Appelsientje, het verhaal en het resultaat!

Op dit moment ligt het bekende sapmerk Appelsientje nogal onder vuur. Dit n.a.v vele klachten die waren ingediend bij Appelsientje, waaronder die van mij. Toch heeft het verhaal wat rare wendingen gekregen. Daarom heb ik besloten mijn verhaal te vertellen. Hoe zit het precies?

RECLAMECAMPAGNE

Alhoewel ik al langere tijd met grote regelmaat diverse vraagstellingen kreeg van mensen die zich afvroegen of de claim op de verpakkingen van Appelsientje  nu wel klopten, begonnen mijn acties pas op 12 Maart ( 2016) toen ik langs een abri fietste en een zeer opvallende reclameposter passeerde. Een levensgrote poster met de tekst “ eet jij genoeg fruit?” en daaronder een pak sap. Dit was voor mij de welbekende druppel die de emmer deed overlopen, en ik besloot deze belachelijke reclamecampagne te beklagen. Ook hier werd de suggestie gewekt dat een glas sap een prima aanvulling/vervanging is op een stukje vers fruit. Dit sprookjesverhaal komen we ook op iedere variant van Appelsientje verpakkingen tegen. En hetzelfde sprookje was ook te lezen op de officiële website van Appelsientje ( overigens onderdeel van Friesland Campina) 

Ik heb een klacht ingediend via de website en via de Facebook pagina. Daar werd op gereageerd. Ik kreeg maandagmiddag 14 Maart een telefoontje van de manager van Appelsientje, Mw Bakker. Alhoewel ik zeer vriendelijk te woord werd gestaan, ontstond er een discussie. Bakker bleef standvastig in haar oordeel dat de claim wel degelijk klopte, ondanks al mijn tegenargumenten. Er werd mij verteld door Bakker, dat de reclamecampagne maar een week zou duren. Dit was danwel gunstig, maar een week lang deze bullshit overal lezen was voor mij niet acceptabel. Uiteindelijk zijn we het dan ook niet eens geworden, hebben we elkaar vriendelijk bedankt en werd de verbinding verbroken. Daar liet ik het echter niet bij zitten. 

Ik nam contact op met mijn goede collega Rob van Berkel. Hij is diëtist en professioneel schrijver van diverse interessante artikelen en boeken over voeding en gezondheid. ( www.overvoedingengezondheid.nl) Ik vertelde Rob mijn verhaal en mijn plan om klachten in te dienen bij o.a het RCC ( Reclame Code Commissie) en het NVWA ( Nederlands Voedsel en Waren autoriteit) Hij besloot mij te helpen, en heeft goed onderbouwde argumenten tegen de claim van Appelsientje uitgewerkt. Rob heeft een officiële klacht neergelegd bij de RCC. Ik heb mijn klacht neergelegd bij NVWA. Dit loopt nog steeds, en ben in afwachting. Ik heb ook contact gezocht met s’Neerlands voedsel-waakhond FOODWATCH en met de Consumentenbond. Deze laatste heeft telefonisch gereageerd en mij geadviseerd om inderdaad mijn klachten te melden bij de RCC en NVWA. De consumentenbond zou overigens deze kwestie ook onder de loep nemen. Foodwatch heeft aanvankelijk gereageerd dat er niet veel tegen was te ondernemen, maar zijn de zaak opnieuw aan het herzien. 

FOODBLOGGER

Terwijl ik afwacht op reacties van zowel het NVWA als het RCC ( via Rob) was het gistermorgen (21 Maart)  plots headline news: dankzij “ een foodblogger” zou de reclamecampagne vroeger zijn gestaakt. Dit was op zich al opmerkelijk, omdat ik de posters de gehele verdere week nog ben tegengekomen op diverse plekken in mijn omgeving. Er werd een naam vrijgegeven van de desbetreffende foodblogger: Liesbeth Oerlemans. Zij had eerder vorige week een artikel geplaatst op haar blogpagina, en is uitgelicht door Foodlog, een onafhankelijk nieuwsplatform over voedsel en gezondheid, ( Appelsientje doet slim onnozel)  Dit is opgepikt door de media, en zo kwamen zij bij Liesbeth terecht. Het zette bij mij erg veel vraagtekens. Omdat ik ook reeds ben gebeld, en precies hetzelfde te horen kreeg van Mevr. Bakker. Ik had de klachten ook eerder ingediend, wat het verhaal wat krom maakt. Alle lof voor mevrouw Oerlemans, maar komt zij ALLE eer toe? 

Ik besloot gistermiddag ( 21 Maart) verhaal te halen bij Mevr. Bakker. Ik nam contact met haar op en vroeg haar hoe het nu precies zat. Welke foodblogger wordt er nu eigenlijk bedoeld, die aanleiding gaf om de reclamecampagne eerder te staken? En wat was er dan waar van de uitspraak, dat de campagne hooguit een week zou duren? 

Het antwoord was, dat maandag zowel Liesbeth, als ik door haar telefonisch was benaderd. Deze TWEE telefoontjes hebben ertoe geleid, dat de reclamecampagne eerder is ingetrokken. Ook speelde de enorme klachtenregen op Facebook mee in deze beslissing. Anders gezegd: niet MW Oerlemans is alleen verantwoordelijk voor deze beslissing, maar ook mijn klagen en de klagers op Facebook. Overigens zijn alleen Mw Oerlemans en ik telefonisch benaderd door Mw Bakker van Appelsientje. 

IMG_8863

Ik heb gistermiddag meteen door gevraagd hoe zij het gaan aanpakken met de misleidende teksten op de verpakkingen. De tekst op de website is verwijderd, maar de claims op de verpakkingen zijn natuurlijk nog volop in de omloop. Op mijn vraag werd geantwoord, dat “ er nu naar wordt gekeken”. Daar nam ik geen genoegen mee en vroeg door naar de daadwerkelijke ACTIES die moeten worden ondernomen. De claim klopt simpelweg niet, is zeer misleidend en moet naar mijn mening liefst vandaag nog van de verpakkingen af. Dit verhaal loopt nog. De aanklachten liggen bij de juiste instanties, en het grote afwachten is begonnen. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

De reden waarom ik mijn verhaal wilde uitlichten is niet omdat ik ook wat “ eer” wil opstrijken. Sterker nog: ik heb het juist wat uit de media gehouden om het verloop van de aanklachten niet te dwarsbomen. Het gaat mij ook totaal niet om de aandacht, de lof en het “ witte voetje”. Mij gaat het om de daadwerkelijke resultaten die worden geboekt, en dat is gelukkig wel gebeurd. Het is wat zuur, om te zien dat iemand anders alle eer opstrijkt, maar daar hou ik mij niet mee bezig. Wel vond ik, dat het gerechtvaardigd moest worden. Het verhaal klopte niet helemaal, en dit zet ik bij deze recht.  He beeld wat nu naar buiten wordt gebracht, laat enkel het gezicht van MW Oerlemans zien,  wat niet geheel terecht is, en ook klakkeloos wordt aangenomen door iedereen. Ook MW Oerlemans zelf  geeft hier grote ruchtbaarheid aan. 

Op facebook: Friesland Campina stopt campagne op mijn aandringen

Enkele reacies die zijn geplaatst op Twitter:

Friesland Campina staakt marketingcampagne dankzij foodblogger

Zo kan een eenling de wereld verbeteren….

Ik zet mijn strijd tegen de claims voort, met hulp van Rob, die ik zeer dankbaar ben voor zijn inbreng en hulp. 

TO BE CONTINUED……..

AANVULLING April 2016:

Post geplaatst door Rob van Berkel:

UPDATE
Onlangs kwam in het nieuws dat Appelsientje op basis van online-klachten een reclame-campagne vroegtijdig heeft stop gezet [1]. De reclame-campgane bestond onder andere uit posters in abri’s waarop staat dat een glas Appelsientje Sinaasappel gelijkstaat aan een stuk fruit. De online-klachten hielden in dat dat niet waar is. Daar ben ik het mee eens. Door toe te hebben gegeven aan de klachten lijkt Appelsientje aan te bevestigen dat je Appelsientje Sinaasappel inderdaad niet kunt vergelijken met een stuk fruit. Hun reacties waren [1]:

“Het is niet de bedoeling dat we mensen op het verkeerde been zetten”

“We staan op goede voet met bloggers en zijn een toegankelijk bedrijf, dat luistert naar kritiek. Niemand is gediend bij een discussie over de inhoud van ons product.”

Eén van de personen die een klacht had ingediend was Monique van der Vloed. Ze wees mij er echter op dat op de verpakking van Appelsientje Sinaasappel iets vergelijkbaars staat:

“Een glas sap telt mee als 1 stuk fruit”.

Worden de verpakkingen dan ook aangepast? Monique heeft daarover contact gehad met Appelsientje en kreeg te horen dat ze dat niet van plan waren. Vreemd, waarom de posters in de abri’s wel verwijderen, maar de tekst op de verpakkingen niet? Waar zit het verschil?

Omdat fruitsap niet te vergelijken is met fruit hebben Monique en ik klachten ingediend. Monique bij de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit ( NVWA ) en ik bij de Reclame Code Commissie (RCC). OpFoodlog.nl is een stukje verschenen over mijn klacht [2]. De reacties daarop laten zien dat niet iedereen het met mij eens is. De klacht zou worden afgewezen en ik zou geen poot hebben om op te staan, aldus een oud lid van de RCC. Vandaag heb ik het ‘verweer’ van FrieslandCampina ontvangen: ze gaan de verpakkingen aanpassen!

Referenties:
1. http://www.rtlnieuws.nl/…/frieslandcampina-stopt-campagne-n…
2. http://www.foodlog.nl/art…/appelsientje-blijft-niet-deugen/…
3. http://www.overvoedingengezondheid.nl/…/Verweer-FieslandCam…

 

Het is gelukt!  We zijn erg blij met het resultaat. Ik heb tot heden overigens niets vernomen van het NVWA, naar verwachting zullen zij deze zaak ook verder ” seponeren” nu deze beslissing is gevallen. Deze hele actie toont, dat we echt niet alles hoeven te pikken en te slikken. We worden continu blootgesteld aan belachelijke misleidingen en onjuiste claims. Zolang niemand zich daar verder druk over maakt, kunnen fabrikanten het zo bont maken als zij wensen. En gaan we vanzelf in al die sprookjes geloven wat nadelig is voor onze gezondheid. Het heeft degelijk zin, om te klagen, te protesteren en jouw klacht te laten horen. Laten we er met zijn allen hard aan trekken om fabrikanten vooral EERLIJK over ons voedsel te zijn. Dat is een lange weg, maar niet geheel onmogelijk. Tot slot wil ik bij deze mijn dank uitspreken naar Rob van Berkel. Ik ben erg blij dat ik hem om hulp heb gevraagd en hij deze hulp ook heeft aangeboden. Dankzij zijn inspanningen, sterk verweer om te overleggen, is dit succesvol gelukt!

9 Reacties op “Appelsientje, het verhaal en het resultaat!

  1. Ik vind het super hoe jij je op deze manier inzet voor misleiding en onterechte beweringen,zo zie ik dat iedereen het verschil kan maken.JIJ maakt het verschil.super!
    Ik begrijp je gevoel wat de andere dame betreft het gaat je niet om.de eer,maar dit voelt oneerlijk,en daar kun je volgens mij juist zo slecht tegen..onrecht.
    Zet m op,ga zo door.je zet mij aan het denken! Groetjes Christianne

  2. Hierbij mijn reactie/uitwisseling op Facebook met Oerlemans:
    Ik schreef: Zeker niet alleen op aandringen van jou! Op hetzelfde dag belde met Campina Monique van der Vloed. Ook dankzij de vele protesten op Facebook pagina van Campina. Waarom wil je alle roem naar jijzelf toe eigenen? jij had niet zo’n grote rol in deze stopzetten.

    Haar antwoord was:
    het maakt me niet uit wat jij denkt., maar toch even voor de volledigheid: Friesland Campina (en geen enkel ander bedrijf) neemt iemand die alles meuk noemt echt niet serieus. Ze reageren uitsluitend op onderbouwde wetenschappelijke reacties. Ik heb Monique nog nooit kunnen betrappen op een heel blog dat vol juiste informatie staat. Ze is ‘gewoon’ tegen alles. Daarentegen ben ik heel kritisch maar feitelijk en word ik daarom ook gewaardeerd door de industrie/FNLI. Vriendelijke groet, Liesbeth Oerlemans

    Mijn antwoord: ” …ben ik heel kritisch maar feitelijk en word ik daarom ook gewaardeerd door de industrie/FNLI…” Wow, fijn om te weten, dat je gewaardeerd wordt door de voedingsindustrie! Dank voor je eerlijkheid!

    Bah, word ik niet goed van deze type commerciële gezondheidsguru’s. in schijngevecht tegen de voedselindustrie willen ze alleen hun eigen zak vullen en alle eer toeeigenen van de werk van andere mensen. Niet samen maar ikikikke!

    .

    • Dag Kido,

      haha, een welbekend antwoord van mw Oerlemans. Ik ben het wel gewoon 😉 Ontzetten lief van je om voor mij op te komen, dat waardeer ik zeer! Maar dit soort mensen zijn vooral op zichzelf gericht, en kun je beter lekker laten sudderen in hun eigen ego’s . Bedankt voor je support in elk geval, dat waardeer ik zeer! En onthou: jaloezie kan soms voor velen een echt groen duiveltje zijn 😉 Warme groet !

  3. Ik begrijp best het punt richting Appelsientje. Maar, Het ziet ernaar uit dat het je hier juist wel om de eer gaat. Liesbeth deed het werk en jij probeert er nog even een slaatje uit te slaan. Je hebt zelfs een echte diëtist nodig om inhoudelijk je punt te onderbouwen. Gr. Susan

    • zo is het dus NIET gegaan ( lees het artikel). Sterker nog: ik was veel eerder dan Mw Oerlemans aan de gang met deze claims te verrwijderen. Dit kun je nalopen op mijn FB pagina, waar ik al veel eerder posten heb geplaatst over mijn voornemens deze posters aan te klagen. Een slaatje hieruit slaan beweer je? Ik denk dat het meer andersom is, als het op jouw vriendin L. aankomt. Mijn naam zie je nu niet echt rondgaan, is het wel? En Rob van Berkel heeft zijn verhaal ook op Foodlog gepubliceerd, waar mijn naam niet is vermeld. Beetje een ondoordachte reactie, naar mijn mening. Maar het is jouw mening en dat respecteer ik. Warme groet.

  4. Laten we deze waardevolle discussie ”meukvrij” houden 😉

    Chapeau voor deze vrijwillige voedselactivisten

    Groet

  5. Goed bezig Monique.
    let er niet teveel op dat anderen meer eer krijgen. Ik kan daar vanalles over zeggen dat je je daar niet teveel bezig moet houden. Eerlijkheid duurt het langst. Eerlijkheid is veel belangrijker dan eer. En liefde voor je vak wordt echt wel gezien. Dat is o.a. jou eer. Daar hoe je verder niets voor te doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *