeens een nieuw merk tegen tijdens mijn laatste recente bezoekje aan de Action. Het merk is weer lekker onbekend, zoals zoveel bij de Action, mijn aandacht werd meteen getrokken naar de zakjes die aan de fles vast zaten ( met een plastic bandje…🙄 )
Het gaat dit keer om een merk, wat zich duidelijk wil richten om ons plastic gebruik te reduceren. De bedoeling is, dat we de flessen gaan hergebruiken nadat ze leeg zijn. In het aangehechte zakje zit een eerste refill, goed om de fles weer opnieuw te vullen. De refill zakjes zijn los verkrijgbaar ( ook bij de Action ) . Het is een erg goed initiatief om de fles continu te hergebruiken. Er zijn drie verschillende “ smaken” :…een allesreiniger, een keukenreiniger en een badkamer reiniger. En dus zijn er losse refiill-zakjes verkrijgbaar. De flessen bevatten, net als mijn geliefde clean greener, 750 ml, maar…kost wel wat meer, namelijk € 2,58 per fles. Okay, je krijgt wel meteen een eerste refill erbij, wat natuurlijk dan neerkomt op twee flessen, dan is het uiteraard goedkoop. Maar de eerste aanschaf is dus best even pittig.
De reinigingsmiddelen zijn milieuvriendelijk. Het bestaat uit <5% anionogene oppervlakte-actieve stoffen ( Deze stoffen ioniseren (splitsen op in elektrisch geladen deeltjes) in een oplossing, hebben uitstekende reinigende eigenschappen en geven over het algemeen veel schuim. )  en “ parfum”….Dit is natuurlijk ontzettend vaag. Want om WELKE parfums en stoffen gaat dit? Het is dus vrij onduidelijk, in welke vorm deze geuren zijn toegevoegd: in een parfum, of in een essentiële olie? Wettelijk gezien moeten deze ingrediënten altijd worden vermeld, ongeacht de hoeveelheden. In het kort hoe het wettelijk is bepaald:
Ingrediënten in was- en schoonmaakmiddelen moeten op het etiket worden weergegeven volgens de Europese regelgeving voor was- en schoonmaakmiddelen. Op het etiket kun je ingrediënten terugvinden bij naam (bijvoorbeeld zeolieten), of als groepsaanduiding (zoals anionogene oppervlakteactieve stoffen), zodra de hoeveelheid boven de 0,2 % uitkomt. De volgende stofnamen kun je (soms) aantreffen op de verpakking van was- en schoonmaakmiddelen:  
Buiten de bovenstaande naam moet ook de hoeveelheid worden aangegeven in voorgeschreven bandbreedten: 
  • minder dan 5%
  • 5% en meer, maar minder dan 15%
  • 15% en meer, maar minder dan 30%
  • 30% en meer
Verder wordt een aantal ingrediëntgroepen altijd vermeld, ongeacht de hoeveelheid: ‘enzymen’, ‘parfums’ en ‘optische witmiddelen’.Door een Europese wetenschappelijke commissie is bepaald dat 26 parfumstoffen op het etiket moeten worden vermeld met hun individuele INCI-namen als er meer dan 0,01 % in schoonmaakmiddelen aanwezig is. Verder worden conserveringsmiddelen op het etiket van schoonmaakmiddelen vermeld met hun individuele INCI-namen, dus niet meer als algemene groep conserveringsmiddelen. Deze informatie is bedoeld om mensen te beschermen die weten dat zij allergisch reageren op deze stoffen. Zowel synthetische geurstoffen als pure/ natuurlijke geurstoffen kunnen de huid erg irriteren. Daarom is besloten, om een aantal van deze geurstoffen verplicht afzonderlijk te vermelden op een etiket. Het gaat om in totaal 26 geurstoffen. Ik noem de meest voorkomende  hieronder op:
– GERANIOL
– LINALOOL
– CITRONELLOL-D- LIMONELE
– EUGENOL -LILIAL
– CITRAL HEXYL CINNAMAL
– BENZYL SALICYLATE
– COUMARIN
– LYRAL ( HYDROXYISOHEXYL-3 )
– BENZYL BENZOATE
– ISOMETHYLIONON
– HYDROXYCITRONELLAL
– BENZYL ALCOHOL
– CINNAMYL ALCOHOL
– ISOEUGENOL
– AMYL CINNAMAL
– CINNAMAL
– FARNESOL
– BENZYL CINNAMATE
-OAK MOSS
– ANYSYL ALCOHOL
– AMYLCINNAMYL ALCOHOL
– METHYL HEPTNE CARBONATE
– TREE MOSS
Naast deze benamingen zien we ook vaak “ parfum” of “ fragrance” staan. Dit is nog lastiger om te achterhalen welke geurstoffen er zijn gebruikt. In 100% natuurlijk geclaimde verzorging , reiniging en cosmeticaproduct wordenen kunnen we ervan uitgaan, dat het tenminste om 100% natuurlijke grondstoffen gaat. Veel gebruikte geurstoffen zijn bijvoorbeeld essentiële en etherische oliën, en sterk geurende planten en kruiden als anijs en venkel. Het wil echter niet zeggen, dat we hier verder geen irritaties of andere allergische reacties van kunnen krijgen. Ook stoffen uit de natuur, zeker in geconcentreerde vorm, kan de huid net zo erg irriteren als synthetische en chemische geurstoffen.
 
De <5% anionogene oppervlakte-actieve stoffen worden gezien als veilig en vriendelijk voor mens, dier en milieu. In Europa is in de Europese detergentenverordening ( 648/2004/EG ) bepaald, dat ALLE oppervlakte-actieve stoffen die in was en reinigingsmiddelen worden gebruikt, biologisch afbreekbaar moeten zijn. Daarom worden deze stoffen ook gebruikt voor ecologische alternatieven. Het wil echter NIET meteen zeggen dat een product daarmee 100% veilig is, omdat er vrijwel altijd sprake is van meer toevoegingen. In dit geval zien we bijvoorbeeld dat er parfums en kalium sorbaat is toegevoegd. Geurstoffen maken veel producten aantrekkelijk. We houden van lekkere geuren, en willen zelf ook graag erg lekker ruiken. Als ik naar mezelf kijk, ben ik erg gevoelig voor geuren. Het beïnvloedt mijn stemming. Oppeppende geuren zoals pepermunt en eucalyptus maken mij altijd weer even fris in het hoofd als ik ben ingedut., of een inkakker heb tijdens mij werkzaamheden. In basis wordt ik blij en gelukkig van vanille, kokos en lichte bloemige geuren. Een vleugje parfum kan daarom wonderen doen. Geuren zijn van essentieel belang in verzorging en cosmetica producten, maar wat veel mensen onderschatten, JUIST van belang in was en reinigingsmiddelen.
Terug naar de GOOD 2 NATURE. Het is een internationaal merk die in Nederland wordt gedistribueerd door PPG CLEANING CONCEPTS BV in Barendrecht. Deze informatie is overigens niet vindbaar op de verpakking, wel is er een e-mailadres beschikbaar.  Het bevat niets meer dan de anionogene oppervlakte-actieve stoffen en parfum, maar welke? Dat is dus de grote vraag. Als je overgevoelig bent voor parfum-stoffen, let dan een beetje op, als je deze reinigingsmiddelen gebruikt of gebruik handschoentjes om je huid te beschermen.
De fles is gemaakt van POLYETYLEEN TEREFTALAAN, beter bekend onder PET of PETE. Het is een dun soort plastic, wat als relatief veilig wordt beschouwd. Zolang het plastic niet wordt verwarmd, lekken er geen schadelijke stoffen door. Dit soort plastic wordt meest gebruikt voor éénmalig gebruik, ik vind het opmerkelijk, dat er voor dit materiaal is gekozen.
Ik vond nog iets opmerkelijks. De hervulling is namelijk anders in samenstelling dan de inhoud van de fles. Met name de hervulling voor de badkamer reiniger is anders samengesteld, Daarin vinden we ook 5-15% zuurstofbleekmiddel. Wat is dat? Dit zijn WITMAKERS, bedoeld om verkleurde oppervlakten / vlekken op te lossen. Denk aan vergeelde oppervlakten. Zuurstofbleekmiddelen zijn minder belastend voor oppervlakten dan chloor-bleekmiddelen. Ze zijn bij normaal en juist gebruik relatief veilig, maar zijn erg irriterend voor de ogen. De fabrikant waarschuwt hier ook nadrukkelijk voor op alle verpakkingen. Omdat de refill een poedervorm betreft, wordt geadviseerd oog-bescherming te dragen als je het poeder wilt gaan oplossen in de fles. Dit staat mij persoonlijk al behoorlijk tegen, ik hou hier nooit erg van. Maar het wordt verder als een veilig middel gezien voor het milieu. Sterker nog, diverse ecologische merken als ECOVER verkopen afzonderlijk zuurstofbleekmiddel als krachtige vlekken reiniger voor wasgoed Het gaat om een natuurlijk alternatief voor chloorbleekmiddelen. Verder verschillen de verschillende refills in procenten anionogene oppervlakte actieve stoffen en uiteraard parfum-stoffen. De refills kosten € 1,97 per twee zakjes. Goed voor twee volle flessen, wat erg goedkoop is. Er wordt ook gewaarschuwd om de reinigingsmiddelen NIET te mengen met andere reinigingsmiddelen. Ook dat stemt mij ietwat minder positief over deze reinigingsmiddelen.

HOE MAAKT HET SCHOON?

Ik was benieuwd, of het net zo goed schoonmaakt als de Green Cleaner. Dat zit wel goed, het reinigt echt krachtig en ontvettend. Ik vond de geur van de keuken reiniger echt heel erg tegenvallen, zelfs een beetje stinken. Maar de allesreiniger ruikt lekker. Ik vind het fijn spul, het reinigt snel, zodat je niet hoeft te schrobben. Mijn gootsteenbak en kraan blonken echt heel erg na de schoonmaakbeurt. Ik vind echter niet, dat dit spul beter reinigt dan de Green Cleaner en het heeft deze dan ook niet van de troon gestoten. Maar zeker als je graag je plastic verbruik een beetje wilt reduceren, is dit een heel fijn alternatief. Ik vind de allesreiniger wat dat betreft het fijnst.

WAT VIND IK?

Laat ik beginnen met de sponsjes. Net als de reinigers ontbreekt de achtergrond informatie wat ik toch, in geval van milieuvriendelijk / ecologisch / recycle een belangrijk puntje vind. Als consument wil ik graag weten hoe goed ik het doe. De sponsjes vertellen eigenlijk helemaal niets, en je moet een spitsvondige consument zijn om dit op te zoeken. Qua werking doen ze prima dienst. Maar zoals ik eerder aangaf, mijn “ ding” is het niet. Wel een ab-so-luut betere keuze op de gangbare sponsjes.
En dan de reinigers van Good2Nature. Ik vind het een nobel streven om mee te helpen het plastic te reduceren, maar ik vraag mij wel af, waarom er dan niet meteen voor een BPA vrije hervulbare fles is gekozen. Ook het verpakkingsmateriaal zet veel vraagtekens bij mij. De hervulling is per twee verpakt in een zakje, zakjes op zakjes dus, wat nu ook niet bepaald de afvalberg reduceert. Ook zit de eerste refill in een doosje, en aan de fles vast met een plastic bandje. Ik vind veel vaag en onduidelijk. Zo zijn de parfum stoffen die zijn gebruikt, niet afleesbaar en aangezien er keurmerken ontbreken ben ik niet zo zeker van de natuurlijkheid van deze parfum stoffen. Ook vind ik de keukenreiniger erg stinken. Ik ga mijn gekochte flessen en de hervulling doorgeven naar mijn moeder, ik ga deze zelf niet meer verder door gebruiken, daarvoor ben ik te verknocht geraakt aan de Green  Cleaner. Ik vind het niet slecht, absoluut niet, maar het heeft ook mijn voorkeur niet.

SophieGreen bij de Jumbo dan?

De hervulbare flessen-trend woekert ook door in supermarkten. AH heeft verschillende schoonmaakmiddelen die vol zitten met meuk, maar dan wel het milieu sparen door met navul-verpakkingen te komen. O.a het bekende merk CIF doet mee aan de trend. Beetje wrang, want enerzijds willen ze het milieu sparen door de flessen te recyclen en te hergebruiken, anderzijds belasten ze met hun meuk in de flessen het milieu erger dan wat dan ook. Wil je dus ” meedoen” aan de hervulbare flessen trend, dan is het super-belangrijk dat je GOED LET op de ingrediënten. Gelukkig kun je in de supermarkt wat uitzonderingen op de regel vinden. Zoals SOPHIEGREEN. Dit vond ik bij JUMBO. Dit merk verkoopt LEGE verpakkingen, die we thuis zelf moeten aanlengen. Het ziet er best een beetje raar uit….een lege fles kopen waarin wat korreltjes zitten, voor bijna € 4 euro. Vriendlief lachte mij vierkant uit, toen ik met deze fles thuiskwam. En dacht even serieus dat ik mijn verstand was verloren. Ik kocht tevens een pakje ” eco-refills”  bij mijn fles. Daarin zitten twee verpakkingen. Al met al is de aanschaf best pittig, ik was bijna € 7 euro kwijt.

De verpakkingen zijn gemaakt uit recyclebare materialen. Wat bij mij stiekempjes toch nog een beetje plastic blijft. Ik denk, dat er bijvoorbeeld ook gekozen kan worden voor glas of RVS. Dit maakt het pas echt duurzaam. En ik zeg eerlijk dat ik mij een beetje opgelaten voelde om een lege fles bij de kassa af te rekenen. Er zijn verschillende geuren verkrijgbaar, ik viel meteen voor twee van mijn favoriete geuren: sinaasappel en pathouli. SOPHIEGREEN pleit voor minder plastic gebruik. De inhoud bestaat voor bijna 100% uit biologisch afbreekbare , natuurvriendelijke ingrediënten. Het is vrij van parabenen, chloor, fosfaten en ammonia. Het is samengesteld uit 15-30% anionogene oppervlakte-actieve stoffen  en parfum. ( zie uitleg hierboven )

De bedoeling is, om de fles langzaam met lauwwarm water te vullen. En dan even flink goed te schudden. Je allesreiniger is dan gereed voor gebruik. De reil gebruik je net zo. Je deponeert een sachet in de lege fles en vult het met water. De geur vind ik werkelijk fantastisch.

En…het reinigt en ontvet perfect. Ik ben erg tevreden over., Mijn kranen blonken direct na een doekje er overheen te hebben gehaald. Het vuil verdwijnt oo megasnel. Ik ben zeker niet teleurgesteld. Dit alternatief vind ik in elk geval stukken beter dan de hierboven besproken alternatieven bij de Action.

De aanschafprijs vind ik wel een minpunt. Dat vind ik erg hoog, zeker voor de kwaliteit van de fles. Dat is gemaakt van een vrij kwetsbaar soort plastic, wat snel kan deuken. Zeker gezien de bedoeling is dat we deze fles tot in den treuren blijven hergebruiken., vind ik dit best een groot minpunt. Maar verder? Ik ben niet negatief. SOPHIEGREEN kun je kopen bij de JUMBO.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *