Review Arla Protein kwark

Mijn mailbox ontplofte onlangs weer 😉 Dit keer gingen de vragen over een kwark, van het merk Arla. Deze kwark zou heel veel extra eiwitten bevatten om op die manier meteen na je work-out/ sportbeoefening de verloren eiwitten aan te vullen. Of als je gewoonweg wat meer behoefte hebt aan meer eiwitten in je voeding. Ik ben er meteen maar in gedoken. Wat is het, en IS het wat? Een review.

IMG_9418

WAT IS HET?

Na wat research op internet kwam ik vooral uit op buitenlandse websites. De Nederlandse officiele website van Arla Protein is op moment van schrijven ( September 2016) nog in aanbouw. Wel kun je daar al de voedingswaarden terugvinden van de vier verkrijgbare soorten kwark. 

Arla Protein is een kwark, waaraan extra proteïnen ( eiwitten) zijn toegevoegd. Het is op de markt gezet voor sporters. Als je fanatiek sport, heb je na je work-out eiwitten nodig om de verloren eiwitten aan te vullen. Waarom is kwark eigenlijk zo goed om te eten na het sporten?

Onder topsporters wordt gesproken over een “ wonder-hap” als ze het over kwark hebben. Dat klopt wel een beetje. Kwark eten na een fikse krachttraining zorgt bijvoorbeeld voor een goed herstel van je spieren. 

Kwark bevat veel hoogwaardige eiwitten die essentieel zijn voor ( top) sporters. Niet alleen herstel je de spieren weer met een potje kwark, ook helpt het op mogelijk opgelopen spierschade te herstellen. Er zitten tevens andere belangrijke voedingsstoffen in die je nodig hebt, zoals vitamine B12 en calcium.

Eiwitten worden ook wel proteïne genoemd. Het is een soort ketting van bouwstoffen voor de cellen van het lichaam. Deze worden aminozuren genoemd. Je lichaam haalt deze ketens uit je voeding en breekt deze af tot aminozuren. Dit wordt vervolgens getransporteerd naar de plekken waar het nodig is. 

Kwark valt, net als vrij veel andere natuurlijke zuivelproducten, onder de hoogwaardige eiwitten. Dit zijn eiwitten met alle negen essentiële aminozuren die ons lichaam nodig heeft. De meest belangrijkste eiwitten in zuivel zijn caseïne ( langzame eiwitten ) en wei. 

Hoeveel eiwit heb je nu eigenlijk nodig? Dat ligt nogal genuanceerd, afhankelijk van de intensiteit van je krachttraining en of je iedere dag traint of drie/vier x per week. Uit onderzoek blijkt, dat 20 gram eiwitten na het sporten je herstel optimaal bevordert. Maar train je langer, intensiever en dagelijks, kunnen de hoeveelheden aan eiwitten ook hoger liggen. 20 gram eiwitten eet je weg met 200 ml kwark. 

Arla is uit gegaan van de standaard norm van 20 gram eiwitten. Dit is de veilige weg, en verstandig. Want er zullen ook erg veel amateur-sporters zijn, en mensen die niet sporten deze potjes kwark gaan kopen, al was het enkel uit nieuwsgierigheid 😉  Teveel eiwitten eten kan een averecht effect hebben op de algemene gezondheid. Zo kunnen onze nieren het vrij lastig krijgen. Wanneer je erg veel eiwitten eet per dag, krijg je ook bijproducten van stikstof binnen die de nieren moeten afbreken. Eet je normale hoeveelheden eiwitten, plas je dit gewoon uit. Teveel eiwitten zorgen ervoor dat de nieren erg hard moeten werken om deze stoffen kwijt te raken en af te voeren wat uiteindelijk tot beschadigingen kan leiden. 

Ik vond op internet een officiële Arla Protein website die is gevestigd in Viby, een stad in Denemarken. Deze website staat nogal vol met overdreven kreten. Daarnaast kon ik geen ingrediënten terugvinden, maar wel de voedingswaarden. En deze verschillen nogal met de potjes die wij hier in NL kunnen kopen. Waarom dit is, zal ik later uitleggen. 

Schermafbeelding 2016-09-03 om 03.41.51

Zoals je kunt lezen, wordt er nogal de nadruk gelegd op het sporten. Er wordt veel gesuggereerd over de spieren en de opbouw. In dit daglicht gezet zou het fijn zijn, dat Arla Nederland dit product ook als zodanig gaat promoten. Er is nu nog erg weinig PR maar zoals eerder gezegd wordt hieraan op dit moment gewerkt. Ik zou dit product niet aanraden aan mensen die graag gewoon kwark willen eten, maar ook over de rest van de dag bijvoorbeeld veel eiwitten eten in de vorm van zuivel, en vlees en eieren. Je kan dan risico lopen teveel eiwitten binnen te krijgen dan goed is. 

IMG_9424

WAT ZIT ERIN?

Ik ben meteen op zoek gegaan naar een potje, deze vond ik bij de AH. Per 200 gram betaal je 1,39 wat zeer hoog aan de prijs is, als je het mij vraagt. Ik kocht de aardbei-smaak. Op het etiket zien we “ powered bij Melkunie” staan.

IMG_9423

Wat ook direct opvalt t.o.v de buitenlandse varianten, is dat deze kwark lactosevrij is. Er zit een lactosegehalte in van 0,01 gram per 100 gram. De ingrediënten zijn:

MAGERE KWARK: deze zou dus volgens de etikettering lactosevrij zijn. De kwark is lactosevrij gemaakt, maar dus NIET koemelkvrij. Dit wordt bereikt door toevoegen van het enzym lactase aan de melk. Deze splitst lactose in glucose en galactose zodat de negatieve gevolgen van de lactose niet zullen optreden. Het gaat om een bewerkt koemelk-product. 

GECONCENTREERD DRUIVENSAP: over sap en concentraten kun je alles lezen in mijn artikel. Zeker druivensap bevat enorm veel fructose, wat in deze kwark is gebruikt als zoetmiddel. 

AARDBEI 4,5%: vrij weinig voor een “ aardbei-kwark”. 

MAISZETMEEL: genetisch gemanipuleerde meuk om de boel te binden. 

NATUURLIJK AROMA: lees alles over aroma’s door hier te klikken.

ARONIACONCENTRAAT: een concentraat gemaakt van appelbessen.

CITROENMELISSE EXTRACT: Een extract wat meestal is bewerkt. Er zitten toevoegingen bij van maltodextrine en colöidaal watervrij siliciumioxide. 

PECTINE: een geleermiddel.

NATUURLIJK LIMOENAROMA: zie aroma’s

ZOETSTOF: STEVIOLGLYCOSIDEN: betreft een spoortje. 

Je zou nu kunnen denken, dat het prettig is dat er geen suiker aan is toegevoegd. Dit is echter prima vervangen door de druivensap in combinatie met de stevia. En blijft het suikergehalte in deze kwark schrikbarend hoog: per potje van 200 gram tik je 12,2 gram suiker mee. Ja, echt waar. 12,2 gram. Da’s niet zomaar wat veel ,maar ronduit superveel. 

OPMERKELIJK?

Wat mij als eerste opviel was uiteraard de verschillen in voedingswaarden tussen de buitenlandse en Nederlandse variant. Dit is te verklaren: de Nederlandse variant is lactosevrij gemaakt, daardoor extra bewerkt. Dit heeft een directe invloed op voedingswaarden. 

IMG_9420

Zoals je kunt zien verschilt het enigszins met de voedingswaarden van de buitenlandse variant. Ik kon helaas geen ingrediëntentabellen terugvinden van de buitenlandse varianten. Ook opmerkelijk te noemen is het feit dat er op de Nederlandse verpakking nergens af staat te lezen dat er geen suikers aan zijn toegevoegd. Meestal maken fabrikanten daar juist gretig gebruik van. Waarschijnlijk is dit achterwege gelaten vanwege de extreme hoeveelheid suiker in een potje. Daar wordt de aandacht niet op gevestigd en kijkt een consument er sneller overheen. 

IMG_9425

IS HET WAT?

Ik heb mij gewaagd aan een smaak en geur en kleurtest. Wat mij direct opviel tijdens het openmaken van de beker, was de zeer chemische geur van aardbei. En dat terwijl de kleur room-wit is! Je verwacht een rode kleur te zien bij een aardbei kwark. De kwark verkrijgt zijn aardbeismaak voornamelijk uit de aroma’s die zijn toegevoegd. 

IMG_9426

De smaak en structuur zijn redelijk OK. Niets bijzonders of meer of minder smakelijk dan gewone ( aardbei) kwark.

WAT VIND IK ERVAN?

Voor topsporters onder ons is dit een geschikt product, maar niet aan te raden. Ik vind de suikers in deze kwark onacceptabel hoog, zelfs voor topsporters die de glucose sneller verbruiken. Ik adviseer deze kwark ook niet aan mensen die gewoonweg graag kwark eten. Qua gezonde voordelen geeft dit geen meerwaarde en ben je zelfs beter af met gewone ( biologisch/dynamische) kwark. Voor meer info over kwark, klik hier.  Zeker gezien de prijs, vind ik dit een wat overdreven product. Maar zoals eerder gezegd, kan het een mooie aanvulling zijn voor de top-sporters onder ons. Daarnaast is het voor de lactose-intoleranten onder ons ook een geschikt product. Echter niet geschikt voor veganisten. Gezien de hoge suikers, raad ik dit product af. Kies lekker voor naturel kwark. Even lekker, dubbel zo gezond 😉

2 Reacties op “Review Arla Protein kwark

  1. De kans is groot dat er wei eiwitten in zitten. Dit is een afval producten bij het maken van kaas en werd vroeger gewoon geven aan de varkens omdan men er verder niets mee kon. Een slimmerik bedacht een truck en ging aan de slag met deze eiwitten. Met een marketing campagne zitten nu alle sporters dit rest product massaal op te eten. En geven hier grof geld aan uit. Het is zelfs zo dat er een compleet fabricage proces voor is opgetuigd om de wei uit de melk te halen. Zo winstgevend is het.

  2. Afgelopen zaterdag na Mudmasters kreeg ik zo’n potje kwark in mijn handen en heb ik het opgegeten want ik kon wel wat eiwitten gebruiken na een run van 12 km. Ik vond de smaak redelijk, maar qua structuur vond ik hem erg “zalverig” aan proeven in mijn mond. De aardbeismaak kwam ook niet echt naar voren en in de kleur inderdaad totaal niet te merken dat het om de aardbei variant ging. Ik zal deze kwark zelf nooit kopen, veel te duur!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *