De nieuwste Peynenburg ontbijtkoeken zonder suiker…hoe gezond zijn ze ?

Het bekende ontbijtkoeken-merk Peynenburg komt met twee nieuwe soorten koeken op de markt. Beiden zonder suiker. Eerder gaven ze een “ zero” ontbijtkoek uit die is gezoet met xylitol. KLIK HIER om naar het review te gaan. Peynenburg komt met een volkoren variant op deze zero-koek en een “ lower cal” variant ( wat lagere calorieën betekent) Per plak zou het op 50 kcal komen, in plaats van de gemiddelde 75 kcal per plakje gewone ontbijtkoek. Echter verschillen de portiegroottes nogal, waardoor het een beetje een vaag gebied blijft, hoeveel calorieën met nu echt bespaart. Waar in elk geval wél op bespaart wordt is suiker, want deze nieuwe koeken bevatten inderdaad geen suiker, maar zoetstoffen.

Ik kocht de twee nieuwe koeken en ik ben erin gedoken.

WAT IS ONTBIJTKOEK?

Ontbijtkoek is in Nederland ontzettend populair, en staat al jaren eenzaam aan de top van de tussendoortjes. De koelsoort wordt ook wel peperkoek of snijkoek genoemd. Inhoudelijk zou ontbijtkoek in basis gemaakt moeten zijn van roggemeel, waaraan suiker, specerijen en rijsmiddelen wordt toegevoegd. Tegenwoordig worden de koeken gemaakt met in basis suiker, glucose en fructosestroop, en kandijsuiker. Daaraan wordt geen meel maar bloem toegevoegd. Dit maakt de huidige ontbijtkoeken tot ware suikerbommen. In productie wordt het suikerstroop gekookt waaraan de rest wordt toegevoegd.. Traditioneel krijgt het deeg enkele dagen de kans om te rijpen, die gebeurt uiteraard nu niet meer.
Ontbijtkoek kreeg in de jaren 70-80 een enorm gezond imago opgespeld omdat het weinig tot geen vet bevat. Dit maakte ontbijtkoek tot het vet-arme tussendoortje. In mijn studie-lesstof van jaren geleden stond het plakje ontbijtkoek ook centraal. En ik vermoed, dat de huidige lesstof van diverse opleidingen van voeding en diëtiek nog altijd dit plakje ontbijtkoek bevatten.
Helaas is dit een nogal vertekenend beeld, omdat ontbijtkoek regelrechte suikerkoeken zijn. Daarnaast is zo’n ontbijtkoek in de morgen niet echt een gezond idee. Het geeft een enorme piek in de bloedsuikerspiegel door de razendsnelle suikers.

PEYENBURG EN SUIKERVRIJ

In 2015 kwam het ontbijtkoeken-merk Peynenburg met een ontbijtkoek op de markt die “ zero %” werd genoemd en werd gezoet met de zoetstof Xylitol. KLIK HIER om alles over xylitol te lezen. Voortbordurend heeft Peynenburg nu twee nieuwe suikervrije koeken gelanceerd. Opnieuw is er in beide koeken gebruik gemaakt van de zoetstof xylitol. Er is een volkoren variant op de Zero% gelanceerd en een variant met minder calorieën. Ik begin met de mindere calorieën-koek. Wat zit hierin?
ROGGEBLOEM 30% : Het grootste verschil tussen roggebloem en roggemeel is, dat meel veel moeilijker is om te laten rijzen. Roggemeel heeft een kauwgum achtige substantie en bevat weinig gluten. Peynenburg kiest daarom voor roggebloem, of een combinatie met meel en bloem. Roggebloem is een stuk fijner dan roggemeel. Bloem is zoals we weten gezeefd meel, wat zemelen en kiemen volledig verwijdert en eigenlijk weinig tot geen voedingswaarden meer heeft. De mooie verhalen over dit rogge op verpakkingen is allemaal met een flinke korrel zout te nemen.
CICHOREI WORTELVEZEL: Het wordt hier zeer interessant vermeld, maar het gaat om de voedingsvezel oligofructose. Oligofructose wordt bijvoorbeeld erg veel gebruikt in vetarme en “ light” producten vanwege de vrij dikke structuur. Oligofructose is een voedingsvezel wat onverteerbaar is in de dunne darm, en komen intregaal terecht in de dikke darm waar ze een voedingsvezel-effect hebben,  waardoor het weinig calorieën levert. Het stimuleert de bifida-bacteriën in de darmen en heeft als voordeel dat de bloedsuikerspiegel niet snel stijgt. Oligofructose wordt nogal eens in één adem genoemd met inuline. Echter bevatten beiden verschillende ketenlengtes wat maakt, dat ze over verschillende technologische eigenschappen beschikken. Inuline heeft vooral een vervangende en stabiliserende functie, oligofructose ( wat de naam al een beetje verklapt) heeft vergelijkende eigenschappen als suiker.
ZOETSTOFFEN XYLITOL EN ERYTHRITOL :KLIK HIER voor alle achtergrondinformatie over Xylitol, KLIK HIER voor alle achtergrondinformatie over eryrhtritol.
WEIPOEDER: Weipoeder is een bij / afvalproduct van de kaasproductie. De waterige massa wordt gedroogd om verder industrieel te gebruiken als eiwitrijk additief. Deze koek is niet geschikt voor veganisten.
GLYCEROL: Wordt gebruikt als stabilisator.
SPECERYEN: Welke dat zijn blijft een well-kent-secret voor veel fabrikanten. Wat het vrij lastig maakt voor mensen met bepaalde allergieën.
KANEEL: Industrieel Cassia-kaneel, een erg goedkope grondstof.
ZONNEBLOEMOLIE : KLIK HIER om alles over zonnebloemolie te lezen
NATRIUMWATERSTOFCARBONAAT: rijsmiddel
KALIUMSORBAAT: conserveermiddel
Dankzij de zoetstoffen bevat deze koek inderdaad nauwelijks suiker. Per plak komt dat neer op 0,8 gram, wat uiteraard zeer weinig is. Dankzij de toegevoegde vezels ( en dus niet uit het roggebloem zoals de fabrikant je wil doen laten geloven ) bevat een plakje ( 26 gram )  ook veel vezels ( 4,6 gram) Als we puur kijken naar de voedingswaarden dan kunnen we zeker positief zijn. Het scheelt aanzienlijk veel suiker. Kijken we naar de ingrediënten, deze zijn industrieel geproduceerd en niet al te natuurlijk. Eiwitten zijn dankzij de weipoeder toegevoegd, de vezels komen uit de oligofructose. Een plakje van 26 gram bevat 50 kcal.Als we dit gaan vergelijken met andere soorten van Peynenburg dan zien we een klein verschil, maar ook dat de portiegroottes zeer uiteenlopen. Kijken we bijvoorbeeld naar de andere ontbijtkoek die ik later ga beoordelen, dan zien we dat een plakje per portie op 30 gram staat en 70 kcal bevat. Ik vind het daarom nogal lastig om te kunnen beoordelen of het echt terecht veel scheelt in calorieën. Bovendien ben ik zeer negatief over het promoten van calorieën. KLIK HIER waarom.

HOE SMAAKT IE?

Natuurlijk zijn we vooral benieuwd naar de smaak. De smaak is goed, maar wat is de ontbijtkoek GORTDROOG. Zo droog dat je moeite hebt om het weg te krijgen. De geur van deze koek vind ik muf. De kleur is erg licht. Vooral de buitenste randen van de koek zijn gortdroog te noemen.
Dit zie je duidelijk op deze foto. De buitenste randen zijn een stuk lichter dan het middelste gedeelte van de koek. Deze koek mist iedere vorm van smeuïgheid, en kruimelt nogal. Voor mij hoeft deze koek absoluut niet.

VOLKOREN VARIANT OP DE ZERO % ONTBIJTKOEK

De volgende koek is een volkoren variant op de zero% ontbijtkoek uit 2015. Volgens de verpakking bestaat deze koek voor 65% uit volkoren roggemeel, en (in het klein vermeld) 35% roggebloem. Er wordt tevens groot vermeld dat de vezels in deze koek afkomstig zijn van de vezels uit het rogge. Kijken we echter naar de ingrediënten, dan zien we wat anders:
ROGGE VOLKORENMEEL 27% : Wat ook wel betekent, dat de koek voor 27% uit meel bestaat. Ik zou het knap vinden, als zij uit deze 27% ( waarvan 65% gaat om meel) veel vezels halen.
CICHOREI WORTEL VEZEL: ( zie uitleg hierboven) Het lijkt ij veel aannemelijker dat deze vezels uit deze oligofructose wordt gehaald. En niet uit de 27% roggemeel ( 65% roggemeel-aandeel)
XYLITOL: zie hierboven
ROGGEBLOEM 15% : Deze koek geeft een goed voorbeeld van een mengsel. Op de verpakking claimen ze groot ( in grote, in het oog springende letters) dat deze koek 65% roggemeel bevat en 35% roggebloem ( in kleine, niet-in-het-oog-springende letters) In totaliteit bevat deze koek 42 % roggebloem en roggemeel. Als daar ALLE vezels uit moet worden gehaald, vind ik dit knap. Daarom is er ( in ruime hoeveelheden, aangezien de cichorei wortel vezel op de tweede plek staat in deze ingrediënten lijst) een vezel toegevoegd. En is het eigenlijk niet helemaal  correct. Wettelijk gezien blijven ze echter binnen de lijntjes kleuren.
GLYCEROL: werkt als stabilisator
SPECERIJEN: Welke blijft een well-kept-secret
ZONNEBLOEMOLIE: zie hierboven
NATRIUMWATERSTOFCARBONAAT : rijsmiddel
DINATRIUMFOSFAAT: rijsmiddel
Deze koek heeft nogal wat rare bochten in de ingrediënten. Alhoewel de fabrikant wettelijk gezien binnen de lijntjes blijft kleuren, zet het de consument op een geheel ander spoor. De consument denkt al snel, dat alle vezels uit roggemeel afkomstig is, wat een zeer gezond idee geeft, want granen zijn gezond. De fabrikant vertelt ook in het klein dat deze koek van nature aanwezige vezels uit rogge bevat. Maar vertelt er niet bij in hoeveel procenten, en het aandeel van de toegevoegde vezels. Kijken we verder naar de ingrediënten, dan zien we dat de ingrediënten bijna identiek zijn aan de LOWER CAL koek. In deze koek zijn wat extra rijsmiddelen toegevoegd en is er geen erythritol toegevoegd. Ook is er geen weipoeder toegevoegd wat het in principe geschikt zou maken voor veganisten, zij het niet dat er wordt vermeld dat er mogelijke sporen van melk aanwezig kunnen zijn.
Per plakje tik je 70 kcal weg ( portiegrootte berekend op 30 gram) Er zijn ook hier erg weinig suikers aanwezig, zon 0,9 gram. Daarnaast bevat een plakje dus aardig wat vezels, 6,2 gram.

HOE SMAAKT IE?

Deze koek ruikt in elk geval beter. En ziet er ook iets donkerder uit. De koek is zeker iets smeuïger, maar neigt ook behoorlijk naar droog.  De geur vind ik in orde. Niet overdreven geurig, maar het kan ermee door. De koek smakt goed. Maar wel ietsje droog.

CONTACT

Omdat ik erg graag wilde weten hoe Peynenburg het nu precies bedoelt met dat roggemeel en bloem in de volkoren ontbijtkoek, heb ik via de mail contact gezocht. Er is geen mogelijkheid tot een telefonische benadering wat ik erg jammer vind. Ik heb een bericht via de website ( contactformulier) gezonden waarin ik heb gevraagd hoe zij de percentages berekenden en hoe het aandeel van de toegevoegde vezels een rol spelen. Ik kreeg erg vlot antwoord terug, erg prettig dat ik geen weke hoefde te wachten. Het antwoord was echter niet bevredigend. Ze gaven min of meer dezelfde conclusie als ik zelf al had bedacht ( zie hierboven) Het totale aandeel van 42% totaal van het meel/bloem werd niet vermeld. Wel de uitleg over de 65% en de 35%. En dat, als alle ingrediënten meegerekend worden, zoals op de verpakking leesbaar is, de koek inderdaad voor 42% uit meel / bloem bestaat. Ik kreeg geen antwoord over het aandeel aan vezels en ook niet wat de rol van het toegevoegde cichorei wortelvezel hierin is. Kortom, het blijft een vaag gebied. Mijn persoonlijke oordeel: De koek bestaat voor 42 % uit meel en bloem, waarvan 27% een mogelijke vezelbron kan zijn, maar lang niet voldoende zou zijn om aan 6,2 gram vezels ( uit enkel het roggemeel, in bloem zit nauwelijks nog iets van vezels, die zijn er immers uit gezeefd) per plak te komen. Daarom zijn er vezels toegevoegd. Ik vind de claims op de verpakking daarom nogal misleidend. Peynenburg lijkt netjes binnen de lijntjes te kleuren, er komt immers wel WAT aan vezels uit de meel. Maar niet VOLLEDIG. Ik vind het daarom behoorlijk misleidend.

WAT VIND IK?

Laat ik beginnen met de LOWER CAL koek. Ik ben geen fan van calorieën promotie. Dit houdt in dat fabrikanten het aantal calorieën gebruiken om een product een gezonder imago te geven en het als ” verantwoorder” te bestempelen. In mijn ARTIKEL heb je kunnen lezen dat dit behoorlijk anders in elkaar steekt. Daarnaast kunnen we ons afvragen of het daadwerkelijk zo gigantisch scheelt in calorieën omdat de portiegroottes verschillen t.o.v de meeste andere conventionele ontbijtkoeken. De koek vind ik gortdroog. Zo droog, dat ik het in elk geval niet erg smakelijk vond.
De volkoren koek was iets smakelijker, maar ook dit is voor mij een ” one time event”. Geen echt lekkere koek. Wat wel positief is aan deze koeken is de gereduceerde suikers. Dit scheelt wel aanzienlijk. Maar de zoetstof Xylitol kan voor veel mensen klachten geven. Veel gehoorde klachten ( die ik ontving na het consumeren van deze koeken) waren buikpijn, rommelende darmen en diaree. Wat ik nog een positief punt vind is de invloed op ons gebit. Ontbijtkoek is plakkerig en blijft zeker goed plakken aan onze tanden en kiezen. Suikerhoudende koeken kunnen daardoor erg slecht zijn voor ons gebit. Deze koeken zijn niet heel erg schadelijk voor het gebit. Maar lekker zijn ze niet. Droog, en ik vind ze qua claims nogal hoog van de toren blazen, maar daar is Peynenburg geen vreemde eend in de bijt in. Dat doen alle fabrikanten.

4 Reacties op “De nieuwste Peynenburg ontbijtkoeken zonder suiker…hoe gezond zijn ze ?

  1. Goedeavond, ja heb ook deze geprobeerd. En wat jij ook zei werd ik er gewoon misselijk van. Ligt echt aan de xilitol want heb later ook koekjes gegeten met dezelfde zoetstof en het zelfde effect..

  2. goedemorgen. inderdaad de koek is erg droog. maar de vraag is welke koek kan ik dan het beste eten? Graag lust ik een stukje ontbijt koek bij de koffie. Maar ik ben wel diabetes type 2 patient. overal zit wel suiker in. Zie soms door de bomen het bos niet meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *