Maak zelf kokos yoghurt! ( veganistisch/ lactosevrij )

Dankzij de veganistische golf en het feit dat we koemelk zijn gaan mijden, zien we talloze alternatieven op yoghurt in het koelschap in supermarkten en biologische winkels. Je zou kunnen denken, dat dit een fijne ontwikkeling is, maar A: zijn de meeste alternatieven ongezond, en peperduur betaald. KLIK HIER om meer over te lezen. Als we inhoudelijk gaan kijken naar al deze alternatieven zien we twee grote spelers: kokos ( melk) en soja. Dit zijn twee 100% lactose en caseíne vrije alternatieven, en bovendien 100% plantaardig. Ze zijn ook nog eens spotgoedkoop als basisgrondstof om te gebruiken door de voedsel en levensmiddelenindustrie, wat het tot ware goudmijntjes maakt.

Wat we zien, is dat de basis kokosmelk is of soja. Daaraan worden o.a smaakversterkers als suikers toegevoegd en hulpstoffen als verdikkingsmiddelen om een product tot een juiste textuur te verkrijgen om als vegan / lactosevrij alternatief te worden aangeboden. Aan de meeste alternatieven op yoghurt en kwark worden melkzuurbacteriën toegevoegd om de aangezuurde yoghurt zoveel mogelijk na te bootsen. Dit zijn melkzuurbacteriën in poedervorm, die industrieel bijna niets kost. Late we het dit keer houden op alle alternatieven op basis van kokos. Het meest gebruikt is de melk. Dit kost zeer weinig. Maar ook wordt er vaak gebruikt gemaakt van rasp  ( = gedroogd vruchtvlees ) en santen. Wil je meer lezen over kokos? KLIK HIER. Omdat kokosmelk industrieel zeer aantrekkelijk is om te gebruiken, wordt het veel toegepast. Wil je meer lezen over kokosmelk en de verschillen? KLIK HIER. Industrieel wordt kokosmelk als een basis gebruikt in soepen en sauzen, maar dus ook in zuivelvervangers. Wat betreft zuivelvervanging wordt kokosmelk gebruikt om een product te produceren. Anders gezegd bestaan vrijwel alle ( kokos ) zuivelvervangers uit kokosmelk, waaraan nog wat hulpstoffen worden toegevoegd. Dit weten maar weinig consumenten. Zij zien alleen een mooie verpakking, flitsende teksten en een nog flitsender prijskaartje. Voor veganisten maakt het meestal niets uit HOE iets in elkaar steekt, als het maar vrij is van dierlijke ingrediënten en dat het lekker is. Dat dit tot serieuze gezondheidsproblemen kan leiden, heb ik verteld in DIT ARTKEL.  Daarin vertel ik ook dat kokosmelk in grotere hoeveelheden consumeren, bijvoorbeeld dagelijks een kommetje kokosyoghurt, ongezonde vormen aanneemt omdat het erg rijk is aan verzadigde vetten. Veel vegans kijken raar op als zij zich weer eens wegen, de wijzer kan flink naar een verkeerde kant uitslaan, als je dagelijks deze producten consumeert. Dit is te danken aan de grotere hoeveelheden verzadigde vetten die men onbewust binnen krijgt per dag, Want daar wringt de schoen: we eten iedere dag niet ALLEEN maar kokosyoghurt. We eten en drinken nog veel meer en als deze producten ook voor het grootste deel uit verzadigde vetten bestaan kan de teller flink oplopen.

Met het grootste gemak, maak je alles zelf

Naast dat de hoeveelheden in ongezonde proporties kunnen oplopen, betaal je er 2 tot 3 x zoveel meer voor dan een origineel product. Ook zitten we niet te wachten op de vele hulpstoffen, zoals suikers, vruchtenconcentraten ( suikers ) en talloze verdikkingsmiddelen. De grap is dat je het in no-time ook allemaal zelf kunt maken. En dat je daar echt niet veel voor nodig hebt. Ik heb op mijn website talloze vegan / lactosevrije alternatieven op zuivel gezet, van yoghurt tot kwark, van rijstepap tot vla. Zonder ingewikkelde en dure hippe apparaten, zoals de vele yoghurtmakers. Het is echt eenvoudig. Ook kokosyoghurt maak je makkelijk zelf. Ik gebruik geen kokosmelk, al kan dat natuurlijk altijd. Ik maak de yoghurt in basis van gedroogd vers kokosrasp. Ja, ook kokosrasp bevat aardig wat verzadigde vetten, maar het is zeker meer zuiver en je hebt er veel minder van nodig. 45 gram per liter yoghurt is ruim voldoende. Zo reduceer je het verzadigde vet-gehalte aanzienlijk. Daarnaast gebruik ik een bio-dynamische, op water gebaseerde melkzuur-bacterie ( KLIK HIER voor meer info ) en om wat te verdikken biologische Johannes broodpitmeel ( KLIK HIER voor meer info ) Als je wenst ( zeker aan te raden) kun je de yoghurt zoeten met de zuivere stevia druppels van www.greensweet-stevia.nl.  En je hebt water nodig. Dat is alles.

Hoe maak je het?

Het is meest handig als je een hoge snelheidsblender hebt, maar een gewone blender volstaat ook. Doe 45 gram biologische vers gedroogde kokosrasp in de kan van de blender, en vul op met 850 ml water. Dit laat je ongeveer 5 minuten op hoge snelheid blenden.

Je hebt nu een kokosmelk. Giet de melk over in een ( liefst gietijzeren ) pan en breng aan de kook, terwijl je blijft roeren. Zodra de melk begint te koken, een volle eetlepel Johannes broodpitmeel toevoegen en direct en goed blijven roeren. Als het wat te vloeibaar naar wens blijft, voeg dan nog een klein beetje Johannes broodpitmeel toe. Haal de pan van het vuur en bij 3-5 minuten continu door roeren. Voeg ongeveer 5-8 druppels stevia toe en klop opnieuw door.

 

Zodra de massa enigszins is afgekoeld, een maatdopje PRO DARM toevoegen en opnieuw goed door kloppen. Schenk de yoghurt over in een fles en laat verder afkoelen.

De yoghurt is ruim anderhalve week houdbaar in de koelkast. Schud de fles goed voor gebruik. En roer de yoghurt even goed door.

4 Reacties op “Maak zelf kokos yoghurt! ( veganistisch/ lactosevrij )

  1. Bedankt voor het recept

    Kan het ook met andere pro biotica? ik heb toevallig nog capsules liggen van een goed merk die op moeten @ kan ik ook wat honing gebruiken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *