Saffraan

Saffraan is gek genoeg niet zo populair. Of nu ja….gek genoeg…..het is zeer kostbaar. Het is een heerlijk en geneeskrachtige specerij. De reden waarom we het minimaal kopen zal waarschijnlijk aan de prijs liggen, want saffraan is niet goedkoop. Wat is saffraan precies, is het gezond en wat kun je ermee?

WAT IS SAFFRAAN?

Saffraan is een specerij wat wordt gewonnen uit de saffraan-krokus. Voor de vrij kostbare saffraan worden delen van de stampers van de krokus handmatig geoogst. Dit zijn de stijlen en de stempels die zowel veel smaak als de bekende gele kleur afgeven. De meeldraden van de saffraan-krokus hebben geen culinaire waarde en worden daarom ook niet gebruikt. 

Na het oogsten worden de stijlen en de stempels gedroogd. Dit gebeurt in speciale droogkasten met een vrij warme luchtstroom, of het drogen gebeurt in de volle zon. De hoogste kwaliteit saffraan komt van de bloedrode stempels, het bovenste gedeelte van de gedroogde stijlen. 

Saffraan smaakt bitter en mild, velen vergelijken de smaak met honing. Ook wordt de smaak omschreven als hooi-achtig en licht zoet.Saffraan is ook een prachtige gele kleurstof. Saffraan wordt veel gebruikt in de Perzische, Indiase, Arabbische en Turkse keukens. Ook wordt het gebruikt in banket en likeuren. 

 

GENEESKRACHTIG EN GEZOND

Saffraan staat bekend als geneeskrachtig. Het heeft een lange medische geschiedenis als onderdeel van de traditionele genezing . Ook diverse studies wijzen uit dat saffraan o.a anti-carcinogeen is ( kankeronderdrukkend) en anti-oxiderende eigenschappen bezit. Saffraan stigma’s en bloemblaadjes kunnen zeer effectief werken tegen depressies Het meeste saffraan-gerelateerde onderzoek verwijst naar de stigma’s maar dit is vaak niet expliciet in wetenschappelijke stukken terug te vinden. Andere gecontroleerde studies hebben echter wel aangetoond dat saffraan veel geneeskrachtige eigenschappen bezitten. 

In saffraan zitten veel fytonutriënten, vitaminen en mineralen. Het bevat vrij veel ijzer, mangaan, koper, fosfor, magnesium en is zeer rijk aan vitamine C.  Omdat er erg weinig van wordt gebruikt, worden er nauwelijks voedingswaarden opgegeven per 100 gram. Er wordt algemeen geadviseerd om per dag niet meer dan 1,5 gram saffraan te gebruiken. Want bij een teveel aan saffraan kunnen juist erg veel nadelige gevolgen ontstaan voor de gezondheid, en werkt het averecht. Zo kan meer dan 5 gram per dag mogelijk zorgen voor onderhuidse bloedingen, bloederige diarree en neusbloedingen. Gelukkig eten we niet zo snel teveel omdat saffraan zo ontzettend duur is. Vijf gram kopen kost je al snel tussen de 50 en zelfs 100 euro. 

VALSE SAFFRAAN

Saffraan is duur, erg duur. Een kilo saffraan kost al snel tussen de 30.000 en 40.000 euro en is dus vergelijkbaar met de prijs van goud. 

Omdat saffraan zeer kostbaar is, zijn er ook namaak-varianten. Saffloer is daar één van. Ook wordt er kurkuma gebruikt ter vervanging voor saffraan. Kurkuma wordt vooral gebruikt ter vervanging voor de gele kleurstof, de smaak is niet direct hetzelfde te noemen als saffraan. In het buitenland wordt er soms Indiase saffraan verkocht dat gewoon is gemaakt van kurkuma. Dit wordt veel gebruikt om bijvoorbeeld gele rijst te maken. 

 

KWALITEITSVERSCHILLEN

Volgens de ISO 3632 standaard zijn er drie kwaliteitsklassen van saffraan gedefinieerd. De mate waarin een monster crocine bevat is bepalend voor de kwaliteitsklasse. Om de crocine-inhoud vast te stellen wordt er een zogenaamde spektrofotometer gebruikt. Dit is een instrument dat licht in de verschillende kleuren opsplitst. De resulterende meting van de verdeling van licht over de verschillende golflengtes wordt een spectrum genoemd. Er zijn drie categorieën:

1) Categorie 1 : crocine waarde groter dan 100

2) Categorie 2: crocine waarde tussen 150 en 190

3) Catergorie 3: crocine waarde tussen 100 en 150

Volgens de ISO standaard is categorie 1 een vrij brede definitie. Dit komt, omdat alle waarnemingen hoger dan 190 zijn gedefinieerd. Sommige verkopers garanderen met een crocine-inhoud van 250 en noemen dit PREMIUM KWALITEIT SAFFRAAN. 

SAM_5725

Zoals je hebt kunnen lezen is saffraan zeer kostbaar, maar gelukkig heb je ook erg weinig nodig om een gerecht op smaak en kleur te brengen. Twee draadjes saffraan is bijvoorbeeld al voldoende om een liter water geel te kleuren. Je kunt van saffraan heerlijke gezonde drank maken.

 

Hoe gebruik je saffraan?

Saffraan is zeer kostbaar, daarom moet je er niet te guitig mee omspringen, want dat is gewoonweg zonde. Zoals ik eerder vertelde, zijn twee draadjes al voldoende om een liter saffraandrank te maken. Deze drank is naast ontzettend lekker ook ontzettend gezond. Ik drink het erg veel. Ik zoet het wat aan met drie of vier druppels zuivere stevia. De drank is zeer verfrissend, en is zeker gekoeld een heerlijke drank. LET OP: dit is alleen van toepassing, als je ECHTE SAFFRAAN gebruikt. Als de kwaliteit top is, kun je met een zeer geringe hoeveelheid 20.000 maal zoveel water kleuren, dit zal je zeker niet lukken met saffloer of een kurkuma basis saffraan. Gebruik je poeder? Meng eerst altijd wat poeder door wat warm water om het mengen makkelijker te maken.

Om erachter te komen, of je een namaak saffraan hebt of een echte saffraan, kun je de test doen. Laat drie draadjes in wat water  vallen en roer flink. Als de draadjes oranje / geel verkleuren, heb je helaas nep saffraan te pakken, blijven de draadjes mooi rood van kleur, heb je echte saffraan te pakken.

Gebruik je de draadjes ( niet het poeder) dan kun je deze direct gebruiken in gerechten. Zorg ervoor dat er voldoende tijd en ruimte is, om de kleur vrij te laten komen. Dank bijvoorbeeld aan rijst koken. Door één of twee draadjes mee te laten koken verkleurt de rijst en krijgt het een verfijnde smaak.

Resumerend: Saffraan is een kostbaar maar zeer gezond en geneeskrachtig specerij. Het is erg goed inzetbaar als smaakmaker en als gele kleurstof. Ga er eens mee op avontuur!  Een website die echte, zuivere saffraan verkoopt is www.saffraan.nl 

 

Wil je eens uitproberen om met saffraan te bakken? Maak dan deze verrukkelijke haver koekjes! Verwarm de oven voor op 175•C en bekleed een bakplaat met bakpapier. Vul een kommetje met warm water en laat drie draadjes saffraan weken , roer steeds even door. Doe 650 gram havermout, een halve gepureerde banaan, twee flinke eetlepels greensweet-stevia sweet Xtra , 100 gram geweekte en uitgelekte gojibessen in een kom en voeg het saffraanwater toe, voeg vervolgens steeds kleine beetjes warm water toe tot de massa licht smeuïg en kneedbaar is geworden. Maak platte ronde koekjes en bewaar de helft van het deeg om kleine balletjes te draaien, druk steeds op ieder koekje drie balletjes. Bak de koekjes in het midden van de oven gaar in ongeveer 30-35 minuten, blijf controleren.

Deze koekjes zijn ontzettend snel en simpel, maar smaken hemels! De saffraan geeft de koekjes en gele kleur en een honing-achtige smaaknoot.

4 Reacties op “Saffraan

  1. heb ooit een heel doosje gekregen van rijke vrouwen uit de Verenigde Arabische Emiraten die ook toen met een ziek kind in het ronald mc donald woonden!! ze maakten er thee van met limoen en heul veeeel suiker! was erg lekker! denk zonder suiker ook XD ! Ik heb het vaak door de rijst gedaan! wist toen pas later toen het bijna op was dat ik een vermogen in de rijst gooide!! hahaha

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *