MCT olie…wat is het precies?

Misschien heb je er al eens eerder van gehoord. Of misschien zelfs al eens geprobeerd. MTC olie is vreemd genoeg nog altijd de grote onbekende in de wereld van oliën. En dat, terwijl het juist op nummer één zou moeten staan, want qua gezonde voordelen blinkt MTC olie enorm uit. Wat is het precies?

WAT IS MCT?

MCT staat voor “ MEDIUM CHAIN TRYGLYCERIDEN” Ook wel middellange keten-vetzuren. Het wordt ook wel een extract van middelangeketen vetzuren genoemd. Korte keten vetzuren hebben een lengte van maximaal vijf atomen, middellange keten tussen de vijf en twaalf atomen en de langeketen vetzuren met meer dan twaalf atomen. Deze lengtes worden dus bepaald door de hoeveelheden aan koolstof-atomen. Hoe korter een keten is, hoe kleiner de moleculen zijn.
In onze cellen zitten zogenaamde energiecentrales, die we mitichondriën noemen. Deze zijn in staat om vetmoleculen om te zetten in energie. Hoe kleiner de moleculen zijn , hoe sneller dit proces plaatsvindt. ( energie-aanmaak ) De korte en de middellange keten-vetzuren zijn energieleveranciers die zeer snel energie kunnen leveren.
De lange keten-vetzuren zijn ook prima energieleveranciers, alleen doen zij er iets langer over om vetmoleculen om te zetten in energie. Pas na zo’n acht uur na je maaltijd komen de lange keten-vetzuren aan bij de energiecentrale ( mitochondriën ) waar ze worden omgezet.

Veel voedingsmiddelen ( vetten, denk aan vis en vlees, noten, zaden en pitten) bevatten nu juist veel van deze lange keten-vetzuren. Korte keten vetzuren zijn in ons voedsel niet beschikbaar, deze maken we in ons lichaam aan, via onze gezonde darmbacteriën. De middellange -keten-vetzuren blijven dus over. We vinden deze middellange – keten vetzuren voornamelijk in kokosolie, maar ook in palmpit olie en zeer matig in macadamia noten,  en zuivelproducten ( boter) Kokosolie is verreweg de allergrootste bron. En daarom wordt kokosolie ook zo geprezen.

Kokosolie bestaat circa uit zo’n 65% MCT’s. Kokosolie heeft een ander verteringsproces t.o.v andere verzadigde  oliën en vetten. Over deze verzadigde vetten heerst er ontzettend veel verwarring onder artsen en deskundigen. Daarom wordt het verzadigd vet in kokosolie ook onder het kopje “ verzadigd vet” geschaard en als slecht tot zelfs zeer slecht bestempeld voor de algemene gezondheid. Gelukkig is inmiddels achterhaald dat verzadigde vetten ( zoals we deze bijvoorbeeld ook in roomboter tegenkomen) helemaal niet zo ongezond is wat al jaren wordt beweerd. Het Voedingscentrum houdt nog steeds vast , dat kokosolie een slecht verzadigde vetsoort is, terwijl nieuwe studies allang hebben aangetoond dat dit veel genuanceerder ligt.

HOE ZIT HET NU MET KOKOSOLIE?

De 65% aan MCT in kokosolie bestaat uit kleine moleculen. Dit zorgt ervoor dat het direct vanuit de darmwand kan worden opgenomen in ons bloed. Vanuit ons bloed wordt het direct door getransporteerd naar de energiecentrale ( mitochondriën) waar het wordt omgezet in direct beschikbare energie. Het is voor het lichaam ontzettend makkelijk verteerbaar, worden gezien als een snelle brandstof voor onze energiecentrale, wat er voor zorgt, dat het niet wordt opgeslagen als vetopslag. Verder laat het onze lever ( die het tegenwoordig toch al zwaar genoeg heeft) met rust, het vraagt niet om medewerking om te verteren, zoals het geval is bij andere vetten. Hierdoor hebben MCT’s helemaal niets te maken met onze cholesterol-stofwisseling in de lever.

CAPRYLZUUR ( C8) EN CAPRONZUUR ( C6)

Er zijn een aantal MCT’s aanwezig in zuivere kokosolie:

CAPRYLZUUR ( ook wel C8 )
CAPRONZUUR ( ook wel C6 )
CAPRINEZUUR ( ook wel C10)
LAURINEZUUR ( ook wel C12)

Hoe lager een getal is, hoe korter het keten is en hoe kleiner de moleculen zijn. En dit zorgt weer voor een snelle tot snellere omzetting. Je hebt vast al eens van laurinezuur gehoord, omdat daar het meest over wordt geschreven als er over kokosolie wordt geschreven. Dit komt, omdat kokosolie voor het grootste deel uit dit laurinezuur bestaat. Het wordt geschaard onder de middellange -keten-vetzuren maar vrij recent onderzoek uit de biochemici heeft uitgewezen, dat laurinezuur zich in het lichaam gedraagt als een lange keten-vetzuur.
Hier kan MCT olie perfect als oplossing dienen.

DE VOORDELEN VAN MCT OLIE

Er zijn vele studies verricht op de werking van MCT olie. Deze gaven erg gunstige geluiden, al is er nog meer onderzoek nodig. Gunstige geluiden zijn o.a:

– MCT olie kan zorgen voor een verzadigd gevoel, wat zeer gunstig is bij het verliezen van ( over) gewicht
– MCT olie kan een zeer gunstige invloed hebben op de groei van gezonde darmbacteriën, kan een positief effect geven op de darmwand
– Steeds meer studies wijzen uit dat MCT olie een gunstige uitwerking kan geven op de hersenen en daarmee ook een gunstige invloed kan hebben op bijvoorbeeld Alzheimer.
– MCT olie is de perfecte brandstof-leverancier voor sporters. Het levert een directe energie.
– MCT olie werkt goed op het brein, wat kan zorgen voor betere concentratie.

MCT OLIE VAN MATTISSON

MCT olie is nog vrij onbekend en je zult het daarom nog niet veel in winkels tegenkomen. Er zijn helaas wat onzuivere soorten in de omloop, net zoals het geval is met kokosoliën. Het is daarom belangrijk, dat je een MCT olie kiest die van een betrouwbaar merk afkomstig is en is gemaakt van 100% zuivere kokosolie.
Zo’n merk is MATTISSON. Zij hebben een loepzuivere MCT olie in hun assortiment wat is gemaakt van 100% zuivere kokosolie. Hierdoor bevat de olie 99% caprylzuur, wat op C8 staat. De olie bestaat voor 1% uit caprinezuur ( C10 ) Mattisson heeft tevens andere varianten in hun assortiment, met wisselende verhoudingen. Bijvoorbeeld een olie met 60% C8 ( caprylzuur )  en 40% C10 ( caprinezuur ) Je vind deze oliën in de biowinkel en on line, bijvoorbeeld via www.puurenfit.nl

 

HOE GERUIK JE MCT OLIE?

 

De smaak van een goede MCT olie is neutraal, de kleur is transparant ( net als water) en de olie is bruikbaar in zowel koude als warme gerechten. De MCT olie is te verhitten tot 177 *C. Het is te gebruiken als bak-vet, om mee te koken en te braden.
Je kunt het koud toevoegen aan je smoothie, iedere dag een klein scheutje is meer dan voldoende om de gezonde voordelen eruit te halen. Het wordt ook veel gebruikt in koffie ( bulletproof coffee) en voor Oil pulling ( gebitsreiniging)  10 ml per dag is ruim voldoende om van de gezonde voordelen te profiteren.

Een reactie op “MCT olie…wat is het precies?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *