Melkunie protein 20 met BCAA?

Het koelschap in de supermarkt lijkt soms wel op ontploffen te staan. Er komt iedere week wel weer iets nieuws bij. We houden het allang niet meer bij de melk, vla , yoghurt en kwark. Inmiddels staat het koelschap propvol met hippe producten als veganistische zuivel, en proteïne ( eiwit ) zuivel. Vooral dat laatste heeft afgelopen jaren een explosieve groei doorgemaakt. De levensmiddelenindustrie ziet veel eurotekens in deze trend. Eerder schreef ik hier al een verhelderend artikel over, KLIK HIER om deze te lezen.

Ik kijk niet meer op van een potje / beker / pak proteïne zuivel in het koelschap. Ik loop deze onzin dan ook straal voorbij, en grijp naar de magere naturel kwark, die mij nét zoveel proteïne oplevert dan al die andere hippe producten. Toch kan mijn oog vallen op opmerkelijke producten. Zoals onlangs. Ik zag bij de AH een nieuw soort pudding van de MELKUNIE PROTEIN 20 lijn. Eerder heb ik verschillende producten van deze lijn in proteïne zuivel onder de loep genomen en daar mankeerde wel het één en ander aan.
Waarom sprongen de nieuwste pudding toetjes van Melkunie mij in het oog? Omdat zij vertellen, dat er BCAA aan is toegevoegd, en dat is toch wat nieuws. Ik kocht de twee toetjes en ben erin gedoken.

WAT IS BCAA?

Het zal voor jou waarschijnlijk nieuw in de oren klinken, daarom zal ik beknopt proberen uit te leggen waar BCAA’s voor staan. Het gaat om de afkorting BRANCHED CHAIN AMINO ACIDS, ook wel de VERTAKTE KETEN AMINOZUREN. Deze vertakte aminozuren bestaan uit DRIE essentiële aminozuren:
– LEUCINE
Heeft voornamelijk een grote functie bij de eiwitsynthese, verder draagt het, in samenwerking met isoleucine en valine,  bij aan spierherstel na belasting van de spieren.
– ISOLEUCINE
Helpt net als leucine bij het aanmaken en opbouwen van nieuw spierweefsel. Het heeft een vrij snelle opname waardoor het beschikbaar kan worden gemaakt voor de productie van energie voor onze spieren in ons gehele lichaam. Isoleucine speelt tevens een belangrijke rol bij het aanmaken van hemoglobine.
– VALINE
Een vertakte keten aminozuur dat niet wordt verwerkt in de lever. Dit maakt, dat het veel gemakkelijker kan worden opgenomen in de spieren. Het helpt de spieren bij herstel en opbouw en heeft invloed op de opname van onder andere tryosine, tryptofaan en fenylalanine.
Deze drie essentiële aminozuren maken deel uit van de in totaal negen essentiële aminozuren , waarvan circa 70% van het totale spiereiwit. Zoals je wellicht bekend is, gebruikt ons lichaam aminozuren voor o.a herstel van onze spieren nadat we deze flink hebben aangesproken ( sporten of zware arbeid ) Ook gebruikt ons lichaam aminozuren als de glycogeenvoorraden zijn uitgeput. Als je bijvoorbeeld ontzettend veel energie hebt verbruikt zonder deze goed aan te vullen spreekt ons lichaam aminozuren aan. Het lichaam beschikt NIET zelf de nodige enzymen om de BCAA’s aan te maken, en heeft dat dus via ons voedsel nodig. BCAA’S spelen een zeer belangrijke rol bij de eiwitsynthese, ook wel de omzetting van eiwitten in onze spieren. Dit is o.a erg belangrijk om spiermassa op te bouwen.
Dat je wellicht nog niet eerder hebt gehoord van BCAA’ s is niet vreemd, want het is voornamelijk bekend in de sportwereld. Met name in krachttraining zie je deze term veel voorbij komen. Bij intensieve krachttraining kan er meer afbraak van spieren plaatsvinden, door extra aminozuren in de vorm van BCAA’ Ste te dienen zou deze spierafbraak voorkomen kunnen worden, maar daar is zowel de wetenschap als de media onverdeeld over. Ik kwam diverse studies / onderzoeken tegen die aantonen dat BCAA een positieve bijdrage kunnen leveren bij het voorkomen van spierafbraak, en het bevorderen van de spiergroei. Andere studies toonden echter dat een eiwitshake mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt en dat BCAA suppletie alleen mogelijk zou kunnen werken als men de overige aminozuren ook in voldoende mate binnen krijgt, Omdat de meeste eiwitshaker meer aminozuren bevat worden er ( terecht) vraagtekens gezet bij het gegeven om dan niet beter voor zo’n eiwitshake te kiezen omdat de kans dat je meer aminozuren tegelijk binnen krijgt veel groter is dan enkel een BCAA supplement.  Het blijft dus allemaal een beetje een grijs gebied. Het lijkt vooral persoonlijk, of het werkt of niet. Het is meest aan te raden om professioneel advies in te winnen als je wilt starten met BCAA suppletie. Een sport diëtist of natuurarts kan samen met jou gaan kijken naar je activiteiten en in hoeverre deze in balans is met je voeding.  Afhankelijk van deze uitkomsten kan er worden gekeken of het nuttig is om te suppleteren of niet. De gemiddelde doseringen liggen per geval sterk uiteen, maar globaal geschat liggen deze meestal tussen de 3000 mg en 5000 mg per dag. BCAA’ s zijn zeer veilig in gebruik, een mogelijk teveel wordt in het lichaam omgezet in energie en / of andere aminozuren.
Voedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan BCAA’ S zijn:
– kip
– vis
– eieren
– linzen, bonen
– noten
Als je dagelijks ( zowel als duursporter als krachtsporter ) zorgt voor ruime porties van deze voedingsmiddelen krijg je aardig wat binnen.

BCAA IN JE PUDDING….

En dan komt MELKUNIE PROTEIN 20 dus met twee puddinkjes op de markt ( chocolade en karamel-zeezout ) met BCAA erin verwerkt. Het aandeel aan eiwitten per potje is 20 gram, wat erg goed in de lijn ligt van de ADH. Ze hebben er niet alleen extra aminozuren in gestopt, ook zijn er synthetische vitaminen en mineralen toegevoegd. De toetjes zijn op basis van koemelk, waaruit de melksuiker is verwijderd ( lactosegehalte per 100 gram is minder dan 0,01 gram ) en er zijn natuurlijke zoetstoffen aan toegevoegd ( steviolglycosiden + erythritol ) We zien ook een hoog gehalte aan toegevoegde  melk-eiwitten. Daarnaast een cocktail aan hulpstoffen als stabilisatoren,  cacaopoeder, verdikkingsmiddelen en natuurlijke aroma’s. Het hoge eiwit-aandeel zit hen waarschijnlijk in de melk en melk-eiwitten, de bijdrage aan BCAA’ S in deze pudding is minimaal. Voor een potje van 200 gram betaal je € 1,39, wat vrij pittig is als je het tegenover een simpele pot magere kwark ( 500 gram ) van nog geen euro zet. In de meeste magere kwark-varianten vinden we per 100 gram gemiddeld 6-9 gram eiwitten, dus als we het voor die eiwitten doen, doet zo’n potje dure pudding niet veel meer. Ook valt het aandeel aan BCAA’ S in de pudding sterk te betwijfelen aangezien de basis melk en melk-eiwitten zijn.
Over de smaak ben ik kort: dat is echt heel erg lekker. Maar onthoud wel dat het een heel erg DUUR BETAALD grapje is. En dat je met een beker magere kwark van nog geen € 70 eurocent nét zo goed bezig bent om je eiwitten aan te vullen. Ik sport ( duursport) al jaren iedere dag intensief, en vul mijn eiwitten na mijn trainingen aan met magere kwark. Dat volstaat al jaren. Ook krijg je met naturel kwark geen vulstoffen en andere hulpstoffen binnen. Het is in elk geval meest verstandig, om ALLE aminozuren binnen te harken dan enkelen. En dan is zo’n simpele pot magere kwark een veel beter plan. En een gezondere, en een goedkopere 😉

4 Reacties op “Melkunie protein 20 met BCAA?

  1. Goedemorgen Monique,
    Na het lezen van dit artikel vraagt mijn man, die bijna geen kracht meer in de spieren heeft (74). Word je hier dik van als je niet sport.
    Ik denk van wel maar kanhet beter aan jou vrage
    Met zonnige groet Patricia

    • Hele goede vraag Patricia. Ik sluit me hierbij aan. Kan ook niet zo heel veel sporten en soms wil je ook eens een keer iets lekkers. Dan is de vraag of deze meer verantwoord is als andere meuk toetjes.

    • Zoals met alles; als je met mate zo’n producten eet word je er zeker niet dik van maar zoals Monique al aanhaalde je bent evengoed met een portie magere kwark dan deze proteîne pudding. Het is ook zo dat deze proteïnepudding enorm goed vult, ik persoonlijk zou er geen 2 na elkaar opkrijgen. Je hoeft niet te sporten om op gewicht te blijven, het is de totale calorie inname op een volledige dag die zal bepalen of je op gewicht blijft, verdikt of afvalt. Fijne avond nog!

  2. Ik gebruik kefir van Arla na onderzoek is het de beste kant en klare kefir die in Nederland verkrijgbaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *