Waarom blauwe bessen ECHT gezond zijn!

IMG_1518

Tik “ blauwe bessen” in op google en de hits vliegen je om je oren. Allen gaan over de zeer gezonde voordelen van blauwe bessen. Het klopt: blauwe bessen mogen gerust als superfood worden bestempeld want het mag deze naam met eer en geweten dragen. Er zijn inmiddels talloze bewezen voordelen bekend, dat de blauwe bes gewoonweg in ieder menu thuishoort. Alles over blauwe bessen en waarom ook jij ze iedere dag zou moeten eten.

IMG_1519

WAT ZIJN BLAUWE BESSEN?

De blauwe bes is een bloemdragende struik die paars/blauwe besjes geeft. Ze zijn verwant aan soortgelijke struiken als de bosbes en de cranberry. Blauwe bessen hebben een uitwaaiende kroon aan de onderzijde en zijn tussen de 5 en 16 mm in diameter. Tijdens de groei kleuren ze van groen naar paars-blauw. De blauwe bessen die het meest in Nederland wordt verkocht zijn de “ highbush blueberry “( Vaccinnium corymbosum.) Blauwe bessen worden ook biologisch in Nederland geteeld, maar de meeste blauwe bessen komen uit de VS.
Blauwe bessen behoren tot de bessen met de meeste voedingsstoffen. 150 gram levert 24 % van de ADH vitamine C, 36% van de ADH vitamine K, 25% van de ADH mangaan, en vier gram vezels. Daarnaast zijn ze relatief laag in fruitsuikers ( fructose) wat ligt op zo’n 6 gram per 150 gram. Ze bestaan voor 85% uit water en uit weinig calorieën. Dit maakt dat de blauwe bes in vrijwel ieder voedingspatroon past en zeer veel gezonde voedingsstoffen geeft.
IMG_1517

WAAROM ZIJN BLAUWE BESSEN ZO SUPERGEZOND?

Wat vrijwel in ieder artikel over blauwe bessen naar voren komt, is het hoge aantal antioxidanten. Deze zijn belangrijk voor ons, het beschermt ons lichaam tegen schade door vrije radicalen, onstabiele moleculen die de celstructuur kan beschadigen en die bijdragen aan veroudering en ziekten. Van de bosbes wordt aangenomen dat deze de HOOGSTE CONCENTRATIE ANTIOXIDANTEN bevat van alle geconsumeerde fruit maar ook groenten. Wat de blauwe bes zo bijzonder maakt is het antioxidant stofje flavonoïden. Deze behoort tot de polyfenolen. Het is aangetoond dat deze antioxidant direct het gehalte aan antioxidanten in ons lichaam verhogen.
Nu lijkt oxidatieve DNA schade deel uit te maken van ons dagelijkse leven., Het schijnt tienduizenden keren voor te komen in iedere cel van ons lichaam. DNA schade is een belangrijke schakel van de reden waarom we ouder worden en het speelkt tevens een zeer belangrijke rol bij de ontwikkeling van ziektes. Omdat blauwe bessen zoveel antioxidanten bevatten kunnen ze helpen om een deel van de vrije radicalen ( die schade aan ons DNA berokkenen ) te neutraliseren.
Andere bewezen gezonde voordelen zijn o.a een goede bescherming tegen beschadiging van cholesterol in het bloed, ze werken bloeddrukverlagend, ze kunnen bijdragen tot het voorkomen van hart en vaatziekten, ze helpen bij behoud van de hersenfuncties en verbetering van het geheugen., de bioactieve stoffen in blauwe bessen kunnen de ongunstige effecten op de bloedsuikerspiegel compenseren, waardoor ze een antidiabetisch effect hebben, bepaalde stoffen in blauwe bessen kunnen helpen om urineweg-infecties te bestrijden, en ze kunnen helpen spierschade te verminderen na zware trainingen.

BIOLOGISCH, DIEPVRIES

Niets dan goeds dus. Maar er zit een kanttekening aan. Want helaas zijn blauwe bessen één van de meest bespoten fruitsoorten ter wereld. Bessen zijn gevoelige gewassen. Daarom worden er veel bestrijdingsmiddelen gebruikt om bijvoorbeeld een export goed te laten verlopen of dat de bessen zo minimaal mogelijk worden gekneusd/beschadigd. Dit gaat om aardige hoeveelheden. Niet-biologische bessen ( zeker uit het buitenland) zijn daarom niet erg “ schoon” te noemen. Je kunt daarom het beste kiezen voor biologische blauwe bessen, maar deze zijn lastig te krijgen en alleen in een seizoen. Daarnaast zijn niet-biologische blauwe bessen al stik-duur, laat staan biologische. Dit maakt de gezondste keuze maken enorm lastig. Sommige supermarkten bieden biologische blauwe bessen aan, maar wel meestal in het seizoen. Biowinkels kiezen het liefst voor blauwe bessen uit eigen land. Dit maakt ook biologisch niet altijd logisch voor de consument om te bemachtigen.
Dankzij de smoothie-trend zijn er overal diepvries blauwe bessen verkrijgbaar. Deze zijn net zo gezond, maar ook hier geldt dat biologische diepvries bessen de beste keuze is. Diepvries zijn ze ook nog een beetje betaalbaar. Want eerlijk = eerlijk: het is geen goedkope hobby, blauwe bessen eten.
In vele moestuintjes worden ook wel eens blauwe bessen geteeld. Dit kan een goedkope manier zijn om blauwe bessen te eten.

IMG_1516

WAAR LET JE OP BIJ HET KOPEN?

Zoals ik eerder vertelde zijn bessen zeer gevoelige gewassen. Ze zijn daarom vatbaar voor kneuzingen, bederf en rotting.  Let daarom goed op wat je koopt, want ze zijn immers duur genoeg. Verse blauwe bessen zijn mooi diep paars/blauw van kleur en stevig en sappig. Controleer goed of er geen rotte of bedorven besjes bij zitten.
Bewaar blauwe bessen in de koelkast. Haal ze direct uit de verpakking en verspreid ze over een bord, zo hebben ze allemaal de ruimte en ontstaan er geen beurse en schimmel-plekjes. Je kunt ze ongeveer 3-5 dagen in de koelkast bewaren.
IMG_1521

WAT KUN JE ERMEE?

Blauwe bessen kunnen altijd en overal. Ze zijn zoet, lekker, verfrissend en decoratief. Je kunt er ook perfect mee bakken. Verder zijn ze heerlijk door salades, in smoothies, door gerechten, als ijs, door zuivel en andere desserts/toetjes, en door je havermout. Omdat ze zo ontzettend veelzijdig zijn, kun je ze overal bij eten, om zo aan je dagelijkse portie antioxidanten te komen. Maak bijvoorbeeld eens deze heerlijke blueberry muffins! Ideaal als ontbijt, bij de lunch of tussendoor.
DIT HEB JE NODIG:
  • 150 gram blauwe bessen
  • een banaan, gepureerd of een vers eitje
  • twee eetlepels greensweet-stevia sweet Xtra
  • 10 gram ( wijnsteen) bakpoeder
  • 400 gram havermoutmeel ( havermout in de blender tot meel vermalen)
  • een theelepel ceylon kaneelpoeder
  • warm water

 

ZO MAAK JE HET:
Verwarm de oven voor op 175 graden. Gebruik een muffintray of vuurvaste kommetjes. Knip een vel bakpapier in vierkante stukjes, of gebruik papieren vormpjes. Roer alle ingrediënten, behalve de bessen, in een kom stevig door elkaar en voeg steeds kleine beetjes water toe, tot de massa smeuïg is geworden. Spatel de blauwe bessen erdoor. Vul steeds met een velletje bakpapier een vorm in de tray en schep deze vol met het beslag. Bak de muffins in het midden van de oven gaar in ongeveer 35-40 minuten, blijf tussentijds controleren. Laat afkoelen.
IMG_1522

11 Reacties op “Waarom blauwe bessen ECHT gezond zijn!

  1. Heb er dit weekend muffins van gebakken waren heerlijk wel bij AH gekocht in de aanbieding en ze lang in t water gedaan en goed gewassen hoop dat er dan wat minder bestrijdingsmiddel opzit!

  2. hoi Monique,
    Ben altijd blij met jouw gezonde recepten maar….
    nu heb ik toch n vraagje?
    is 400 gram havermoutmeel niet veel?
    moet dat niet 200 gram zijn?
    Ik heb veel meer massa dan anders met muffins bakken.
    Daar staat vaak 200 gram meel?
    Hoor graag van je?

    • Je kan altijd zelf bepalen hoeveel je wilt toevoegen. Maar 400 gram is wat ik heb gebruikt.

  3. De diepvries blauwe bessen bij de AH kosten 6 euro per kilo, met een bijstandsuitkering is dat niet te betalen. Daarom wil ik dit jaar vijf bessenstruiken (heesters) gaan poten in mijn voortuin, en de tuin van mijn ex, er is echter een probleem, ik woon in zure grond, dus moet ik eerst een kalkbemesting uitvoeren, een big bak kalk (1 kubieke meter) kost 125 euro. En daarvoor ben ik dus sinds 2011 aan het sparen!

    • Bosbessen en/of blauwbessen moeten zure grond hebben ongeveer 4ph (dus zeker geen kalkgrond)en daarbij redelijk natte grond ofwel regelmatig gieten.Plantgat met zure turf en bladgrond mengen en daarin de blauwbes planten.Enkel meststof voor zuurminnende planten zoals rhododendron en hortensia gebruiken .Daarna in dennenbossen bladaarde ophalen(of turf) en ruim over het plantgat verspreiden.Met gebogen plastiek electriciteitsbuizen en netten een afweer tegen vogelvraat maken.Bessen niet te vroeg plukken ze moeten echt diepblauw worden liefst zonder paarse onderkant.Indien de grond te kalkrijk is deze vervangen of aanpassen via info tuincentra

  4. Ik wil geen spelbreker zijn, blauwe bessen zijn inderdaad zeer gezond. Maar ik moet nog een kanttekeningetje plaatsen: mensen die antistollingsmiddelen als acenocoumarol slikken, moeten uitkijken met de hoeveelheid bessen die ze eten. Doordat er veel vitamine K in zit, kan de werking van het medicijn teniet gedaan worden of in elk geval verstoren.

  5. Ga naar een zelfpluktuin daar zijn ze niet bespoten daar is er PUUR FRUIT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *