YFOOD ” this is food ” drinkmaaltijd……is het echt voedsel????

Om een beetje op de hoogte te blijven van de meest actuele stand van zaken op gebied van voeding, gezondheid en verzorging, speur ik dagelijks veel supermarkten en andere winkels door op zoek naar nieuwe producten en ontwikkelingen. Maar ook kijk ik veel YOU TUBE video’s, waar vele “ YOU TUBERS “ dagelijks filmpjes plaatsen, al dan niet betaald en gesponsord. YT is het nieuwe reclame platform geworden , ik noem al die YT-bers dan ook de nieuwe Loekie-de-leeuwtjes, Ik vind het jammer, want eigenlijk zitten we naar ongegeneerde verkapte reclame filmpjes te kijken waar de mensen grif voor betaald krijgen en er zelfs vet van kunnen leven. Het komt maar zelden voor dat je een oprechte YT-ber bekijkt die in alle eigen eerlijkheid een product beoordeelt. Het is altijd meer een voorbereid reclame praatje wat zij ophangen, om vervolgens lyrisch enthousiast te zijn over het desbetreffende merk / product. Het meest ironische vind ik altijd dat vaak een week later zo’n YT-ber een soortgelijk product van een ander merk aansmeert en er nét zo enthousiast over doet als het product wat de week ervoor nog de hemel in werd geprezen. Vooral de beauty YT-bers hebben daar een flink houtje van.

 

Is dat erg ? Nee tuurlijk niet. Want als consument mag je nog altijd zelf bepalen of je dit bekijkt of niet, en of je je graag laat influencen of niet. Iets zelf uitzoeken lijkt voor de meeste consumenten een brug te ver en hoe fijn is het dan , dat een ander jou zegt dat product van merk A of B top is en geweldig ? Mensen zijn volgers geworden. Dat heb ik zeker afgelopen jaren gemerkt. Als iemand bijvoorbeeld onder mijn post over de BOODY underwear zegt dat het ondergoed bij haar man niet fijn zat, dan volgt de rest met “ ooh! Nou, dan koop ik dit ook maar niet “
Het is allang geen persoonlijk of kritisch oogpunt meer , dat koopgedrag van ons. We laten het graag bepalen door anderen, soms zonder dat we dat zelf in de gaten hebben.
Daarom zijn al die YT-bers zo mega populair. Ze zijn net als jij en ik, vloggen over hun leven en geven ons dat “ jij en ik” gevoel. Als daar dan stiekem veel reclame doorheen wordt geregen, zul jij het zo aannemen van de vlogger of vlagster en voordat je het zelf weet heb jij het product al afgerekend.
Ik vind deze materie enorm fascinerend en volg daarom ook aardig wat YT-bers, bekende en minder bekende. Ik blijf het een bijzonder fenomeen vinden, hoe dit op ons lijkt te werken. De reclamewereld heeft zich dan ook verplaatst naar al dit soort social media platforms, want DAAR zit nu immers al het geld. De tijd dat er van alles uit de kast getrokken moest worden om een reclame spot op te nemen en op te laten vallen, is verleden tijd. You Tube is waar het grote publiek zit.
En dat heeft de voedsel / levensmiddelen / cosmetica-industrie ook erg goed begrepen, Fabrikanten steken het meeste geld in het betalen van gesponsorde dealtjes met YT-bers, die hun verhaaltje doen. Grote namen als Enzo Knol en Marcha van Beautygloss verdienen miljoenen per jaar aan dit soort lucratieve dealtjes, de fabrikant is bereid diep in de buidel te tasten voor een paar minuten beeld. Hoe groter de naamsbekendheid, hoe meer opdrachten je binnen harkt.
Je kunt hier bewondering voor hebben en op een zeker niveau heb ik zeker veel bewondering voor deze bekende succes-machines op YT. Het is toch best een prestatie om zo enorm succesvol te worden. Maar de andere kant vind ik de schijnvertoningen. De meeste producten worden IN OPDRACHT getoond, gepresenteerd en vol enthousiasme gebracht, zonder dat de persoon zelf er enige zelf-interesse in heeft of dit zelf gebruikt / gaat gebruiken. Ook ik heb zelf een aantal van dit soort bekende YT-bers benaderd en hen wat van SUIT MATTERS opgestuurd. Ze laten het je met alle plezier wel toesturen, om er vervolgens helemaal niets mee te doen. Zij hebben de buit binnen, want als er niks wordt neer gelapt voor een paar minuten beeld, dan is het voor zo’n YT-ber niet interssant. Wel leuk “ voor-de-heb” want onthoud, dat ik één van de honderden ben die dit soort mensen producten toestuurt. Het is allemaal niet oprecht,  veel vloggers hengelen op deze manier  spulletjes voor niks binnen. Daarnaast zijn er onwijs veel fabrikanten die dit echt op eigen initiatief toesturen in de hoop dat zo’n influencer het oppikt en er aandacht aan schenkt. Ook ik krijg nog steeds zo nu en dan opeens een pakje binnen waarvan ik de afzender niet ken of nooit heb gesproken. Ze sturen het je gewoon brutaal toe in de hoop dat ik er dan wat mee ga doen. Het is een wat rare wereld geworden.
Terug naar de YT-bers die ik volg. Wat ik vaak zie, is dat een paar YT-bers die ik volg op hetzelfde moment een leuke deal sluiten met een bepaald merk / product. Zo’n merk is dan op dat moment waarschijnlijk flink aan het lobbyen met zijn product. En sluit dealtjes met verschillende YT-bers die een beetje lekker in de markt liggen wat betreft hun doelgroep. Soms is het wat lachwekkend, als je opeens een make up vlogger een maaltijdvervanger ziet aansmeren aan haar kijkers. Soms maakt het iemand totaal niets uit WAT het is, als er een deal valt te sluiten dan lijkt alles wel te kunnen.
Vaak zijn het producten waar ik als meukvrij-aanhanger niets mee kan. Crèmes die vol zitten met chemische en synthetische ellende, voeding die vol zitten met suikers , transvetten en andere meuk, alles wordt echter met heel veel enthousiasme aangeprezen. Er wordt nooit echt inhoudelijk in gegaan op wat er nu echt inzit. Want….9/10 YT-bers hebben daar ook totaal geen verstand van. Ik kan vaak tenenkrommend kijken naar de mensen die maar wat onzin uitkramen zonder te weten WAAR ze het over hebben. Ik zag bijvoorbeeld ooit iemand een veganistisch toetje aanprijzen waar noten in zaten verwerkt terwijl de vlogster zelf hard riep dat het geen noten bevat en geen andere “ nasty’s “ terwijl het toetje bijna uit suiker bestond. Dit zijn , vind ik, best serieus gevaarlijke zaken. Meer dan hen er dan op wijzen kan ik niet, maar dat zal ik dan ook zeker niet laten.
Onlangs zag ik weer opvallend veel één zelfde merk / product bij de vele YT-bers voorbijkomen, met kortingscodes om het via hun affiliatie -linkjes te kunnen bestellen. Het ging om een maaltijdvervanger, genaamd YFOOD. Deze maaltijdvervanger is afkomstig uit Duitsland en probeert de Nederlandse markt via dit soort influence-platformen te veroveren. Ook kun je het product nu kopen bij de AH. Het maakte mij in elk geval best nieuwsgierig, en ik ben dan ook op zoek gegaan naar een flesje. Ik vond een flesje bij de AH , en moest € 3,69 aftikken voor 500 ml. WAY YO ? 😕 Zit er bladgoud in ?
THIS IS FOOD is de slogan. Ook wel “ dit is voedsel “ Het gaat om een drinkbare/ vloeibare maaltijdvervanger, die in verschillende smaken verkrijgbaar zijn.
Het gaat om een complete drink maaltijd-vervanger, waaraan 26 synthetische vitamine en mineralen zijn toegevoegd. Het eiwitgehalte is ook opgekrikt met extra melk-eiwitten en er zijn extra vezels toegevoegd. De drank is geschikt voor mensen die graag geen gluten / lactose en toegevoegde suikers willen gebruiken. Ook over de verpakking ( de fles ) is nagedacht, deze is klimaatneutraal gemaakt en 100% recyclebaar.
De fles kun je ongeopend buiten de koelkast bewaren. Ik vond deze producten bij de AH dan ook gewoon in het schap naast alle andere afslank-producten. De drank is UHT behandeld wat wil zeggen dat het buiten de koelkast ongeopend bewaard kan blijven. Zodra de fles is geopend wordt wel geadviseerd deze koel te bewaren en binnen 24 uur te consumeren. De fabrikant zegt dat dit drankje ( 500 ml ) jou zeker 3-5 uur een vol gevoel geeft. En dat het de honger stilt.
De drank bestaat in basis uit halfvolle melk. Daaraan zijn melk-eiwitten toegevoegd voor extra proteïne , plantaardige oliën als koolzaad en zonnebloem-olie, kokosmelk, een industrieel geschikt gemaakte glutenvrije haver-vezel voor de extra vezels te mogen claimen, een oplosbare maïsvezel, rijstzetmeel, en de 26 synthetische vitamine en mineralen als vitaminen A,C,D,K,B1,B3,B5,B6, maar ook foliumzuur en biotine. Er is in mijn geval cacaopoeder toegevoegd om de drank een chocoladesmaak-beleving te geven, en er zijn kunstmatige zoetstoffen toegevoegd. ( acesulfaam-K, Sucralose . KLIK HIER voor meer achtergrond info ) Om het allemaal verkoopbaar te houden zijn er tot slot een emmertje aan stabilisatoren toegevoegd. Ook zijn er natuurlijke aroma’s toegevoegd en kleurstoffen als carrogeen. Om de boel lekker zoet te maken zijn er twee alias-suikers toegevoegd : lactose ( melksuiker ) en maltodextrine. Zowel maltodextrine als lactose zijn niet erg sterk in zoetkracht, maar dit wordt in dit kunstmatige drankje gedragen door de kunstmatige zoetstoffen.
Als we naar de voedingswaarden kijken, zien we dat er behoorlijk wat suikers ( 22 gram / 500 ml )  aanwezig zijn en aardig wat verzadigde vetzuren ( 1,5 gram melkvet )  Ook schrok ik best van het zout-gehalte in deze drinkmaaltijd ( 13% van de totale inhoud ) De verpakking is bedoeld voor één portie, dus wordt verondersteld dat de consument het hele flesje van 500 ml in één keer achterover moet slaan om er waarschijnlijk een vol gevoel aan over te houden. Iets wat mij gezien de volumes in / van de ingrediënten meer dan logisch lijkt. Melkeiwitten en ook oliën zijn ontzettend verzadigend, zeker als je dit combineert met vezels. Daar ga je propvol van zitten. Om dit te testen, heb ik voor dit artikel het flesje helemaal leeg gedronken.

DE SMAAK, DE TEXTUUR, EN MIJN OORDEEL

Okay, daar gaan we dan. De geur valt mij niets tegen, het ruikt naar chocomel, ook de kleur en textuur lijkt op die van een zeer romige dikke lobbige chocomel. Aanvankelijk had ik , als echte chocolade-o-holic, dan ook geen moeite om de eerste milliliters achterover te slaan , de smaak is echt heerlijk, maar na drie kwart van het flesje voelde ik hem behoorlijk zitten in mijn maag. Het voelde voor mij niet heel erg aangenaam en ik heb de laatste milliliters er echt in moeten gieten. Ik had het gevoel dat ik enorm opblies. Dit gevoel vond ik echt zeer vervelend, ik kon mijn ei niet kwijt en ik voelde mij ook echt niet lekker. Pas na twee uur begon dat volle, vervelende opgeblazen gevoel iets af te nemen. Mijn buikomvang was ook gestegen. Het is niet zo, dat mijn darmen geen vezels gewend zijn, ik eet al jaren iedere dag tenminste anderhalve kilo verse groente, daarnaast eet ik ook vrij veel havermout. Ook geniet ik dagelijks van mijn bio/dynamische kwark + yoghurt. Dus ook de eiwitten zouden voor mijn darmen geen probleem hoeven zijn. Maar deze meuk gaf mij echt een opgeblazen buikje. Ik had inderdaad urenlang geen honger, maar een prettig gevoel gaf het mij niet. Ik kreeg echt het gevoel wat ik zo’n beetje verwachtte: … het VULT, maar echt voeden? Natuurlijk zitten er meer dan voldoende vitaminen / mineralen./ eiwitten en vezels in, dat heeft Yfood erg goed in elkaar geknutseld. Maar of het allemaal nu zo gezond is voor je lijf en darmen…….😕….
Ik hou het liever bij ECHT intact voedsel. Voedsel waar ik op moet kauwen, zodat ik ook mijn speeksel gebruik waar het voor is bedoeld.
In mijn beleving kan deze meuk nooit echt goed zijn en doen voor je lichaam, als mijn lichaam er al zo heftig op reageert.
Mijn eindoordeel is dan ook, dat wij dit spul helemaal niet nodig hebben. Ook niet als je even lekker snel wat kilo’s kwijt wilt of als je “ te weinig tijd “ hebt om ECHT en GOED voedsel te bereiden. Velen klagen over te weinig tijd, want zij werken bijvoorbeeld 12 uur per dag of zijn erg druk met werk en gezin draaiende te houden. Maar ik zeg altijd dat je 24 uur per dag KRIJGT en die jij ZELF mag uitbesteden aan wat jij wilt. Als voeding niet je prioriteit is, is dat je goed recht maar mopper dan ook nooit als je lichaam opeens gaat haperen, in welke vorm ook. Want dat heb je echt voor een zeer groot deel zelf in de hand. Hoe jij met je eigen lijf omgaat. Dit soort drankjes zijn in mijn beleving geen oplossing om je lichaam te voorzien van alle noodzakelijke voedingsstoffen. Het zit vaak vol gepropt met stoffen waar je lijf niets mee kan. Kies voor ECHT voedsel, INTACT voedsel en neemt de tijd voor je voeding. Als je wat gaat mankeren kan het wel eens te laat zijn om DAN PAS de realisatie te krijgen hoe ontzettend belangrijk VOEDEND VOEDSEL is.
De slogan van Yfood ( this is food) vind ik persoonlijk dan ook volslagen onterecht, want dit is geen echt voedsel. Het is een bij elkaar geplette zooi waar zich wat knappe koppen over hebben gebogen om een uitgebalanceerd synthetisch goedje te produceren. Bovendien best duur betaald als je het naar de inhoudelijke ingrediënten toetrekt.
Wat ik zelf het meest storend vind, is dat dit merk zich lijkt te richten op het jongere publiek. Ik zie YT-bers dit aanprijzen die in de leeftijd tussen 20-30 jaar liggen, en ook hun kijkers liggen in deze zelfde leeftijdsklasse.  Om al zo jong te worden blootgesteld aan dit soort hippe maaltijd-vervangers, vind ik storend en ook zorgelijk. Ik zag onlangs een filmpje van een YT-ber die een samenwerking had met Yfood en een heel pakket had ontvangen, in haar filmpjes zie je haar dagelijks aan die flesjes lurken. Naast dat zij geen flauw idee heeft WAT ze drinkt, vind ik het zorgelijk om te zien dat ze zowat leek te leven op deze flessen. Daar zal Yfood het vast niet voor hebben gemaakt, maar het is wel wat ik nu zie gebeuren.

MAALTIJDVERVANGERS…….

Goed, maaltijd-vervangers….ze zijn er in mijn beleving al 100 jaar. En ik vind het verbazend dat er anno 2022 nog steeds veel op de markt verschijnt. Er is al heel erg veel over geschreven, gediscussieerd en zowel geprezen als bekritiseerd. Maaltijdvervangers moeten per maaltijd voorzien in 30% van de ADH in vitaminen en mineralen, en tussen de 200 / 400 kcal leveren. Volgens de Europese wetgeving moeten de maaltijd-kuren minstens zo’n 800 kcal per dag bevatten. Er worden daarnaast ook eisen gesteld aan de hoeveelheden vitaminen, mineralen, vetten, eiwitten en vezels.
De grootste vraag die in al die discussies rondzingt is de vraag in hoeverre een maaltijdvervanger nodig is, werkt en hoe verantwoord het is. Natuurlijk kan een maaltijd-vervanger in sommige gevallen gunstig zijn. Dan moeten we denken aan mensen die sterk zijn ondervoed, mensen met slik klachten, mensen die om welke reden ook bepaalde voedingsstoffen ( bijvoorbeeld vezels ) niet goed kunnen opnemen of te weinig van binnen harken, en mensen die gewoonweg geen honger-gevoel hebben en vaak vergeten te eten. Een maaltijd-vervanger wat vloeibaar is en lekker smaakt, kan dan een oplossing bieden, maar ook hier moet de kanttekening worden bijgezet dat NIETS echt voedsel kan vervangen, ook al worden deze producten wel zo genoemd. Wettelijk mag dit ook, want het gaat in principe wel om een vervanging van voedingswaarden. Alleen is het zo, dat deze vrijwel altijd kunstmatig en synthetisch worden toegevoegd…. En het helemaal geen echte vervanging is voor ECHT voedsel. Zo hebben deze maaltijdvervangers wel vitaminen/ mineralen en vezels in huis, maar lang niet alles wat groente en fruit en volkoren producten zo gezond maken.  De consument gaat echter wel af op “ vervanger” en beschouwt al deze hippe producten ook ter vervanging. Wat ik bijvoorbeeld veel YT-bers in hun filmpjes hoorde vertellen, was dat zij het lekker makkelijk vinden want zo hoefden zij niet te ontbijten of te lunchen of te dineren. Het wordt echt als vervanger gezien. En ze trokken ook de prijs ( bijna vier euro voor een maaltijd) in vergelijking met een lunch. Aangezien de jongere generaties liefst lekker kant en klaar buiten de deur ontbijten / lunchen / dineren valt daar zeker wat voor te zeggen. Maar een gezonde hoofdmaaltijd wat bestaat uit echt voedsel hoeft niet veel te kosten, zeker geen vier euro. Zeker niet als je het gewoon thuis zelf klaarmaakt. Ook dat hoeft geen uren te kosten.  Uiteraard zijn deze flesjes ook bedoeld als  een hip statement. Een flesje waar je op festivals mee gezien mag worden. Of stoer staat op het schoolplein, net als de energie-drankjes op deze manier een enorme populariteit heeft weten op te bouwen. Een merk doet dan ook alles om zo’n golf teweeg te brengen en daarom is een jonger publiek een perfect doelwit om de producten te promoten.
Het is ook belangrijk om te weten dat je met maaltijdvervangers geen slechte en verkeerde eet gewoonten verandert. Als je maaltijdvervangers wilt gebruiken om wat kilo’s kwijt te raken, dan zal dat je vast lukken. Je neemt immers veel minder energie in per dag. Als je op je streefgewicht bent gekomen en weer gewoon wilt gaan eten, dan zitten deze verloren kilo’s er meestal zo weer aan plus dat je het risico loopt nog meer kilo’s aan te komen . Als je wat kilo’s kwijt wilt raken is het zaak om slechte en verkeerde eetgewoonten TE VERANDEREN. Niet te vervangen.
Zijn maaltijdvervangers per definitie slecht ? Nee, ik denk niet dat het behoort tot de allerslechtste en meest ongezonde voeding ter wereld, maar er zijn wel erg veel kanttekeningen bij te zetten. Zeker ook, omdat het vrij verkrijgbaar is. Deze Yfood kun je gewoon bij de Albert Heyn kopen. En dus kunnen jongeren en zelfs pubers dit ook gewoon kopen..
Als je verstandig omgaat met maaltijdvervangers en ook de juiste kiest, kan het niet heel erg veel kwaads doen, maar het is zeker wel ontzettend belangrijk om te onthouden dat het geen vervanging is voor echt voedsel en dit dan ook nooit te lang achtereenvolgend moet blijven gebruiken. Je lijf heeft immers meer nodig dan synthetische vloeibare meuk. Je moet ook op iets kunnen kauwen om daarmee ook weer een aantal belangrijke processen in je lichaam op gang te brengen. Wist je bijvoorbeeld dat kauwen op voedsel zorgt voor een betere stofwisseling en vertering ? Je darmen worden dus op zich al een stukje vrolijker als jij gewoon lekker op een stukje volkorenbrood kauwt voor de vezels, een gekookt eitje eet voor de eiwitten, of lekkere gestoomde groente weg kauwt voor al die vitaminen en mineralen. Bovendien is het veel lekkerder. Nogmaals: …. Het is hoe jij zelf je 24 uur invult, en waar jij je geld graag aan uitbesteed of verprutst. Tijd kun je maken. Hoeveel tijd spandeer jij bijvoorbeeld per dag aan social media ? Aan het doen van spelletjes op je telefoon ? Aan wat zinloze televisie kijken ? Ik vind het volgen van een serie op Netflix 1000 x minder belangrijk dan mijn voeding en mijn welzijn, gezondheid, conditie en fitheid. Uiteraard is alles jouw eigen keuze, maar wellicht is het food for thaught …..in elk geval een betere slogan dan die van Yfood wat mij betreft…….

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *