Cravings for granola…

Ik heb erg veel geschreven over hoe fabrikanten/leveranciers en multinationale ondernemingen in de voedselindustrie meegaan in huidige trends en hypes. Als wij ( consument) opeens iets oppikken, en dit razend populair wordt, kunnen we de klok erop gelijk zetten. Dan zien we niet veel later talloze producten in de supermarkt liggen die zijn gebaseerd op bijvoorbeeld spelt, quinoa, of zijn gezoet met dadels, agave, en honing. 

Een “ hype” waar ik erg veel vragen over krijg, is granola. We zien plotseling naast de muesli en cruesli ook vele soorten granola staan. Wat is het precies, is het wel zo gezond als fabrikanten ons willen doen geloven? 

WAT IS GRANOLA?

Granola wordt vaak in één adem genoemd met cruesli. Dat is begrijpelijk, omdat het zowel van binnen als buiten sterk op elkaar lijkt. Toch is granola anders. Het wordt gemaakt van noten, zaden, pitten en granen, die in de oven worden geroosterd. Het wordt besprenkeld met olie en gezoet met bijvoorbeeld honing, agave, dadelstroop, en ahornsiroop. 

Het verschil met cruesli zit hem o.a in de naam. Cruesli is eigenlijk geen productnaam, maar de merknaam die de bekende ontbijtgranen-leverancier Quaker gaf aan zijn krokante varianten muesli. 

Inmiddels is de naam cruesli zo ingeburgerd, dat we cruesli herkennen als de knapperige variant op muesli, of deze nu van Quaker afkomstig is of niet. Cruesli wordt vrijwel altijd gemaakt van granen, en noten. Ze worden samen geperst tot koeken en overgoten met suiker. Dit wordt gebakken en later in stukjes gewalst. 

SUIKERBOMMETJES

Granola zou het gezonde alternatief moeten zijn op de “ suikerbommetjes” ( cruesli wordt gekscherend vaak zo genoemd) maar eigenlijk is dit een beetje een wassen neus. Natuurlijk bevat granola erg veel gezonde aspecten: het is rijk aan vezels en bevatten veel essentiële voedingsstoffen. Maar ook agave, honing, dadelstroop en ahornsiroop zijn evengoed suikers, waar onze bloedsuikerspiegel nét zo hevig op reageert als gewone suiker. Bovendien net zo slecht voor het gebit. 

Zeker als we gaan voor de kant en klaar granola in de supermarkten en biowinkels, kunnen we aardig wat suiker verwachten. Maar ook thuis homemade gebakken kunnen we nogal los gaan met de suikervervangers, waardoor het evengoed suiker-brokjes worden. 

Er zijn inmiddels talloze granola-recepten vindbaar op internet. Allen gebruiken aardig wat zoetvervangers waardoor granola geen gezond ontbijt wordt, of gezonder dan de kant en klaar varianten uit de winkel. 

GRANOLA UIT DE WINKEL

De granola uit de winkel worden vrijwel altijd gepresenteerd als een gezond alternatief op cruesli. Op verpakkingen kunnen we groots aflezen dat het in de oven wordt gebakken, en is gezoet met bijvoorbeeld honing. Net als bij alle andere hippe producten die tegenwoordig zijn gezoet met honing, Hier wordt misbruik gemaakt van het eeuwenoude gezonde imago van honing. Als we over deze honing spreken ( de echte honing met al deze gezonde eigenschappen) spreken we over loepzuivere rauwe honing, direct afkomstig van de streek-imker, koud geslagen en onbewerkt. Helaas zijn deze streek-imkers een zeldzaamheid geworden, en wordt honing, zeker voor industrieel gebruik, gehaald uit het buitenland, waar het tevoren wordt verhit. Om vervolgens hier in de fabrieken opnieuw te worden bewerkt. Gevolg: er blijft enkel suiker over, en niets meer van alle goede stoffen waar veel over geschreven wordt, en honing dit gezonde imago geeft.

Naast dit feit, worden vaak extra suikers / alias-suikers toegevoegd aan producten om de zoetheid in een product te verhogen. 

Een voorbeeld:

IMG_8512

Deze pakken granola van AH willen ons direct een gezonde indruk geven. De verpakkingen zijn “ natuurlijk” gelaten en de claims ( in de oven gebakken, gezoet met honing) versterkt naar voren gebracht.

Wat zit erin?

50% volkoren havervlokken : dit product bestaat voor de helft uit bewerkte volkoren haver. Het gaat vrijwel altijd om voorbewerkte granen, waardoor er veel voedingswaarden verloren zijn gegaan.

Gedroogd fruit ( 10% rozijnen, 2,5% gojibessen, 1% cranberry)  Allen gedroogd, wat het suikergehalte verhoogt.

10% honing : zie uitleg hierboven.

8% zonnebloempitten : we gaan hier uit van geroosterde pitten.

5% plantaardige olie ( zonnebloemolie, katoenzaad) : zonnebloemolie is industrieel meest gebruikt, omdat het een zeer goedkope grondstof betreft. Katoenzaadolie daar integen is een vrij dure olie. Het wordt gewonnen uit katoenzaad en bevat veel vitamine C. Echter industrieel gebruikt in gehydrogeneerde variant, en GMO. 

4,5% pompoenpitten:  uitgaande geroosterd.

5,5% noten ( paranoot, amandelen, hazelnoten ): niets op aan te merken.

suiker: daar heb je de eerste suikertoevoeging alweer….

0,8% gevriesdroogde blauwe bessen: Dit is nog geen hele blauwe bes. En dat in een pak granola waar zogezegd blauwe bessen in zouden moeten voorkomen. 

bevochtigingsmiddel ( E223): ook wel natriumwaterstofsulfiet, en dus ook een sulfiet. Het is een wit instabiel poeder dat met zuurstof reageert tot natriumsulfaat. In zure condities wordt zwaveligzuur gevormd, wat de conserverende werking geeft. Het wordt ook gebruikt als bleekmiddel in producten. Het is een synthetisch conserveermiddel. 

Sulfiet ( E306) : geen gezellig goedje, vrij veel mensen krijgen hier allergische reacties van. Dit staat overigens wel netjes aangegeven op de verpakking.

glucosestroop: daar hebben we de volgende suiker toevoeging.

verdikkingsmiddel ( E401) : ook wel natriumalginaat. Staat nogal negatief bekend omdat het de opname van mineralen ( bv ijzer) uit de voeding afremt.

natuurlijk vanille aroma: een aroma wat natuurlijk wordt gemaakt, maar diverse kunstmatige toevoegingen kan hebben.

zout:  gelukkig niet in erg grote hoeveelheden aanwezig.

karamelstroop: de lijst eindigt met suiker. 

Per 100 gram ( een flinke kom) tik je 21 gram suiker weg, voor het grootste deel afkomstig uit lege suikers. Ook de aanbevolen 50 gram geeft 10.5 gram suiker, dat is erg veel om je dag mee te beginnen. Je hebt nog een dag voor de boeg waarin je ook suikers binnenkrijgt. Zo’n suikerrijke start kan dan flink aantikken, plus dat het de bloedsuikerspiegel al meteen flink laat stijgen.

Wat we hier aan trucjes zien, is dat de 10% honing ( ook sterk verhit) is gebruikt om de granola zijn gezonde claim te geven. Zoals je hebt kunnen lezen, worden er vrij veel suiker en alias suikers gebruikt. En komt het neer op een product vol met suiker.

Dit product is ook erg rijk aan verzadigd vet. Per 100 gram 2,5 gram, dit is aanzienlijk hoog. Dit zien we overigens veel terug in voedingswaarden op granol-verpakkingen. Er wordt vrij “ vet” gebakken in de oven.

HOE DAN WEL?

Ook hier geldt: maak het zelf, en hou zo de complete regie over wat je toevoegt. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor gezonde kokosolie ( 100% zuiver) in plaats van andere oliën met een hittegrens. Daarnaast kun je ervoor kiezen stevia of erythritol suiker te gebruiken om te zoeten. Dit lukt ook perfect. Een zeer gemakkelijk recept:

Strooi 150 gram havermout, 100 gram gehakte noten ( bijvoorbeeld decaan, hazel, paranoten) ongezouten en ongebrand, 100 gram zaden ( bijvoorbeeld pompoenpitten, zonnebloempitten) een theelepel ceylon kaneelpoeder, een snufje vanille bourbon, twee eetlepels erythritol suikervervanger in een kom en roer door elkaar. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Verwarm de oven voor op 150 graden.

Laat twee eetlepels kokosolie/vet smelten en meng er twee eetlepels water door. Roer door de massa in de kom. Stort de massa uit over de bakplaat. Bak de granola in ongeveer 15-20 minuten mooi goudbruin. Haal uit de oven en laat op een koele plek knapperig worden. Breek in brokjes. Bewaren in een goed afsluitbare glazen pot op een koele plek. 

SAM_5238

Je kunt ook deze granola maken, zonder kokosolie! Klik hier om direct naar het recept te gaan.

7 Reacties op “Cravings for granola…

  1. Toevallig was ik gisteren bij AH en heb al die pakken ook staan bekijken en me geërgerd aan de zgn gezondheidsklachten. Ik kan me helemaal vinden in jouw beschrijving van de ingrediënten. Alleen wat betreft de katoenzaadolie heb ik mijn bedenkingen:dit schijnt erg vervuild te zijnen giftig. Bij de productie van katoen worden veel bestrijdingsmiddelen gebruikt. In India sterven minstens 1000 mensen per jaar door het werken in de katoen plantages vanwege de blootstelling aan de chemicaliën. De katoenzaadolie is een restprodukt van de katoen teelt en zou dus ook zeer toxisch zijn. Daarom vermijd ik alles waar deze olie in zit, ook als er ‘ plantaardige’ olie in zit, zonder specifieke omschrijving, is het mogelijk katoenzaadolie en laat ik het lekker links liggen.

  2. … goed stukje weer … ik heb nog nooit gehoord van decaan noten, zijn dat peccan?

  3. Ik maak al tijden mn eigen granola, ook met kokosolie uiteraard. Nu voeg ik er ook boekweitkorrels bij en die worden reuze lekker en knapperig, weer een manier om boekweit binnen te krijgen want haver eten we al vaak genoeg!

  4. Hoi Monique, het valt me op dat je zoveel suikervervangers gebruikt. Wat is jouw reden hiervoor?

    • dag Maya,
      wat bedoel je met zoveel? Mijn enige suikervervangers zijn erythritol en stevia, en sporadisch yakonsiroop. Daarnaast gebruik ik enkel vers biologisch intact fruit. Dus veel?
      Warme groet!

  5. Het gaat me niet alleen om dit recept. Het valt me gewoon op dat je er voor kiest om in veel gerechten suikervervangers te gebruiken i.p.v. suiker gewoon helemaal weg te laten. En daar zal je een reden voor hebben. Het is niet mijn bedoeling je te irriteren. Het was een welgemeende vraag. Maar je hoeft hem natuurlijk niet te beantwoorden. Ook helemaal okay. Je groeten voelen niet erg warm, maar dat is ook okay. Fijne dag nog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *