” ander” voedsel eten , hoe ga je daarmee om in sociale kring en gezin?

Ik ben voor 98 % veganist. Ongeacht hoe anderen daar ook over denken, voor mij is dit bevredigend genoeg. KLIK HIER om naar mijn blog te gaan over dit onderwerp. Daarnaast ben ik ook een NAD ( wat dit is? KLIK HIER ) en volg ik mijn eigen gekozen paden. Als nuchtere Rotterdamse kan niemand mij snel raken om mij onderuit te halen, omdat ik kies voor geen vlees en geen alcohol. Want ja, dat gebeurt. Als je maar enigszins “ afwijkt” van de norm, zal dit al snel als “ dom” “ gek” “ vreemd “ en raar worden gezien. Je bent ongezellig als je geen glaasje wijn meedrinkt, je bent een freak en een idioot als je bepaalde zaken uit je voeding mijdt. Als je daar gevoelig voor bent, kan dit een enorme impact hebben op iemand. Iedereen wil worden geaccepteerd en aardig worden gevonden. Niemand wil buiten een groep vallen of als rare snuiter te boek staan.

Ik ben daar zelf heel nuchter onder. Mij boeit het niet, wat anderen denken. Ik volg mijn pad. Omdat ik daar het beste bij gedij, en mij daar prettig bij voel. Dus als ik 98% kies voor veganisme ( ik eet vers geraapte eitjes en bio-dynamische kwark en yoghurt ) is dit mijn keuze, en niet die van een ander.  Hetzelfde geldt voor alcohol. Ik heb het nooit lekker gevonden. Dus waarom zou ik “ moeten” drinken omdat dit zo gezellig staat? Waarom zou ik moeten roken omdat dit als sociaal wordt gezien? Ik heb nooit behoefte gehad aan sigaretten, alcohol en vlees. Dit is wie ik ben, hoe ik leef en hoe ik wil leven. Daar heeft niemand wat mee te maken, zoals Bon Jovi het ook zingt “ it’s my life” En omdat ik er maar eentje heb, beslis ik zelf hoe ik dit leven invul, en waar ik mij gelukkig en senang bij voel.

LASTIG EN ONZEKER

Niet iedereen staat er zo in als ik. Dit maak ik regelmatig mee, in mijn werk, maar ook in mijn sociale kring. Ik lees vaak in mijn netwerk ( social media) dat mensen worden beoordeeld omdat zij kiezen voor zichzelf en hun gezondheid. Dit kan het mijden van bepaalde voedingsmiddelen zijn, maar ook een bepaalde manier van leven. De aanleiding om dit artikel te schrijven kwam van een zoveelste post over dit onderwerp in mijn Facebook groep. Deze dame had gezondheidsklachten, en was sinds drie welken overgestapt op veganistisch eten en drinken. Haar klachten verminderden sinds deze beslissing sterk, maar haar omgeving dacht er anders over. Kennissen konden haar beslissing niet zien zoals het gezien zou moeten worden en vroegen haar o.a waarom zij zichzelf zulke beperking oplag, of werd ondanks haar wens om geen vlees te consumeren, deze toch aangeboden, waardoor ze uit beleefdheid niet kon afslaan, en er een buikpijn aan overhield.
Dit alles kan iemand, die juist erg gelukkig is met zijn / haar beslissing, doen wankelen en erg onzeker maken. En zelfs doen besluiten deze beslissing bij te stellen en weer terug te gaan naar oude gewoonten die wel door de omgeving wordt geaccepteerd. Dit is uiteraard belachelijk, iedereen heeft recht op zijn eigen vrijheid om beslissingen te maken. Social media is een zegen maar absoluut ook een vloek. Mensen maken elkaar volledig af, en hakken elkaar in mootjes, trappen elkaar de grond in, of bespugen elkaar. Waarom? Omdat iemand niet meegaat in een denkwijze of keuze van een ander, en hun eigen waarheid willen doordrukken. Het RESPECT voor elkaar is compleet verdwenen, en er zijn geen grenzen meer. Dit vind ik persoonlijk een zeer zorgwekkende ontwikkeling. We moeten elkaar niet af-fikken, maar helpen om de wereld beter en gezonder te maken. En HOE iemand dat zelf invult, is aan de persoon zelf.
Natuurlijk zijn er “ door-draaiers”. Ik zie dit dagelijks voorbij komen, mensen die het zo goed willen doen dat ze daarin compleet door schieten en bijna niet meer leven, maar overleven.  Ik hou daar de hoogst haalbare respect voor, al weet ik ook, dat het ongezonde vormen aan kan nemen en dit de persoon schaadt in plaats van helpt. Het valt tegenwoordig niet mee om een beetje “ goed” en “ gezond” te doen. Maar onthoud, dat een beetje goed genoeg is, en het vooral voor jou moet werken, en niet tegen je. Niets MOET. Zolang je dit onthoudt, kun je vanuit de vrijwillige basis iets voor jezelf opbouwen waar jij uiteindelijk meest gelukkig van wordt en gezond.

WELKE BEWEEGREDEN WEL, WELKE NIET?

In sociale kringen is de druk enorm. Net zo zwaar als het is / kan zijn als je kiest voor een bepaalde voedselstroming uit eigen vrije wil, kan het nét zo lastig zijn, om daarin niet te zwichten omdat anderen in je omgeving bijvoorbeeld fanatiek veganisten zijn geworden. Zeker onder jongeren kan dit serieuze vormen aannemen. In de pubertijd is alles onzeker en wankel. Je wilt dan absoluut niet buiten een groep vallen. Als je vriendinnen allemaal opeens veganistisch zijn gaan leven, kan jij de druk enorm voelen daarin mee te gaan, terwijl je dit helemaal niet wilt. Dit gebeurt niet alleen op het schoolplein, ook op het werk en in sociale kringen onder volwassenen gebeurt dit met grote regelmaat. Het is nooit een juiste insteek, als je je min of meer gedwongen voelt om ergens in mee te gaan. Social media is erg dwingend en acht tegenwoordig bijna iedereen om “ goed” en “ gezond” te doen, in welke vorm dan ook. Als je nog steeds plastic rietjes gebruikt ben je afgeserveerd, we moeten aan onze planeet denken. Dat klopt, maar dat mag iedereen uiteraard wel zelf beslissen. Bewustwording is meer dan OKAY, iets opdringen niet. Waar het op neerkomt, is dat je belangrijke beslissingen ZELF en met volle bewustzijn moet nemen. Of dit nou om een rietje gaat of een veganistische leefwijze, de beslissing maak je zelf.

HOE GA JE OM MET EEN NEGATIEVE OMGEVING?

Stel: je hebt gekozen om veganistisch te gaan leven. Dit, omdat je lichamelijke klachten hebt, en wil bekijken of deze verminderen als je je voedingspatroon omgooit. Of je wilt geen dierenleed promoten. Hoe breng je dit in je sociale kring? En hoe fiks je dit in een gezin? Ook mensen die erg dichtbij je staan, kunnen je keuze onderuit trappen. Dit maakt het nog lastiger om achter je beslissing te blijven staan. Enkele tips, om hiermee zo goed mogelijk om te gaan:
1) LEG UIT WAAROM JIJ HIERVOOR KIEST
Stel: je hebt een gezin ( man, twee/ drie kinderen / pubers ) waar je al op de voorhand weet, dat zij jouw keuze om bijvoorbeeld veganistisch te gaan leven, niet gaan waarderen. Je partner is een vlees-eter, je kids houden van frikadellen en kroketten. Als je hebt besloten om ergens voor te gaan, bespreek dit dan met de gezinsleden. Ga met ze om de tafel zitten en leg duidelijk uit WAAROM jij bijvoorbeeld geen gluten meer wilt eten, of geen vlees. Vertel waarom jij het belangrijk vind, of vertel je beweegreden ( ik heb veel buikpijn en ik wil kijken of dat aan de gluten ligt ) Meer duidelijkheid levert algemeen meer respect op voor je keuze.
2) VRAAG SUPPORT
Stel je omgeving op de hoogte van je besluit. Vind je dit lastig om direct te vertellen? Stel dan een mail op en verstuur deze aan iedereen die dit moet weten. Vertel in deze mail duidelijk waarom je hiervoor kiest, en vraag om begrip en support. Verduidelijk dat het voor jou echt heel erg belangrijk is, en dat je daar respect voor vraagt. Vind je het niet zo eng, dan kun je ook een bijeenkomst organiseren waarin je iedereen die jij de moeite waard vindt, kunt uitnodigen om naar jouw verhaal te luisteren. Of leg bezoekjes afzonderlijk af, als je een bijeenkomst te eng vind. Of bel  / app iemand.
3) WEES DUIDELIJK
Wat erg belangrijk is, om respect af te dwingen, is DUIDELJKHEID. Als je alleen maar vertelt “ ik eet geen vlees meer en gebruik geen dierlijke producten meer omdat ik dat niet meer wil” kunnen anderen daar niet zoveel mee en andere conclusies trekken onder invloed van de media. “ Vegan? Zijn dat niet die freaks die overal met spandoeken staan te demonstreren?” 😕 “ gaat zij nu ook demonstreren? “ Het is daarom echt heel erg belangrijk om zeer duidelijk te zijn over je beweegredenen. Vertel bijvoorbeeld dat je de vlees-industrie heel naar vind en deze niet langer wil promoten door het consumeren van vlees. Vertel dat je iedereen respecteert in zijn / haar keuze dit wel te doen, maar het ook van hen verwacht. Vertel, hoe jij jouw veganisme invult en dat je niet gaat demonstreren ( of wel) met daarover ook uitleg. Hoe duidelijk je bent, zet de toon.
4) GA DISCUSSIE NIET UIT DE WEG
Het is niet te voorkomen, dat er discussies kunnen oplaaien. Iedereen heeft wel een mening tegenwoordig. Ga deze aan en niet uit de weg. Op deze manier kun je ook erg duidelijk maken waarom je voor iets kiest. Hou de discussies waardig en respectvol. Als jij gaat zitten foeteren om jouw punt te verduidelijken zullen anderen hierop anticiperen. Verhitte discussies moeten ook kunnen, maar hou ze respectvol. Als het uit de hand dreigt te lopen, eindig de discussie en vertel dat je hen een mail zal sturen waarin jij je punt wil verduidelijken. Een afbreking in een discussie kan de angel eruit trekken. Blijf rustig en geef het goede voorbeeld door respectvol te blijven naar anderen.
5) LAAT JEZELF NIETS OPDRINGEN
Als je je punt hebt verduidelijkt, wil het niet zeggen, dat anderen dit accepteren. Dit mag. Zolang ze jou maar niets gaan opdringen door bijvoorbeeld toch een stukje vlees op je bord te serveren tijdens een etentje, of een glas wijn neer te zetten terwijl je niet drinkt. Daar mag je wat van zeggen, maar hou het vriendelijk, “ Wat lief dat je mij dit aanbiedt, maar zoals je weet eet ik geen vlees “ Gaat de gastvrouw / heer er toch tegenin, sla het af, je bent tot niets verplicht. Vertel dat je hiervoor kiest en daar respect voor vraagt. Wat je absoluut NIET moet doen is het uit beleefdheid accepteren. Hiermee geef je een verkeerd signaal af en kunnen mensen over jouw grenzen gaan, wat je toestaat. Bewaak je grenzen en is het nodig, verlaat het etentje dan met dezelfde beleefdheid. Kies voor jezelf.
6) WEES NIET NEGATIEF
Je zult altijd commentaren krijgen. Niet iedereen kan jouw keuze waarderen. Ga daar respectvol en tactvol mee om. Ga niet als een leeuwin je keuze verdedigen want je hebt niets om je voor te moeten verdedigen. Als anderen de hakken in het zand zetten, reageer dan tactvi=ol “ mag ik je vriendelijk vragen, waarom je zo opstandig reageert op mijn keuze?” Geef de ander de ruimte om haar / zijn verhaal te doen. Je kunt dan ook haar / zijn standpunt begrijpen en daar beter mee omgaan. Jij vraagt respect, anderen vragen dat ook, dat moet je goed onthouden.

HOE BRENG JE HET IN JE GEZIN?

Het is uiteraard geweldig, als je na jouw uitleg je gezinsleden met de neuzen dezelfde kant op krijgt, maar dat komt zelden voor. Er vindt, linksom of rechtsom, een verandering plaats in het dagelijkse gezinsleven en daar moet jij ook goed rekening mee  houden. Dring hen niets op, maar vraag of ze open staan voor bijvoorbeeld proeven hoe lekker jouw veganistische pannenkoeken smaken. Weigeren zij dit, laat het dan daarbij. Voer geen discussies, ga er niet tegen in, laat het. Bied aan, maar dring niet op.
“ Anders” koken betekent aanpassing. Zorg, dat je voldoende tijd vrij kunt maken om je eigen voeding te bereiden, bijvoorbeeld als je glutenvrij of vegan eet. Maak geen punt, om voor de anderen in het gezin te koken zoals zij en jij dat gewend bent. Hoe meer je laat zien, dat het geen aard-verschuiving is dat je anders eet, hoe meer het wordt geaccepteerd. In een gezin moet er een goede harmonie zijn, waaraan iedereen moet werken, ook jij.

Een reactie op “” ander” voedsel eten , hoe ga je daarmee om in sociale kring en gezin?

  1. Dankjewel Monique voor deze blog. Ik voelde me al gesteund door alle adviezen van de mensen in je Facebook Groep, maar jij verwoordt het zo simpel en duidelijk. Ik heb vandaag het ‘Natuurlijk Lekker Basiskookboek’ besteld, morgen komt het binnen. Dat is op tijd om voor het weekend lekkere maaltijden en snacks te kunnen maken, maaltijden voor mezelf en snacks om te delen met mijn familie, want ik ga het hele weekend op familiebezoek.
    En je website vind ik geweldig, er staat zo ongelofelijk veel informatie op, er gaat echt een wereld voor me open.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *