Maak kennis met de Argilatina paarse zoete aardappel!!!!!!

Zoete aardappelen…….naast pompoen eet ik dit iedere dag. Ik vind het heerlijk, ik kan er maar geen genoeg van krijgen. Wil je meer lezen over zoete aardappelen? KLIK DAN HIER om naar mijn uitgebreide artikel te gaan. 

Zoete aardappel is afgelopen jaren dankzij de gezonde trends ontzettend populair geworden. Maar dankzij zijn naam ook soms negatief neergezet. Nog steeds ligt de aardappel “ gevoelig” bij veel mensen. Aardappelen hebben onterecht een slecht imago gekregen dankzij de koolhydraten-hype. Omdat aardappelen inderdaad vrij rijk zijn aan zetmeel, worden ze nog steeds vaak gemeden. En dat terwijl aardappelen boordevol nuttige en gezonde voedingsstoffen zitten. Het is vooral, hoe we aardappelen BEREIDEN, en wat we er overheen gooien ( sauzen) waardoor hij ongezond wordt.
Terugkoppelend naar de zoete aardappel, omdat de bataat, zoals hij ook wel heet, in Nederland wordt verkocht onder de naam “ zoete aardappel” zien mensen deze wortel als een aardappel, en wordt het bijvoorbeeld ook gemeden in koolhydraat-beperkte diëten. Volgens velen worden we nét zo dik van zoete aardappelen als de gewone pieper. Dat dit ietsje anders ligt, zal ik later uitlichten. Als dit overigens waar zou zijn, dan zou ik nu over de 100 kilogram moeten wegen, ik eet iedere dag zeker twee grote zoete aardappelen als het niet meer is, naast al mijn andere groente en voeding op de dag.
Ik ga het in dit artikel hebben over de PAARSE ZOETE AARDAPPEL, ook wel de AGRILATINA PURPLE SWEET POTATO. Dit ras is in Nederland helemaal niet bekend, laat staan populair. We vinden ze voornamelijk in toko’s. Ze komen dus eigenlijk altijd uit het buitenland. De gewone bataat ( de oranje) is vrijwel altijd ook afkomstig uit het buitenland, meestal uit de USA. Daar vinden we de grootste teelt, die over de hele wereld gaat. Maar we zien tegenwoordig steeds vaker ook zoete aardappelen van Hollandse bodem. Deze zijn meest vindbaar in biologische winkels die het liefst alles uit de streek halen.
Vooralsnog zijn er nog geen paarse bataten uit Nederland gespot. Wat zijn nu eigenlijk die paarse rakkers? Waarom zijn ze paars? En wat zijn de voordelen?

DE AGRILATINA PURPLE POTATO

Er zijn verschillende soorten paarse zoete aardappelen. De meest bekendste zijn  de UBE purple potaio, en de YAM. . Deze zijn van binnen geheel paars van kleur. Er komen steeds meer soorten op de markt. Waaronder ook een prachtige paarse zoete aardappel uit Italië. Deze Agrilatina bataat wordt geteeld op een biodynamische wijze. Na een zeer lange periode van onderzoek, en testen, heeft de biodynamische boerderij “ AGRILATINA een bio-dynamische paarse zoete aardappel ontwikkeld. Deze bataten worden gecultiveerd in LATINA, een plaats in het zuiden van Rome. Naast deze paarse bataten produceren zij al jaren de oranje zoete aardappelen op de bio-dynamische wijze. Op dit moment ( 2019) wordt deze bijzondere paarse rakker geïntroduceerd in Europa, waaronder Nederland. Ik vond de paarse bataten in mijn biologische winkel.
De Agrilatina paarse zoete aardappel ( wortel) is 100% natuurlijk. En direct afkomstig uit oude cultiveren of via een pure, natuurlijke kruising. Het groeit het beste in tropische temperaturen. Geen enkele wortel is eigenlijk hetzelfde. Het groeit niet alleen in allerlei vormen, ook de kleur verschilt van wortel tot wortel. Fel paarse wortels bevatten de meeste voedingswaarden, maar de wortels kunnen ook roodachtig verkleuren waardoor de voedingswaarde wat vermindert. Altijd voor fel paarse exemplaren kiezen dus 😉
De Agrilatina is een deel van de botanische familie die meest bekend staan om hun trechter-gevormde bloemen. De bio-dynamische teelt versterkt de kwaliteit van de wortel .

ANTHOCYANEN

Waar deze bataat enorm in uitblinkt, zijn de zogenoemde anthocyanen. Volgens de fabrikant bevatten deze Agrilatina paarse zoete aardappelen zelfs méér anthocyanen dan blauwe bessen, waar de blauwe bes zijn grote gezonde voordelen aan te danken heeft. Anthocyanen zijn kleurstoffen die in de celvacuole van hogere planten voorkomt.. Er zijn wel 250 verschillende anthocyanen. Ze komen voor in de gehele plant, maar voornamelijk in bloemen, vruchten en bladeren. Anthocyanen zorgen ervoor dat alles de bekende paars / blauwe kleur krijgt. Denk aan de rode kool, de blauwe bes, de zwarte bes enzovoort. Aan anthocyanen worden gigantisch grote gezonde voordelen gekoppeld. Eet je de paarse groente en fruit zo rijp mogelijk, profiteer je zo optimaal mogelijk van de ruim aanwezige anthocyanen.
Anthocyanen behoren tot de groep fenolen. Waar anthocyanen meest bekend om staan m.b.t de gezonde voordelen zijn de zeer sterke antioxidanten. Zwarte bessen bevatten bijvoorbeeld van alle fruitsoorten de meeste anthocyanen. De fabrikant van deze paarse zoete aardappel beweert, dat deze wortels méér in huis hebben dan blauwe bessen.
Naast anthocyanen bevatten deze paarse wortels zeer veel biobeschikbare vezels, en flavonoïden. Ze zijn ook zeer rijk aan :
– carotenoïden
– Vitamine A ( in zeer hoge mate aanwezig)
– Vitamine B1, B2 , B3, en B6
– Vitamine c
– Vitamine E
– Vitamine K
– Vele mineralen als ijzer, magnesium.,zink en calcium
De paarse wortel is dus onwijs rijk aan antioxidanten. ( high Orac) Deze “ high orac” is een methode om de antioxidant waarden van voeding uit te drukken in een ORAC- waarde.  Orac staat voor “ Oxygen Radical Absorbance Capicity . In het Nederlands vertaald naar zuurstof radicale absorptie capaciteit. Een ORAC waarde wordt zowel in wetenschappelijke publicaties gebruikt als in publicaties van fabrikanten in de voeding/ levensmiddelenindustrie.Het is een methode om uit te drukken hoeveel antioxidanten een voedingsmiddel bevat. Een ORAC waarde is voornamelijk bedoeld om de mate uit te drukken waarin een voedingsmiddel in staat is om lichaamscellen te beschermen tegen vrije radicalen. Hoe hoger een ORAC waarde, hoe gezonder het desbetreffende voedingsmiddel. Op zich een zeer mooi systeem. In 2012 kwam het USDA ( Amerikaanse Ministerie van landbouw) met de eerste lijsten aan ORAC waarden naar buiten. Deze lijsten hebben langere tijd op hun website gestaan, maar werd later van de site verwijderd, omdat er helaas veel commercieel getinte misbruiken van werden gemaakt.
Nadat deze lijsten waren ontdekt, zijn veel fabrikanten op eigen houtje de ORAC waardes van hun producten gaan analyseren. Dit had als gevolg, dat de ORAC waarden op de meest bizarre producten opdoken, van flesjes sap tot brood. De testen werden door de fabrikanten zelf uitgevoerd, om zo hun eigen scores vast te stellen, die uiteraard meest voordelig uitviel. De testen waren echter niet gestandaardiseerd, waardoor scores zeer uiteen liepen. Zo werden kleinere en grotere hoeveelheden voedsel getest, en grotere of kleinere hoeveelheden vrije radicalen. De uitslagen waren wel op onderzoeken gebaseerd, maar het toonde geen enkele indicatie van de werkelijke gezonde voordelen. Het USDA wilde hier geen inbreng aan leveren en besloot uiteindelijk om de lijsten te verwijderen.
Met name fel gekleurd ( pigment  ) voedsel bevatten heel erg veel antioxidanten. Ook diverse kruiden scoren zeer hoog in ORAC waarde, zoals kaneel, kurkuma en kruidnagel. Paars gekleurd voedsel heeft over het algemeen ook een zeer hoog anti-oxidant gehalte, wat we ook in de Agrilatina zien.
De Agrilatina wortel ( want het is geen aardappel…) is zeer rijk aan Alcaline, wat de PH waarde reguleert. Hoe donker-paarser de wortel is, hoe hoger de PH waarde. Als een wortel meer neigt naar een rode kleur, bevat het minder PH waarde.
Net als de oranje zoete aardappel is deze paarse wortel zeer gunstig voor diabeten. Zoete aardappelen vallen ook onder het kopje ” resistent zetmeel”. Resistent zetmeel, ook wel ” resistant starch” of afgekort RS genoemd, is een onverteerbaar soort zetmeel, die nutteloos is voor onze enzymen. Een groot deel van het zetmeel verlaat onverteerd ons lichaam via de ontlasting. RS is eigenlijk een soort vezel. RS wordt niet in de dunne darm door enzymen verteerd, maar wordt pas in de dikke darm verteerd. De dikke darm produceert onder invloed van bijvoorbeeld RS vitaminen en gezonde vetten. Ook maken de gezonde darmbacteriën gifstoffen onschadelijk, wat weer zeer gunstig kan zijn voor mensen met darmproblematiek. RS voedt namelijk de goede darmbacteriën. Resistent zetmeel komt voor in sommige granen, vele soorten groente en fruit, peulvruchten en in enkele zuivelproducten. Er bestaan vier soorten RS:
  • TYPE 1: de niet verteerbare vezels, omdat deze zijn gebonden aan de celwanden van de vezels. Hieronder vallen o.a peulvruchten, zaden en granen.
  • TYPE 2 : de zetmeelrijke soorten, zoals ongekookte aardappelen,groente en onrijpe, nog groene bananen.
  • TYPE 3: afgekoelde zetmeelrijke groente. Via het retrogradatieproces keert het zetmeel terug naar resistent zetmeel. Dit gebeurt bijvoorbeeld na het koken van aardappelen en rijst soorten.
  • TYPE 4: de bewerkte producten. dit resistent zetmeel ontstaat alleen via een chemisch proces.
Resistent zetmeel is een echte verwennerij voor je darmen. RS kan ontstekingsprocessen tot rust brengen ( PDS!) en reduceert de zuurtegraad in de darmen. Uit onderzoek is ook gebleken dat RS de opname van mineralen sterk verbetert. Zoete aardappelen vallen onder type 3. Je kunt bataten  goed rauw eten, maar echt smakelijk zijn ze dan niet. Wat je wel kunt doen is de rauwe aardappel raspen of in zeer kleine blokjes snijden om ze door een koude salade te verwerken. Wil je profiteren van RS uit de zoete aardappel ,is het beste om de aardappelen zeer kort te koken en de volgende dag pas te consumeren. Het retrogradatieproces heeft dan het beste zijn werk kunnen doen. 

WAT KUNNEN WE ERMEE?

Geen verkeerd worteltje dus. Naast dat hij erg fraai is om te zien is hij ook ontzettend veelzijdig. Je kunt hem net zo bereiden en gebruiken als de oranje zoete aardappel. Ook hier adviseer ik je om de schil er lekker om te laten zitten. De schil heeft veel smaak, maar bevat ook veel nuttige voedingswaarden. Zeker gezien de prijs ( kom ik later op terug) is het zeer fijn om alles op te gebruiken ren niets weg te snijden / te gooien. Zonde. Was de aardappelen zorgvuldig en droog ze goed af. De smaak is OOOOH! Echt WAIUW! Ik ben meteen “ hooked”. Heerlijke zoete, melige smaak. Ik heb de wortels kort gestoomd tot ze beetgaar waren. Dit gaat eg snel. 
De Argilatina heeft een zeer uitgesproken zoete smaak, Daarnaast heeft het een melige textuur wat vergelijkbaar is aan de melige aardappel. Ze zijn daarom onwijs goed geschikt om te verwerken  in desserts, puree’s en stamppotten. Ze zijn wat minder stevig na het koken dan de oranje bataat. Je kunt de Argrilatina ook rauw eten, sterker, als je de aardappel rauw eet vang je de meeste voedingswaarden. Je kunt de wortel bijvoorbeeld raspen en door een salade verwerken.
Verder kun je de wortels :
* grillen. 
* bakken
* stomen en stoven
* in patatten snijden en bakken in de oven of airfryer

Dikmakers?

Eerder vertelde ik over de negatieve geluiden rondom de zetmeelrijke aardappel, en dat de zoete aardappels daaronder worden geschaard en dus worden gezien als dikmakers. Laat ik beginnen te vertellen, dat we niet dik worden van aardappels en/ of zoete aardappel en aanverwante soorten. Het zijn vooral de bereidingswijzen en wat we toevoegen, die aardappelen meer energie leveren. Gewone gekookte aardappelen ( liefst in de schil) zijn rijk aan heel veel nuttige voedingsstoffen, waaronder zetmeel . In een gezond, evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon passen de aardappelen dan ook meer dan perfect. Zolang je de aardappel gekookt, in de schil en niet met kilo’s tegelijk eet, zijn het absoluut geen dikmakers.

Dan de hamvraag, of we dik worden van zoete aardappelen…...nee. Zoete aardappelen zijn extreem rijk aan vezels. Van vezels weten we, dat deze niet alleen zorgen voor een gezond werkende darmpassage, maar ons ook een vol en verzadigend gevoel geven. Dit kan zeker bij een voedingsadvies ( dieet) om gewicht te reduceren zeer nuttig zijn.  Zoete aardappelen bevatten wel koolhydraten, maar deze vallen onder de zogeheten COMPLEXE KOOLHYDRATEN. ( circa 53% )  Dit wil zeggen, dat de koolhydraten zeer traag worden opgenomen in het bloed, waardoor het lichaam er veel meer gebruik van kan maken en er minder snel pieken zijn in de bloedsuikerspiegel. Zoete aardappelen zijn, zoals je eerder hebt kunnen lezen rijk aan antioxidanten, waarvan het stofje adiponectine in combinatie  met lectine . Deze stofjes helpen o.a om vet af te breken wat in de lichaamscellen ligt opgeslagen. Wat ten gunste komt bij het verliezen van overtollige kilo’s.

Zo’n 30% van de koolhydraten in de zoete aardappel is wel afkomstig uit enkelvoudige koolhydraten, de koolhydraten die de bloedsuikerspiegel laten stijgen. Maar omdat zoete aardappels zo mega rijk zijn aan vezels, zal dit niet zo snel gaan. De vezels belemmeren een snelle opname aanzienlijk.

Kortom: We worden NIET DIK van zoete aardappelen. Het is vooral ook hier weer verstandig omspringen met je voeding. Hou de bereiding minimaal, en stoom of kook het liefst. Je begrijpt, dat frituren en bakken zoete aardappelen meteen een stuk minder gezond maken. Hou ook de schil om de zoete aardappelen. Dompel de zoete aardappelen ook niet onder in sausjes. Dat is overigens ook helemaal niet nodig. Zoete aardappelen zijn ge-wel-dig lekker zonder poespas. Ik eet mijn dagelijkse portie zoete aardappelen gestoomd en / of gekookt. Uiteraard laat ik de schil er om, dat scheelt ook meteen een boel tijd. Als we echt dik zouden worden van zoete aardappelen, dan zou ik het moeten hebben gemerkt, afgelopen jaren. Maar mijn gewicht is al jarenlang stabiel. Ik eet flink wat per dag, soms meer dan drie flinke jongens. Als het werkelijk dikmakend zou zijn, dan zou ik nu echt over de 100 kilo moeten wegen. Met mijn 63 kilo blijf ik echter ook met flinke porties zoete aardappelen per dag prima op gewicht dankzij mijn gevarieerde voedingspatroon en mijn dagelijkse beweging. Onthoud, dat toename in gewicht nooit op zichzelf staat. Er zijn verschillende factoren.

NOG NIET GOED VERKRIJGBAAR

We leven op dit moment van schrijven in Maart 2019, en de Agrilatina is op dit moment ontzettend lastig verkrijgbaar. Ik heb een rondje gegoogeld, maar dat leverde niets op. Ik vind ze bij toeval in mijn biowinkel, die een zeer ruim assortiment heeft aan groente en fruit. Wat je kunt proberen, is om jouw biowinkelier te vragen of hij deze Agrilatina’s voor je kan bestellen. Je kunt hem het volgende website adres doorgeven voor contact : www.agrilatina.com. Ik vond ook een mailadres voor de consument : consumation@agrilatina.com  Het valt op zijn minst te proberen, om deze kanjer meer bekendheid te geven in ons land. Want deze topper is letterlijk en figuurlijk een mega aanwinst voor onze gezondheid. Daarnaast is het ontzettend lekker !!!!!!
Nadeel: het is een erg duur grapje. Ik betaalde voor een kilo bijna € 6 euro…..Het wordt voor mij dus een luxe wat ik mezelf cadeau doe in het weekend. Hopelijk komen ze snel in de roulatie waardoor ook de prijs zal dalen. In Engeland zijn deze rakkers overigens al razend populair geworden. Nu wij nog!

2 Reacties op “Maak kennis met de Argilatina paarse zoete aardappel!!!!!!

  1. ze waren lekker
    wist niet dat ze zo duur waren – vergeten naar de prijs te kijken
    wist ook niet dat ze zo bijzonder waren
    dank je voor je artikel
    zal de andere twee met meer aandacht consumeren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *