Aspergesap….superlekker, supergezond!

IMG_3817

Asperges…..ik vind ze lekker. Ik ben er ook weer niet dol op, maar ik vind ze, zodra ze weer verkrijgbaar zijn, voor een keertje erg lekker. Zeker in het begin van het seizoen zijn ze schrikbarend duur en doen ze hun bijnaam “ het witte goud” eer aan. Want ze zijn hun gewicht dan in goud waard. KLIK HIER om alles over de asperges te lezen. In mijn artikel  over asperges lees je o.a hoe erg gezond ze zijn, en dat ze ontzettend veel gezonde voordelen hebben voor ons. Omdat ze in het begin van het asperge-seizoen voor mij onbetaalbaar zijn, wacht ik vaak tot later in het seizoen, wanneer de prijzen dalen. Ik koop dan lekker veel in.Niet om allemaal gekookt op te eten, maar…..voornamelijk om er sap van te maken. 

IMG_3816

HUH? ASPERGESAP?????

Ik denk dat jij je nu wellicht afvraagt “ huh? SAP?” Want aspergesap is geheel onbekend. Sterker nog, het komt nauwelijks voor. Er zijn geen fabrikanten die aspergesap produceren, of mensen die dit promoten. Het is gewoonweg erg onbekend. En dat is jammer. Want het rauwe sap van asperges is niet alleen geweldig voedzaam en rijk aan veel essentiële voedingsstoffen, het is ook echt heel erg lekker.

HEEL ERG GEZOND

Je hebt in mijn artikel kunnen lezen, hoe gezond asperges zijn. Ze bevatten bijvoorbeeld het alkaloïde asparagine. Dit verzuurt ons bloed minder en het helpt spieren en weefsels om afvalstoffen af te voeren.
Aspergesap kan ook zeer effectief werken op onze spijsvertering. Het bestaat vooral uit vocht en voedingsvezels. Dit bevordert de werking van de spijsvertering en helpt bij obstipatie.
Asperges staan bekend om hun vochtafdrijvend werking, en aspergesap verterkt deze eigenschap. Het is een veilig en doeltreffend middel om vocht af te drijven. Deze vochtafdrijvend werking  kan het lichaam helpen het teveel aan zout en vocht af te voeren, wat vooral gunstig is voor mensen met oedeem en een hoge bloeddruk . Daarbij helpt het afvalstoffen in de nieren weg te spoelen, waardoor nierstenen kunnen worden voorkomen. Het Nationale gezondheidsinstituut van Amerika raadt asperges af voor mensen met nierstenen door urinezuur, maar verder lijken asperges  veel goeds te doen voor onze nieren. Zo kan aspergesap helpen om nierstenen op te lossen en helpt het bij het afbreken van oxaalzuur-kristallen die zich in de nieren, maar ook in spieren nestelen, als we veel oxaalzuur-rijke voedingsmiddelen consumeren ( chocolade, tomaten, bladgroenten, rabarber) Aspergesap is rijk aan provitamine A, de vitaminen B1 (thiamine),C, foliumzuur, kalium en choline. Ze zijn rijk aan gluthation,een zeer sterke antioxidant.
IMG_3836
Asperges bevatten erg weinig calorieën, maar zitten bomvol voedingsstoffen. Rauwe asperges bevatten per 100 gram gemiddeld zo’n 75 kcal, 1 gram eiwit, 3 gram koolhydraten ( complexe)  en maar 1 gram suiker.Ze zijn zeer rijk aan voedingsvezels.
IMG_3818
We moeten aspergesap niet verwarren met aspergevocht. Met vocht wordt het kookvocht bedoeld waarin asperges worden gekookt. Dit vocht wordt wel vaak gebruikt, in kwaliteitsrestaurants wordt dit vocht bijvoorbeeld gebruikt om sauzen van te maken. Het kookvocht van asperges kun je dus voortaan ook gewoon opdrinken. Het bevat ook veel gezonde voedingsstoffen. Maar puur, rauw sap geeft veel meer, en is ook anders van smaak en textuur.
Je kunt het beste voor witte asperges kiezen. Maar je kunt uiteraard ook groene asperges gebruiken. Witte asperges hebben een minder pittige smaak dan de groene asperges. Om sap te maken kun je het beste de asperges kiezen die later in het seizoen verkrijgbaar zijn, deze zijn wat geschikter om sap van te juicen

SLOWJUICER

Om sap te maken heb je een ( slow) juicer nodig. Je kunt uiteraard ook sap uitknijpen van pulp die je met een blender maakt, maar een slowjuicer  heeft wat dat betreft het meeste smaak-voordeel, smaken blijven iets beter behouden. Slowjuicers zijn tegenwoordig niet zo duur. Zeker als je graag gezonde sapjes drinkt is een slowjuicer een goede investering.
Normaal gesproken moet de stugge schil van de witte asperge worden afgeschild. Dit voorkomt een wat bittere smaak. En het eet fijner, minder vlezig. Voor het sap hoef je de asperges echter niet te schillen. Wil je echter een minder bittere sap, dan is het wel aan te raden, maar de bittere nasmaak is minimaal. Ik vind het daarom een beetje zonde om de schil eraf te jassen 😉 Maar jij kunt het uiteraard wel doen.
IMG_3827
Groene asperges hoef je nooit te schillen. Groene asperges bevatten chlorofyl, ook wel bladgroen genoemd. waardoor ze een piepklein-streepje-voor hebben qua gezondheid op de witte asperge, Maar beiden zijn zeer krachtig in hun voedingswaarden en dus maakt het niet erg veel uit of je nu groene of witte gebruikt voor de sap. Je kunt ze ook combineren!

IMG_3819

HOE SMAAKT ASPERGESAP?

De grote hamvraag voor iedereen is vast hoe aspergesap smaakt. Toen ik het voor het eerst proefde was ik eerlijk gezegd ook een klein beetje sceptisch. Ik vind pure geperste groentesapjes namelijk vaak niet te pruimen zonder een beetje stevia, of een halve banaan erdoor gejuiced.  Groenten geven in sapvorm vaak een enorm vieze bittere smaak. Dit maskeer je gelukkig erg goed met een paar druppels stevia. Ik had betreft asperges ook een erg bittere smaak in pure vorm verwacht maar wat schetste mijn verbazing? Het is ZOET! Echt gewoon ZOET. Ik hoefde er dus niets aan toe te voegen. Ik vind het echt ontzettend lekker om koud te drinken. Wel heeft het, als je de schil laat zitten, een licht bittere nasmaak, maar die blijft niet lang hangen. Mijn moeder, aan wie ik dit ook liet proeven vond het een beetje smaken naar bitter lemon 😉 Ik vind het in ieder geval heerlijk, en de zoete smaak overrompelde mij totaal. Want asperges zijn niet erg rijk aan suikers. ( per 100 gram gemiddeld 1 gram) Maar toch is deze sap zoet en ik denk daarom ook dat zelfs kinderen het lusten. ( heb ik zelf nog niet getest, maar ik ben benieuwd)

IMG_3817

HOE MAAK JE ASPERGESAP?

Meer dan de asperges heb je niet nodig. Je hoeft er niets aan toe te voegen omdat het heel goed drinkbaar is. Uiteraard kun je dit wel doen. Denk daarbij aan:
– verse gemberwortel mee juicen
– verse kurkuma-geelwortel- mee juicen
– andere rauwe groenten als biet, bladgroenten en kool
– vers fruit met lage vruchtensuikers als zacht zomerfruit
– kruiden en specerijen als vanille bourbon en/of ceylon kaneelpoeder
– stevia druppels, groene stevia
– verse citroenmelisse
Was de asperges en droog ze goed. Je hoeft er niets vanaf te snijden, maar als je dit wenst mag dit altijd. Druk de asperges door de slowjuicer. Het sap zal er licht schuimend uitkomen en de schuimlaag zal lang blijven staan. Dit kun je gewoon samen met het sap overgieten in een fles, of lekker op lepelen want dit schuim lijkt erg op stijfgeslagen eiwitten 😉 Drink het sap liefst gekoeld, dan is het op zijn lekkerst. Het sap kun je het beste zo snel mogelijk opdrinken. Bewaren kan, maar het wordt er niet lekkerder op.
 IMG_3826

WAT TE DOEN MET HET PULP?

Goed, en dat heb je pup over. Dit lijkt een beetje op zuurkool. En je kunt dit dan ook als zuurkool op gebruiken. Lekker door een salade, of pureer het fijn en maak er een lekker soepje van! Pureer de pulp in de blender en maak er een lekkere cake mee, of koekjes…kortom, je kunt het gewoon lekker door gebruiken. NIET WEGGOOIEN 
IMG_3835
Groene aspergesap!!!!!!!!!!

Een reactie op “Aspergesap….superlekker, supergezond!

  1. Bedankt Monique!
    Ik vind asperges HEERLIJK! Een van mijn favoriete groenten :o)
    Zo simpel mogelijk eten met een beetje gesmolten boter (of ghee), zout en verse peper, mmm…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *