Witlof

IMG_4787

Ik ben er niet dol op, maar zo nu en dan een paar stronkjes rauw door een puree is best lekker. Witlof, of witloof, is een vrij populaire groente in Nederland en België, Voornamelijk omdat hij zo veelzijdig is. Wat is witlof eigenlijk? En hoe gezond is het? 

IMG_4789

WAT IS WITLOF?

Witlof, ook wel witloof, Brussels loof, of grondwitloof genoemd, is een bladgroente die in het donker wordt gekweekt. In daglicht worden de kroppen groen door chlorofyl-vorming. De kroppen worden afgesneden en zo verkocht. Witlof behoort, net als de roodlof en de andijvie, tot  de cichorei-machtigen.
IMG_4786
Witlof is tweejarig. In het eerste jaar worden de wortelen geteeld. Deze worden in Mei gezaaid. In de herfst worden de wortelen geoogst. Daarna gaan de wortelen weer nieuw blad vormen , de witlof. Dit proces wordt “ de trek” genoemd. Tegenwoordig wordt de witlof het gehele jaar door “ getrokken”. Wortels die zijn geoogst in September worden direct opgezet. De wortelen die in Oktober en November worden geoogst worden gekoeld bewaard. Voor de zeer verlate trek worden de wortelen in ijs bewaard. Daarna worden ze in een donkere ruimte geplaatst.
Een stronk weegt gemiddeld zo’n 75 gram, schoon getrokken weegt het zo’n 60 gram.

IMG_4783

DE VELE GEZONDE VOORDELEN

Witlof is zo’n typische groente waarvan we niet weten HOE GEZOND hij is. Het bevat aardig wat vitamine C, foliumzuur, en kalium. Maar het bevat  bijzonder veel bitterstoffen ( wat kenmerkend is in de smaak) Deze bitterstoffen komen voornamelijk voor in witlof:
* sesquiterpeen
* lactone
* lactucopicrine
Bitterstoffen bevorderen de uitscheiding van maagzuur en gal. Dit werkt op zijn beurt weer erg positief in op de algehele spijsvertering. Bitterstoffen werken vooral ook erg ondersteunend op de lever. Volgens diverse wetenschappers gaat witlof parasieten in het spijsverteringskanaal tegen. Witlof is ook rijk aan inuline,wat een goede voedingsbron is voor goede darmbacteriën.
Bittere witlof komt helaas steeds minder vaak voor. We wensen liever minder bittere witlof en dit betekent dat er minder bittere witloof wordt gekweekt., Dit is jammer omdat dit erg veel van de gezonde voordelen wegneemt. In de biowinkels kun je soms nog wel echt bittere witlof vinden. Hoe bitterder de witloof, hoe gezonder.
Witlof bestaat voor 95% uit water. Het bevat geen suikers en nauwelijks vet, en het is een ontzettend laag calorische groente ( 12 kcal per 100 gram) wat het een uitstekende gast maakt in een dagelijks gezond eetpatroon. Het bevat vrij veel vezels.
IMG_4784

KOPEN, BEWAREN

De groente is tegenwoordig het gehele jaar door verkrijgbaar. De witlof komt afwisselend uit Nederland, Spanje, België en Italië, Een verse stronk moet er fris uitzien, en geen verlepte, of verrimpelde bladeren hebben. Dit betekent dat de witlof is uitgedroogd. Het mag geen bruine plekken hebben en het moet fris ruiken. Bewaar witlof los in de groentelade in de koelkast. Daar  blijft het ongeveer 10 dagen goed.
Je kunt alles eten van de stronk, ook het “ kontje’ is eetbaar. Daarin zitten zelfs de meeste bitterstoffen. Snij dit er dan ook nooit af.
IMG_4785

WAT KUN JE MET WITLOF?

Witlof kan zowel rauw als verhit gegeten worden. Rauw is de groente prima te verwerken in een salade. Zorg voor wat begeleidende zoete smaken zodat het bittere niet teveel overheerst. Denk aan geraspte wortel, appel, rozijnen, gedroogde cranberries of een dressing gemaakt van zacht zomerfruit. . Gegaarde witlof kennen we vooral van de klassieke ovenschotel met ham en kaas. Maar wist je dat witlof ook goed combineert met andere (zachte) kazen en bijvoorbeeld noten? Witlof leent zich ook uitstekend om te wokken en smaakt lekker naast zoete aardappel.
SAM_5506-1200x800
Maak bijvoorbeeld eens deze heerlijke vegetarische witlofschotel!  KLIK HIER VOOR HET RECEPT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *