Alles over de ” bloosjes-abrikoosjes” !!!!

“ Bloosje Abrikoosje..”

Als iemand bloost wordt dit vaak geroepen. De abrikoos heeft een “ blozende rode kleur”, waardoor een blozend persoon daarmee wordt vergeleken. Abrikozen hebben zo nog veel meer te vertellen. Veel mensen nemen de heerlijke vrucht voor lief, maar wist jij bijvoorbeeld, dat abrikozen zeer rijk zijn aan kalium?

IMG_3681

WAT ZIJN ABRIKOZEN?

Abrikozen zijn, net als perziken, steenvruchten. In de pit zit het zaad voor de nakomelingen. De oorsprong van de abrikoos ligt in Armenië. Tegenwoordig worden ze voornamelijk uit landen als Italië en Spanje geïmporteerd.  Turkije neemt zo’n 85% van de wereldproductie voor zijn rekening. In Nederland kunnen ze ook groeien. . Wanneer we de plant haar gang laten gaan, kan deze wel 10 meter hoog worden. Dit komt de productie niet ten goede, vandaar dat we zulke groottes nauwelijks aantreffen. De meeste bomen geven één keer in de drie jaar vruchten.
De abrikoos is klein, ei-vormig en heeft een kleine inkeep in de schil, die leidt naar de steel. Ze kunnen sterk in kleur verschillen. De kleuren lopen van geel naar oranje en van oranje naar rood. De schil is licht stug, naarmate de vrucht rijpt wordt de schil zachter en kwetsbaarder. Het voelt in rijpere toestand wat fluweelachtig aan.  De smaak is heerlijk zoet. Het vruchtvlees is licht geel van kleur. Het vruchtvlees smaakt rondom de pit nootachtige dan de rest van het vruchtvlees.
IMG_3678

GEZOND?

Abrikozen zijn heel erg gezond. Alhoewel het geen echte uitblinkers zijn in vitaminen, zijn het echte uitblinkers in actieve plantenstoffen. Zo bevatten ze meer dan zeven soorten carotenoïden waaronder antheraxntine, luteïne, zesxanthine, en kryptooxanthine. Carotenen ondersteunen onze ogen en beschermen ons zicht. Abrikozen zijn zeer rijk aan fenolen. Deze werken ontstekingsremmend en verminderen het risico op hart en vaatziekten.
Verder zijn abrikozen rijk aan vezels. Gedroogde abrikozen bevatten bijvoorbeeld extreem veel vezels en kalium, maar zoals je wellicht weet, bevatten gedroogde abrikozen ook veel suikers. Gedroogde abrikozen worden veel gegeten om de bloeddruk te controleren. De pectine in abrikozen zorgen niet alleen voor goed gelukte jam, maar ook voor een gezonde spijsvertering. Pectine, een oplosbare vezel die in de ontlasting reguleert, kan helpen tegen o.a obstipatie. Vandaar dat abrikozen vaak worden geadviseerd bij stoelgangproblemen.
Abrikozen zijn vrij rijk aan natuurlijke vruchtensuikers, per 100 gram bevatten ze gemiddeld 8 gram suikers. Het is daarom meest verstandig om ze niet veelvuldig en teveel te eten.
Abrikozen zijn rijk aan kalium, en een aardige hoeveelheid calcium.
IMG_3677

KOPEN, BEWAREN

Abrikozen kun je vrijwel overal in en voor gebruiken. Als onderdeel van je dagelijkse smoothie, als snack tussendoor, als zoete bite in een salade, als zoetmiddel in baksels, als een zoete smaakmaker in tal van gerechten, kortom, een alleskunner. Er wordt ook nog steeds veel “ boerenjongens” gemaakt. Dit is een alcolholisch drankje wat wordt gemaakt door abrikozen in te leggen en te bewaren in brandewijn. Daaraan worden diverse smaakmakers als kandijsuiker en kaneel en rozijnen toegevoegd. Boerenjongens is nog steeds populair in Twente, Groningen en Drente. Zonder de toevoeging van rozijnen heet boerenjongens boerenmeisjes
IMG_3680
Je kunt abrikozen met schil eten. Wil je dit liever niet, kun je de schil er gemakkelijk af pellen met een aardappelmesje. Maar waarom zou je de meeste vitaminen en mineralen eraf pellen? Eet ook abrikozen dus liefst met schil.
Abrikozenpitten zijn ontzettend makkelijk te verwijderen. Snij de abrikoos door midden en je kunt dan direct de pit eruit halen, als deze dan al niet meteen eruit valt.
Let bij aankoop op een zeer lekkere friszoet geur en een gave schil. De schil mag niet gerimpeld zijn. Ook vaal ogende abrikozen zijn niet vers meer. Bewaar abrikozen op een koele plaats, daar blijven ze gemiddeld drie/vier dagen houdbaar. Je kunt ze ook in de koelkast bewaren, dan gemiddeld vijf dagen, maar dit zal de smaak en geur wel benadelen. Bewaar ze dus liever op een koele plaats.
SAM_1168
Een heerlijk, verfrissend en erg simpel drankje maak je in een handomdraai! Maak deze abrikozen puree eens! Kinderen zijn er dol op en tevens een ideale smaakmaker over pannenkoeken, in toetjes, of gebruik het als diksap! Aanlengen met water, en je hebt een heerlijk drankje!
Dit heb je nodig:
  • 8/10 abrikozen ( liefst biologisch)
    twee eetlepels erythritol suiker
Zo maak je het:
Halveer de abrikozen en verwijder de pitten. Gooi samen met de suiker in de keukenmachine en laat draaien tot de massa glad is geworden. Giet over in een glazen kan en zet enkele uren voor gebruik in de koelkast. Afgesloten bewaren in de koelkast.

IMG_3684

DE ABRIKOZENPITTEN AFFAIRE

Er is al jaren een welles/nietes spelletje gaande omtrent de gezondheidseffecten van abrikozenpitten. Op internet lijkt het een ware oorlog. Vele artikelen vertellen dat abrikozenpitten zeer effectief is tegen kanker en zelfs kan genezen, andere artikelen spreken dit juist tegen en verklaren dat abrikozenpitten eten zelfs gevaarlijk kan zijn.
Abrikozenpitten hebben een hoog gehalte aan cyanogenische glycosiden, waaruit het zeer giftige blauwzuur kan vrijkomen. Abrikozenpitten bevatten gemiddeld 217 mg cyanide per 100 gram. Het kan al dodelijk zijn voor een volwassene bij inname van ongeveer 3,7 mg waterstofcyanide per kilogram lichaamsgewicht. Helaas valt er in de wetenschappelijke literatuur verschillende gevallen te lezen van vergiftiging ( cyanide) bij kinderen van het eten van abrikozenpitten.
Abrikozenpitten bevatten net als appelpitten, kersenpitten, bittere amandelen en perzikpitten, de stof amylgladine, ook beter bekend als B17. Het blauwzuur ( cyanide) zou volgens vele bronnen op internet kankercellen kunnen vernietigen. Er is zelfs een medicijn ontwikkeld, met de naam Leatrile,een medicijn wat in Nederland overigens verboden is. Cyanide is echter geen onschuldig goedje, het kan leiden tot cyanide-vergiftiging. 30 gram abrikozenpitten ( dat zijn ongeveer 30 pitten) per dag kunnen al dodelijk zijn. Verschijnselen van vergiftiging zijn misselijkheid, hoofdpijn, complete verwarring, duizeligheid, koorts en uiteindelijk een coma.
abrikoosperzikpitten
Afgelopen tientallen jaren zijn er vele onderzoeken gedaan naar de werkzaamheid van abrikozenpitten bij kanker. Dit waren studies in cellen, maar ook bij mensen/kankerpatiënten. Deze kregen amygladine toegediend en er werd gekeken of patiënten genazen, langer leefden, of dat er kankercellen werden vernietigd.
in 2011 zijn de resultaten van al deze studies gezamenlijk bekeken. Bij geen van de studies werd een overtuigend positief effect gevonden van de pitten. De patiënten leefden niet langer, en genazen ook niet. Wel werden er verschijnselen gevonden van cyanide-vergiftiging, met bijna dodelijke hoeveelheden cyanide in het bloed.
Tegenstanders adviseren dan ook om absoluut geen abrikozenpitten te eten. Ze zijn zeer schadelijk volgens deze bronnen. Zo heeft de cyanide die vrijkomt uit abrikozenpitten invloed op de opname van jodide. Dit is een zeer belangrijk stofje voor de werking van de schildklier. Door vergiftiging kan er een tekort aan het schildklierhormoon voorkomen wat zeer schadelijk is voor de gezondheid.Er zijn verschillende websites die dus wel adviseren abrikozenpitten te eten. Zij zijn ervan overtuigd dat abrikozenpitten wel degelijk kanker kunnen genezen en verminderen. Er wordt meestal geadviseerd om per dag 10 abrikozenpitten te eten. Het VWA ( Voedsel en Warenautoriteit) heeft voorgesteld hoeveel abrikozenpitten we kunnen eten per dag voordat de veiligheidsgrens wordt overschreden. Deze grens ligt bij vier pitten per dag. Abrikozenpitten worden op vele gezondheid websites als product aangeboden. Wat je zelf dan ook wilt aannemen, het lijkt mij verstandig om er niet teveel van te gebruiken. Zolang het nog niet wetenschappelijk is bewezen en officieel is toegelaten, blijft voorzichtigheid geboden. Onze goede gezondheid is immers geen inzet om mee te spelen. Hou het liever enkel op het verse lekkere gezonde vruchtvlees van de abrikoos.
SAM_1178

GEDROOGDE ABRIKOZEN, GEZWAVELD EN ONGEZWAVELD

Als je graag gedroogde abrikozen wilt eten, kun je kiezen tussen gezwavelde, en ongezwavelde varianten. Dit weten niet veel mensen, omdat regulier de gezwavelde varianten worden verstrekt en de ongezwavelde alleen in biologische winkels verkrijgbaar zijn. Waarom? Omdat gezwavelde abrikozen de bekende oranje kleur hebben, en ongezwavelde een minder aantrekkelijke zwarte kleur hebben. Gezwavelde abrikozen bevatten o.a sulfieten, een stof waar steeds meer mensen allergisch op lijkt te reageren. KLIK HIER  voor meer informatie over sulfieten. Ik adviseer je, om voor ongezwavelde varianten te kiezen. Deze zijn wat duurder, maar daar in tegen veel smaakvoller en vrij van sulfieten. Onthou wel, dat ze rijk zijn aan suikers.

IMG_3686

ABRIKOZENJAM

We kennen abrikozen voornamelijk als hoofdbestanddeel in abrikozenjam, na aardebeien en perzikjam de meest verkochte jam in Nederland. Abrikozen bevatten vrij veel pectine wat het geschikt maakt voor jam. Mijn suikervrije abrikozenjam is ieder jaar erg gewild hier. Ik moet ieder jaar, zodra ze weer verkrijgbaar zijn, vele potten maken 😉 Het is inderdaad ontzettend lekker!
DIT HEB JE NODIG:
  • 500 gram abrikozen, pitten verwijderen en in stukjes gesneden
  • twee flinke eetlepels greensweet-stevia sweet Xtra
  • 4 gram Agar Agar ( poeder)
ZO MAAK JE HET:
Doe de stukjes abrikoos in een gietijzer pannetje en breng op hoog vuur met deksel op de pan aan de kook, zorg goed voor regelmatig roeren, zodat de boel niet aanbrandt. Er komt vanzelf vocht vrij. Als de massa zacht begint te worden, de stevia en Agar toevoegen en goed roeren. Laat 5 minuten op laag vuur pruttelen. Je kunt, als je geen stukjes in je jam wenst, de staafmixer er kort in zetten om glad te pureren. Schenk over in een schone glazen pot en laat afkoelen. Na afkoeling in de koelkast bewaren.
IMG_3679

Een reactie op “Alles over de ” bloosjes-abrikoosjes” !!!!

  1. Hoi Monique, bedankt voor je duidelijke uiteenzetting mbt abrikozen.
    Een vraag: zijn de verse(Dus niet gedroogde)abri’s ook al gezwaveld?

    Met vr.gr.

    Roy G.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *