….waarom je iedere dag RODE paprika zou moeten eten…..

Ik mag, op mijn bijna 52 ste jaar, niet mopperen over de conditie van mijn huid. Het zit nog aardig in de plooi en op de gebieden rondom mijn ogen na heb ik nog geen last van de gevreesde rimpels. Dat heb ik te danken aan verschillende factoren. Mijn eet en leefstijl, de genen,  het feit dat ik niet rook, en geen alcohol drink( en dit ook nooit heb gedaan ) , weinig in de zon ( vanwege een lichte zonneallergie ) en de uiterlijke verzorging van mijn huid. De juiste producten gebruiken heeft mij echt heel erg veel winst opgeleverd. Maar natuurlijk komt het grootste deel voort uit wat ik IN mijn lijf stop, en hoe ik mijn lichaam onderhou ( bewegen) en hoe ik met mijn lijf omspring.

Ik ben van nature een heel erg nuchter persoon, die niet zo snel onder de indruk is van een smeerseltje waar wonderbaarlijke effecten aan zijn gekoppeld, of een poedertje die je huid opeens weer zo strak kan trekken alsof je twintig jaar terug in de tijd stapt. Zolang ik dit niet echt letterlijk en figuurlijk zonder de hulp van een plastisch chirurg of andere cosmetische ingrepen aangetoond zie, hou ik het bij mijn eigen visies. En die zijn gebaseerd op 100% puur, natuurlijk en intact.
Alhoewel ik voor 98% veganistisch leef ( en dat al bijna 35 jaar) zorg ik ervoor dat ik qua voedingsstoffen niets tekort kom. Ik heb uiteraard het voordeel dat dit ook mijn werkgebied is, maar ook toen ik nog niet studeerde was ik daar al serieus mee bezig. Ik wist instinctief als klein meisje al, dat ik veel meer uit een appel of peer haalde, dan uit een frikadel. Ik herinner mij, dat ik voeger een Turks vriendinnetje had die bij mij in de straat woonde. Mijn moeder bakte iedere vrijdag patat met frikadellen, en ik weet nog goed, dat ik mijn frikadel altijd om wisselde voor een mega grote peer met dat Turkse meisje die stiekempjes op haar beurt genoot van mijn frikadel ūüėĀ
Al vroeg zat het er bij mij in, dat ik alles uit de natuur lekker vond. Als kind plukten we ( mijn vader + broer) emmers vol bramen, pruimen, appels en peren op ons jaarlijkse vakantieadres in Asten ( Noord Brabant) die we met smaak opaten. Ik vond het geweldig.
Tot de dag van vandaag heb ik deze liefde nog steeds. Zeker nu ik ook weet hoe waardevol deze juweeltjes uit de natuur zijn voor ons. Ik eet iedere dag kilo’s verse groente. Ik vind het allemaal ontzettend lekker. Ik wordt er blij van.
Ik eet ook iedere dag RODE PAPRIKA. Niet alleen omdat ik dir gewoonweg ON-WIJS lekker vind om als snack tussendoor te eten, maar vooral omdat ik merk, dat het goede dingen doet voor mijn huidconditie. Terwijl de potten collageen op dit moment van schrijven THE BIG HOT THING is en dit niet is aan te slepen overal, zweer ik voorlopig nog bij mijn manieren om mijn huid in een meest goede conditie te houden. Vooral vitamine C is erg belangrijk voor een goede huidconditie, en daarom schrijf ik dit artikel specifiek over de RODE paprika. Want wist jij, dat de rode paprika’s uit hun vel barsten van de vitamine C?

DE RODE PAPRIKA

Paprika‚Äôs zijn gezond. Dat weten we. Maar waarom is zo specifiek de RODE paprika zo ontzettend gezond te noemen?¬†Een paprika is meer dan zomaar gezond. Als we van een superfood mogen spreken dan mogen we paprika‚Äôs daar zeer zeker onder plaatsen. Het is extreem rijk aan talloze vitaminen, mineralen en vezels. Het bevat geen vet, en geen cholesterol, wat het tot een fijne gezonde snack tussendoor maakt op ieder moment van de dag. Het bestaat voor 90% uit water. De lijst aan gezonde stoffen in een paprika is erg lang en van dit soort lange lijstjes word ik altijd een stuk vrolijker dan de ingredi√ęnten tabellen op verpakkingen ūüôā Waar paprika‚Äôs bijna van uit hun vrolijke jasjes springen is¬†vitamine C.¬†Sterker: van de meest gegeten groenten in Nederland bevatten paprika‚Äôs de meeste vitamine C. Een imposant lijstje:
Hoeveelheid vitamine C in groente en fruit
Product                                                                                              Vitamine C in mg
Paprika ( rood,rauw)                                                                                150
Zwarte bessen                                                                                             150
Spruiten ( rauw)                                                                                        150
Paprika, oranje ( rauw)                                                                           133
Paprika, geel ( rauw en gekookt)                                                         111
Paprika, groen ( rauw)                                                                             70
Paprika, rood ( gekookt)                                                                          119
Spruiten, ( gekookt)                                                                                  132
Kiwi                                                                                                                 79
Sinaasappel                                                                                                 51
Aardbei                                                                                                         60
( bron: Nevo-online )
Zoals je kunt zien zijn vooral de rode paprika’s erg rijk aan vitamine C. Eet dus voortaan voor wat extra vitamine C rode paprika, deze bevatten veel meer vitamine C dan sinaasappels, waarvan nog altijd wordt gedacht dat deze bomvol vitamine C  zitten. Naast vitamine C hebben paprika’s nog veel meer in hun jasje:
  • Vitamine A
  • Vitamine B2
  • Vitamine B5
  • Vitamine B6
  • Vitamine B11
  • Vitamine E
  • Vitamine K
  • Thiamine
  • Anti oxidanten
  • Mineralen
  • Fytonutri√ęnten
  • Vezels
Zoete puntpaprika‚Äôs zijn bijzonder rijk aan foliumzuur. Ook zijn ze erg rijk aan vezels, wat zorgt voor een gunstige darmwerking. Het vel van paprika is wat moeilijker te verteren en dit kan, vooral bij mensen met wat overgevoeligheid, wat klachten opleveren. Heb je klachten, verwijder dan het vel . Goed, maar waarom dan¬†specifiek kiezen voor de RODE paprika? Dat heeft dus met het aantal VITAMINE C te maken. Zoals je in het rijtje hierboven kunt zien springt de rode paprika niet alleen boven vele andere groenten en fruit uit qua vitamine C, maar ook boven hun gele / oranje / groene broers en zussen. Maar rode paprika‚Äôs zijn ook nog eens rijker bedeeld met caroteno√Įden en lycopeen. Wist je overigens, dat hoe langer de rode paprika rijpt, hoe meer vitamine C de paprika‚Äôs bevatten? Hoe meer ze gaan glimmen, en hoe helderder en dieper de rode kleur wordt, hoe meer vitamine C de paprika krijgt.. Sommige wetenschappelijke studies tonen dat dit rijpingsproces na de aanschaf datum gewoon doorgaat. Als je rode paprika‚Äôs dus zo‚Äôn tien dagen liggen zijn ze alleen maar rijker geworden aan vitamine C.
Vitamine C heeft een zeer belangrijke functie in ons lichaam. Je kunt alles over vitamine C lezen, door HIER te klikken. Als het op onze huid aankomt is vitamine C onmisbaar. Vitamine C helpt bij de aanmaak van collageen in het lichaam, dit is het eiwit wat onze huid strak houdt en elastisch en soepel houdt. Daarnaast bevat het vele antioxidanten, ook niet bepaald misbaar voor een goede huidconditie. Rode paprika‚Äôs kunnen ook een zeer positieve invloed hebben op ons lichaamsgewicht. Deze STUDIE uit 2018 toonde , dat het eten van rode paprika‚Äôs gunstige effecten had op proefpersonen met overgewicht.¬†Conclusies: Inname van paprika-xanthofylen gedurende 12 weken verminderde significant het buikvetgebied en BMI bij gezonde vrijwilligers met overgewicht zonder nadelige effecten te veroorzaken. Deze bevindingen suggereren dat paprika-xanthofyl een veilig voedselingredi√ęnt is dat het lipidenmetabolisme verbetert en buikvet vermindert. Rode paprika is rijk aan vezels. Dit is echt heel erg prettig voor onze darmen en onze stoelgang.
Rode paprika is erg rijk aan lycopeen. Dit komt voort uit de caroteno√Įden , een b√©ta caroteen. Deze stof komt voornamelijk voor in rode groenten, zoals tomaten. De stof heeft een behoorlijk rijtje wetenschappelijk aangetoonde voordelen voor ons lichaam. Het werkt stimulerend op de bloedsomloop, geeft mogelijk bescherming tegen beroertes en verlaagt de cholesterol. Het gaat om een bioactieve stof die voornamelijk erg veel voorkomt in tomaten, maar de rode paprika is ook niet bepaald slecht bedeeld met deze stof.

WELKE RODE PAPRIKA?

Het maakt niets uit welke soort rode paprika je kiest, alle RODE paprika’s bevatten dezelfde voedingsstoffen. Dus of het nu gaat om een gewone ronde paprika of een punt paprika, het maakt niets uit. Wat WEL echt enorm veel uitmaakt is je keuze voor BIOLOGISCHE varianten. Al is het nog zo verleidelijk om een paar paprika’s in een weekaanbieding te kopen in de supermarkt, kies liefst voor biologische varianten. In de reguliere landbouw is paprika een zeer grote gifgroente,wat wil zeggen dat paprika’s behoren tot de groenten waar de meeste bestrijdingsmiddelen voor worden gebruikt.  Paprika’s behoren tot de familie van de nachtschade-achtogen. Er zijn veel mensen die voedingsmiddelen afkomstig van deze familie niet of nauwelijks kunnen verdragen. Paprika is dus niet voor iedereen erg geschikt.

RAUW ETEN

Rode paprika kun je uiteraard overal in verwerken. Maar wil je echt profiteren van vooral de vitamine C, eet ze dan alleen rauw. Verhitting vermindert de vitamine C aanzienlijk en dat is echt zonde. Ook grillen en stomen vermindert dus de hoeveelheden vitamine C aanzienlijk. Rauw kun je ze ontzettend veelzijdig eten. Ik eet iedere dag een puntpaprika, waar ik steeds tussendoor wat happen vanaf haal en in de koelkast leg. Of ik eet het in √©√©n keer op. Ik snij het ook wel eens in reepjes en verwerk het door mijn salade. Ik maak voor mezelf ook vaak een kommetje ‚Äú snack-voer‚ÄĚ zoals ik het zelf noem, om bij de PC op te knabbelen als ik aan het werk ben. Ik gebruik het ook wel eens in reepjes gesneden om ergens in te dippen, zoals een homemade spread. Verrukkelijk. Kortom: eet ze liefst altijd RAUW.

WAAR KOOP JE BIOLOGISCHE RODE PAPRIKA’S?

Tegenwoordig bieden de meeste supermarkten aardig wat biologische alternatieven aan in groente en fruit. Ik koop mijn rode bio-punt-paprika‚Äôs altijd bij de LIDL. Daar zijn ze echt van een heel fijne kwaliteit, kosten niet erg veel ( ‚ā¨ 1,99 per twee ) en ze komen uit Nederland. Maar hou zeker ook de week-aanbiedingen in de gaten van jouw plaatselijke bio-supermarkten en winkels, want rode paprika‚Äôs zijn daar ook vrij regelmatig in de aanbieding. EKO PLAZA geeft bijvoorbeeld regelmatig leuke kortingen. Als er weer zo‚Äôn aanbieding is ergens in mijn buurt, koop ik meteen veel in. Paprila‚Äôs kun je namelijk op een koele donkere plek zeker 8-10 dagen bewaren. Zorg ervoor, dat ze niet TE koud liggen. Ze gedijen niet zo goed op kou, bewaar ze dus NIET IN DE KOELKAST. Ik doe dat meestal wel als ik over de dag een paprika opsnoep, maar eigenlijk houden ze er niet zo van. Je kunt rauwe paprika invriezen, maar het wordt er absoluut niet lekkerder op. Na het ontdooien worden ze papperig en verliezen ze erg veel smaak. Beter van niet dus. ¬†Ik bewaar mijn paprika voorraden in een gevoerde rieten mand in mijn keuken. Dit biedt een goede donkere omgeving. Als het buiten niet al te warm is, bewaar ik ze gewoon in mijn keukentje, zijn de temperaturen hoger dan 15*C, dan bewaar ik ze liever in mijn kelderbox, waar het mega donker en koel is.
RESUMEREND:
* eet liefst iedere dag tenminste een rauwe rode punt-paprika of een halve gewone rode paprika om je huidconditie te verbeteren
* eet liefst alleen RAUWE RODE paprika’s
* kies liefst voor BIOLOGISCHE varianten. 

4 Reacties op “….waarom je iedere dag RODE paprika zou moeten eten…..

  1. Geen last van de gevreesde rimpels??? Nou, ik zie er toch genoeg in je gezicht en handen hoor.

    • Ik zeg dan nergens dat ik rimpelloos ben. En ik vind ze prima, ik voel mij gezegend dat ik mag leven. En ouder MAG worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *