Rozemarijn, verrassend lekker en knetter-gezond!

Ik heb een enorme verzameling aan kruiden, planten, bloemen en specerijen. Ze zijn voor mij de absolute smaakmakers in mijn leven 😄 en ik gebruik ze dan ook iedere dag door mijn voeding. Ik heb zo mijn favorieten, en eentje daarvan is ROZEMARIJN. Dit is wat betreft smaak en aroma een echte powerhouse. Maar het is vooral ook ontzettend gezond en heilzaam. In dit artikel alles over rozemarijn, en hoe gezond het is om iedere dag wat door je voeding te verwerken.

WAT IS ROZEMARIJN?

Rozemarijn ( officieel  de ROSMARINUS OFFICINALIS genoemd ) is een plant uit de lipbloem-familie. Het heeft een houterig uiterlijk en karakter. De plant is winterhard en vast en is oorspronkelijk afkomstig uit Klein-Azië en Zuid-Europa.
Verse rozemarijn lijkt een klein beetje op dennetjes, ze bevatten ook naaldjes, Droog lijken ze nog het meest op een verdroogde theesoort. De rozemarijn plant geeft naast deze naald-achtige takjes ook prachtige paarse bloementjes. Veel mensen zetten de rozemarijn planten dan ook graag in hun tuintjes voor de sier.
Rozemarijn heeft, zowel vers als gedroogd, een zeer krachtige, sterk aanwezige smaak en een zeer verfijnde aroma-geur. Hierom wordt rozemarijn ontzettend veel industrieel ingezet om producten op smaak en geur te brengen. Culinair is rozemarijn dus een graag geziene gast in de keuken. Het overleeft een bak / braadproces uitstekend, waardoor smaak en aroma optimaal aanwezig blijven in een gerecht. Rozemarijn wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt bij wild en rood vlees, het begeleid de vrij sterke smaken van het vlees. Daarnaast komen we het heel vaak tegen in soepen, sauzen en salades .
Vanwege de sterk aromatische geur wordt rozemarijn ook erg veel in geur en verzorgingsproducten gebruikt. Het wordt dan eerst gedroogd en van het blad ontdaan. Vervolgens wordt het verbrand, waardoor het aroma vrijkomt. Dit aroma is zelfs zo sterk, dat het in staat is om insecten te weren.

ERG GEZOND

Naast lekker, krachtig van smaak en aroma, is rozemarijn vooral knetter-gezond. Het is helemaal niet zo’n slecht idee om iedere dag een theelepeltje door je voeding te verwerken. Het werkt o.a stimulerend op de bloedsomloop, en bij mensen met een lage bloeddruk werkt het bloeddruk-verhogend. Daarnaast werkt het spijsvertering-bevorderend, kan het werken tegen tal van chronische aandoeningen ( bijvoorbeeld gal-aandoeningen ) , houdt de lever van rozemarijn, en kan het helpen tegen winderigheid en maag en darmkrampen. Ook kan het eetlust opwekken. En…het is een goede anti-oxidant.

ZELF PLANTEN

Rozemarijn kun je thuis eenvoudig planten. Je hebt daarvoor echt geen grote tuin nodig, ook een klein balkonnetje volstaat. Alles wat het vraagt is een zonnig plekje en een beetje beschutting tegen de wind. Het groeit rechtop en kan wel anderhalve meter hoog worden dus hou daar wel rekening mee. Nu hebben wij niet zo’n klimaat waar dit snel zal gebeuren maar vanwege de opwarming van de aarde verandert het klimaat ook bij ons. De plant bloeit van Maart tot Mei en krijgt dan die schattige paarsachtige lip-bloempjes. De grond waar rozemarijn het meest van houdt is licht, goed doorlatend en rijk aan kalk
Wat belangrijk is, is om de rozemarijn regelmatig te snoeien. Maar als je het iedere dag gaat gebruiken zal dat geen probleem zijn 🙂 Als je ze steeds tijdig snoeit, blijven de planten in vorm en wordt de luchtcirculatie verbeterd.

WAT KUN JE ERMEE?

Sja……wat niet? 🙃
Het is zowel vers als gedroogd overal door te verwerken, of te bestrooien. Hou rekening met de sterke aanwezige smaak en geur. In sommige gerechten kan de smaak gaan overheersen. Het is bijvoorbeeld lekker om een half theelepeltje aan je smoothie toe te voegen voor meer pit. Maar ook is het lekker om je homemade pizza te garneren, of je quiche. Betreft de hoeveelheden is dat een beetje zieken wat voor jou het lekkerste is. Ik gooi bijvoorbeeld een theelepel door mijn voeding, per portie groente geeft dat voor mij net genoeg pit. Zoek voor jezelf de juiste doseringen op. Gebruik rozemarijn :

– door je smoothies

– over en door gerechten

– over pizza en quiches

– in baksels ( hartig )

– zet er thee van

Koop gedroogde rozemarijn het liefst biologisch ( in de biowinkel) omdat conventionele rozemarijn vrij veel pesticiden kunnen bevatten.  Je kunt verse rozemarijn takjes gewoon aan de lucht laten drogen, het droogt vrij snel. In de zomermaanden kun je het buiten laten drogen in de zon, in de wintermaanden kun je het drogen op de verwarming. Maar je kunt het uiteraard ook drogen in een droogoven.. Dan is de verse rozemarijn in nog geen twee uur gedroogd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *