Luxe koffie specialiteiten….weet je echt wat je drinkt?

Er zijn zo van die producten, waar een gezond imago aan kleeft, maar in werkelijkheid juist zeer ongezond zijn. Ik noem dit zelf de meest “ gevaarlijkste” producten omdat de consument in de meeste gevallen niet goed in de gaten heeft WAT zij nu consumeren. De veganistische alternatieven zijn hier een goed voorbeeld van. Ze worden gezien als gezond, maar de meeste veganistische alternatieven zitten vol gepropt met verzadigde harde vetten, synthetische hulpstoffen, suikers en vele andere smaak / kleur / geurversterkers. Dit kan al snel een teveel aan bijvoorbeeld verzadigde vetten opleveren, omdat deze veganistische alternatieven veel en dagelijks worden geconsumeerd.

Een ander voorbeeld zijn de vele en razend populaire instant koffiespecialiteiten / poeders. Dit wordt gepresenteerd als koffie, maar vaak zit er niet eens koffie in. Koffie is er in veel gradaties. KLIK HIER om alles over koffie te lezen. En KLIK HIER om alles over oplos koffie te lezen.
Ik heb besloten, om eens iets duidelijker en specifieker te zijn over de instant koffiespecialiteiten. De vele pakjes en zakken zijn razend populair. Het wordt niet gezien als iets wat ongezond is, ja….we weten dat er vast “ iets van suiker” in zit, maar hoeveel…..? 🙁 Daar kun je na mijn verhaal te hebben gelezen, flink van schrikken. Want zo onschuldig als het lijkt, dat is het zeker niet. Ik leg uit waarom.

INSTANT KOFFIE SPECIALITEITEN, WAT IS HET PRECIES?

Als we een willekeurig schap in een supermarkt bekijken, kunnen we keuzestress krijgen. Niet alleen zijn er ontzettend veel smaken en soorten verkrijgbaar, ook zijn er tig merken verkrijgbaar. Eén van de meest verkochte merken is NESCAFE. Zij begonnen zo’n beetje in Nederland met deze instant meuk.
De vele pakjes bevatten een aantal porties/ zakjes, waarvan het de bedoeling is dat je zo’n zakje met heet water opschenkt. Het ‘ cup-a-soup” principe, maar dan als een “ koffie” drank. De meeste instant poeders bevatten oploskoffie, maar wat vaak wel wordt gedacht, bestaat zo’n zakje daar NIET uit. Het bestaat namelijk uit suiker. Dit is de basis. Daaraan worden vele hulpstoffen toegevoegd. Het gaat dus eigenlijk totaal niet om een koffie. Daarom moet het wettelijk gezien ook een koffie-specialiteit heten. Maar wist jij dit? Vast niet. Net als de meeste andere consumenten dit toch overigens zeer cruciale puntje niet kennen.
Nu kun je je afvragen, wat er nu zo mis is aan één zakje koffie per dag bijvoorbeeld. Vast niet veel als je verder ook rekening houdt met de rest van je inname aan suikers. Maar daar schuilt het probleem ook. Heel veel consumenten drinken bijvoorbeeld méér dan één glas per dag of houden verder geen rekening met de rest van de suiker-inname op de dag omdat deze instant meuk niet wordt beschouwd als iets wat erg ongezond is. Als je hier onder eens kijkt naar de voedingswaarde van een gemiddeld zakje instant koffie-specialiteit, kan het wellicht al wat duidelijker zijn:
Zoals je kunt zien, krijg je 9 gram suiker per zakje binnen. Dat is niet zomaar veel, dat is HEEL VEEL, zeker ook omdat het in vloeibare vorm is. Nog steeds kijken mensen ook naar de kcal, en als je dit zakje daar dan op beoordeelt lijkt het een fijn tussendoortje met “ maar” 53 kcal. Maar we worden niet dikker of ongezonder van kcal, we worden dikker en ongezonder van voedingsstoffen/ stoffen die in de producten schuil gaan. Daarnaast kan er maar bar weinig een juiste voedingswaarde worden gegeven, en spreken we van “ gemiddelde “ Linksom of rechtsom:….met dit zakje krijg je 10% suikers binnen. En dat is in één keer heel erg veel.  Het WHO advies staat nog altijd op zo’n 12 suikerklontjes ( gerekend op 4 gram per suikerklontjes ) voor volwassenen. Met één bakje koffie specialiteit kun je dus al meteen drie tot vier suikerklontjes weg drinken.
Zoals je hierboven kunt zien, gaat het maar om hooguit 7,6 % instant oploskoffie. De meuk is vooral aangemaakt met melkpoeder, glucosestropen , aroma’s en suiker als basis. Het heeft eigenlijk weinig met koffie te maken. Het is een zakje suiker met wat kleur/ geur/ en smaakstoffen.

HOE ERG IS HET?

Tja…..😕….apart dat ik deze meuk nooit zou kopen, laat staan consumeren, vind ik het ook een zorgwekkend product. Zoals ik eerder aangaf, weten niet veel consumenten wat er nu precies in al die gemakkelijke zakjes schuil gaat. Dat kan leiden tot nonchalant consumptie gedrag. Zeker omdat het gaat om een gemak-product ligt het “ gevaar” al snel op de loer om er meer van te consumeren dan goed is. Ook de populariteit is zorgelijk omdat iedereen elkaar erg graag kopieert tegenwoordig. Als de buurvrouw vertelt over haar heerlijke kop koffie met karamel-zeezoutsmaak, zal de andere buurvrouw op zijn minst geprikkeld zijn om ernaar op zoek te gaan de eerstvolgende keer dat zij de supermarkt bezoekt. Ook social media is een ware magneet om mensen naar de supermarkt te lokken terwijl de supermarkten en fabrikanten vaak zelf niet eens zoveel hoeven te doen. Elkaar “ aansteken” werkt zeer effectief. Daarom worden er anno 2021 bloggers / Vloggers en vooral YOU TUBERS ingehuurd om campagnes te maken voor een bepaald product. De YOU TUBERS zijn , zoals ik ze noem de nieuwe LOEKIE DE LEEUWTJES geworden waar ONTZETTEND VEEL GELD  in is te verdienen. Ik zeg zeker NIET, dat iedere YT vooral uit is op flink verdienen, maar het grootste deel doet het wel voor het geld. Het is makkelijk geld verdienen tenslotte. Neem een ENZO KNOL, die inmiddels miljonair is geworden. Er worden grote bedragen neer geteld door fabrikanten omdat zij weten waar de klanten zitten. Gewoon onder het eigen publiek, en dat zijn jij, ik, maar ook een enzo knol. Een product wat door Doutzen Kroes alleen maar wordt vast gehouden in een VLOG , is goed voor duizenden verkopen. Ook INSTAGRAM is een verkoop platform geworden.
Is dit zo erg? Nee, want iedereen heeft recht op zijn of haar manier van geld verdienen. Zolang alles eerlijk, oprecht en goed gecommuniceerd (vermelding dat het om een ADVERTENTIE of sponsor-deal gaat) heb ik daar persoonlijk nul komma nul moeite mee. Het is NIET mijn manier van geld verdienen maar voor iedereen hou ik respect. Waar ik wel moeite mee heb is de onwetendheid en groot gebrek aan kennis over de producten die worden aangesmeerd. Ik bekijk vrij regelmatig you tube video’s, ik ben vaak wat onder de indruk van het absolute gemak waarin velen hun “ waar” aanprijzen. Het is zo oppervlakkig , dat ik mij vaak afvraag waar het nu om gaat. Voor de meeste YT ( = you-tubers ) is het een kwestie van even een product goed in beeld brengen en tonen dat zij er mega enthousiast over zijn. INHOUDELIJK wordt er meestal niets besproken. Wat zit er bijvoorbeeld in de beker veganistische yoghurt waar met zoveel smaak uit wordt gelepeld en zodanig in beeld wordt gebracht dat je neiging hebt om naar de supermarkt te rennen? Wat zit er in die leuke food-box waar tal van lekkernijen in zitten en als gezond en verantwoord worden bestempeld? Hoe zinvol is een waterfles waaraan zogenaamde capsules worden toegevoegd om meer smaak te krijgen? Er wordt in vrijwel de meeste gevallen niet naar gekeken. Soms wordt er vluchtig door een ingrediënten lijstje gegaan, maar dan kun je op het gezicht aflezen dat zij totaal niet weten waar het over gaat.
Wat momenteel ook razend populair is, zijn PROEF video’s. Vele bekende YT gaan dan naar de supermarkt om producten te scoren die het leuk doen op camera, bijvoorbeeld nieuwe producten of trends als vegan. Ook hier zien we niet veel meer dan etende en drinkende mensen die hun smaakvoorkeur geven. Wat zit er in de zak chips? Wat zit er in die beker ijs?. Er wordt vrijwel NOOIT gesproken over de ingrediënten, en DAAR wringt de schoen. Als een volger van Enzo Knol hem een glas super-cola ziet drinken van merk X , zal dat merk binnen no-time zijn uitverkocht. Dat er zo’n acht suikerklontjes in een glas om kan gaan, wordt niet gezegd, De kracht van een YT is enorm. En niet altijd ten goede. Want zeker gezien jongeren/ jongere doelgroepen worden veel meuk producten gesponsord en kunnen suikers daarin EXTREEM HOOG zijn.
Dit geldt niet alleen voor jongeren, ook voor volwassenen speelt dit. Een mok koffiespecialiteit met smaak voor een camera opdrinken door een bekende YT levert al zo’n duizenden verkopen op.

ZELF VERANTWOORDELIJK

Moraal van dit hele verhaal is, dat we zelf als consument, maar ook als ouder verantwoordelijkheid moeten nemen, meer dan ooit. Het is nu eenmaal zo, dat de voedsel en levensmiddelen industrie ons heel graag afhankelijk wil maken en houden van hun producten. Je eigen plan trekken in je keuzes is daarom stap nummer één en die begint bij het lezen van de informatie die je alleen nodig hebt om een juiste keuze te kunnen maken: de ingrediënten lijstjes en de gemiddelde voedingswaarden. Als iets te mooi is om waar te zijn, is dat vaak te mooi om waar te zijn. Als een YT enorm zijn best doet om alles smakelijk over te laten komen in zijn advertenties, dan kun en mag je twijfelen aan zijn of haar oprechtheid. Ga niet voor de makkelijkste wegen, dat zijn de wegen die de industrie voor jou heeft uitgestippeld. Zij verdienen dan het meest aan jou.

ZELF INSTANT KOFFIE SPECIALITEIT MAKEN?

Natuurlijk bedacht ik zelf een gezonder alternatief op de vele instant koffie specialiteiten, want rocket-science is dat nu ook weer niet. 😁 Alleen maak ik er geen suikerwerk van, maar een heerlijk drankje waar je lijf ook blij van wordt. Ik gebruik zelfs geen koffie, maar een koffie surrogaat. KLIK HIER om daar alles over te lezen. Er zijn vele verschillende soorten koffie surrogaten, bijvoorbeeld op basis van cichorei, spelt, en / of meergranen. Let er bij de spelt en meergranen soorten wel op dat deze gluten bevatten. Als je daar allergisch voor bent ( Coeliakie ) kun je beter voor cichorei kiezen. Ik persoonlijk vind voor een koffiespecialiteit te maken ( instant) de meergranen variant het lekkerste. Deze koop ik gewoon in de meeste supermarkten van Zonnatura. Hoe maak je een instant koffie-specialiteit poeder?
Meng :
Vier volle eetlepels MCT poeder, vier eetlepels biologische erythritol en 45 gram meergranen koffie door elkaar. Bewaar dit in een schone glazen goed afsluitbare pot, op een donkere koele droge plek. 

HOE GEBRUIK JE HET POEDER?

Voor een grote mok koffie schep je anderhalve eetlepel in de mok, en schenk je dit op met kokend water zoals je dit gewend bent met andere instant poeders. GENIETEN MAAR !!!!
PS: maak er ook eens ijskoffie van! Laat de koffie afkoelen en serveer met ijsklontjes!
MCT POEDER BESTELLEN? KLIK DAN HIER
BIOLOGISCHE ERYTHRITOL BESTELLEN? KLIK DAN HIER

Een reactie op “Luxe koffie specialiteiten….weet je echt wat je drinkt?

  1. Dank je wel. Monique, voor dit verhaal.
    Ik gebruik die handige zakjes thuis niet vaak, maar wèl bijvoorbeeld op vakantie.
    Dank je wel daarom voor het recept om zelf iets te maken.

    Heb nog een vraag:
    Ben thuis vooral een theedrinker, maar op het werk maak ik erg graag gebruik van de koffie-automaat. Ik heb er nog nooit echt bij stil gestaan, maar wat je aangeeft geldt óók voor de verschillende soorten uit een koffieautomaat?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *