Zeekraal…knetter-gezond!

Zeewier….algen……

Het is in opkomst, maar nog steeds willen veel mensen zich er niet aan wagen. Velen vinden het een vreemd voedsel, of vinden de zeer zilte en zoute smaken niet lekker. Dat is erg jammer, want al deze prachtige producten uit de zee zijn niet zomaar gezond, ze zijn knetter-gezond. Lees meer over zeewieren, door naar dit artikel te gaan. 

Sinds kort kunnen we steeds meer zeewieren, maar ook zeeplanten gewoon in de supermarkten kopen. Zeekraal en lamsoor zijn daar goede voorbeelden van. Zeekraal wordt vaak verward met een zeewier of alg. Maar het is een plant. Is zeekraal net zo gezond als zeewier? En…wat kun je ermee?

WAT IS ZEEKRAAL?

Officieel is zeekraal een geslacht van zoutdragende succulenten uit de amaranthfamilie. Succulenten zijn vetplanten, die water opslaan in een deel van zijn lichaam, dit kan zowel in wortel, steel, stam of bladsucculenten zijn. Het is, zoals veel wordt gedacht, geen zeewier of alg, maar een plant. De planten groeien in zoutmoerassen, tussen mangroven en op stranden. Van nature komen de soorten voor in zowel Amerika als Europa. 

De meeste soorten worden niet hoger dan gemiddeld 30 cm, en het blad is zeer klein en schubachtig. Vrijwel de meeste soorten zijn groen, maar verkleuren rood in de herfst. De tweeslachtige bloemen worden door de wind bestoven. De vruchten bevatten een enkel zaadje. 

Zeekraal wordt beschouwd als een zilte groente. Het kan zowel boven als onder zeewater groeien. De soorten, die we meest tegenkomen in Nederland zijn de langarige zeekralen, de kortbloemige zeekralen, en kortarige zeekralen. De kortarige zeekraal wordt meest gegeten. 

MEER DAN KNETTER-GEZOND

Net als zeewieren en algen, is zeekraal ook méér dan gezond. Het bezit een imposant rijtje aan voedingsstoffen:

– het bevat veel natrium, kalium en magnesium. Allemaal mineralen die voor ons lichaam onmisbaar zijn voor het goed functioneren van o.a de organen. 

– er zitten erg veel B-vitaminen in zeekraal.

– het bevat ruim vitamine A en C

– het bevat veel fosfor, zwavel, calcium, ijzer, zink, en koper

– het bevat aardig wat vezels

– het bevat drie belangrijke flavonoïde glycosiden : isorhammeline 3-capital O, cyrillide-beta-d-glucoside, en queruleren 3-0-beta-d-glucoside

– maar vooral: het bevat jodium.

JODIUM

Dit natuurlijke jodium kan een zeer goede aanvulling zijn, voor mensen die bijvoorbeeld geen brood eten. Het is vele malen gezonder dan de synthetische jodium wat in ons dagelijks brood wordt verwerkt om zo dagelijks voldoende jodium binnen te krijgen. Dit wordt al jaren gedaan omdat er reden was om te geloven dat mensen met een Westers voedingspatroon makkelijk te weinig jodium binnen krijgen met bijvoorbeeld schildklier-problemen tot gevolg. 

Uit voorzorg wordt synthetische jodium al jaren toegevoegd aan het zout waarmee brood wordt gebakken ( bakkerszout). Overigens wordt dit zout niet gebruikt door biologische bakkers. Biologisch brood bevat daarom geen jodium. 

Jodium komt van nature voor in zeewater. Alles wat uit de zee wordt gehaald, bevatten daarom een zeer belangrijke bron van jodium. Denk bijvoorbeeld naast zeewieren en algen aan schaaldieren en zeevis. Zeekraal bevat vrij veel jodium. 

We hebben jodium niet alleen nodig voor een goed werkende schildklier, het zorgt er o.a ook gebruikt door onze witte bloedcellen om virussen en bacteriën te weren. Ook is het nodig om zware metalen en andere giftige stoffen af te voeren. We kunnen gerust stellen dat geen mens zonder jodium kan. 

Het EFSA ( Europese Voedselveiligheid Autoriteit) heeft een veilige marge ingesteld voor dagelijks inname: dit ligt op 150 microgram per dag voor volwassenen. 

Zeekraal bevat aardig wat jodium, waardoor het zeker geen verkeerd idee is, om het dagelijks op je menu te zetten als je geen brood eet. Maar ook veganisten en vegetariërs kunnen zeekraal wel wat meer op hun menu zetten. 

Zeekraal kin je het beste vers kopen. In de biowinkel kun je verse zeekraal kopen. Deze is ook 100% biologisch. Er is ook zeekraal verkrijgbaar in de supermarkt, zoals AH en Plus. Deze zijn niet biologisch. 

HOE SMAAKT HET?

Daar kan maar één woord voor gelden: ZOUT 😉 

Rauw gegeten heeft zeekraal een ziltige zoute smaak. Gekookt is deze zoute smaak wat vlakker. Om de meeste voedingswaarde te behouden, is het beter om zeekraal rauw te consumeren. 

WAT KUN JE ERMEE?

Je kunt zeekraal echt overal in en op verwerken. Rauw is het erg lekker door een salade, gekookte erg lekker bij de warme maaltijd, maar je kunt het ook prima door smoothies verwerken. 

SAM_5994

Als je een zeer krachtige blender hebt ( bijvoorbeeld hoge snelheidsblender of de nutribullet) kun je ook een heerlijke room/slagroom maken met zeekraal. Dit maak je zeer eenvoudig:

Doe een handje zeekraal, ongeveer 8-10 druppels stevia ( smaak naar keuze) met 100 ml water in de blender en laat dit draaien tot de massa tot room is veranderd. Schenk je dit in een glas, krijg je een romige smoothie waarbij onderop het sap zit en bovenop de laag room. Je kunt de room ook gebruiken ter vervanging voor slagroom! 

SAM_5992

Probeer het ook eens!  De smaak kan soms even wennen zijn, maar eenmaal gewend is de zilte smaak een ware delicatesse!

15 Reacties op “Zeekraal…knetter-gezond!

  1. zeekraal bevat geen jodium heb ik laatst gehoord. Ik heb het nagekeken op een verpakking bij mij in de natuurvoedingswinkel en er zit inderdaad geen jodium in.

    • Nee! Zeekraal bevat relatief veel zout, 2.3 gram/100 gram. Dit is bijna de helft van wat totaal aan zout per dag voor gezonde volwassenen wordt aanbevolen. Ook gedroogd zeekraal, op de markt als “zout vervanger” bevat nog steeds 30% zout!

    • Beetje late reactie, maar waarom zoutloos eten? geraffineerd zout is inderdaad ongezond, maar keltisch zout, zeezout, himalayazout bevat veel gezonde mineralen. Vaak hebben mensen vochttekort als zoutloos eten wordt aangeraden en ben je dus meer geholpten als je meer water gaat drinken en ongeraffineerd zout gebruikt. Denk eerder dat er ook voedingsgebrek is (Laat voeding uw medicijn zijn….)

      • Als nierpatiënt mag je nou eenmaal geen of zeer weinig zout. Ik dacht dat het dan om toegevoegd zout ging dus vroeg mij ook af of dit een goede zoutvervanger zou kunnen zijn. Doe al veel met kruiden en dacht dat dit ook een soort kruid zou kunnen zijn….

      • Bij zeezout, Himalayazout en Keltisch zout is het belangrijkste ingrediënt natriumchloride (NaCl), dat is keukenzout. Voor het effect op je gezondheid maakt het niet uit waar het zout vandaan komt of hoe het is bewerkt. Te veel van deze zoutproducten is dus net zo schadelijk. Sommige zoutproducten benadrukken dat er mineralen en spoorelementen in zitten, zoals jodium, magnesium en calcium. Maar ook die maken het niet gezonder: er zit namelijk zo weinig van zulke stoffen in, dat die niet bijdragen aan het halen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van deze stoffen.
        https://www.nierstichting.nl/nierschade-voorkomen/zoutbewust-eten/feiten-en-fabels-over-zout/

        • Onjuiste informatie van de Nierstichting hierboven, want er zitten ruime hoeveelheden van genoemde mineralen in zeekraal. In de soort die ik koop, beslist wel. Bij de grootgrutter met het blauw-witte logo. Heeft u álle producten onderzocht om dit soort uitspraken te doen?
          Verder ben ik het niet eens met uw benadering om de bestanddelen te scheiden van elkaar en zo te beoordelen, het gaat om het geheel, zo wordt het ook door de natuur aangeleverd, in de goede verhoudingen in zijn natuurlijke vorm. En nog iets taaltechnisch: zoutproducten kunnen nooit iets benadrukken, dat doen mensen namelijk, bijv. fabrikanten.
          Waar zout vandaan komt en de bewerkingsmethode is wel degelijk van belang voor de voedingswaarde. Er zijn toch ernstig vervuilde gebieden op aarde en veel schonere delen? U werpt u op als deskundige, noemt geen naam, maar de naam van de stichting en geeft onjuiste en vage informatie. Zo zout heb ik het nog nooit gegeten!

  2. Zeekraal even roerbakken in knoflookolie. Heerlijk bij zalm of in een verse salade.

    Bela.

    • Kan me daar helemaal niets bij voorstellen… Waarom niet? Bij reuma zou ik juist ook veel groentes adviseren in alle vormen en natuurlijk heel veel omega 3 en zoveel mogelijk omega 6 vermijden. Zeekraal kan volgens mij niet ontstekingsbevorderend zijn…. Overigsn kan een ‘slechte’ omega 3 wel geoxideerd zijn en daarom minder goed voor reuma-patienten. Dus omega 3 is een van de dingen die de ontstekingen helpt op te ruimen, maar dan wel kiezen voor een hele goeie, liefst verse in een fles.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *