Goedkope supermarkt-havermout…..is dat nu minder goed en gezond dan dure havermout?

Havermout……🍚

Het blijft de onbetwiste nummer éen in de wereld van gezonde voeding. En terecht. Havermout heeft enorm veel gezonde voordelen, en kost heel weinig. Wil je meer lezen over havermout? KLIK HIER. Ik ben er zelf dol op, en ik eet het dan ook iedere dag. Ook bak ik er veel mee. Havermout kun je gemakkelijk in de blender tot meel vermalen.
Ik ben wat betreft biologisch of niet niet zo kritisch. Natuurlijk kies ik liefst voor biologisch, maar als mijn budget daar even niet toe reikt, kies ik net zo gemakkelijk voor een papieren zak havermout uit de supermarkt voor € 50 cent per 500 gram. Wil je meer lezen over de verschillen tussen biologisch en niet biologische havermout? KLIK HIER
Veel mensen denken, dat de goedkopere varianten niet goed zijn, niet gezond, vervuild of zelfs helemaal niet rijk aan voedingsstoffen. Ik besloot daarom, om dat misverstand eens voorgoed uit de wereld te helpen. Dit artikel bespaart je hopelijk voortaan enorm veel geld!

HAVERMOUT:…GOUDMIJN VOOR DE VOEDSEL EN LEVENSMIDDELENINDUSTRIE

Als je net als ik een verwent havermout-fan bent, dan weet je waarschijnlijk ook dat er ontzettend veel soorten verkrijgbaar zijn. De grootste verschillen kunnen we vinden in biologisch of niet, en 100`% glutenvrij of niet. Daarnaast kunnen we kiezen uit “ fijne” en “ grove” havermout. In dit artikel ga ik je uitleggen dat het geen enkel verschil maakt of het nu grof of fijn is. Wil je meer lezen over de gouden tijden voor de voedsel en levensmiddelenindustrie? KLIK HIER
Goed. 
Dan over naar de hamvraag van di artikel: zijn er daadwerkelijk verschillen tussen goedkopere havermout en dure havermout? In de supermarkt kunnen we inmiddels kiezen uit veel soorten. Van goedkoop naar duur, van grof naar fijn.
Laat ik beginnen te vertellen, hoe deze havermout wordt geproduceerd. Havermout is ook wel haver ( graan) wat wordt gedroogd, gepeld en geknipt. De haverkorrel wordt gewassen, en ontdaan van het kroonkaf, dit zijn de buitenste schut-blaadjes van de graankorrel. Deze moeten worden verwijderd omdat deze niet eetbaar zijn. De korrels worden verhit en in stukjes geknipt. Deze stukjes worden gestoomd en plat gewalst. Je kunt volkoren havermout kopen en “ gewone” havermout. Het verschil zit hem in de productie. Volkoren havermout wordt maar één keer door geknipt. Dit maakt de kooktijd bijvoorbeeld iets langer. Wordt de korrel meerdere keren klein geknipt, vermindert dit de kooktijd.
In de fabriek wordt de havermout vervolgens gesorteerd en verpakt. Dit gaat met massale hoeveelheden in grote ketels tegelijk. Een fabriek kan zo per dag ontzettend veel zakken havermout eruit laten rollen. Tijdens deze producties komt er “ afval” vrij, wat onderin de ketels terechtkomt. Dit wordt zo genoemd, omdat het in regel meteen door wordt verwerkt in veevoeder. Maar…..het is gewoon HET GRUIS wat vrijkomt tijdens de productie. Anders gezegd is het fijner dan de havermout die uiteindelijk in de duurdere zakken terechtkomt. Dit gruis wordt, door de enorme populariteit van havermout, niet alleen maar door verwerkt naar veevoeder-productie, het gaat ook in de papieren zakken die we in de supermarkt tegenkomen voor € 50 eurocent per 500 gram. Omdat wij graag perfecte stukjes havermout willen zien in ons kommetje, wordt het gruis gezien als afval en niet verkoopbaar, maar het is en blijft wat het is: EXACT DEZELFDE HAVERMOUT. Als je niet zo moeilijk doet en denkt, kun je dus voortaan je goede geld in je zak houden en voortaan een zak goedkope havermout kopen. NIETS mis mee, NET ZO GOED. Nu weet je ook meteen het verschil tussen grof en fijn. Inhoudelijk geen enkel verschil, maar het goedkope is in de industrie  tot “ onverkoopbaar” afgeserveerd, net als bijvoorbeeld misvormde groente en fruit. Daar is inhoudelijk ook NIETS mis mee, maar omdat wij graag een gave en perfecte aardappel willen zien en eten, komen de misvormde piepers niet terecht in een zak, maar bijvoorbeeld in veevoeder of wordt het gewoon weggegooid.
Soms zie je groot op een verpakking VOLKOREN staan, soms niet. Hier wordt over nagedacht. Zo kiest AH bijvoorbeeld, om VOLKOREN niet groot op de goedkopere zak te zetten, wel op de luxere pakken. VOLKOREN verkoopt beter, net als biologisch of 100% natuurlijk. Slimme verkoop truc dus om jou sneller te laten grijpen naar zo’n luxer pak met in het meeste geval  EXACT DEZELFDE inhoud als  de goedkopere zak. Dit kun je terugzien in de voedingswaarden, die 1:1 gelijk zijn.

ZIJN ER VERSCHILLEN TUSSEN DE SUPERMARKTEN?

Iedere gerespecteerde supermarkt-keten heeft inmiddels zijn eigen zak havermout. In regel kosten ze overal hetzelfde. Soms is het een huismerk, zoals AH en de LIDL , maar meestal gaat het om een onbekend merk. Deze kunnen dan neutraal wereldwijd worden verkocht. Soms kiest een supermarkt keten er dus voor om hun havermout in een huismerk te verpakken, maar inhoudelijk blijft het allemaal hetzelfde. Anders gezegd maakt het voor de uiteindelijke kwaliteit niets uit. Wel kunnen de supermarkt ketens verschillende leveranciers onderhouden. En uiteraard produceert fabriek A niet 1:1 hetzelfde als fabriek B om de simpele reden dat havermout een NATUURPRODUCT is en zich continu anders kan gedragen.  Er wordt na de productie-processen ( zie hierboven) verder niets meer toegevoegd. Wel kunnen er verschillen zijn in het “ afvalproduct” betreft volkoren of geen volkoren, maar vrijwel ALLE goedkope zakken bestaat uit een volkoren havermout. Dit is echter niet verplicht gesteld om te vermelden op een verpakking, sommige fabrikanten kiezen er echter wel voor omdat het een betere verkoop oplevert.
Om jullie een voorbeeld te geven, heb ik drie verschillende zakken havermout gekocht bij drie verschillende supermarkten, te verstaan AH, de LIDL en PLUS.  AH en LIDL kiezen voor een eigen huismerk. Zij kopen dus in bij de groothandelaren ( wereldwijd)  en verpakken dit zelf. Ah doet dit in hun eigen fabriek in Zaandam, de Lidl doet dit in hun eigen fabriek in Duitsland. PLUS kiest voor een gangbaar merk. Deze varianten worden geproduceerd door andere partijen die dit weer aanbieden aan de supermarkten. Voor alle drie zakken betaalde ik € 50 eurocent per zak van 500 gram. Dit lijkt een vastgestelde verkoopprijs. Alleen de zak van de PLUS zet groot op de zak dat het gaat om een volkoren havermout, de AH kiest ervoor om het klein te vermelden op de zijkant van de zak. Ook de LIDL zet het er zeer klein op bij hun product-informatie. Lidl zegt groot op de zak dat het om een FIJNE havermout gaat, maar is dat wel zo?
LIDL…                                                    PLUS….                                                              AH…..
Want kijk eens naar deze foto, waar ik de drie varianten heb uitgestrooid en naast elkaar heb gezet. Zoals je wellicht meteen merkt, zie je dat de havermout van de AH en de PLUS nauwelijks tot niets van elkaar afwijken, maar de geplette graankorrel van de Lidl overduidelijk grover is gebleven. Wat dus kan betekenen, dat AH en Plus uit dezelfde fabriek hun havermout tappen, en de Lidl elders. En ook nog eens een veel grotere korrel leveren, waar de meeste mensen toch hun voorkeur aan geven. Nu wil ik daar als kanttekening wel bij zetten dat havermout zoals eerder gezegd een natuurproduct betreft en daardoor ook per batch in vorm en verfijning kan verschillen. Maar wil je dus een wat grovere havermout, dan is de Lidl hier de absolute winnaar. Ik koop deze van de Lidl dan ook erg vaak. Erg lekker, goed van textuur en overal voor inzetbaar.

MAAR…..HOE ZIT HET DAN MET DE VERSCHILLENDE VOEDINGSWAARDEN?

Je kunt vragen zetten bij de voedingswaarden. Zoals je hierboven ziet, verschillen deze best enigszins van elkaar. Maar zie je ook hoe MINIMAAL dit is? We praten echt over niet-noemenswaardige verschillen. In DIT ARTIKEL kun je lezen, hoe een GEMIDDELDE VOEDINGSWAARDE wordt berekend. Als je weet hoe dat werkt, snap je beter dat het in geval van de verschillen bij deze drie pakken havermout het eigenlijk helemaal geen ENKEL verschil maakt. Een GEMIDDELDE voedingswaarde heet niet voor niets een GEMIDDELDE voedingswaarde. Sterker nog, havermout kan simpelweg nooit op de mg af worden berekend omdat het gaat om een natuurproduct. Anders gezegd: alle voedingswaarden zijn gewoon hetzelfde en hoef je niet specifiek te zijn in je keuze.

SNAPPIE? 😁

Ik hoop, dat ik je wat wijzer hebt kunnen maken betreft havermout en hun soms bizar hoge verkoopprijzen. Het gaat 9/10 x om pure marketing. Betaal niet langer voor deze onzin. Zonde van je geld, want havermout blijft inhoudelijk in de meeste gevallen gewoon havermout. Wel kun je kritischer zijn in biologisch of niet, in die zin, dat je dan verzekerd ben van GMO- vrije havermout. Maar ook biologisch verschilt inhoudelijk niet veel met niet-biologische havermout.
Onthoud dat goedkope havermout net zo goed en gezond is. En dat je met je smalle beurs ook echt gezond kunt eten. Als je de onzin van de marketing-spelletjes skipt, hou je erg veel geld over. 😊 Kun je dat mooi weer uitbesteden aan het opkopen van misvormde groente en fruit!

Maar….hoe zit het dan met glyfosaat?

Onlangs postte ik in mijn Facebook groep een tip over de grovere variant havermout,  die sinds kort verkrijgbaar is bij supermarkt Lidl. De reacties vlogen mij om de oren, helaas het grootste deel enkel negatief. Terwijl de tip enkel en alleen was bedoeld om mensen blij te maken, werd de post gebruikt, om te venten over havermout en wat iedereen daar zoal over had gehoord een gelezen, wat slecht was. Niet biologisch is slecht en niet Meukvrij, in havermout zit glyfosaat, Lidl belazert de boel met hun biologische variant van havermout want daar zit stiekem toch gewone havermout in, er zit vast gluten in, niet-biologisch kiezen is het slechtste wat je kunt doen, goedkoop = duurkoop voor mens dier en de aarde…..😑….zomaar een greep uit de vele reacties. De post miste zijn werkelijke doel volledig en gaf ongevraagd platform voor fikse discussies. Ik blijf dat een beetje jammer vinden, maar het toont, hoeveel vraagtekens er rondzingen rondom havermout, maar vooral veel onzin wat wordt geschreven en rond wordt gestrooid.

Ik heb, als groot fan en liefhebber / gebruiker van haver en havermout, afgelopen jaren veel onderzocht en geschreven. Ik heb veel samengevat in DIT DOSSIER, maar over haver en havermout valt blijkbaar voor eeuwig over te discussiëren. Wat mij vooral opviel in de vele reacties onder mijn post, was de verwardheid. Veel mensen lezen of horen iets en nemen dit zonder verder onderzoek klakkeloos aan, en kunnen dit jarenlang hardnekkig vasthouden. Helaas wordt er niet alleen veel nuttigs geschreven op internet, het grootste deel bestaat uit onzin, en niet onderbouwde statements. GOOGLE is onze beste vriend en een aanname is dan ook zo gemaakt, ondersteund met een linkje. De meeste linkjes bevatten klink-klare onzin. Uiteraard gaat de gemiddelde consument niet zo ver om de gemaakte claims verder te onderzoeken, en daar schuilt dan ook de wortel van al deze verwarringen, reacties en vasthoudendheid. Daar kun je de consument uiteindelijk dan ook niet voor aanspreken, wel de mensen achter al die onzin-verhalen, die met hun artikelen “ klick-bites” binnen willen harken en bezoekers trekken naar hun platforms om te verkopen. Vanwege de enorme populariteit rondom haver / havermout is de interesse groot wat altijd wel een bepaalde zekerheid biedt dat mensen een artikel gaan lezen. Het is te vetgelijken met Loekie de Leeuw reclame. Net zo geraffineerd, maar zeker effectief.

SLECHT = GOED. GOED = SLECHT?

Als we al de verhalen moeten geloven, kunnen we beter alleen biologische havermout eten en verder alle andere soorten die er verkrijgbaar zijn, mijden. Dit heeft voornamelijk te maken met een verontrustend bericht uit 2019, waar Amerikaanse ( let wel: AMERIKAANSE ) onderzoekers een aantal “ random” ( Amerikaanse )  ontbijtgranen met haver / havermout testte en daar de onkruidverdelger GLYFOSAAT in terugvonden. Deze onkruidverdelger is behoorlijk omstreden, het zou o.a kanker kunnen veroorzaken bij mensen, opstapelingen in het menselijk lichaam, het zou mogelijk giftig kunnen zijn voor onze darmflora, kortom, allemaal erg verontrustende berichten.
De omstreden onkruidverdelger is aanwezig in ons voedselketen via o.a verbouw van groente, fruit, en graansoorten. Het vergemakkelijkt een graanoogst aanzienlijk omdat glyfosaat in no-time planten doet verdorren. Een veld wordt vlak voor de oogst ingespoten waardoor het graan gelijkmatiger verdort en de oogst een stuk sneller maakt. Wat veel tijd scheelt.  Deze theorie wordt ook wel de CROP DESSICATION genoemd, omdat het vrij kort op elkaar gebeurt, heeft het glyfosaat nauwelijks kans om door de regen te worden weggespoeld.
Gelukkig is CROP DESSICATION inmiddels verboden door het CTGB ( = college voor toelating van gewas-beschermingsmiddelen en biociden ) voor tarwe, gerst, spelt, winter-tarwe, wintergerst, zomer tarwe, zomergerst, triticale, en…haver. Dit maakt de kans dat we glyfosaten tegenkomen in haver-producten in Nederland aanzienlijk kleiner.
Het Amerikaanse onderzoek deed wereldwijd veel stof opwaaien, en gaf enorm veel onrust, ook in Europa / Nederland. Hoewel er inderdaad sporen van glyfosaat zijn aangetroffen in de Amerikaanse ontbijtgranen, zegt dit HE-LE-MAAL NIETS over de varianten die in Europa worden verkocht. Om te beginnen wordt glyfosaat in Amerika veel meer en op veel grotere schaal ingezet, dan hier bij ons in Europa. Het wordt bovendien vooral aangetroffen op genetisch gemanipuleerd voedsel, iets wat wij hier in Nederland weinig toepassen. Ten tweede ging het in het onderzoek op ONTBIJTGRANEN, waar haver/ havermout slechts een ONDERDEEL is. De sporen kunnen daardoor ook afkomstig zijn van andere ingrediënten en graansoorten die in de ontbijtgranen zijn verwerkt.
Er wordt veel in Nederland geproduceerd, Quaker ( die behoorlijk onder vuur ligt dankzij de Monsanto inbreng ) heeft bijvoorbeeld een fabriek in Rotterdam. Het graan voor de producties worden gewoon uit Europa gehaald. Dit is zeker van invloed op de uiteindelijke sporen van glyfosaat. Anders gezegd hoeven wij ons geen directe of indirecte zorgen te maken. In Amerika is he risico op voedsel met ( sporen van ) glyfosaat vele malen groter dan in Europa. Het EPA, het milieubureau in de Verenigde Staten, stelde nadat deze studie naar buiten kwam in 2019, een onderzoek in en concludeerde dat glyfosaat niet kanker-verwekkend zou zijn, maar zij hadden wel ecologische bezwaren tegen het middel.
Wil je echt graag zo vrij mogelijk van bestrijdingsmiddelen blijven, dan is biologisch kiezen de beste optie, maar niet zaligmakend. Omdat o.a glyfosaat in ons voedselketen zit geweven, komen we ook geringe sporen tegen in biologisch voedsel. Het is eigenlijk niet te vermijden, net als plastic om ons heen, wat ook overal is. Dus, als we het glyfosaat-verhaal moeten resumeren: .. wij hoeven ons geen directe zorgen te maken, in Europa is het risico vele malen kleiner dan in Amerika, waar dit omstreden onderzoek plaatsvond. Wil je het beste wat betreft risico’s zoveel mogelijk mijden, kies dan voor biologische varianten van betrouwbare merken die ook wat minder massaal ondernemen. Deze merken vind je meest in de biowinkel. Let bij aankoop op voedingswaarden, soms koop je een zak wat twee keer zoveel duurder is, terwijl een ander goedkoper merk exact dezelfde inhoud heeft, maar een ander label / andere verpakking heeft. Dit noemen we private-labeling. Een spitsvondige consument kan erg veel geld besparen, onthoud, dat havermout BIG BUSINESS is. Een ander iets om goed te onthouden is dat je altijd VERDER moet kijken dan een verontrustend bericht. Wat klopt ervan? Hoe is een studie of onderzoek verricht? Dit heeft een directe invloed op de uitkomsten, en kan zeker veel onnodige onrust voorkomen, ook bij jezelf. Loop bronnen goed na. Alleen dan kan en mag je een oordeel velgen.

GROF OF FIJN?

Er is in havermout een grove en een fijne variant verkrijgbaar. In de meeste gevallen betaal je voor een grovere variant meer dan voor een fijne variant. Dit lijkt logisch, omdat we het aannemelijk vinden dat er verschillen zijn. Maar de werkelijkheid is anders. We worden behoorlijk voor de gek gehouden.
 
Wat is het geval? Tijdens producties van havermout, waarbij de ” perfecte grovere vlok” centraal staat, komt er zogenoemd ” afval” vrij, wat helemaal geen afval is, maar gewoon exact hetzelfde product. Dit is fijn en bijna vergruisd. Jawel: de fijne varianten dus. Dit ” gruis” komt onderin terecht waar het in grotere bakken wordt opgevangen. Dit ” gruis” wordt door de meeste consumenten niet fijn bevonden, en de vlokken zien er niet perfect genoeg uit. Daarom wordt dit ” gruis” als ” afval-product” verder verwerkt in veevoeder, maar ook in industrieel voedsel waarin granen voorkomen als crackers enzovoort. Maar het wordt ook als ” fijn volkoren havermout” verkocht.
Fijn havermout verschilt NIETS van een grove variant. Het komt gewoon uit dezelfde fabriek en uit een zelfde productie. Het verschilt niets in voedingswaarden. Het is alleen allemaal minder perfect en iets verfijnder.
 
Fabrikanten rekenen echter WEL ANDERE PRIJZEN. En dat kan vrij hoog oplopen. AH rekent bijvoorbeeld voor 450 gram perfecte grove volkoren vlokken in een luxe verpakking € 69 eurocent, terwijl je voor een zak van 500 gram fijne volkoren havermout 50 eurocent betaalt. De inhoud is hetzelfde, komt uit een zelfde fabriek en productie. Je betaalt dus voor 50 gram minder 20 eurocent meer. Lidl houdt hun prijzen gelijk. Daar  betaal je voor 500 gram fijn volkoren of grof volkoren havermout € 50 eurocent. En dat is tenminste eerlijk. Let op de voedingswaarde, laat je geen geld uit je porto-mo-knippie kloppen. Het leven is al duur genoeg 🙄

17 Reacties op “Goedkope supermarkt-havermout…..is dat nu minder goed en gezond dan dure havermout?

  1. Bedankt, Monica, voor deze duidelijke uitleg. In het algemeen neem ik de goedkope versie; nu weet ik dat ik dat altijd kan doen want ik eet het ook iedere dag.
    Fijne dag nog.
    Veronica

  2. Bedankt . Heel duidelijk .

    Ik gebruik altijd de goedkope versie van de Lidl of Aldi
    Fijn om te weten dat een kleine beurs ook echt gezond koopt bij de goedkope supermarkten

  3. Goede uitleg en ook mijn ervaring want ik vind het heerlijk om te eten. Vaak die van Lidl. Nu toevallig een soort die komt van een Molen, een streekproduct dus.

  4. Welke snelheid van de blender is nodig om de havermout te vermalen tot meel? ik wil namelijk havermout koekjes gaan maken omdat ik niet zo goed tegen tarwe kan. Ik wil graag havermout met kokossnippers voor de smaak en zoet gehalte gebruiken.

  5. Heb glutenvrij dieet. Er wordt dan gezegd dat ik havermout kan eten als er glutenvrij op de verpakking staat. Is dit ook dure marketing? Of kan ik toch gewoon de goedkopere havermout eten?

    • Haver is in pricipe glutenvrij maar wordt vaak verwerkt in een fabriek waar ook andere meelsoorten verwerkt worden.

  6. Dank je wel Monique voor deze heldere uiteenzetting.
    Ik eet iedere dag havermout in mijn smoothie en ben blij met jouw uitleg.

    Groet, JokeV

  7. Dankjewel. Ik koop altijd die van de Lidl. Dus dat blijf ik wel doen na jouw info.

    • nee, het is allemaal in een zelfde productie geproduceerd.

      • Hey Monique, een Bio havermout zit die dan zonder gluten sowieso? Ik heb medical medium gelezen en probeer wat minder gluten binnen te krijgen, al is dat niet even makkelijk . Op de duur zie ik het bos door de bomen niet meer. En verpakking met glutenvrij kost zoveel meer ook

        • gluten zijn niet ongezond, laat ik daarmee starten. Het wordt vreselijk uit zijn verband getrokken, maar zo’n 1% heeft daadwerkelijk last van gluten. Als je voor goede gluten kiest, in biologische volkoren granen bijvoorbeeld, en niet de bewerkte gluten, is er niets aan de hand. Wat betreft haver, deze kunnen sporen van gluten bevatten als de producent zijn product niet 100% glutenvrij claimt.

  8. Je bent zo heerlijk eerlijk, over alles, ook over geclaimde meuk die er soms helemaal niet inzit, of meuk die mensen zelf zeggen en zodoende meewerken aan polarisatie! Jij bent echt meukvrij, in alle opzichten 🙃😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *