Doe meer met peulvruchten!!!!!

Het was even vechten tegen de bierkaai, maar eindelijk lijkt de overheid, het NVWA, het WHO en andere aantoonbare organisaties op gebied van levensmiddelen het nut in te zien om meer peulvruchten te gaan eten. Jarenlang werden peulvruchten zo’n beetje onder het kleed geschoven. In de schijf van vijf kwamen ze tot 2016 niet eens voor. Gelukkig lijkt het tij te zijn gekeerd en zijn meer mensen peulvruchten gaan eten. Nog niet schrikbarend veel, maar toch aanzienlijk. In 2015 aten we nog geen gram peulvruchten per dag, in 2016 en 2017 zagen we een significante stijging van zo’n 12-15%. De consumptie van linzen zijn in 2018 met zo’n 35% gestegen. Dat zijn cijfers om vrolijk van te worden.

IMG_3506

Peulvruchten zitten in de lift en lijken langzaam maar zeker hun weg naar de consument te vinden. Ook lijken de bloggers en de voedselindustrie ze te omarmen en vinden we naast vele positieve blogs op internet ook erg veel nieuwe producten in de supermarkten. Het werd eens tijd. Ik geniet al jaren van peulvruchten. Ze staan bij mij iedere dag op het menu, al jarenlang. Ik heb er dan ook al heel veel over verteld. Hieronder een opsomming van mijn artikelen over peulvruchten:

 

Doe jij mee met de gedroogde peulvruchten uitdaging?

Peulvruchten uit pot / diepvries / blik….ongezond of niet?

Ode aan de peulvruchten!!!!!

Peulvruchten….alles op een rij

Linzen….goedkoop, duurzaam, en lekker!

 

IMG_2370-1200x800

Naast deze artikelen heb ik in HET MEUKVRIJ ABC talloze artikelen over bonen geschreven. kortom……ik weet al jarenlang hoe goed, duurzaam, goedkoop, gezond en lekker peulvruchten zijn, en hoe belangrijk ze kunnen zijn in ons voedsel. Ze zijn rijk aan eiwitten ( bouwstenen) vitaminen en mineralen ( energieleveranciers) en zijn zeer rijk aan voedingsvezels ( cadeautje voor de darmen) Eet je weinig vlees, kun je peulvruchten perfect ter vervanging gebruiken. Voor de vegetariër en de veganist zijn het hele goede aanvullingen in een voedingspatroon. Daarnaast zijn ze ontzettend veelzijdig. Er is werkelijk niets wat je er NIET mee kunt doen. Ze zijn heerlijk om zo uit het vuistje te eten, als bijgerecht, in puree’s, ovenschotels, gerechten, als spread, en ook laten peulvruchten zich prima verwerken in baksels. Ik heb ontzettend veel recepten met peulvruchten op mijn website, neem daar eens een kijkje om wat inspiratie op te doen.

IMG_8551-1200x800

Allemaal goed nieuws, maar toch weten veel mensen niet verder te komen dan de peulvruchten als groente te eten. En dat is jammer, want je kunt zoveel meer! Om een goed voorbeeld te geven en om je wat te inspireren, bedacht ik twee recepten uit één bereiding. Ik heb hiervoor kapucijners gebruikt, maar het maakt niets uit welke peulvrucht je kiest. Of dit nu linzen zijn of bruine / witte / rode / zwarte bonen, limabonen of tuinbonen, het maakt werkelijk niets uit. Je kunt dus gewoon jouw favoriet kiezen.

IMG_3600      IMG_3601

Om te beginnen gaan we een heerlijke ( boterham) spread maken. Daarvoor heb je nodig:

  • 400 gram gekookte kapucijners, uitgelekt
  • twee eetlepels kerriepoeder
  • twee eetlepels komijnpoeder
  • twee eetlepels ras el hanout
  • een eetlepel koriander
  • twee flinke scheuten Aminos, of tamarisaus of sojasaus
  • 500 gram havermout ( droog)
  • 400 ml water

IMG_3603

Doe alles in de keukenmachine en maal tot een frisse, smeuïge spread. Blijft de spread wat te droog, voeg dan kleine beetjes extra water toe.

IMG_3602

We hebben nu een heerlijke spread, maar….nog geen broodjes! Dat is zo gemaakt 😉  Haal een grote kom spread uit de massa en doe de rest in een kom. Voeg hieraan twee verse eieren  ( of veganistisch: een gepureerde banaan) en 10 gram ( wijnsteen) bakpoeder toe en roer flink door elkaar. Verwarm de oven voor op 190 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. Maak broodjes uit het deeg en bak ze in de oven in ongeveer 35-40 minuten gaar.

IMG_3606

Klaar zijn je heerlijke, gezonde broodjes!

IMG_3604

Zo simpel is het. Doe dus voortaan MEER met peulvruchten want ze zijn TE LEKKER en te GEZOND om er niets mee te doen!

 

Een reactie op “Doe meer met peulvruchten!!!!!

  1. Wat een fijn recept Monique. Een recept twee uitwerkingen. Mooi bedacht. Dit ga ik zeker eens maken. Bedankt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *