BLOG: website ditjes en datjes……

Mijn website is opgericht in 2014. Na zeven jaar is mijn website één van de meest bezochte websites geworden, en is het een vergaarbak aan informatie geworden. Ik ben echt ontzettend trots op mijn “ kindje” zoals ik mijn website gekscherend noem.😊 Er zit meer in dan alleen bloed, zweet en tranen, er zit passie in, liefde en zorg. Ik heb vast niet de meest flitsende en meest interessante website , maar dat is dan ook nooit mijn doelstelling geweest. Mijn insteek is vanaf het begin, dat ik vooral een NUTTIGE en INFORMATIEVE website in de lucht zet. Een website zonder meuk, nonsens, kletspraat en sprookjes. Een website waar de consument meteen weet waar hij/ zij aan toe is, geen fratsen, geen commercie. Alhoewel ik dagelijks te horen krijg dat ik een commerciële trut ben, die lekker binnen loopt, verdien ik anno 2021 nog steeds NIETS aan mijn content op de website. De enige bron van inkomsten zijn de advertentie banners die ik zeer zorgvuldig heb uitgekozen. Verder is mijn website compleet sponsor-vrij, vrij van commercie en vrij van enige bronnen van inkomsten. Ik die nooit aan “ linkjes-ruil” of linkjes plaatsen tegen vergoeding. Ik adverteer niet met vreselijke pop ups, en hou de “ grote jongens” in de voeding en levensmiddelen industrie VER buiten de deur. Kortom: mijn website is één van de weinige die nog aardig vrij is weten te blijven van het grote geld en de grote verleidingen om met zo’n druk bezochte website flink wat geld te verdienen. Dat is NIET waarom ik deze website heb opgericht, NIET waar het voor is bedoeld. Het is voor de consument bedoeld, niet als groot reclamezuil.

Ik heb niets tegen geld verdienen. Maar ik kies voor andere paden. Ik heb bijna een jaar geleden een fantastische betaalde werkplek gevonden bij www.puurernfit.nl, een startende webwinkel in meukvrije, gezonde voeding en leefstijl en het is iedere dag een geschenk om mee te mogen helpen bouwen, mee te denken, plannen te maken om de webwinkel tot de meest toonaangevende webwinkel van Nederland te maken. Een fantastische uitdaging waar ik ook nog eens voor betaald krijg. Daar heb ik meer dan voldoening aan, ik hoef niet steenrijk te worden en al helemaal niet over de ruggen van de consument. Integendeel. Ik wil juist DIENSTBAAR zijn voor de consument die het anno 2021 al zwaar genoeg heeft in de gigantische speeltuin wat de voedsel en levensmiddelen industrie heet. Ik heb altijd geprobeerd om realistisch beeld te scheppen, en dat heeft mij ook vrij uniek gemaakt in de wereld van voeding en gezondheid, waar iedereen wel ERGENS een slaatje uit wil slaan.
Ik heb best lang van een uitkering geleefd. Daar schaamde ik mij aanvankelijk voor, maar de schaamte en het sappelen om rond te komen deed mij NOOIT afwijken van mijn principes. Hoe aantrekkelijk de aanbiedingen soms waren, mijn werkwijze, mijn visie en mijn manier waren altijd veel sterker. Ik hoop, dat ik met mijn verhaal heel veel anderen kan inspireren, om ook hun hart te volgen en niet het grote geld. Anything is posssible, if you put your mind to it
De vooroordelen blijven. De meningen blijven. De negativiteit, de jaloezie, dat blijft allemaal. Vrijwel dagelijks krijg ik wel iets in de vorm van “ commerciële trut” naar mijn hoofd geslingerd en waar ik mij voorheen nogal over kon opwinden, lach ik er nu om. Veel mensen kunnen gigantisch door een koker-visie kijken. Iedere deskundige, iedere blogger, iedere influencer is in hun ogen hetzelfde. Nooit is er maar IETS goed aan een ander, en het is fijn om een steen te hebben om tegen aan te schoppen. Ik ben die steen voor ontzettend veel mensen. Ik laat ze tegenwoordig schoppen en spartelen. En stel mij niet langer bloot aan discussies die worden uitgelokt. Dat werkt fantastisch. Ik besteed mijn tijd en energie liever aan wat echt belangrijk is. En dat is o.a zorgen dat mijn website up-to-date blijft en een ware informatiebron.

OUDE ARTIKELEN, OUDE RECEPTEN

Ik ben dus al ruim zeven jaar met mijn website onderweg. Je kunt hier en daar nog vrij veel artikelen terugvinden uit 2014. Maar veel heb ik ook verwijderd, Dit geldt ook voor mijn vele recepten. Soms ontvang ik berichten van mensen die mij vragen, waar het artikel opeens is gebleven, of waar dat recept is terug te vinden. Waarom verwijder ik artikelen? En waarom “ refresh “ ik mijn artikelen? Omdat is soms nodig is.
De wereld van voeding en gezondheid staat nooit stil. Veel informatie is solide, wetenschappelijk onderbouwd en daarom tijdloos. Denk aan bepaalde voedingswaarden van groente en fruit en hun onderbouwde gezonde eigenschappen. Daar kun je een tijdloos artikel over schrijven. Maar er zijn ook talloze onderwerpen die aan tijd zijn onderricht en kunnen veranderen. Daarbij kun je denken aan:
– een fabrikant die opeens zijn product in formule verandert
– een fabrikant, die opeens zijn product van de markt trekt
– nieuwe studies / onderzoeken die een compleet ander resultaat laten zien dan voorheen is aangenomen
– het liegen, het gekonkel, het misleiden van een fabrikant. Deze kan bijvoorbeeld onjuiste informatie verstrekken, hoe goed jij je research ook doet. Onjuiste informatieverstrekking kan zeker leiden tot totale verwijdering van een artikel
– simpelweg verouderde informatie, soms is het dan beter, om een volledig nieuw artikel te schrijven
Ik hou iedere dag de actuele standen van zaken in de gaten. Zo struin ik dagelijks veel ( nationale en internationale )  bronnen af internet af, en ben ik iedere dag in een supermarkt op zoek naar nieuwe producten en vooral nieuwe misstanden. Alles wat maar mogelijk interessant kan zijn voor de gemiddelde consument behandel ik. Ik kijk daarvoor door de ogen van een gemiddelde consument, niet door mijn eigen kritische ogen. Hoe kijkt een consument ernaar? Hoe wordt iets opgepakt? Waar zit de misleiding en waar zitten de adders onder het gras? Op deze manier kijken naar iets kan juist voor de consument zo belangrijk zijn, om hun eigen gedrag te herkennen en te bekijken, hoe het anders, gezonder en beter kan. Soms zijn imago’s hardnekkig. Deze imago’s zijn zorgvuldig opgebouwd dor de voedsel en levensmiddelen industrie en zijn lastig te doorbreken. Nog altijd wordt ontbijtkoek gezien als iets gezonds, terwijl het suiker-koek is. Peynenburg heeft het gezonde imago van ontbijtkoek in al die jaren zorgvuldig opgebouwd, zodanig, dat ontbijtkoek anno 2021 nog steeds voorkomt in de lesstof van een diëtist en andere opleidingen m.b.t voeding en gezondheid. Honing blijft ook zoiets hardnekkigs. Het wordt in de industrie neer gezet als gezonde suikervervanger. Maar dat is het niet. En zo zijn er nog talloze imago’s die moeilijk zijn te doorbreken.
Zinvolle, informatieve en realistische artikelen schrijven is erg belangrijk, maar het up-to-date houden net zo . Dit geldt ook voor mijzelf. Als ik een artikel / onderwerp behandel, dan gaat daar grondig research aan vooraf. Dat kost veel tijd, veel zoekwerk, veel uitzoek-werk, veel spitwerk, veel graafwerk, maar uiteindelijk kun je op deze manier je beste artikel schrijven. Dit houdt mij scherp. Zeker omdat de voedselindustrie nooit stilstaat is het ontzettend belangrijk om zelf up-to-date te blijven.
Soms vinden mensen het jammer, dat ik een ( verouderd ) oud artikel verwijder of een recept. Maar net als heel veel andere dingen zijn ook informatieve websites toe aan een frisse wind. Het kan daarom ook goed, dat ik zeer oninteressante artikelen verwijder, om plaats te maken voor actuelere, meer interessante onderwerpen. Mijn website is daarom nooit “ verjaard” en het is daarom best belangrijk om te vermelden dat, mocht je een leuk recept tegenkomen op de site, dat deze daar niet voor eeuwig blijft staan. Als je dus een erg fijn recept hebt gevonden, neem deze dan over en bewaar hem in je eigen portefeuille. Onthoud, dat ALLES wat ik op mijn website plaats, meebeweegt met de tijd. Op deze manier kan het een zeer gezonde, actuele website blijven.

“ ….VIND JE DIT OPEENS NIET MEER GOED?…? 🙁

Iets anders wat vaak voorkomt, zijn de vele berichten met daarin iets van een strekking over bepaalde producten die ik eerder heb beoordeeld, maar later een soortgelijk product beter beoordeel. Als voorbeeld: ik heb in 2017 een grote algen-en-visolietest gedaan. Daaruit kwam één bepaald merk als beste uit mijn test. Ik schreef in 2020 een nieuw artikel over een algen olie van Rineke Dijkinga die ik na deze visolie-test heb ontdekt, en mijn bevindingen daarover samengevat. Veel mensen trekken dan meteen de conclusie dat mijn eerdere bevindingen van de winnaar uit mijn test opeens niet meer gelden omdat ik nu “ opeens” een andere algenolie de hemel in lijk te prijzen. Dat is uiteraard klink-klare onzin, want ik zal artikelen direct off line halen, als ik ergens niet of niet langer achter kan staan. Ik zit in een branche die nooit stilstaat, en zal ik dus ook altijd wel producten beoordelen, ook producten die ik in een ander jasje of van een andere fabrikant eerder hebt beoordeeld. Onthoud deze stelregel: als ik een artikel definitief VERWIJDER, dan kun je daar je vraagtekens bij gaan zetten, staat alles nog gewoon on line, sta ik daar nog steeds achter.
Het gebeurt dus WEL, dat ik een artikel off line haal, omdat ik er niet langer achter sta. Dit kan gaan om onjuiste informatie van een fabrikant, nieuwe studies en onderzoeken die anders uitwijzen, of iets waar ik mijn volledige garantie niet meer over kan geven. Transparantie staat bij mij bovenaan. Als ik “ opeens iets niet goed” meer vind, onderbouw ik dit, als mij dit wordt gevraagd.

“ …JIJ PROMOOT PUUR & FIT! “

Sinds ik betaald werk bij www.puurenfit.nl ben ik zeer duidelijk, open en transparant. Ik ben er hard bezig om de webwinkel zo toegankelijk mogelijk te maken, en een winkel te laten zijn waar je alles onder één dak kunt bestellen. Daarnaast streven wij naar 100% meukvrij, in de breedste zin van het woord. Wij willen graag dat de consument met een gerust hart bij ons kan bestellen, zonder eerst uren kwijt te zijn aan nazoekingen of iets nu wel / niet meukvrij is. Wij zijn meest kritisch. Mijn werk als kritisch Health blogger komt hier zeker van pas, maar het betekent zeker NIET, dat mijn website een reclame platform is voor puur & Fit. Omdat ik veel producten zoek voor de webwinkel, kom ik veel tegen waar ik zelf erg geïnteresseerd in raak om daar eens dieper in te duiken. Mede door mijn eigen bevindingen en research breng ik zo’n product dan binnen bij Puur & Fit, dit vertel ik ook altijd. Het is zeker niet in commerciële zin, het is om zo een erg fijn product bereikbaar, beschikbaar en toegankelijk te maken voor iedereen. Ik ben nooit commercieel bezig geweest, mijn mindset is daar totaal niet op gericht. Wat ik wil is de consument helpen, ondersteunen, adviseren en tools geven om hen op een gezondere weg te helpen. Niet om hun beursjes uit te knijpen.
Dat mijn werk als een rode draad door mijn “ eigen” werk loopt is niet te voorkomen. Het gaat om één zelfde branche. Wees wel bewust van het feit dat het gaat om TWEE VERSCHILLENDE dingen. Ik word door Rosa NIET BETAALD om puur & Fit op mijn website te promoten, dat doe ik geheel op eigen initiatief. Ook de banners ( puur & Fit + Suit Matters ) worden gewoon netjes betaald door Rosa.  Rosa betaalt mij voor mijn werk ACHTER de schermen van Puur & Fit, daar komt geen promotie in voor. Zo krijg ik ook niets betaald voor de acties die we organiseren, terwijl het wel mijn idee was om bijvoorbeeld iedere week een actie te houden, of een hele maand waarin we iedere dag een actie geven. Denk niet, dat Rosa daar rijk van wordt, integendeel, we leggen regelmatig bij. Maar we weten hoe blij mensen worden van deze acties. DAAR doen we het voor. Alles wat ik doe voor zowel mijn website als Puur & Fit is oprecht en transparant.

“…DIE VERVELENDE POP UPS! “😣

Ik ontvang ook wel eens vragen over mijn pop ups op de website. Ik vind deze zelf absoluut niet storend of dwingend, het zijn geen schreeuwende pop-ups en zeker geen irritante die je maar moeilijk weg kunt klikken. Het kost je namelijk maar één willekeurige muisklik ( dus ook geen kleine kruisjes opzoeken ) om de pop-up te laten verdwijnen. De pop ups waren mijn idee, ik vind ze erg nuttig. Maar ik heb er wel voor gezorgd, dat ze niet schreeuwen en de consument het beeldscherm uit toeteren, iets waar ik persoonlijk zelf echt een hekel aan heb. Daarnaast is het dus binnen een seconde ( een willekeurige muisklik ) verdwenen. Pop ups zijn zeer effectief, zo kun je de aandacht op één bepaald doel focussen. In mijn geval voor meer inschrijvingen op mijn wekelijke gezellige nieuwsbrief. Daar krijg je ook meteen iets voor terug: een gratis ebook.

REACTIES ONDER ARTIKELEN, BLOGS EN RECEPTEN

Ik run mijn website alleen. Dit wil ik zelf graag zo, ik wil de complete regie houden over mijn eigen website. Uiteraard heb ik de technische kanten uitbesteed , dat is totaal mijn ding niet, maar verder zit ik alleen achter de knoppen, en bepaal ik wat er op mijn website gebeurt. Mijn website wordt dagelijks druk bezocht, wat uiteraard ook de nodige reacties geeft onder artikelen, blogs en recepten. Ik kan onmogelijk ALLE reacties beantwoorden en lezen, ik heb inmiddels duizenden content op mijn website. Als ik wat tijd over heb ( wat niet vaak gebeurt ) ga ik er even voor zitten om de meest recente reacties te beantwoorden. Heel veel vragen dezelfde dingen, of lezen mijn content niet goed, zodat veel vragen overbodig en onnodig zijn. Ook krijg ik ontzettend veel negativiteit toegeworpen. Mensen die je vanachter hun veilige toetsenbordje onder een fake-account de huid vol schelden, of schofferen, deze reacties verwijder ik uiteraard direct en kijk daar verder niet naar om. Ik kan helaas niet alle reacties beantwoorden. Als er echt prangende vragen zijn, kun je mij het beste even een mail sturen.
Resumerend wil ik gewoonweg op mijn eigen manier een zeer informatieve, transparante en nuttige website onderhouden, wat in drukke tijden niet altijd makkelijk is. Ik wil de consument zoveel mogelijk helpen, ondersteunen en adviseren. Kennis geven om zelf de juiste keuzes te kunnen maken. Inspireren met heerlijke, simpele recepten. Motiveren om meukvrij te gaan leven in de breedste zin van het woord. Tools aanbieden om alles toegankelijker te maken. Mensen het vertrouwen bieden dat niet alles kommer en kwel is. Mensen leren, om door bubbels van commercie heen te prikken. Tussen zwart en wit zit erg veel grijs gebied. Mijn website wil hierin de ondersteunende factor zijn, een bron waar iedereen kan terugvinden waar hij of zij naar op zoek is. Dan is mijn missie geslaagd. 

10 Reacties op “BLOG: website ditjes en datjes……

  1. Ik vind het heel sneu te horen dat er mensen zijn die zo negatief en achterdochtig zijn. Ik kan alleen maar zeggen dat voor mij vrijwel meteen helder en duidelijk was wat jouw intenties zijn toen ik bijna 2 jaar geleden met jouw in aanraking kwam (via internet) en het heeft mijn leven beetje bij beetje veranderd en dat doet het nog steeds! Ik vind het dan ook alleen maar een verrijking dat je bij Puur&Fit werkt want zo weet ik 100% zeker dat ik goede producten koop. Ik ben je ontzettend dankbaar voor alles wat je doet! Je hebt mij heel erg bewust gemaakt over voeding en duurzaamheid. We zijn een gezin van 4 waarbij de kids en ik altijd veel problemen hadden/hebben met ziek zijn. Beetje bij beetje gaat dat steeds beter. Ik merk dat het een proces is om het in ons leven in te voeren en ik leer enorm veel van jou! Dus bij deze dankjewel! Hier heb je in elk geval al een grote positieve verandering te weeg gebracht 💖

  2. Lieve Monique,
    Het is gigantisch, hoeveel tijd en aandacht jij al hebt besteed aan het uitzoeken en onder de aandacht brengen van heel veel informatie voor wat betreft de gezondste voeding en producten; te veel om op te noemen!!!
    Je blijft me verbazen met steeds weer nieuwe, hele goede info!
    Jij hoeft je voor niemand te verontschuldigen!!!
    Het gaat er om dat je voor jezelf weet hoe je bezig bent!
    Kijk vooral naar degenen die al jouw enorme inzet waard zijn!
    Ik ben er één van, je bent een pareltje!
    Dank voor alles wat je ook mij hebt gebracht, een verrijking!
    Héél véél sterkte met alles wat er nu op je pad komt xxx

  3. Hai Monique,

    Het is fijn dat je zoveel tijd en energie steekt in deze materie.
    Je maakt de wereld een stukje beter en daar ben ik blij om.
    Elke week lees ik de nieuwsbrief met veel plezier.
    Voor mij is het fijn, dat ik ergens terecht kan voor informatie rondom eerlijke voeding en alles wat daarbij hoort.
    Ga vooral zo door en ik verheug me op de ditjes en datjes blog.

  4. Hallo Monique,
    Wat betreft rouw en rouw verwerking kunnen de boeken van Elisabeth Kubler Ross misschien wat voor je betekenen.Zij was een psychiater en heeft veel inzicht en hulp boeken geschreven hierover.
    Groet en veel sterkte, Ingrid.

  5. Dag Monique,

    Ik ben van België en raadpleeg dagelijks jouw website.
    Dit omdat ik ontzettend dankbaar ben dat jij het onderzoek voor mij en voor velen doet zodat ik, in mijn druk dagdagelijks leven, toch gezond kan leven.

    Dankjewel!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *