…waarom fietsen op je eigen motor echt gezond en goed is voor je!
Ik ben een fietser. 🚴♀️ Al van kinds-af wilde ik alleen maar op mijn driewielertje met mijn ouders mee, later heeft mijn vader zelfs een fiets voor mij in elkaar gelast, omdat er destijds geen geld was voor een fietsje. Hij was enorm goed met zijn handen en laste zo wat losse fietsonderdelen de hij had gekregen van een ijzerboer in elkaar tot een heuse fiets voor mij. Ik was een gelukkig en dankbaar kind.
Ik ben verder eigenlijk letterlijk en figuurlijk fietsend door mijn leven gegaan. Ik heb zelfs geen auto. Ik doe alles op mijn fiets en ik fiets iedere dag op mijn professionele hometrainer voor medische redenen en conditie en fitheid.
Ik hou ontzettend van het gevoel wat fietsen mij geeft, al sinds mijn peuterjaren vond ik het geweldig dat ik een apparaat met mijn benen voort kon bewegen. Ik hou van het vrije gevoel, je hoeft niet zo erg veel rekening te houden met sturen, bedienen en regelen. Ik vind die vrijheid zo fantastisch, en het feit dat je overal met je fiets wel kunt komen. Professional wielrennen vind ik niets, daar ligt mijn interesse niet, maar het ‘ gewone ‘ fietsen, oh, ik hou ervan. Voor mij geldt “ een dag niet fietsen is een dag niet geleefd “
Naast dat het veel doet voor mijn lijf, doet het vooral ook veel voor mijn geest. Mentaal is fietsen namelijk meer gunstig dan we weten of denken. Daarom wil ik graag een artikel gaan schrijven over dit toch best onbekende feit.
( …lijkt mij wel best pijnlijk fietsen zo…..;) )
WAT DOET FIETSEN VOOR ONS BREIN ?
Natuurlijk kun je fietsen en mentale gezondheid goed rijmen door het onomstotelijke feit dat we meer om ons heen kunnen zien. We maken meer sociaal contact dan in een auto, we hebben alle vrijheid om alternatieve routes te nemen, we bepalen zelf of we snel of langzaam fietsen, we genieten op ons eigen manier van de omgeving, we snuiven de buitenlucht op…..allemaal erg fijne omstandigheden om een ontspannen brein te behouden. Maar er is meer. En dat heet DE FIETSFLOW. Dit is een onderzoek, wat is uitgevoerd door Gijke Keuning, van de Hogeschoool van de kunsten in Utrecht. Hij deed een experimenteel onderzoek naar FIETSVEERKRACHT, een soort FLOW van stress en spanningen uit het lichaam fietsen en het samenspel van lichaam en geest op de fiets.
Door te bewegen zorg je er automatisch voor, dat er meer bloed door je gehele lichaam, maar ook naar je hersenen stroomt. Dit zorgt weer voor een werking/ stimulans en ontwikkeling van onze hersenen. Daarom wordt er ook zo gehamerd op het feit, dat ouderen meer moeten, of moeten blijven bewegen, om zo lang mogelijk geestelijk goed in balans te blijven.
Maar ook bij jonge kinderen is beweging echt belangrijk, het draagt bij aan hun concentratievermogen, het leren van nieuwe dingen, de stimulatie van de creativiteit, en het bevordert zelfs het zelfvertrouwen. Bij volwassenen en ouderen geldt dat zeer regelmatig bewegen de cognitieve achteruitgang vermindert, en zelfs mogelijk kan voorkomen. Het is voor iedereen dus zo gek nog niet, om wat meer op de pedalen te trappen, zonder motorische aansturing. Want als ik het over fietsen heb, heb ik het uiteraard NIET over E bikes / Fat bikes en elektrische steppen .
Fietsen ( op een echte ouderwetse fiets die je zelf aandrijft dus ) heeft erg veel voordelen, en het kan altijd en overal.
DE E BIKE / FAT BIKE GEKTE…….
Naast dat de nieuwste trends op gebied van fietsen voor mij persoonlijk “ uit den boze ‘ zijn omdat ik liever mijn eigen kracht gebruik, hebben deze hippe bikes nog meer nadelen. Als je het nieuws afgelopen tijd hebt gevolgd, dan heb je vast gemerkt, dat er vrijwel dagelijks pittige ongelukken gebeuren met zowel fatbikes / als E bikes, maar ook met elektrische steppen. Het probleem lijkt mij persoonlijk bekeken, dat er nog geen echte goede regels zijn voor deze dingen. Daarnaast worden ze vaak opgevoerd ( meestal illegaal ) waardoor de gevaren nog groter worden, niet alleen voor de fietsers zelf, maar zeker ook voor iedereen om hen heen. Ik heb zelf onlangs nog ervaren, dat een ongeluk in een klein hoekje schuilt. Ik wilde mijn voordeur uit stappen om naar mijn fiets te lopen, toen ik op één haartje na bijna omver werd gereden door een tiener op een elektrische step, die met een snelheid waar Michael Schumacher jaloers op kon zijn, voorbij croste. De tiener keek eventjes kort en vluchtig om of ik nog overeind stond, en reed daarna vrolijk verder, mij trillend op mijn benen het nakijken gevend. Ik had uren nodig om weer een beetje tot mijzelf te komen, en dit voorval heeft nog een week lang geknaagd aan mij. Wat als…? Dat spookte dagenlang door mijn hoofd, ik had al mijn botten kunnen breken, de snelheid was intens hard.
Het deed mij meteen serieuzer kijken naar de ernst van dit alles. De tiener die mij bijna aanreed, droeg geen enkele bescherming. En hij leek het allemaal niet zo spannend te vinden om bijna iemand voor haar sokken te rijden. Het gaat vaak roekeloos, snoei-hard, en onbedachtzaam.
De vraag is, hoeveel doden en gewonden er nog moeten vallen, voordat er drastisch wordt ingegrepen. In 2022, toen de fat-bikes zo’n beetje in opkomst kwamen, werden er nog “ maar “ zeven ongelukken waardoor mensen op de SEH belandde. In 2023 liep dat in rap tempo op naar 53, en in de eerste vier maanden van 2024 stond de teller op 34. Het gaat voornamelijk om jongeren tussen de 10-14 jaar.
Tot nu ( 2024 ) mag de gashendel op een fatbike niet hoger gaan dan 6 km / per uur zonder te trappen. Komt het er dus boven, is dit strafbaar en is de boete €290 euro. Gaat iemand daarna opnieuw in de fout, dan wordt de fatbike in beslag genomen.
Het probleem steekt hem ook een beetje in het illegale opvoeren. Daar krijg je ook een fikse boete voor als je wordt gesnapt. Maar de pakkans ligt ontzettend laag. Daarnaast is het, geloof het of niet, NIET verplicht, om een helm te dragen. Tel daarbij op, dat je voor het besturen van een fatbike geen rijbewijs / kenteken nodig hebt en niet leeftijdsgebonden is, en je hebt een ware magneet voor jongeren. Een legale fatbike heeft een trapondersteuning tot 25 km / per uur. En de motor mag een vermogen hebben van maximaal 250 Watt.
Smaken verschillen. Ik vind het spuug-lelijke fietsen en mij dus zeker niet bellen, want mij krijg je never-nooit op zo’n ding. Maar jongeren lijken zo’n halve motorfiets zeer stoer en interessant te vinden. Als ik zelf rationeel denk, dan lijkt mij het ontzettend verstandig, om :
– een zeer strenge wet en regelgeving te zetten op het gebruik van fatbikes, maar ook elektrische steppen
– een helm dragen verplichten
– meer toezicht op straat
– een opleiding om op een fatbike / elektrische step te mogen rijden
– een leeftijdsgrens vanaf 18 jaar
Natuurlijk zijn dit enkel mijn eigen rationele ideeënvoor meer veiligheid, maar ik durf zomaar te wedden, dat jij het wellicht eens bent met deze regels. Ik verlang heel eerlijk gezegd heel stiekem terug naar de tijd, dat je als kind van fiets naar fiets groeide. En van fiets naar brommer, en van brommer naar auto. Ik begon met een driewielertje, daarna een fiets met zijwieltjes, daarna een “ grote meid “ fiets zonder zijwieltjes, tot een opoe-fiets, die in de tijd dat ik opgroeide razend populair was. Ik zie nu jonge kinderen van nog geen 10 al op elektrische steppen gevaarlijk voorbij crossen alsof ze op een racecircuit bezig zijn. Ik zie iedere dag jongeren naar school rijden op fat bikes, zelf nauwelijks nog trappend. Ik ging vroeger iedere dag op mijn fietsje naar school, wat aardig lang trappen was. Ik vond het als kind heerlijk, ik geniet er nog steeds van als senior.
De E bike…..Eerder in 2019 schreef ik daar al een artikel over, die destijds enorm veel stof deed opwaaien. KLIK HIER
Ik denk er, nu bijna zes jaar later, nog steeds hetzelfde over. Ik ben zeker niet TEGEN , als het voor veel mensen betekent dat zij zich kunnen vervoeren, denk aan mensen met diverse aandoeningen. Daar zijn E bikes zeker zeer gunstig voor. Maar ik blijf bij het standpunt, dat als je een gezond stel benen hebt, je je eigen spieren nog gewoon zou moeten gebruiken. Ik wordt regelmatig uitgelachen als ik een steile brug op moet fietsen, en uit mijn zadel moet komen terwijl de E bikers langs mij heen scheuren. Maar ik lach in mijzelf om hen. Want ik ben dankbaar voor mijn spieren, dat ze zo hard voor mij werken. En ik lach het hardst, want ik hou ook enorm veel geld over, die hippe fietsen zijn naast peperduur ook in onderhoud idioot duur. En er schijnen ook regelmatig wat ongelukjes te gebeuren met ontplofte accu’s. Daarnaast kost het een godsvermogen om je hippe fiets te verzekeren. Tja……
Ik hoop zelf nog ontzettend lang op mijn “ eigen motor “ te mogen en kunnen fietsen.
Ik heb echte fietsbenen ontwikkeld, en heb dan ook geen grammetje vet op mijn benen. Het is allemaal spieren. Ik voel mij gezegend. en mijn benen zijn er beresterk van geworden. Dit zijn ook weer pluspunten. Natuurlijk zijn daar de uitzonderingen, wat ik ook IN DIT ARTIKEL aanhaal. Maar daarbuiten gelaten zien we nu vooral, dat deze fietsen onder kern-gezonde jongeren enorm hip, cool, stoer en populair is. Er wordt nauwelijks tot nooit zelf getrapt, de benen zitten vaak nonchalant op zij spannen van de fiets te rusten. Ik zag zelfs ooit een tiener voorbij racen, die in een soort kleermakerszit op zijn fatbike zat.
Dit stimuleert jongeren nu ook niet bepaald, om meer te gaan bewegen. Waar ik vroeger groeide van fiets naar fiets, groeien de generaties van nu van elektrische step naar elektrische fiets waar zij zelf geen enkele spier voor hoeven te verreken. Ik weet niet, of dit nu echt zo’n goede vooruitgang is, en dan laat ik de vreselijke ongevallen er nog buiten beschouwd. Eerder las je, wat fietsen kan betekenen voor ons lichaam maar ook voor ons brein. Daar komen de jongeren van nu niet meer aan toe, ze bewegen nauwelijks nog op zo’n fatbike.
DE OVERHEID GRIJPT IN ??
Het is nu eind september 2024 als ik dit artikel schrijf, en ik zie op dit moment overal in bus hokjes bovenstaande posters hangen. Het lijkt er wel op, dat er iets van beweging is, vanuit de overheid, om het gigantische probleem aan te pakken. Op de posters worden jongeren afgebeeld die ongelukken hebben gemaakt met hun e-bikes / fatbikes en elektrische steppen, en staan erbij met een lange boete of bon. Ik vind het bespottelijk, onzinnig en idioot, wie heeft DIT bedacht ? Alsof er maar één jongere daarvan onder de indruk van raakt….ze crossen het net zo vrolijk voorbij als alle andere bushokjes vol reclamezuilen. Het slaat echt nergens op. Het is afkomstig van de rijksoverheid ( KLIK HIER ) die op hun manier graag wil vertellen wat hun regeltjes zijn, en dat het gevaarlijk is. Maar wat hebben we eraan ? Ik zie de jongeren niet opeens braaf trappen, braaf een helm dragen of netjes op fietspaden rijden. Sterker, ik wordt voor mijn sokken gereden. Zo’n campagne is vast goed bedoeld, maar het zal niet veel zoden aan de dijk zetten.
Wat mij betreft zouden mijn voorstellen om dit aan te pakken iets zinvoller zijn. Maar ja, ik ben maar ik….🤷♀️
Waar ik persoonlijk erg blij van kan worden zijn kinderen die nog steeds zoveel plezier hebben van het rijden op hun driewielertje. Maar hoe gaat het verder ? Vast niet met een eerste kinderfietsje, wie weet wat er komende jaren nog voor ellende de weg en in het verkeer terechtkomt, wat overigens ook steeds drukker en drukker wordt. Ik zie het somber in, als er niet ONTZETTEND SNEL iets aan deze trends gedaan wordt…in elk geval veel doden en gewonden, dat staat vast.
Hier ook een “bio” fietser zoals ik mezelf altijd noem. Als men vraagt of mijn fiets elektrisch wordt ondersteund zeg ik altijd; ik rij op biobrandstof……aardappelen en brood😂
Hoi, hartgrondig mee eens, als zo een ‘biker’ een aanrijding veroorzaakt, heeft hij/zij hopelijk de netheid om zich te melden of bekend te maken om de gevolgen af te wikkelen. Denk aan letselschade, die kunnen enorm zijn!! Ouders die hun kinderen op zo’n ding laten deelnemen moeten zichzelf eens goed realiseren. Maar veelal worden die door bepaald soort jeugd bereden waarbij de ouders het opvoeden aan de straat overlaten! En dat is dan wederom een groot probleem in dit land.