fructose

Het is, lijkt het, de nieuwe ” gevaarlijke” suiker: fructose.

Fructose kennen we vooral als iets puur en natuurlijks: het is immers een natuurlijk vruchtensuiker. Het komt voor in groente en fruit en …..is juist een meest gevoelige suiker voor glycatie, ondanks die lagere Glychemische index.

Onlangs was er veel ophef over het feit dat fructose volledig is geaccepteerd als ” gezond ingrediënt” voor fabrikanten. Dit betekent niet alleen dat ze er volop gebruik van mogen maken, maar ook veel kunnen claimen. Ze kunnen erg grote kreten op hun verpakkingen zetten als ” gezoet met 100% fructose”. Fructose heeft een zeer gezond imago. Vroeger was het inderdaad  een gezonde zoeter. We aten het namelijk PUUR. Vanuit de vruchten en groenten zelf. En voegden er niets aan toe. Als iemand één dagje puur biologisch fruit zou eten zou dit absoluut geen kwaad kunnen. Die paar grammetjes pure fructose ruimt je lichaam prima en zonder problemen op.

Helaas zijn tijden veranderd: we zijn de fructose uit al het groente en fruit gaan halen en voegen dit geconcentreerd toe aan levensmiddelen. Dit levert soms wel vier tot vijf keren zoveel meer fructose op dan in natuurlijke vorm. En dat levert problemen op voor de gezondheid.

Onlangs kwam aan het licht dat we gemiddeld per dag op deze manier meer dan 75 gram per dag fructose binnen krijgen.Dit is echt veel teveel en levert dan ook erg veel klachten op, zoals meest voorkomend diabetes.

Maar ook heeft de lever het vandaag de dag flink te verduren onder onze eet/leefstijl. Waar we vroeger vooral levercirose ( leververvetting)  door overmatig alcoholgebruik kregen, is dit nu geheel omgedraaid: je hoeft geen druppel alcohol te drinken om leververvetting te ontwikkelen, maar alleen fructose-houdende producten te nuttigen. Fructose slaat vet op als een malle piet, vooral rondom de buik. En dit geldt niet alleen voor mollige/dikkere mensen, maar even zo goed voor slanke mensen die een ” vetrol” ontwikkelen rondom de buikstreek. In buikvet zitten juist die gevaarlijke stoffen die in de lever terecht komen, met alle gevolgen van dien.

Fructose zorgt voor maar liefst twee keren meer vetopslag dan suiker, zonder dat je er een echt verzadigd gevoel van krijgt. Je kunt er dus veel van blijven eten zonder dat je echt vol raakt en dan is die 75 gram zo gehaald.

Ook een zeer nadelig dingetje: het verhoogt de kans op alvleesklier kanker aanzienlijk. Dit komt vooral omdat fructose de cellen juist voedt.

Agavesiroop is een erg goed voorbeeld. Het heeft door de ” 100% natuurlijkheid” een zeer gezond imago gekregen, en is zeer populair ter vervanging voor gewone suiker. In mijn artikel kun je lezen dat dit een wassen neus is. Agave is zeer rijk aan bewerkte fructose.

Door tal van ( chemische) raffinage wordt agave veranderd van een zoetig sap waarin nog vitaminen en mineralen schuilen, tot ware suikerbom. Waar vaak geen spoortje gezondheid meer in huist. Wat het wel doet is de lever enorm zwaar belasten omdat het daar rechtstreeks naartoe wordt getransporteerd na inname en de lever dit allemaal op zijn bord krijgt in één keer.

Fructose is in al deze varianten zeer ongezond.

SAM_5981

wat dan wel?

Eet gematigd fruit in zijn meest natuurlijkste vorm: biologisch en onbespoten, met schil. Eet er ook iets van vetten bij om eventuele hogere pieken veroorzaakt door de fructose in fruit, te stabiliseren.

Omdat biologisch fruit in de regel nog puur en natuurlijk is gebleven zal het ook nog de meeste vitaminen en mineralen en vezels hebben behouden. Neem een appel: Als we een hap nemen uit een biologische sappige appel zijn de verhoudingen daarin perfect verdeeld. Hierdoor zal de fructose niet als een malle piet door je bloedbanen heen gaan crossen en zal het langzamer worden opgenomen. Eet je een geschilde niet-biologische appel, is dit effect al stukken minder en zal de fructose meer schadelijk zijn.

Drink je een glaasje appelsap, krijgt je lever de volle lading. Dit geldt ook voor puur uitgeperst sap. Hierin worden namelijk de vezels, mineralen en vitaminen erg gemist, en zijn er hooguit nog sporen aanwezig.

Let daarom ook erg op met diksap.

Dit sap, hoe puur en natuurlijk en biologisch ook, is bewerkt: het wordt ingedikt tot een dikkere brij. Hierdoor wordt het fructosegehalte altijd veel hoger.

Het moge duidelijk zijn dat we vooral de producten waarin fructose in is verwerkt als zoetstof/middel,moeten mijden. Je zult je vast afvragen waarom fructose dan zo erg veel voorkomt in producten speciaal voor diabetici. Dit komt vooral omdat fructose een vrij lagere GI geeft dan andere zoetstoffen/suikervervangers. Maar vergis je dus niet: fructose blijft fructose en zeker bewerkt ( wat ook gebeurt bij de producten speciaal voor diabetici) is het een wolf in schaapskleren.

We aten vroeger amper 15 gram fructose per dag. Dit is dus nu veranderd naar een zeer ongezonde 75 gram per dag. De gemiddelde ADH ligt rond de 50 gram, maar minder is beter.

Groente bevat meestal niet meer dan gemiddeld 2 gram fructose per 100 gram. Dit is sowieso dus altijd een betere keuze. Eet met gezond verstand fruit en kies fruitsoorten met een relatief lagere fructose gehalte. In 100 gram druiven heb je al 8,4 gram fructose te pakken. Een appel geeft per 100 gram 6 gram. Balanceer dus een beetje met je dagelijkse fructose-inname en eet enkel fructose uit pure en natuurlijke groente en fruit. Let op verpakkingen in de supermarkt.

Meer lezen?

Glucose en fructose

5 Reacties op “fructose

    • helaas….fructose verdwijnt niet na een verhitting…

    • Gewoon fruit eten! Je lichaam heeft, natuurlijke, suikers nodig! Mijdt de geraffineerde rommel, in zeer veel producten aanwezig. Niet alleen in snoep.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *